ورزش یوگا برای چه بیماری هایی مفید است

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ورزش یوگا در دسته فعالیت‌های جسمی و روانی قرار می‌گیرد که برای اولین بار در هند انجام شد؛ اما در حال حاضر در سراسر جهان به عنوان نماد آرامش و تندرستی شناخته شده است. حرکات یوگا شامل تمرینات جسمی، ذهنی و خودشناسی است که منجر به ایجاد هماهنگی میان ذهن، روح و جسم می‌شود. کسی که اقدام به انجام مستمر تمرینات یوگا می‌کند، ضمن رسیدن به آرامش روانی در جهت سلامت جسمی خود نیز تلاش می‌کند؛ چراکه یوگا باعث ترشح هورمون‌های مختلف در سطح بدن می‌گردد. این ورزش از نظر برخی تشابه زیادی با طرق نیایش و ارتباط با مرجع هستی نیز دارد. در ادامه به طور کامل درباره فواید و چگونگی انجام ورزش‌ یوگا شرح داده‌ایم. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ورزش یوگا می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

تعریف ورزش یوگا

پیدایش ورزش یوگا به هفت هزار سال قبل باز می‌گردد اما اگر دقت کرده باشید طی سال‌های اخیر بسیار فراگیر شده و مورد توجه مردم قرار گرفته است. یوگا شامل برخی از تمرینات ذهنی، جسمی و روحانی است که برای بالا بردن کیفیت زندگی انسان‌ها استفاده می‌شود و آرامش بدن و روان را به دنبال دارد.

در این فعالیت سیستم‌های مختلف بدن شامل سیستم اعصاب و غدد ترشحات داخلی با یکدیگر هماهنگ می‌شوند و تاثیر مستقیمی بر روی سیستم‌های داخلی و اندام‌ها دارند. به طوری که این ورزش به عنوان روشی برای درمان اضطراب نیز شناخته می‌شود. برای آشنایی با سایر روش‌های درمان اضطراب کلیک کنید.

تاریخچه ورزش یوگا

قدمت ورزش یوگا به 5000 سال پیش در هندوستان برمی‌گردد. حرکات یوگا تنها یک ورزش نیست بلکه تمرینات حسی هستند که بر سلامت روان نیز تاثیر دارند. در اواخر دهه 1890 این تمرینات به جهان غرب نیز گسترده شده و محبوبیت زیادی پیدا کرد. یوگا همچنین گاهی به عنوان یک مکتب فلسفی، عرفانی و یا معنوی شناخته می‌شود.

انواع ورزش یوگا

انواع ورزش یوگا

از آنجایی که ورزش یوگا تنهامختص چند تمرین به خصوص نیست؛ انعطف پذیری زیادی داشته و به طیف وسیعی از حرکات کشش که بر تنفس و استقامت تمرکز می‌کنند می‌توان یوگا گفت. این ورزش خود شامل انواع مختلفی است که شامل موارد زیر می‌شود.

آشتانگا

بیکرام

هاتا

یانگار

کوندالینی

قدرتی

بارداری. برای آشنایی با نحوه انجام ورزش در بارداری کلیک کنید.

تأثیر ورزش یوگا در زندگی

در حال حاضر افراد مختلف زندگی پرمشغله و پرتنشی را تجربه می‌کنند. یکی از ساده‌ترین روش‌هایی که می‌توان به کمک آن در این زندگی پرتنش به تندرستی و شادابی رسید، یوگا‌کردن است.

ورزش‌ یوگا در بردارنده تمریناتی است که از میزان خستگی‌های روزانه می‌کاهد و باعث آرامش گرفتن روح و روان می‌شود. بسیاری بر این باورند که یوگا هنرزندگی است؛ چراکه می‌تواند با عجین شدن در فرد بر تمامی جنبه‌های حیاتی زندگی او تاثیرگذار باشد.

ورزش‌ یوگا می‌تواند این قدرت را به فرد بدهد که در برابر مشکلات و استرس‌های زندگی مقاومت بیشتری از خود نشان دهد؛ چراکه اولین کارکردیوگا افزایش سلامت روان است و همین موضوع مهمی است که می‌تواند عملکردهای فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

فواید ورزش یوگا برای سلامتی

همانطور که اشاره کوتاهی کردیم بخشی از فواید ورزش یوگا مرتبط با سلامتی انسان است. در ادامه به فوایدیوگا برای سلامتی انسان پرداخته‌ایم.

🔹بهبود بیماری

بسیاری از افراد معتقدند که یوگا به عنوان یک روش مکمل در کنار درمان دارویی، می‌تواند سرعت بهبود بیماری‌ها را افزایش دهد. طبق تحقیقات صورت گرفته انجام تمرینات‌یوگا با کاهش خستگی و بهبود عملکرد جنسی و مجاری ادراری، در درمان سرطان پروستات موثر است.

از طرفی دیگر یوگا می‌تواند باعث بهبود تعادل و عملکرد حرکتی پس از سکته مغزی شود. همینطور فعالیت‌های‌ یوگا در کاهش علائم و دردهای جسمی و روانی افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید نیز موثر است و التهابات ناشی از آن را بهبود می‌بخشد.

 🔹افزایش انعطاف پذیری و تعادل با یوگا

از دیگر فواید بارز یوگا کردن، افزایش انعطاف‌پذیری و تعادل بدن می‌باشد. حرکت‌های تمرینی‌یوگا شامل برخی تمرینات آرام، تمرکزی و کششی است که در صورت ادامه‌دار بودن، انعطاف‌پذیری خوبی به بدن می‌دهد. روزی بیست دقیقه تمرین در طول سه ماه باعث ایجاد تغییرات قابل توجه در انعطاف پذیری و تعادل بدن می‌شود.

 🔹افزایش قدرت عضلانی

هدف اصلی از ورزش‌ یوگا افزایش قدرت عضلانی نیست. اما کسانی که حرکت‌های‌یوگا را به صورت روزانه انجام می‌دهند، افزایش قدرت عضلانی را نیز تجربه می‌کنند. این ورزش در داشتن تناسب اندام، بدنی لاغر و بدون چربی موثر است.

 🔹بهبود تنفس با ورزش یوگا

دسته‌ای از تمرینات‌ یوگا، تمرینات تنفسی هستند که به آن‌ها پرایاناما گفته می‌شود. انجام حرکت‌های تنفسی در طولانی مدت کیفیت تنفس فرد را بهبود می‌بخشد و ظرفیت شش‌ها را افزایش می‌دهد. افزایش ظرفیت شش‌ها سبب رسیدن اکسیژن بیشتری به مغز خواهد شد.

🔹کم کردن و ثابت شدن وزن

تمرینات‌یوگا عمدتا تمریناتی آرام و با جنب و جوش پایینی هستند اما در طولانی مدت سبب لاغری فرد می‌شوند؛ چراکه این ورزش متابولیسم بدن را در حد متعادلی نگه می‌دارد.

🔹سلامت قلب به کمک ورزش یوگا

ورزش یوگا با کاهش استرس و کاهش میزان فشار خون، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. از طرفی دیگر یوگاکردن سبب افزایش و بهبود گردش خون در بدن می‌شود که در نهایت باعث رسیدن اکسیژن و مواد مغذی به دیگر اندام‌های حیاتی بدن می‌گردد. برای آشنایی با علائم اضطراب کلیک کنید.

 🔹بهبود سلامت دستگاه گوارش

آنچه که تحقیقات صورت گرفته شده نشان می‌دهد، یوگا کردن باعث فعال شدن دستگاه گوارش نیز می‌شود. در واقع تمرینات یوگا باعث از بین رفتن سوءهاضمه، کم شدن گاز معده و … می‌گردد و سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد.

🔹جلوگیری از پیری زودرس

ورزش یوگا باعث سم‌زدایی در بدن فرد می‌شود و در طی همین فرآیند سموم و رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد. از بین بردن سموم بدن در کنار کاهش استرس می‌تواند از پیری زودرس جلوگیری کند.

 🔹جلوگیری از پوکی استخوان

انجام حرکت‌های تمرینی‌ یوگا، سطح کورتیزول موجود در بدن را کاهش می‌دهد و همین موضوع سبب می‌شود که کلسیم در استخوان‌ها حفظ گردد. حفظ شدن کلسیم در استخوان باعث قوی‌تر شدن استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان می‌شود.

 🔹بهبود علائم میگرن با ورزش یوگا

ورزش یوگا دارای تاثیر بسیار زیادی در افزایش جریان خون می‌باشد. افزایش جریان خون سبب رسیدن مقدار زیادی از اکسیژن و مواد مغذی به سر می‌شود و همین موضوع می‌تواند سردردهای میگرنی را کاهش دهد.

فواید یوگا برای ذهن

فواید ورزش یوگا

ورزش یوگا علاوه بر تاثیرات مثبتی که بر روی سلامت جسم دارد، دارای تاثیرات بسیاری بر روی ذهن و روان انسان‌ها نیز می‌باشد که در ادامه به آن ها پرداخته‌ایم.

🔸درمان افسردگی

با توجه به آمار بالای افسردگی، افراد می‌توانند در کنار روش‌های درمانی دارویی، جلسات مشاوره و … به عنوان روش مکمل از تمرینات  ورزش یوگا نیز استفاده کنند. مطابق با تحقیقات صورت گرفته یوگا کردن دارای تاثیر بسیار زیادی در بهبود علائم افسردگی می‌باشد و در برخی موارد تاثیرات آن از داروهای ضدافسردگی نیز بیشتر است.

 🔸تحریک عملکرد مغز با ورزش یوگا

تمرینات ذهنی یوگا سبب می‌شود که سطح انرژی مغز افزایش پیدا کند؛ حتی تحقیقات نشان می‌دهد که این فعالیت‌ها سبب افزایش انعطاف‌پذیری ذهنی و حافظه نیز در افراد مسن می‌شود. تحریک عملکرد مغز به کمک یوگا به معنای افزایش سرعت پاسخگویی مغز و بهبود دقت و حافظه است.

 🔸کاهش میزان استرس

تاثیرات ورزش یوگا در کاهش استرس به اندازه‌ای قابل توجه می‌باشد که بسیاری به دلیل کاهش استرس به این ورزش روی می‌آورند. استرس خود عامل ایجاد بسیاری از بیماری‌ها است که کاهش آن می‌تواند در سلامت جسم و روان تاثیرگذار باشد. برای آشنایی با علائم استرس کلیک کنید.

🔸بالا بردن روحیه

ورزش یوگا نیز همانند دیگر ورزش‌ها سبب آزادسازی و ترشح اندروفین می‌گردد و باعث می‌شود که فرد روحیه و احساس بهتری را تجربه کند.

🔸تاثیر بهبود کیفیت خواب

داشتن خواب نامناسب در شب، سبب کاهش کارایی لازم در طول روز و یک خستگی مداوم می‌شود. در صورتی که فرد بتواند در طول روز حرکات ورزش  یوگا را انجام دهد، می‌تواند یک خواب باکیفیت را در شب تجربه کند و صبح‌ها نیز با نشاط بیشتری از خواب برخیزد.

🔸غلبه بر مشکلات روانی

بر اساس تجربه کسانی که تمرینات ورزش یوگا را به طور متوالی انجام می‌دهند، این ورزش در برابر غلبه بر مشکلات و مقابله با ضربه‌های روحی و تجربه‌های سخت در زندگی کارساز است.

چه کسانی می‌توانند یوگا تمرین کنند؟

انجام حرکات‌ ورزش یوگا به تمامی افراد با سنین مختلف و با درجه انعطاف پذیری‌های متفاوت توصیه می‌شود. کلاس‌های یوگا در سطوح مختلفی برگزار می‌گردد که هر فرد باید متناسب با سطح خود در یکی از دوره‌های یوگا مبتدی، متوسط و پیشرفته شرکت کند. برای اطلاع از تاثیر ورزش بر افسردگی کلیک کنید.

تنها نکته‌ای که وجود دارد، این است که هیچ گاه برای انجام تمرینات یوگا دیر نیست؛ چراکه این ورزش دارای تمرینات مختلفی متناسب با توانایی و ظرفیت بدن افراد می‌باشد. اتفاقا در کسانی که دارای سن بالاتری هستند، یوگا می‌تواند با کشش عضلات به بهبود حرکات بدن کمک کند.

از مزیت‌های ورزش یوگا این است که انجام آن حتی در خانه و با استفاده از ویدیوهای آموزشی نیز امکان‌پذیر می‌باشد و دارای محدودیت مکانی نیست.

چگونگی انجام ورزش یوگا

انجام ورزش یوگا آدابی دارد که با انجام آنها می‌توان به حس بهتری بعد از انجام این ورزش رسید. این ورزش یکی از ارزان ترین ورزش ها محسوب می‌شود چرا که اصلا نیازی به وسیله خاصی ندارد. اما به هر حال افرا می‌توانند برای بالاتر بدن کیفیت تمرین خود از چنین روش هایی استفاده نمایند.

آماده کردن لوازم

قرارگیری در فضایی آرام

پیدا کردن سبک خود در یوگا

کمک گرفتن از محتواهای آموزشی و یا مربی

هشدارهایی در مورد ورزش یوگا

با اینکه ورزش یوگا ورزش ساده و آرامی به نظر می‌رسد؛ اما باید نکاتی را در مورد آن رعایت کرد. چرا که حتی در این ورزش نیز احتمال آسیب وجود دارد. مهم ترین نکته در مورد انجام این ورزش زمان انجام آن است. برای مثال در هنگام بارداری، درد کمر و ستون فقرات، شانه و زانو ها، یائسگی، در حین مشکلات تنفسی و همچنین دوران قائدگی بهتر است این ورزش را انجام نداده و یا حرکات را با احتیاط بیشتری انجام دهیم. همچنین به طور کلی وضعیت بدنی خود را در نظر گرفته و بیشتر از حد توان به آن فشار وارد نکنیم.

سخن پایانی

ورزش یوگا فواید زیادی داشته و در عین حال نیز بسیار مفید و اثربخش است. تنها لازم است که در این زمینه اطلاعاتی کسب کرده و یا از یک مربی کمک بگیرید. اگر قصد انجام این ورزش را در خانه دارید؛ برای آن زمان و مکان مخصوصی را در نظر گرفته و در انجام آن استمرار داشته باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ورزش یوگا می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره