درمان استرس شدید

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

درمان استرس خفیف تا شدید با روش های مختلفی انجام می‌شود، شما در هر گروه سنی که باشید، می‌توانید از روش های مختلف برای بهبود و درمان استرس خود استفاده کنید. با توجه به آسیب‌های جسمی و روانی که به دنبال استرس مزمن برای فرد پیش خواهد آمد، درمان‌استرس در سال‌های اخیر اهمیت بیشتری پیداکرده است. اگرچه راهکارهایی برای کاهش استرس فرد وجود دارد اما بسیاری از راهکارهای درمان‌استرس مربوط به شیوه زندگی خود فرد است و شما می‌توانید با اتخاذ یک سبک زندگی مناسب وضعیت استرس خود را کاهش دهید. البته به خاطر داشته باشید که بسیاری از ویژگی‌های شخصیتی و سبک‌های فکری نیز شما را در مقابل استرس آسیب‌پذیر می‌کنند و درنتیجه بهتر است برای بهبود عوامل زیربنایی از یک متخصص کمک بگیرید؛ زیرا بدون علت یابی احتمال بازگشت و یا عدم درمان استرس بالا است.

بیشتر بخوانید : اختلالات اضطرابی

ضرورت درمان استرس

استرس به‌نوعی احساس تنیدگی و اضطراب درونی گفته می‌شود که به دنبال بروز مشکلاتی در زندگی به وجود می‌آید. برای مثال ممکن است ناکامی در رسیدن به یک خواسته و یا فشارهای کاری بتواند این احساس را در شما ایجاد کنند. اصلی‌ترین تفاوتی که میان استرس با اضطراب وجود دارد این است که استرس به دنبال یک مانع و عامل فشار واقعی در جهان خارج ایجاد می‌شود اما اضطراب صرفاً برداشت فرد از قریب‌الوقوع بودن بروز یک خطر است و هیچ دلیل محکمی برای اثبات آن در محیط اطراف وجود ندارد.

مقداری از استرس می‌تواند شما را برای انجام فعالیت‌ها و وظایفی که بر عهده دارید تحریک کند و شاید بتوان گفت تا به اینجای کار استرس نقش سازنده‌ای در زندگی شما خواهد داشت، اما درصورتی‌که استرس‌به‌صورت مزمن در فرد باقی بماند و یا شدت فشاری که به فرد وارد می‌شود بیش از تحمل او باشد، مشکلات جسمی و روانی بسیاری ازجمله بیماری‌های قلبی-عروقی و یا بیماری روانی‌استرس حاد بروز پیدا خواهند کرد.

 

درمان نشانه های استرس

نشانه‌های اضطراب معمولاً همان علائمی هستند که در مواجهه با اضطراب نیز تجربه می‌شوند. ازجمله مهم‌ترین نشانه‌های‌استرس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

_بالا رفتن ضربان قلب و احساس تپش قلب

فروشگاه آرامیس

_احساس تنگی نفس و خفگی

_ناتوانی در تمرکز و بروز ضعف در حافظه

_عرق کردن کف دست‌ها

_احساس مورمور شدن دست‌وپا

_جویدن ناخن

_تغییرات چشمگیر در اشتها و میزان خوراک فرد به‌صورت کم یا زیادشدن

برای اشنایی بیشتر با عوارض و علائم استرس کلیک کنید.

 

درمان استرس

تحقیقات روانشناسان نشان می‌دهد که استرس شدید در بروز بسیاری از بیماری‌های جسمی از جمله بیماری‌های خود ایمنی، مشکلات قلبی-عروقی، آلرژی‌ها و حساسیت‌ها نقش بسیار مهمی دارد و یا می‌تواند باعث تشدید بیماری و جلوگیری از بهبود آن باشد. بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد کنترل‌استرس در افرادی که دچار این بیماری‌ها هستند به‌صورت معناداری شرایط زندگی و درمان آن‌ها را بهبود خواهد بخشید. علاوه بر این استرس شدید با تأثیرگذاری منفی بر توانایی تمرکز و فعالیت فرد باعث می‌شود که وی نتواند در محیط شغلی و یا شرایطی که مورد ارزیابی قرار می‌گیرد از تمامی توانایی‌های خود استفاده کند.

یکی دیگر از آسیب‌های‌استرس این است که باعث تجربه احساسات و هیجانات منفی در فرد می‌شود و قرار گرفتن در این شرایط برای فرد ناخوشایند خواهد بود. با توجه به آنچه گفته شد می‌توان نتیجه گرفت که درمان‌استرس ازجمله اقداماتی است که توجه به آن می‌تواند شرایط زندگی فرد را تا حد زیادی بهبود ببخشد.

راه های درمان استرس شدید

برای درمان‌استرس راهکارهای بسیاری ارائه شده است که برخی از آن‌ها به تغییر در الگوی رایج زندگی و رفتار فرد می‌پردازد و برخی دیگر راهکارهایی را برای کاهش‌استرس ارائه می‌کند. در ادامه برخی از این راهکارها را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد:

1. پیش از هر کاری توانایی‌های خود را در نظر بگیرید

یکی از مهم‌ترین دلایل بروزاسترس این است که فرد در هنگام قبول وظایف و یا برنامه‌ریزی برای روزهای خود به محدودیت‌های واقعی نظیر میزان توانایی‌ها و زمانی که در اختیار دارد توجهی نشان نمی‌دهد. این موضوع باعث خواهد شد که خود را در حجم بسیاری از کار غرق کنند و به همین خاطراسترس بسیاری را تحمل خواهند کرد. درنتیجه بهتر است برای کاهش‌استرس خود برنامه‌ریزی دقیق و واقع‌بینانه‌ای برای فعالیت‌های خود داشته باشید و یا حتی این مهارت را پیدا کنید که به دیگران (نه) بگویید و مسئولیت‌هایی که در توانتان نیست را قبول نکنید. درصورتی‌که احساس می‌کنید در این زمینه‌ها دچار مشکل هستید، می‌توانید با کمک گرفتن از مشاورین روانشناسی، مشکلات برنامه‌ریزی و یا جرئت‌مندی خود را درمان کنید.

2. درمان استرس | کمال‌گرایی را کنار بگذارید

کمال‌گرایی یا تلاش برای انجام همه کارها به بهترین شکل ممکن ازجمله دلایلی است که باعث خواهد شد دچار استرس شوید. فشار روانی که رقابت با دیگران بر سر بهترین بودن و یا راضی نگه داشتن همه در شما ایجاد می‌کند، باعث بروزاسترس خواهد شد. درنتیجه اگر می‌خواهید بااسترس خود مبارزه کنید بهتر است دیدگاه‌های کمال‌گرایانه در ارتباط با مسائل مختلف را کنار بگذارید.

3. تکنیک‌های تنفس و ریلکسیشن را جدی بگیرید

یکی از نکاتی که می‌توانید با کمک گرفتن از روانشناسان آموزش ببینید استفاده از تکنیک‌های ریلکسیشن یا آرام‌سازی است که در شرایط تجربه استرس می‌توانند تا حد زیادی به کمک شما بیایند. برای مثال یکی از این موارد استفاده از تکنیک 4-4-8 در تنفس است. برای این کار باید برای 4 ثانیه مرحله دم در تنفس را انجام دهید و سپس برای 4 ثانیه اکسیژن را در ریه‌های خود نگه دارید. در آخرین مرحله شما باید بازدم را در 8 ثانیه انجام دهید. این شیوه از تنفس باعث افزایش اکسیژن‌رسانی به مغز شده و استرس را کاهش می‌دهد.

4. درمان استرس | باورهای اشتباه را دور بریزید

بعضی از باورها یا افکار منفی می‌توانند شما را نسبت به استرس آسیب‌پذیرتر سازند. ازجمله این باورها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

_من باید همه کارها را به‌درستی انجام دهم

_باید رضایت اطرافیان را جلب کنم

_اگر در این رشته پذیرفته نشوم به هیچ دردی نمی‌خورم

این قبیل افکار باعث خواهد شد که شما فشار مضاعفی را تحمل کنید و به همین خاطر استرس و نگرانی بسیاری را به خود تحمیل خواهید کرد.

5. تمرینات ذهن آگاهی را انجام دهید

یکی از گرایش‌های روان‌شناسی به نام ذهن آگاهی ازجمله راهکارهایی است که زندگی در لحظه را به شما می‌آموزد. یکی از فرضیات اساسی در این درمان این است که مراجعین نگاه بدون قضاوت به محیط اطراف را بیاموزند و به‌جای توجه به گذشته یا برنامه‌ریزی برای آینده در زمان حال زندگی کنند. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که از جلسات مشاوره با این رویکرد استفاده می‌کنند در کاهش استرس تجربه‌شده بسیار موفق خواهند بود. شما می‌توانید با استفاده از کتاب‌های خودآموز معتبر و یا کمک گرفتن از روانشناسان با تکنیک‌های درمانی ذهن آگاهی آشنا شوید. برای آشنایی با روش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی کلیک کنید.

6. سبک زندگی خود را تغییر بدهید

رعایت نکاتی مانند ساعت خواب‌وبیداری منظم، پرهیز از مصرف بیش‌ازحد قهوه و یا سایر نوشیدنی‌های الکلی، اختصاص زمانی از روز به ورزش و در نظر گرفتن زمان‌هایی از هفته برای تفریح و وقت‌گذرانی با دوستان ازجمله مسائلی هستند که می‌توانند در کاهش استرس به شما کمک کنند.

درمان استرس شدید با استفاده از دارو

یکی از ویژگی های افراد استرسی عجله و طاقت کم آن هاست، به موجب همین ویژگی به دنبال روش های درمانی کوتاه مدت و سریع الاثر هستند. به همین دلیل استفاده از دارو برای درمان استرس از طرف این درمانجویان با استقبال زیادی همراه است. اما قبل از شروع درمان‌دارویی استرس باید بدانید که داروها فقط نشانه های استرس را کم می‌کنند و درمان قطعی و بلند مدت نیستند. چرا که این ذهن و روان شماست که موجب استرس و تنش روانی می‌شود. با خوردن دارو تنها در یک بازه زمانی کوتاه می‌توانید ازتشدید آن جلوگیری کنید و چون داروها دارای عوارض و وابستگی هستند، باید حتما برای حل ریشه ای موضوع اقدام کنید. پس حتما برای شروع درمان با یک روانشناس صحبت نمایید. برای آشنایی بیشتر با داروهای ضد اضطراب کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه استرس و اختلالات مرتبط می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

آیا استفاده از داروها برای درمان استرس مناسب است؟

داروهای ضد اضطراب می‌توانند در کوتاه‌مدت نشانه‌های استرس شما را برطرف کرده و درنتیجه مفید واقع شوند. اما توجه داشته باشید که این داروها نمی‌توانند مشکلات شما را درمان کنند و فقط باعث تسکین موقت آن‌ها می‌شوند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

  1. من برای درمان استرسم خیلی دارو خوردم خیلی هم تمرینای این دکترا رو انجام دادم ولی واقعا از خانم ** ممنونم خواستم از اینجا هم ازشون تشکر کرده باشم تو این ده جلسه خیلی تونستم تو خودم تغییرات ایجاد کنم حالم الان خیلی بهتره مرسی از همه تیم ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره