ترک اعتیاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترک اعتیاد برای کسی که درگیر این مشکل شده تصمیمی سخت و در عین حال حیاتی است. بسیاری از این افراد با وجود تمام مشکلات حاضرند به مصرف خود ادامه دهند اما به ترک فکر نکنند. یکی از علل این موضوع تجربه علائم ناخوشایندی است که در پی مصرف نکردن مواد به بیمار دست می‌دهد. هم‌چنین وسوسه شدید ذهنی و احساس اجبار برای مصرف مجدد همگی از موانعی هستند که جلوی ترک اعتیاد را می‌گیرند.

با این حال امروزه روش‌های نوینی برای ترک اعتیاد ابداع شده‌اند که به فرد کمک می‌کنند بر این موانع غلبه کرده و بتواند ترک موفقیت آمیزی را تجربه کند. از جمله این متد هامی‌توان به انواع درمان‌های دارویی و روانشناختی اشاره کرد که در ادامه بیشتر درباره این روش‌ها و رویکردهای دیگر صحبت خواهیم کرد. 

ترک اعتیاد

بسیاری از خانواده نسبت به اعتیاد یکی از اعضای خانواده خود شک دارند و به دنبال شناخت علائم اعتیاد و اطلاع از چگونگی انجام تست اعتیاد و تشخیص آن می باشند. امروزه متدهای بسیار گوناگونی برای ترک اعتیاد طراحی شده‌اند. انتخاب هر کدام از این‌ها بستگی به نوع نیازهای فرد در حال ترک و وضعیت جسمانی و روانی او دارد.

در این میان مهم‌ترین عامل موفقیت این است که فرد برای ترک اعتیاد آمادگی داشته باشد و به این سطح از آگاهی برسد که مواد پیامدهای منفی بر جنبه‌های مختلف زندگی او گذاشته است. اگر این آمادگی وجود نداشته باشند استفاده از روش‌های سم زدایی سریع، بردن فرد به کمپ‌های اجباری و تلاش مکرر برای ترک دادن او اغلب پس از گذشت مدت‌زمانی به شکست منجر می‌شوند. 

ترک اعتیاد را از کجا شروع کنیم ؟

امروزه روش‌های خاصی برای ایجاد این آمادگی طراحی شده‌اند که به فرد کمک می‌کنند در فرایند درمان خویش فعال باشد. از جمله خدماتی که در این زمینه وجود دارد می‌توان به جلسات درمانی مبتنی بر مصاحبه انگیزشی که توسط روانشناسان و سایر متخصصین سلامت روان ارائه می‌شود اشاره کرد.

در نتیجه قدم اول این است که به فرد کمک کنید از یک متخصص در زمینه ترک اعتیاد مشورت بگیرد و متدی را انتخاب کند که متناسب با نیازها و شرایط او باشند. ما در ادامه به بهترین و مؤثرترین روش‌های ترک اعتیاد اشاره کرده‌ایم.

فروشگاه آرامیس

باید توجه داشته باشید که بهترین روش ترک اعتیاد با توجه به نوع ماده مصرفی توسط فرد متفاوت است از همین رو بهتر است قبل از آشنایی با روش های ترک اعتیاد، انواع مواد اعتیاد آور را بشناسید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

انواع مواد اعتیاد آور

مواد اعتیاد آور به طور کلی به چهار دسته مواد مخدر، محرک، توهم زا و کانابیس ها تقسیم می شوند که عموما در ایران مردم بهت تمامی این مواد، مواد مخدر می گویند. اما باید بدانید که نشانه ها، علائم و عوارض هر کدام از آنها متفاوت است. در نتیجه روش ترک متفاوتی برای ترک اعتیاد به هر کدام از آنها نیاز است. در ادامه برخی از این مواد اعتیاد آور را به اختصار نام می بریم : 

مواد مخدر 

تریاک

مورفین

هروئین

شیره تریاک

ترامادول

متادون

مواد محرک 

متیل آمفتامین ( شیشه )

ریتالین ( مشتقات آمفتامین ها)

کراک

کوکائین

مواد توهم زا و کانابیس ها

 ماریجوانا

حشیش

ال اس دی 

برای آشنایی با انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

بهترین روش ترک اعتیاد

بهترین روش ترک اعتیاد بسته به نوع ماده مصرفی توسط فرد بیمار متفاوت است. از همین رو در ادامه به بررسی بهترین روش ترک اعتیاد برای هر کدام از مواد مخدر، محرک، توهم زا و کانابیس ها می پردازیم.

ترک اعتیاد به مواد مخدر 

مواد مخدر (Narcotic) نام عمومی برای انواع داروها، مواد طبیعی و شیمیایی است که وابستگی بالایی را در فرد ایجاد می کنند. مواد وابستگی جسمی و روانی را برای فرد دارند. ترک اعتیاد به مواد مخدر همراه با درد جسمانی زیاد است و به دلیل وابستگی روانی که در فرد ایجاد می کند، احتمال بازگشت بعد از ترک اعتیاد در افرادی که اعتیاد به مواد مخدر دارند، بسیار زیاد است.

در نتیجه ترک اعتیاد به مواد مخدر حتما باید تحت نظر فرد متخصص در زمینه ترک اعتیاد صورت گیرد.  از جمله مهمترین مواد مخدر می توان به تریاک ، شیره، هروئین ، مورفین، متادون و ترامادول اشاره کرد. در ادامه به بررسی ترک اعتیاد به هر کدام از این مواد می پردازیم.

بیشتر بخوانید : ترک مواد مخدر

ترک اعتیاد به تریاک

ترک اعتیاد به تریاک

تریاک یا OPIUM یکی از مواد مخدر است که از مشتقات گیاه خشخاش به دست می آید. تریک پر مصرف ترین ماده مخدر در کشور ما می باشد که عوارضی همچون افسردگی، اضطراب، بی قراری و مشکلات باروری و … را به همراه دارد .

وابستگی و اعتیاد به تریاک جسمانی و روانی می باشد. از همین رو ترک اعتیاد باید تحت نظر یک متخصص صورت گیرد. چرا که ترک اعتیاد به تریاک خودسرانه همراه درد عضلانی و خماری شدید است و می تواند عوارض جبران ناپذیری را برای بیمار به همراه داشته باشد. بهتری روش ترک اعتیاد به تریاک بسته به دوز مصرفی توسط بیمار متفاوت است به همین دلیل توصیه می کنیم حتما مقاله ترک تریاک را مطالعه نمایید. 

ترک اعتیاد به هروئین

ترک اعتیاد به هروئین

هروئین (Heroin ) که در پزشکی با عنوان های دیامرفین یا دی استیل نیز شناخته می شود، ماده مخدری است که از مورفین بدست می آید و خاصیت اعتیاد آوری و وابستگی بسیار بالای می باشد. هروئین به شکل یک پودر سفید رنگ و قهوه ای روشن و سفید دیده می شود. 

مصرف هروئین عوارضی همچون الزش بدن، گرفتگی و درد عضلانی و کندی نفس و … را برای بیمار به همراه دارد. ترک اعتیاد ماده مخدر همراه با درد روانی و جسمانی بسیار شدید همراه است. به همین دلیل باید زیر نظر متخصص صورت گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بهترین روش ترک هروئین کلیک کنید. 

ترک اعتیاد به شیره

ترک اعتیاد به شیره

شیره تریاک نوعی ماده مخدر بسیار قوی است که از تریاک و سوخته تریاک بدست می آید. مصرف شیره عوارضی همچون عوارض تریاک را به صورت شدید تر برای فرد به همراه خواهد داشت. 

ترک شیره بسته به دوز مصرفی بیمار متفاوت است و باید تحت نظر مختصص صورت گیرد. توصیه می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بهترین روش ترک شیره کلیک کنید. 

ترک اعتیاد به مورفین

ترک اعتیاد به مورفین

مورفین یک دارو است که برای تسکین درهای حاد کاربرد دارد. در برخی موارد فرد بیمار به مصرف مورفین اعتیاد پیدا می کند. از جمله عوارض مصرف مورفین می توان به احساس بی قراری، درد عضلانی و کندی نفس و … اشاره داشت. 

ترک مورفین هم به صورت روانی و هم جسمانی است. و با درد جسمانی شدید همراه است. از همین رو حتما باید ترک اعتیاد به مورفین زیر نظر متخصص انجام شود. توصیه می کنیم مقاله ترک مورفین را مطالعه نمایید. 

ترک اعتیاد به متادون

ترک اعتیاد به متادون

متادون یکی از دارو های ضد درد و کمکی برای ترک اعتیاد به شمار می آید. که در برخی مواد کسانی که در حال ترک مواد مخدر با متادون هستند. به دلیل خاصیت اعتیاد آوری بالا متادون، به خود متادون اعتیاد پیدا می کنند. 

از جمله عوارض متادون می توان به کندی نفس، خواب آلودگی شدید، ضعف عضلات، ضربان قلب آرام و … اشاره کرد. از آنجایی که ترک متادون با درد روانی و جسمانی شدید همراه است حتما باید زیر نظر متخصص انجام شود. توصیه می کنیم مقاله ترک متادون را مطالعه نمایید. 

ترک اعتیاد به ترامادول

ترک اعتیاد به ترامادول

ترامادول (Tramadol ) یکی داروی ضد درد اپیوئیدی است که برای تسکین دردهای شدید استفاده می شود. بعد از حدود یک ساعت مصرف خاصیت ضد درد آن آغاز می گردد. از جمله عوارض آن می توان به بی قراری، افسردگی ، اضطراب، کندی نفس، بی حسی و … اشاره داشت. 

ترک ترامادول همراه با درد روانی و جسمانی است که باید حتما زیر نظر متخصص صورت گیرد. توصیه می کنیم حتما مقاله ترک ترامادول را مطالعه نمایید. 

ترک اعتیاد به مواد محرک

مواد محرک به گروهی از مواد اعتیادآور گفته می‌شود که با تغییر در میزان ترشح انتقال‌دهنده‌های عصبی باعث افزایش انرژی و نشاط در فرد شده و علاوه بر کاهش نیاز به خواب و عدم احساس خستگی، توانایی تمرکز را نیز افزایش می‌دهند. این دسته از مواد اعتیادآور انواع مختلفی را شامل می‌شود که از جمله آنها می توان به کوکائین، کراک و  ریتالین اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم مقاله ترک مواد محرک مطالعه نمایید. 

ترک اعتیاد به کوکائین

ترک اعتیاد به کوکائین

کوکائین (Cocaine ) که با نام غیر رسمی کک نیز شناخته می شود یک ماده محرک خیلی قوی است که از برگ های گیاه کوک استخراج می شود. از جمله عوارض آن می توان به کم خوابی، از دست دادن اشتها، اعتماد به نفس بیش از حد، هیجان بالا و … اشاره داشت.

ترک اعتیاد به کوکائین همراه با درد جسمانی بسیار شدید است. از همین رو باید تحت نظر متخصص صورت گیرد. توصیه می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر حتما مقاله ترک کوکائین را مطالعه نمایید. 

ترک اعتیاد به کراک 

ترک اعتیاد به کراک 

کراک یکی از مواد محرک است که از کوکائین بدست می آید. کراک به صورت تکه های بلور که است که معمولا به صورت تدخینی مصرف می شود. مصرف کراک عواضی همچون اضطراب، بی قراری، رنگ پریدگی، پرخاشگری، تنگی نفس، فشار خون بالا، کاهش میل به غذا، کاهش وزن شدید و … را به همراه دارد. 

ترک اعتیاد به کراک هم با درد جسمانی و هم با درد روانی همراه است به همین دلیل باید زیر نظر متخصص صورت گیرد. توصیه می کنیم حتما مقاله ترک کراک را مطالعه نمایید. 

ترک اعتیاد به ریتالین 

ترک اعتیاد به ریتالین 

ریتالین یک ماده محرک است که خاصیت اعتیاد آوری دارد. مصرف این دارو باید زیر نظر متخصص صورت گیرد و این دارو در سه دوز 5، 10 و 20 میلی گرم در بازار موجود است. ریتالین معمولا برای بیماری هایی همچون بیش فعالی تجوز می شود.  از جمله عوارض ریتالین می توان به بی خوابی، کاهش اشتها، سردرد، پرخاشگری و … اشاره کرد. 

ترک ریتالین باید زیر نظر متخصص صورت گیرد. توصیه می کنیم حتما مقاله ترک ریتالین را مطالعه نمایید. 

ترک اعتیاد به توهم زا و کانابیس ها

مواد توهم زا به گروهی از مواد اعتیاد آور گفته می‌شود که اگرچه وابستگی جسمی به همراه ندارند ولی باعث تغییر در شرایط ذهنی و ادراکات فرد شده و احتمال بروز توهم را افزایش می‌دهند. از معروف‌ترین انواع این دسته از مواد می‌توانیم به ماده مخدر گل، ماریجوانا، حشیش قرص اکس اشاره کنیم. در ادامه به بررسی ترک اعتیاد هر کدام از این مواد می پردازیم همچنین توصیه می کنیم مقاله ترک مواد توهم زا را مطالعه کنید. 

ترک اعتیاد به ماده مخدر گل یا ماریجوانا

ترک اعتیاد به ماده مخدر گل یا ماریجوانا

ماریجوانا ( Marijuana ) یا ماده مخدر گل که با نام های ماری، علف یا گل نیز شناخته می شود. ماریجوانا یک ماده فعال کننده روان است که برای اهداف تفریحی بیشتر مصرف را در میان نوجوانان و جوانان دارد. از جمله عوارض این ماده می توان به وابستگی شدید، زردی چشم، تبش قلب، اضطراب، شکاکی و … در فرد اشاره کرد.

تاکنون وابستگی جسمی به ماریجوانا اثبات نشده است ولی دارای وابستگی روانی و روحی بسیار بالایی است. توصیه می کنیم مقاله ترک گل را مطالعه نمایید.

ترک اعتیاد به حشیش

ترک اعتیاد به حشیش

حشیش که با نام های بنگ، سیگاری و پنیر نیز شناخته می شود از بوته شاه دانه بدست می آید. حشیش دارای عوارض همچون اضطراب، توهم، حملات روانی، پارانویا، حملات روانی و … اشاره کرد. 

ترک اعتیاد به حشیش را باید تحت نظر متخصص انجام داد. توصیه می کنیم حتما مقاله ترک حشیش را مطالعه نمایید. 

ترک اعتیاد به ال اس دی 

ال اس دی یک ماده شیمیایی است که در دسته روان گردان ها قرار دارد. این ماده به گسترده برای مصارف تفریحی و درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله عوارض آن می توان به کاهش اشتها، گشادی مردمک چشم، توهمات بصری، هیجانات بالا، و … اشاره کرد. 

ترک اعتیاد به ال اس دی باید زیر نظر متخصص انجام گیرد. توصیه می کنیم مقاله ترک اعتیاد به ال اس دی را مطالعه نمایید. 

متد ها و روش های ترک اعتیاد کدامند ؟ 

روش های مختلفی برای ترک اعتیاد به مواد اعتیاد آور در مراکز متخلف استفاده می شود که از مهمترین این روش ها می توان به موارد زیر اشاره داشت :

1- مصاحبه انگیزشی

وقتی افراد به ترک اعتیاد فکر می‌کنند نوعی تضاد و دوگانگی در وجودشان شکل می‌گیرد. آن‌ها از طرفی از پیامدهای منفی مصرف خسته‌اند و از سوی دیگر از مصرف مواد منافعی عایدشان می‌شود. برای مثال ممکن است به کمک مواد، لحظاتی از رنج‌های زندگی آسوده شده و لذتی را تجربه کنند که در حالت طبیعی از آن محروم هستند.

هم‌چنین آن‌ها ممکن است میل زیادی به ترک داشته باشند اما وجود وسوسه یا ترس از علائم ترک، دوگانگی و تضادهایشان را تشدید کند.

در مصاحبه انگیزشی درمانگر به کمک بیمار می‌آید تا او بتواند ابتدا این تضادها را در درون خود حل کرده و به‌این‌ترتیب برای شروع فرایند درمان آمادگی بیشتری داشته باشد؛ همین مسئله باعث می‌شود که فرد در طول فرایند بهبودی فعال‌تر بوده و نسبت به کسانی که به کمپ‌های اجباری می‌روند و دوره‌های بستری ناخواسته‌ای را پشت سر می‌گذارند احساس کنترل بیشتری بر رفتارهای خود داشته باشد. این امر در نهایت به دوره‌های پرهیز طولانی‌تر و تجربه ترک موفقیت آمیز کمک بسیاری می‌کند.

2- درمان شناختی رفتاری برای ترک اعتیاد

درمان شناختی رفتاری یکی از مؤثرترین روش‌ها برای ترک اعتیاد است که در درمان سوءمصرف بسیاری از مواد به کار می‌رود. در این متد که توسط روانشناسان ارائه می‌گردد درمانگر به بیمار کمک می‌کند تا بتواند الگوهای رفتاری ناسازگار خود را شناسایی کند و در مقابل، مهارت‌های مقابله‌ای مناسب را بیاموزد.

برای مثال ممکن است فقدان مهارت‌هایی نظیر قاطعیت و عدم توانایی برای نه گفتن باعث شود که فرد دائماً در موقعیت‌های پرخطر نظیر مصرف مواد گیر بیافتد و به این ترتیب نتواند ترک اعتیاد موفقیت آمیز را تجربه کند. در این شرایط روانشناس به کمک درمان شناختی رفتاری مهارت جرات مندی را به درمانجو آموزش می‌دهد تا او بتواند با تمرین این مهارت در موقعیت‌های مختلف از خود محافظت نماید. 

هم‌چنین در این رویکرد فرد یاد می‌گیرد که موقعیت‌های پرخطر و تحریک کننده مصرف را بشناسد و با استفاده از مهارت‌های مقابله‌ای مناسب از تأثیرگذاری این موقعیت‌ها بر رفتار خود جلوگیری کند. این مسئله تا حد زیادی در کاهش احساس وسوسه و ولع نسبت به مواد تأثیرگذار است و جلوی عود مصرف را می‌گیرد.

از جمله دیگر مزایای درمان شناختی رفتاری این است که هم زمان به درمان اختلالات دیگری که همراه با مصرف مواد وجود دارند نیز کمک می‌کند و از همین رو می‌تواند تغییرات پایداری در وضعیت روانی مراجع ایجاد نماید.

3- درمان دارویی ترک اعتیاد

امروزه روش‌های دارویی مختلفی برای ترک اعتیاد به کار گرفته می‌شود که می‌توانند به فرد کمک کنند دوره سم زدایی اولیه را با سهولت بیشتری پشت سر بگذارد و علائم ترک کمتری را تجربه نماید.

برای مثال برای ترک مواد مخدری نظیر تریاک، شیره و هروئین ترک اعتیاد با داروی جایگزین پیشنهاد می‌شود. به این ترتیب که پزشک متناسب با دوز مواد مصرفی داروهایی نظیر متادون یا بوپرنورفین را در اختیار بیمار قرار می‌دهد.

این داروها تأثیرات مشابهی با مواد مخدر دارند که باعث می‌شود علائم ترک نظیر درد عضلانی، حالت تهوع و استفراغ به میزان بسیار کمتری بروز یابد. البته توجه داشته باشید که مصرف این داروها باید با احتیاط بسیار زیادی صورت بگیرد چراکه عواملی نظیر توجه نکردن به دوز تجویزی، یا ادامه دادن مصرف داروها بیش از زمانی که پزشک توصیه کرده می‌تواند فرد را در اعتیاد جدیدی گرفتار کند که بر مشکلات او می‌افزاید.

در نتیجه برای پیگیری درمان‌های دارویی حتماً لازم است که تحت نظر یک پزشک قرار داشته باشید و برای تهیه مواردی نظیر شربت متادون یا قرص‌های بوپرنورفین تنها به مراکز بهداشتی معتبر مراجعه نمایید. بسیار مهم است که بدانید عطاری‌ها و سایر مراکزی که اقدام به فروش این داروها می‌کنند هرگز معتبر نبوده و در اکثر موارد داروهای ترک را با ناخالصی و در ترکیب با مواد اعتیادآور دیگر در اختیار شما می‌گذارند. پس لازم است که در این باره حتماً هوشیار باشید. 

4- ترک اعتیاد با مدل ماتریکس

مدل ماتریکس نوعی روش التقاطی برای درمان وضعیت اعتیاد است. به این معنا که در این روش درمانگر از تکنیک رویکردهای مختلف درمانی در کنار یکدیگر استفاده می‌کند. مدل ماتریکس در ابتدا برای ترک اعتیاد به مواد محرک نظیر شیشه و کوکائین ابداع شد؛ اما امروزه در درمان سایر مواد نیز کاربرد گسترده‌ای دارد.

در این روش درمانگر بیش از هر چیز بر افزایش احساس ارزشمندی، اعتماد به نفس و کارآمدی بیمار تمرکز می‌کند و در واقع هدف او از به کار بردن تکنیک‌های مختلف این است که بتواند این ویژگی‌ها را در درمانجو تقویت نماید؛ چراکه وجود ویژگی‌های نظیر کارآمدی و احساس ارزشمندی از جمله کلیدی‌ترین صفاتی هستند که به فرد کمک می‌کنند در مسیر ترک استوار بوده و بتواند سختی‌ها و موانع را به سهولت بیشتری پشت سر بگذارد.

از جمله روش‌های مختلفی که در مدل ماتریکس به کار می‌رود می‌توان به خانواده درمانی، گروه درمانی، تکنیک‌های متمرکز بر کاهش عود و آموزش‌های خود مراقبتی اشاره کرد.

5- روش 12 قدم ترک اعتیاد

روش 12 قدم یکی از اقدامات مؤثر برای نگه‌داشتن فرد در فاز پرهیز است. در این روش که پس از سم زدایی انجام می‌شود بیمار در گروه‌های خودیاری و در کنار سایر افرادی که تجربه مشابهی با او داشتند قرار می‌گیرد. البته از اصول اولیه این گروه‌ها گمنام بودن افراد است که به آن‌ها کمک می‌کند خودافشایی بیشتری داشته باشند و راحت‌تر تجربیات خود را در اختیار سایرین قرار دهند. از جمله معروف‌ترین گروه‌هایی که از روش 12 قدم استفاده می‌کنند می‌توان به الکلی‌های گمنام اشاره کرد.

6- خانواده درمانی

خانواده و نوع برخورد اعضای آن با فردی که درگیر اعتیاد و سوءمصرف مواد شده یکی از کلیدی‌ترین عوامل موفقیت در ترک اعتیاد به شمار می‌رود. بسیاری از خانواده‌ها از ماهیت اعتیاد و تأثیرات بلندمدت آن بر مغز اطلاعی ندارند. در نتیجه ممکن است با هر لغزشی فرد را مورد تحقیر یا سرزنش قرار دهند و به خاطر بی‌ارادگی او را شماتت کنند. همین مسئله باعث می‌شود که افراد آسیب‌پذیری روانی بیشتری پیدا کرده و بیش از پیش در دام اعتیاد گرفتار شوند.

درمانگران با استفاده از روش خانواده درمانی سعی می‌کنند کل خانواده را در فرایند درمان درگیر کرده و آموزش‌های لازم در مورد اعتیاد را در اختیار سایرین نیز قرار دهند. با توجه به مطالب گفته شده ترک در منزل مشکلات عدیده ای می تواند ایجاد کند، برای آگاهی از روش درست ترک در خانه کلیک کنید.

7- کمپ ترک اعتیاد

کمپ ترک اعتیاد به مراکزی گفته می‌شود که برای سپری شدن دوره سم زدایی نوعی اقامتگاه برای فرد فراهم می‌کنند. این مراکز برای پاک شدن بدن فرد از مواد، دوره درمانی خاصی درنظر می‌گیرند که می‌تواند متناسب با دوز و نوع ماده مصرفی متفاوت باشد. برای اطلاع از روش های جایگزین و درمان مشاوره تلفنی ترک اعتیاد دریافت کنید.

با این حال اکثر کمپ‌ها برای ترک دادن افراد از روش‌های قدیمی و منسوخ شده استفاده می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به روش سقوط آزاد یا همان قطع ناگهانی مصرف اشاره کرد. این روش‌ها با نادیده گرفتن ریشه‌های روانی اعتیاد فشارهای ذهنی زیادی را به فرد تحمیل می‌کنند و باعث می‌شوند که فقط بدن فرد از مواد پاک شود اما از نظر روانی آسیب پذیری بالایی برای گرایش مجدد به سمت مواد مخدر در او شکل بگیرد.  برای آشنایی بیشتر با امکانات کمپ ترک اعتیاد کلیک کنید.

8- سم زدایی برای ترک اعتیاد

از جمله روش های سم زدایی می توان به روش های زیر اشاره کرد :

سم زدایی به واسطه کلونیدین: این نوع سم زدایی زمانی کارساز است که هدف کم کردن میزان مصرف باشد.

سم زدایی با استفاده از متادون و بوپرنورفین: استفاده از این نوع دارو الزاما باید توسط پزشک تجویز شود و تحت نظارت وی مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین مقدار استفاده از آن‌ها به مرور کاهش پیدا کرده و باعث می‌شود نشانه‌های خماری بسیار کم مشاهده گردند.

سم زدایی با نالوکسان و نالترکسان: استفاده از این داروها به منظور تعویض خون و پاکسازی آن زمانی استفاده می‌شود که بیمار خواستار ترک سریع باشد. به این ترتیب طی چهار روز بستری کردن شخص معتاد، اقدامات جهت پاکسازی خون انجام می‌گیرد.

نقش سم زدایی در ترک اعتیاد

توجه داشته باشید که سم زدایی یا پاک شدن بدن از مواد اولین قدمی است که برای ترک اعتیاد برمی‌دارید؛ اما عبور از این مرحله به معنای درمان شدن اعتیاد نیست؛ چراکه اعتیاد منجر به یک بیماری مزمن مغزی می‌شود و در نتیجه نیاز به درمان‌های دراز مدتی دارد تا آثار وسوسه و احساس ولع شدید برای مصرف مجدد نیز در فرد از بین بروند.

درنتیجه هرگز به سم زدایی اکتفا نکرده و تلاش کنید برای پیگیری درمان‌های بلند مدت نیز اقدام نمایید. روانشناسان، روان پزشکان و سایر متخصصین سلامت روان از جمله افرادی هستند که می‌توانند در این مسیر به شما کمک کنند.  

نقش خانواده در ترک اعتیاد

قطعا اقدام به ترک به مواد مخدر به آسانی اتفاق نمی‌افتد و فرد معتاد متحمل درد شدید و مشکلات زیادی خواهد شد. چنانچه روند طاقت فرسای ترک اعتیاد به مواد مخدر با حمایت عزیزان و نزدیکان فرد معتاد انجام گیرد، تحمل آن راحت تر خواهد شد. به دلیل وابستگی عاطفی و روحی اعضای خانواده با یکدیگر چنانچه یکی از اعضا به اعتیاد دچار شود، علاوه بر وی، دیگر اعضای خانواده نیز درگیر مشکلات و پیامدهای اعتیاد به مواد مخدر خواهند شد.

به همین دلیل زمانی که فرد معتاد تصمیم به ترک اعتیاد می‌گیرد، می‌توان از نقش حمایتی خانواده به عنوان کمک کننده و انگیزه دهنده به او استفاده کرد. اعضای خانواده به جای اینکه فرد معتاد را طرد نمایند و بر مشکلات موجود دامن بزنند، می‌تواند با یکدیگر به گفتگو نشسته و فرد معتاد را به ترک تشویق نمایند و او را مورد حمایت قرار دهند. به این ترتیب شخص معتاد احساس امنیت کرده و از اینکه خانواده، وی را مورد پشتیبانی قرار می‌دهند، احساس رضایت نموده و بر تصمیم به ترک به مواد مخدر مصمم‌تر می‌شود.

بیشتر بخوانید : نقش خانواده در ترک

مواد غذایی مفید برای ترک اعتیاد

استفاده از برخی مواد غذایی و مکمل‌های دارویی باعث خواهد شد تا فرد نقاهت‌های دوره ترک اعتیاد را با وضعیت مطلوب‌تری پشت سر بگذارد. به‌طورکلی در این دوران می‌بایست از مواد غذایی سالم و تازه استفاده شود و از برخی مواد غذایی نیز باید پرهیز کرد. داشتن یک برنامه منظم برای تغذیه ازجمله مسائلی است که می‌تواند تا حد زیادی کمک‌کننده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مواد غذایی مفید برای ترک کلیک کنید.

همانطوری که در آخرین تحقیقات انجام شده در دانشگاه هاروارد نیز آمده است اگر به دنبال ترک اعتیاد در خانه هستید هرگز مشورت با متخصصین و گرفتن راهنمایی‌های لازم از آن‌ها را فراموش نکنید. در هر ساعت از روز می توانید برای مشاوره ترک اعتیاد اقدام کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک اعتیاد می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول در مورد ترک اعتیاد

آیا ترک اعتیاد خطر مرگ دارد؟

اگر فردی مواد مخدری را در دوزهای بسیار بالا مصرف کند، ناگهان آن را قطع نماید و یا همزمان داروهایی استفاده کند که اثرات و علائم ترک را تشدید می‌کنند ممکن است دچار تشنج و مرگ شود. برای کسب اطلاعات بیشتر این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫43 دیدگاه ها

  1. سلام میشه بهم کمک کنید من شوهرم فهمیدم فهمیدم تریاک میکشه نمیدونم چیکار باید بکنم، پولی ام ندارم برای درمانش لطفا جواب بدیدددد

    1. سلام تریاک ماده مخدر زیانباریه که متاسفانه در ایران مصرف زیادی هم داره . معمولا استرس باعث میشه افراد به سمت مصرف تریاک و مشتقاتش برن. سعی کنید با برقراری یک ارتباط مناسب با همسرتان از احساسات و ناراحتی هایش اگاه شده و مرهمی بر روی درهاش باشید. هرچه شما بتونید این شرایط رو بدون استرس و حفظ ارزش های همسرتون سپری کنید به خانواده و خودتون بیشتر کمک کردید. برای ترک هم توصیه میکنیم از اقدامات خودسرانه پرهیز کنید هر وقت همسرتون خودش برای ترک داوطلب شد برای ترک اعتیاد اقدام کنید میتونید با شماره های درج شده در سایت تماس گرفته و درمان ایشون رو شروع کنید.

    1. مرکز مشاوره ذهن نو در زمینه های مختلف ازدواج، تحصیلی ، خانوادگی و ….. خدمات روانشناختی ارائه میده. خوشحال میشیم جهت خدمات روانشناختی به ما مراجعه کنید.

  2. بردارم معتاد به تریاک چند باری کمپ بردمش ولی تا حالا نتیجه نداد همش برمی گرده دوباره مصرف می کنه . خسته شدیم نمی دونم چطوری باید ترکش بدیم

    1. ترک تریاک فقط جسمانی نیست و برای اینکه واقعا ترک کنه باید ذهنشون از مواد پاک بشه. این کار بدون مشاوره ترک اعتیاد غیر ممکنه و اگر می خوایید از این چرخه معیوب خارج بشید حتما مشاوره ترک اعتیاد دریافت کنید.

  3. بهترین روش برای ترک اعتیاد چیه . هزار بار داداشمو فرستادیم کمپ اما ترک نکرده باید چی کار کنیم ؟؟؟؟ ممنون از سایته خوبتون

    1. برای انتخاب بهترین روش برای ترک اعتیاد پارامترهای مختلفی باید در نظر گرفته بشه. سن، وزن، تغذیه، وضعیت خانوادگی، نحوه مصرف، میزان مصرف، انگیزه های ترک و…. همگی پارامترهایی هستن که متخصصین باید برای اجرای پروتکل درمانی آن ها را در نظر بگیرند. بر این اساس ممکنه روشی که برای آقای ایکس مناسب باشه، برای آقای ایگرگ نامناسب به شمار بیاد . پس اگر برادرتون دائم در پروسه ترک اعتیاد شکست میخوره ، بهتره یک لحظه دست از تقلا بردارید و با کمک مشاوره ترک اعتیاد روشی مناسب ایشون رو پیدا کنید. متخصصین ترک موسسه ذهن نو به شما در این زمینه راهنمایی های لازم را ارائه میدن

  4. خیلی سایته خوبی دارید . تو زمانه ترک اعتیاد در مورد همه چی کامل توضیح دادید . فقط یه پیشنهاد دارم اگه در مورد نحوه عدم برگشت به مصرف مجدد بعد از ترک اعتیاد بیشتر بنویسید ممنون می شم.

    1. خیلی ممنون حتما در زمینه بازگشت های مکرر به اعتیاد و ترک های ناموفق هم مقاله نشر خواهیم داد

  5. سلام من اعتیاد به کریستال دارم وزن و ه هم دارم، هم خودم و هم پسر دوباره ام تحت پوشش بهزیستی هستیم اما دریغ از هزار تومن کمک مالی مستمری برای معیشت زندگیم و متاسفانه گرفتار این موادهم شدم و روز به. وز بدبخت تر میشیم،دیروز با یک کمپ صحبت کردم گفته بیا، وقتی لوازممو جمع کردم که برم از دم در بر گرداندم که با 200تومن نمیشه
    کسی یا کمدی هست که با200هزار، یک دوره منو بخوابونه؟
    ممنون میشم،
    شمارمم
    099*****

    1. سلام من چند روز پیش برای اولین بار یکی از مواد توهم زا مصرف کردم حال خوبی نداشتم با خودم حرف میزدم و استرس شدیدی داشتم اما الان بهترم به دکتر رفتم و ضربان قلبم چک شد و سرم وصل کردم ممکنه تاثیر بدی رو مغزم گذاشته باشه و دوباره به سمتش برم؟

  6. سلام من چند روز یک بار یکی از مواد توهم زا مصرف کردم حال خوبی نداشتم با خودم حرف میزدم و استرس شدیدی داشتم اما الان بهترم به دکتر رفتم و ضربان قلبم چک شد و سرم وصل کردم ممکنه تاثیر بدی رو مغزم گذاشته باشه و دوباره به سمتش برم؟

    1. سلام اقداماتی که براتون انجام شده جهت بهبود حالتون بوده و تاثیرات مثبتی داشته. اما اینکه شما دوباره به اعتیاد برمی گردید یا نه موضوعی جدا گانه است. هر کسی که دچار اعتیاد باشه احتمالش هست که دوباره به سمت مواد بره اما این خود شما هستید که تعیین می کنید دوباره مصرف کنید یا نه. پس برای تقویت توانایی های خودتون حتما حتما از متخصصین ترک کمک بگیرید تا به شما برای حفظ پاکی کمک کنند

  7. سلام به همگی دوستان واقعا اعتیاد چیزه بدیه خدا نصیبه هیچکسش نکنه. ترک اعتیاد هم فقط یه چیزه لازم داره اونم اینکه فرد خودش بخواد . این موضوع از همه چیز مهم تره . حالا کنارش مراکزی مشابه همین دوستان ذهن نو هم می تونن توی روند کمک کنن. ولی از همه چیز مهم تر خواسته خوده فرده

  8. بهترین روش ترک اعتیاد چیه ؟ چند سال پیش داییم معتاد شده بود بردیمش کمپ از موقعی که برگشت تا الان جرات نداره پاشو از خونه بیرون بزاره انقدر که کمپ اشغاله. الان داداشم معتاد شده نمی دوتم واقعا چی کار کنم. بهترین روش ترک اعتیاد واقعا چیه

    1. سلام مریم عزیز ، متاسفانه همیشه در کمپ های ترک اعتیاد روش مناسبی استفاده نمیشه و بیمار اعتیاد به جای بهبود دچار زخم های بیشتری میشه. با این حال هنوز برای ترک اعتیاد نمیتونیم به همه یک روش به خصوص پیشنهاد بدیم. هر کس بنا به شرایط فردی و خانوادگی ممکنه با متد خاصی بهبود پیدا کنه. پس حتما لازمه برای ارزیابی اولیه با متخصص ترک اعتیاد مشاوره دریافت کنید.

    2. همین کمپ آشغال طوری منو ادب کرد ،که تا حالا سیگار هم تو دست نگرفتم.ممکنه روی داداشت جواب بده.البته سیاست چماق هم فراموش نشه.درد بکشه و محبت کنید.

  9. سلام چن وقت کوتاهی هس درگیر اعتیاد ب مصرف ماده سورچه شدم اگ ی روز نکشم میریزم بهم لطفا کمکم کنید

    1. سلام مواد مخدری مثل سورچه تعادل شیمی بدن شما رو تغییر میده. پس به هیچ عنوان از روش های خودسرانه برای ترک استفاده نکنید. حتما برای این کار از متخصص کمک بگیرید تا با راحت ترین روش به نتیجه برسید.

    2. سلام و درودوقت به خیر مواد مخدری مثل سورچه تعادل شیمیایی بدن شما رو به هم میریزه. بهتره از روش های خودسرانه برای ترک استفاده نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره