شلخته بودن همسر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

نامرتب و شلخته بودن همسر یکی از مشکلاتی که اغلب باعث مشاجره بین زوجین می‌‌شود. معمولاً زنان از این‌که شوهرشان وسایل خود را پس از استفاده در مکان مناسب خود قرار نمی‌دهند، به‌شدت کلافه می‌شوند. این موضوع گاهی حتی به‌قدری اهمیت می‌یابد که کار را به دعواهای بزرگ زناشویی می‌کشاند. معمولا زوج‌های جوان صبر کمتری داشته و به همین دلیل چنین بحث‌هایی در اوایل ازدواج بسیار رایج است. در واقع چنین اختلافاتی برای هر هم خانه‌ای ممکن است پیش بیاید. بنابراین برای حل این مساله روش‌های خیلی ساده می‌تواند به شما کمک کند. در صورتی که نتوانستید مساله را حل کنید، حتما از خدمات مشاوره خانواده استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شلخته بودن همسر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

رفتارهای مناسب برای برخورد با همسر شلخته

برخورد با شلخته بودن همسر

شلخته بودن همسر یک مشکل رفتاری محسوب می‌گردد. بهترین اقداماتی که می‌تواند منجر به کاهش و بهبود این مشکل گردد، به شرح زیر است. برای آشنایی با نحوه صحیح رفتار با همسر کلیک کنید.

🔴توجه به تفاوت‌های شخصیتی و جنسیتی

به‌طورمعمول زنان ظرفیت کمتری برای تحمل شلخته بودن همسر و بی‌نظمی محیط اطراف و محل زندگی خود را نسبت به مردان دارند. این در حالی است که مردان اغلب حتی توجهی به وضعیت محیط دوروبر خود نمی‌کنند. برای همین، درصورتی‌که شوهر، کسی باشد که باعث این شلختگی‌ها است، می‌تواند بحث‌های بسیار جدی‌ای را هنگام تکرار این‌گونه رفتارها به وجود آورد.

بنابراین لازم است هر دو طرف قبل از اینکه دعوا و بحث بر سر این موضوع را شروع کنند، به تفاوت‌های خصیصه‌ای یکدیگر توجه کنند.

🟠شلخته بودن همسر | تقسیم کار کردن

یکی از دلایلی که باعث می‌شود زنان حساسیت بیشتری به شلخته بودن همسر و مرتب بودن مکان پیرامونشان داشته باشد، این است که اغلب، وظیفه نظم دادن به این مکان‌ها را خود زنان به عهده‌دارند. درنتیجه تقسیم کردن کارهای مربوط به مرتب کردن منزل باعث می‌شود احساس مسئولیت و حساسیت در مردان نیز به‌مرور شکل بگیرد.

🟡کنترل خشم

در مواجهه با شلخته بودن همسر خود، سعی کنید قبل از هر کاری خشم خود را کنترل کنید. زوج‌ها به‌طورمعمول بی‌نظمی همسر خود را به‌عنوان اقدامی عمدی یا ناشی از بی‌توجهی فرد به زندگی زناشویی در نظر می‌گیرند. درحالی‌که بهترین راه، محسوب کردن این رفتار همسر به‌عنوان یک اشتباه و سهل‌انگاری است. با این کار، به‌جای عصبانی شدن و شروع یک دعوا، می‌توان در جهت رفع شلختگی، پیشنهادهایی به همسرتان بدهید. برای آشنایی با بهترین نحوه ایراد گرفتن از همسر کلیک کنید.

🟢شلخته بودن همسر و دور انداختن وسایل اضافی

یکی از مؤثرترین کارها برای مقابله با شلخته بودن همسر کم کردن شلختگی موجود در منزل، از دسترس خارج کردن و حذف وسایل غیرضروری است. محدود کردن تعداد وسایلی که اغلب باعث بی‌نظمی می‌شود سبب می‌شود از شدت رفتار شخص شلخته نیز کاسته شود.

🔵یادآوری وظایف مربوط به نظافت

برخی از بی‌نظمی‌های همسر در مسائل مربوط به امور منزل ناشی از فراموش کردن وظایف و نقش‌های مربوط به مرتب کردن منزل است. بر این اساس می‌توان به‌سادگی و با تنظیم کردن ساعت زنگ‌دار یا تلفن همراه، زمان انجام هر کار را به شخص یادآوری کرد.

با این کار وظایف فرد به عهده همسر او قرار نگرفته و موجب نارضایتی از بی‌نظمی او نمی‌شود. همچنین شلخته بودن همسر نیز به شدت کاهش می‌یابد.

🟣تعدیل انتظارات خود

گاهی ممکن است حساسیت شما نه به دلیل شلخته بودن همسر، بلکه ناشی از وسواس بیش‌ازحد و یا شخصیت کمال‌گرا باشد. در این حالت ممکن است مشکلاتی در برخی مسائل دیگر نیز داشته باشید. برای مثال، علاوه بر توجه زیاد نسبت به مرتب بودن، شخصیت عجولی نیز داشته باشید، انتظارات زیادی از خودتان داشته و حتی کارها را تنها به بهترین نحو خود قبول می‌کنید.

بنابراین به‌جای یک‌طرفه به قاضی رفتن، سعی کنید به نحوه رفتار و ویژگی‌های خود نیز آگاه باشید.

🟤شلخته بودن همسر | برایش مادری نکنید

انجام رفتارها و امر و نهی‌هایی که مختص مادری در مقابل شلخته بودن همسر ، باعث می‌شود نه‌ تنها همسر احساس بی‌مسئولیتی و تنبلی کند، بلکه احساسات عاشقانه و صمیمی بین زوجین مختل شود. در این حالت چنین کارهایی باعث بروز مشکلات جدی زناشویی شده و پایه‌های عاطفی روابط زوجین را به لرزه درمی‌آورند.

⚫تشویق تغییرات رفتاری

به یاد داشته باشید که قبل از شروع انتقادهای خود در مورد شلخته بودن همسر ، از ویژگی‌ها و رفتارهای مثبت او قدردانی کنید. این کار باعث می‌شود که او در مقابل انتقاد شما حالت دفاعی به خود نگرفته و صحبت شمارا بهتر موردتوجه قرار دهد.

سعی کنید اشتباهات رفتاری همسرتان را به ویژگی‌های شخصیتی او نسبت ندهید. مثلاً وقتی فراموش می‌کند که جوراب‌هایش را در مکان مناسب خود قرار دهد، نگویید “تو آدم شلخته‌ای هستی”.

همچنین اجازه ندهید چنین مشکلات رفتاری روی رابطه صمیمانه و عاطفی شما و همسرتان تأثیر بگذارد.

⚪آموزش رفتارهای مناسب

گاهی انجام ندادن برخی از رفتارها از جانب همسر، به دلیل عدم آگاهی از رفتار مناسب و نداشتن آشنایی با آن‌ها است. در این حالت باید در یک جلسه دونفره و محترمانه، رفتارهای لازم و موردنیاز را به او آموزش دهید.

برای صحبت کردن در مورد شلخته بودن همسر حتماً توجه کنید که رفتار موردنظر باید به صورت دقیق و واضح برای فرد مشخص شود تا احتمال هرگونه بدفهمی و سوء رفتار از بین رود.

🔴مراجعه به روانشناس

گاهی شدت رفتارهای نامناسب و شلخته بودن همسر به حدی شدید است که تبدیل به یک اختلال رفتاری می‌گردد. در این شرایط، تغییر دادن رفتار غلط به‌تنهایی، کاری سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود. لذا پیشنهاد می‌شود که در صورت مواجهه با این وضعیت‌ها، از روش‌های علمی و اثبات‌شده روانشناسان برای بهبود مشکلات استفاده شود.

🟠آموزش به فرزندان

اگر از آموزش نظم در مورد شلخته بودن همسر خود خسته شده اید؛ بهتر است از شخلته شدن فرزندان جلوگیری کرده و به آنها آموزش های لازم را بدهید. زمانی که یکی از والدین شلخته باشد؛ بسیار احتمال دارد که فرزند نیز این رفتارها را انجام دهد. اما با آموزش صحیج می‌توان از آن پیشگیری نمود.

🟡در هنگام مرتب بودن او را تشویق کنید

زمانی که در هنگام مرتب بودن و آراستگی همسر خود را تشویق کنید؛ او بیشتر به اینکار ترغیب می‌شود. در واقع متوجه می‌شود که شما در این حالت بیشتر او را دوست دارید. از این رو احتمالا رفتار شلختگی را کمتر بروز می‌دهد.

علائم شلخته بودن همسر

همیشه شلخته بودن همسر با نشانه های رفتاری آشکاری همراه است؛ که به راحتی می‌توان متوجه آن شد. در واقع شلختگی با چنین نشانه هایی همراه شده و رفتار های همسر را تغییر می‌دهند. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر می‌شود.

ناتوانی در مدیریت استرس

ناتوانی در برقراری ارتباط

بی توجهی به مسئولیت ها

ناراحتی و افسردگی

تغییرات رفتاری به صورت ناگهانی

ناتوانی در حل مشکلات

تغییر در فعالیت های مورد علاقه

علت شلخته بودن همسر

علت شلخته بودن همسر

همچنین پیدا کردن علت شلخته بودن همسر نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. در واقع زمانی که افراد علت این موضوع را متوجه شوند؛ راحت تر می‌توانند در مورد آن اقدامات لازم را انجام دهند. در این بخش به توضیح برخی از دلایل می‌پردازیم.

🔘تجارب گذشته

گاهی شلخته بودن همسر به دلیل تجربیات گذشته او در زندگی است. برای مثال یادگیری این موضوع از والدین و یا شلختگی در خانه پدری همگی در بروز این رفتار توسط همسر موثر هستند. از طرفی مشکلات و فشارهای روانی در گذشته نیز دلیل دیگری برای بروز این رفتارها در زمان حال است.

🔘ابتلا به اختلالات روانی

ابتلا به برخی از بیماری های روانی مانند اضطراب و افسردگی نیز منجر به شلخته بودن همسر می‌شوند. در واقع آنان به این شکل احساسات خود را بروز می‌دهند. از این رو باید این رفتارها را نشانه ای دانست تا فرد را برای درمان و پیگیری بیماری اش تشویق کرد.

🔘عدم ارتباط موثر

معمولا افرادی که ارتباط خوبی با دیگران نداشته و یا حتی با همسر خود نیز نمی‌توانند به درستی ارتباط برقرار کنند؛ بسیار احتمال دارد که در زندگی شخصی خود شلخته باشند. به همین دلیل برای درمان شلخته بودن همسر باید بر روی روابط خود نیز کار کنید.

🔘فشار زندگی

یکی دیگر از دلایل شلخته بودن همسر فشارهای زندگی از قبیل مسائل مالی، خانوادگی، اجتماعی و… است. در این حالت افراد دیگر حوصله و توانی برای مرتب کردن افراد خود نمی‌دهند. از طرفی برای آنها اهمیتی نیز ندارد.

🔘ویژگی های شخصیتی

برخی از افراد به طور ذاتی شلخته تر و نامرتب تر از دیگران هستند. در واقع این جزوی از ویژگی های شخصیتی آنان است. از این رو برای تغییر دادن آنها باید تلاش بیشتری کرد.

سخن پایانی

شلخته بودن همسر موضوعی است که به طور مستقیم بر زندگی زناشویی تاثیر دارد. در واقع در زندگی مشترک افراد باهم در یک خانه زندگی کرده و از محیط مشترکی استفاده می‌کنند. از این رو شلخته بودن یکی، انرژی زیادی از دیگری می‌گیرد. از این رو افراد باید در این مورد حتما از متخصص کمک گرفته و این رفتار را در خود درمان کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه شلخته بودن همسر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

    1. کیمیای عزیز اگر تمام کارهایی که کردید باز هم فایده نداشته حتما از مشاوره خانواده استفاده کنید تا مساله به طور ریشه ای ارزیابی و رفع بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره