سندروم سوگ تاخیری | درمان سوگ تاخیری در بازماندگان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

سندروم سوگ تاخیری و مشکلاتی که برای فرد و خانواده در بردارد، کمتر شناخته شده است. خیلی‌ها با این اختلال در دوران کرونا آشنا شدند. اما این وضعیت می‌تواند در هر شرایطی برای کسانی که دچار سوگ می‌شوند رخ دهد. سوگ تاخیری بیشتر در کسانی دیده می‌شود که در پشت سر گذاشتن مراحل سوگ دچار مشکل شده و به همین دلیل از نظر زمانی دیرتر از سایرین آن را بروز می‌دهند.

شاید در ابتدا کمی عجیب به نظر می‌رسد. اما گاهی افراد بعد از گذشت مدتی تازه به وخامت اوضاع پی برده و واکنش های مختلفی از خود بروز می‌دهند. به همین دلیل سوگواری کردن به موقع و به شکل درست بسیار اهمیت دارد. در ادامه نشانه ها، پیامدها و درمان سندروم سوگ تاخیری را آورده‌ایم.

برای دریافت مشاوره در زمینه سندروم سوگ تاخیری می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سندروم سوگ تاخیری

سندروم سوگ تاخیری برای افرادی تلقی می‌شود که بحرانی را پشت سر گذاشته و بعد از گذشت مدتی شروع به ناراحتی و سوگواری می‌کنند. فرض کنید با مرگ یکی از اطرافیان، در آن لحظه به قدری گیج باشید که نتوانید اشک بریزید و یا حتی ناراحت باشید. اما بعد از مدتی دوباره این شرایط برای شما با همان شدت تداعی شده و حال نیاز به گریه کردن و ناراحتی دارید. این رفتار طبیعی نیست.

در زمان پاندمی کرونا که افراد مجبور بودند با عزیزان خود به تنهایی خداحافظی کنند و هیچکس برای دلداری و تسکین آنها نبود؛ این موضوع گسترش پیدا کرد. افراد نتوانستند احساسات مختلف خود را بروز داده و تخلیه کنند؛ آن‌ها در تنهایی مجبور به کنار آمدن با مرگ عزیزشان شدند. این شرایط باعث شد که نوعی خشم و احساس تنهایی در آن‌ها دفن شود. با گذر از دوره کرونا از این رو دچار سندروم سوگ تاخیری می‌شدند. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

نشانه های سندروم سوگ تاخیری

نشانه های سندروم سوگ تاخیری

وقتی افراد دچار سندروم سوگ تاخیری می‌شوند؛ نشانه های مختلفی را از خود بروز می‌دهند. در واقع آنان از درک شدت واقعی شرایط عاجز بوده و یا آن را انکار می‌کنند. به همین دلیل نمی‌توانند واکنش درستی داشته باشند. برخی از این نشانه های شامل موارد زیر می‌شوند.

گریه نکردن

سکوت و صحبت نکردن با دیگران

حالت گیجی و سردرگمی

بروز نشانه های جسمانی

اختلال در خواب و اشتها

بروز واکنش های ناگهانی به صورت ناگهانی

انزوا و دوری از جمع

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

در چه مواقعی سندروم سوگ تاخیری بروز می‌کند؟

از طرفی معمولا سندروم سوگ تاخیری در مواقعی خاص بروز می‌کند. همچنین فراموش نکنید که در نهایت این افراد واکنش نشان داده و به شکل های مختلفی احساسات خود را تخلیه می‌کنند. اما زمانی که افراد در این مورد اطلاعات کافی داشته باشند؛ می‌توانند در این شرایط احساسات و هیجانات خود را به شکل درستی نشان داده و از خود محافظت کنند. در این قسمت به توضیح این موارد می‌پردازیم.

سوگ تاخیری فقط در کسانی که عزیزی را از دست داده‌اند رخ نمی‌دهد. این وضعیت ممکن است در پاسخ به هر فقدانی مثل جدا شدن از همسر، از دست دادن جایگاه اجتماعی، اخراج از شغل، دوری از فرزندان و… هم رخ بدهد.

?تروماهای جمعی

زمانی که تروماهای جمعی بروز می‌کنند؛ هر فردی به قدر کافی ناراحتی و اضطراب دارد و به دیگری اهمیت نمی‌دهد. به همین دلیل در این شرایط افراد بیشتر از هر زمان دیگری احساس تنهایی کرده و تلاش می‌کنند تا حدامکان ناراحتی خود را بروز ندهند. چرا که تصور می‌کنند در این حالت همه ناراحت و سرخورده هستند و هیچکس به آنها توجه نمی‌کند. کرونا یکی از مثال های این مورد است که همه افراد جهان را درگیر نمود. از طرفی مسائل داخلی تر نیز مانند انقلاب  و یا حتی جنگ می‌توانند از علل آن باشند. ‌

?زمانی که فرد مراحل سوگ را کامل طی نمی‌کند

پشت سر گذاشتن پنج مرحله سوگ بسیار مهم و تاثیر گذار است. در واقع اگر فرد این مراحل را پشت سر نگذارد؛ به زودی به سندروم ترومای تاخیری دچار می‌گردد. زمانی که فردی فوت می‌کند و یا حتی از دیگری جدا می‌شویم؛ دیگران سعی دارند تا ما را آرام کرده و یا تلاش می‌کنند تا ما کمتر ناراحتی کنیم.

حتی خودمان نیز تا حدی احساسات خود را سرکوب می‌کنیم. اما در این حالت؛ همه چیز بدتر می‌شود. در واقع باید اجازه داد تا دیگران به روش خود ناراحتی های خود را تخلیه کرده و به آنان فشار نیاوریم. حضور ما در کنار آنان بسیار مهم است؛ اما باید با آنان همدردی کرده و از آسیب های احتمالی جلوگیری نماییم.

?از بهداشت روانی کاملی برخوردار نیستند

همچنین فردی که از سلامت روان نیز برخوردار نیست؛ هم سندروم مرگ تاخیری را تجربه می‌کند. در واقع افراد مبتلا به افسردگی و یا بیماری های دیگر در شرایط اضطرار نمی‌توانند واکنش خوبی داشته و به همین دلیل مدتی بعد سوگواری خود را آغاز می‌کنند. هرچه افراد از بهداشت روانی بالاتری برخوردار باشند؛ راحت تر می‌توانند با موضوع سوگ برخورد کنند.

برای آشنایی با راه های تحمل مرگ عزیزان کلیک کنید.

?تنهایی و نداشتن دوست

تنهایی و نداشتن دوستانی برای همدلی نیز یکی دیگر از دلایل بروز سندروم سوگ تاخیری است. در واقع همانطور که گفته شد؛ با حضور دیگران، افراد دلگرمی بیشتری داشته و بهتر می‌توانند با این موضوع برخورد کنند. در زمان کرونا نیز به همین دلیل سندروم سوگ تاخیری بسیار گسترده شد.

پیامدهای سندروم سوگ تاخیری

اگر سندروم سوگ تاخیری در افراد بعد از مدت زمان طولانی بروز کند و یا حتی اصلا بروز نکند؛ می‌تواند بسیار نگران کننده باشد. چنین افرادی معمولا دیگران و یا خود را مقصر می‌دانند. همچنین دچار مشکلات مختلف روانی شده و بعد از مدتی به طور کلی ارتباط خود را با دیگران قطع می‌کنند. از این رو مداخله گری و یا حتی پیشگیری از این موضوع بسیار مهم است.

در مقابل سندروم سوگ تاخیری چه باید کرد؟

مواجهه با سندروم سوگ تاخیری

اما راه هایی برای کنارآمدن و پشت سر گذاشتن سوگ تاخیری نیز وجود دارد. در واقع افراد با استفاده از این روش ها می‌توانند با این موضوع راحت تر مواجه شده و واکنش درست تری داشته باشند.

?صحبت کردن و تنها نگذاشتن فرد سوگوار

بهتر است زمانی که فردی سوگوار است؛ با او صحبت کرده و او را تنها نگذارید. در واقع اجازه ندهید که این فرد در سکوت مانده و با در تنهایی سوگواری نماید. این موضوع سندروم سوگ تاخیری را تشدید کرده و مشکلات بیشتری را برایشان ایجاد می‌کند. برای اطلاع از راه های دلداری دادن به سوگوار و عزادار کلیک کنید.

?کمک گرفتن از روانشناس

یکی از موثرترین راهکارها در مورد سندروم سوگ تاخیری، کمک گرفتن از روانشناس است. در واقع روانشناس علل ریشه ای این موضوع را در فرد شناسایی کرده و با ارائه راهکارهای مناسبی او را از این حالت خارج می‌کنند.

?بالابردن روحیه همدردی و همدلی

همچنین هر فردی باید در خود روحیه همدردی و همدلی را بالا ببرد. چرا که در زمان مشکلات جمعی و تروماها نباید تنها خود را در نظر گرفت و باید به دیگران نیز کمک کرد. همچنین در این حالت نیز کمتر احتمال دارد که افراد دچار سندروم سوگ تاخیری شوند.

بیشتر بخوانید : علت افسردگی 

سخن پایانی

از آنجایی که سندروم سوگ تاخیری می‌تواند اثرات فردی و جمعی زیادی برای افراد داشته باشد؛ رسیدگی و برطرف کردن آن بسیار مهم است. از طرفی باید از قبل برای بحران ها و مشکلات اجتماعی برنامه ریزی نمود تا افراد در چنین شرایطی، واکنش درست تری داشته باشند. و از طرف دیگر در هنگام بروز آن باید از راهکارهای مناسبی استفاده نمود. کمک گرفتن از روانشناس یکی از اقداماتی است که حتما باید صورت گیرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه سندروم سوگ تاخیری می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره