دل درد ناشی از استرس یا دل درد عصبی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

دل درد ناشی از استرس یا دل درد عصبی با علائمی شامل نفخ، دردهای مداوم، آروغ‌زدن، مشکل در هضم و گوارش و … نمایان می‌گردد. اضطراب و دردهای شکمی یا دل دردهای عصبی ممکن است برای هر فردی اتفاق بیافتد که معمولا به صورت ناگهانی و با دردهای شدیدی همراه هستند. دلیل اصلی دل دردهای عصبی، استرس و اضطراب می‌باشد؛ چراکه این دو عامل در طولانی مدت اثرات منفی بر روی قسمت‌های مختلف بدن از جمله روده و معده می‌گذارند و عملکرد آن‌ها را دچار اختلال می‌کنند. همراه با استرس، هورمون کورتیزول در بدن ترشح می‌گردد؛ بدن برخی از افراد به هورمون استرس واکنش بیشتری در قالب دردهای مختلف و مبهم در بخش‌های مختلف بدن از جمله روده و معده نشان می‌دهد. با اطلاع از دلایل ایجاد دل‌درد ناشی از استرس، می‌توان در جهت پیشگیری و درمان آن اقدام کرد. برای دریافت درمان استرس کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دل درد ناشی از استرس می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

علائم دل درد عصبی و یا ناشی از استرس

دل درد ناشی از استرس

احساسات ما، استرس و اضطراب‌هایی که در طول روز تجربه می‌کنیم، دارای تاثیر مستقیمی بر روی جسم و اندام‌های داخلی بدن همچون روده و معده و … می‌باشند که می‌توانند منجر به دل درد ناشی از استرس شوند.  برای آشنایی بیشتر با علائم استرس کلیک کنید.

زمانی که فرد دچار استرس و اضطراب می‌گردد، هورمونی تحت عنوان هورمون کورتیزول و یا هورمون استرس در بدن او ترشح می‌شود. ترشح این هورمون برخی علائم حیاتی بدن شامل ضربان قلب، فشار خون و … را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در برخی از افراد واکنش بدن به هورمون استرس، از حد نرمال فراتر رفته و سبب ایجاد مشکلات گوارشی و هضم شامل دل‌درد ناشی ازاسترس و یا درد شکمی عصبی‌ می‌شود.

در برخی دیگر از موارد نیز دل درد های عصبی می‌تواند علائم و نشانه دیگر بیماری‌های گوارشی از جمله سندروم روده تحریک‌پذیر باشد. سندروم روده تحریک‌پذیر از جمله اختلالات دستگاه گوارش است که حرکت عادی روده را دچار مشکل می‌کند.  برای آشنایی بیشتر با بیماری های روان تنی کلیک کنید. در ادامه به علائم اصلی و مهم دل درد ناشی از استرس اشاره کرده‌ایم :

فروشگاه آرامیس
  • نفخ زیاد و احساس گرما در شکم
  • احساس پیچ خوردگی و گرفتگی در شکم
  • دفع گاز تکرار شونده
  • یبوست و بروز مشکلاتی در دفع
  • حالت تهوع
  • سوء‌ هاضمه
  • اسهال و تکرر دفع
  • سوزش معده
  • دلشوره
  • احساس نگرانی و اضطراب
  • لرزش و کشش عضلات
  • و …

تنگی نفس و دل درد ناشی از استرس

دل درد ناشی از استرس گاهی با ریفلاکس معده همراه شده و به بافت مری آسیب می‌رساند. در این شرایط افراد احساس تنگی نفس کرده و علائم تنفسی را نیز تجربه می‌کنند. همچنین این موضوع منجر به سوزش قفسه سینه نیز می‌شود. از این رو نفس کشیدن را برای افراد دشوار می‌کند. در واقع زمانی که افراد نشانه های تنفسی را نیز در چنین تجربه کردند باید حتما برای درمان معده خود اقدام نمایند.

تشخیص دل درد ناشی از استرس

تشخیص دل درد ناشی از استرس از رو اهمیت دارد که می‌توان آن را از نشانه ها و یا بیماری های دیگر متمایز کرد. زمانی که افراد علت دل درد خود را پیدا کنند؛ در زمینه درمان نیز می‌توانند به طور تخصصی تری کمک دریافت کنند. در این زمینه باید به متخصص داخلی مراجعه کرده و برخی از آزمایش ها را نیز انجام دهند. آزمایش های خون و مدفوع، آندوسکوپی و سی تی اسکن، تست های تنفسی مانند کربن دی اکسید همگی در این مورد موثر هستند.

دل درد عصبی در کودکان

دل درد ناشی از استرس و دردهای شکمی، علاوه بر بزرگسالان در کودکان نیز شایع می‌باشد. معمولا این دسته از دل‌دردهای ناشی از استرس و اضطراب در کودکان با علائم متفاوت‌تری نمایان می‌شود. به عنوان مثال ممکن است کودک دائم دچار دل درد باشد، در حالی که در بدن او هیچ گونه عفونتی وجود نداشته باشد.

در چنین وضعیتی برای بهبود دل‌درد ناشی از استرس در کودکان، باید به سلامت روانی او بسیار توجه شود. در نظر داشته باشید که مشاوره کودک مرکز مشاوره ذهن نو می‌تواند به شما عزیزان کمک کند تا با شناخت استرس‌های فرزندتان، از دل‌درد ناشی از استرس در او پیشگیری کرده و یا آن را درمان کنید.

علت ایجاد دل درد عصبی یا ناشی از استرس

همانند دیگر قسمت‌های بدن، دستگاه گوارش انسان نیز دارای سیستم عصبی جداگانه‌ای است. در انتهای معده، عصب‌هایی وجود دارد که به هورمون‌های استرس ترشح شده از سوی مغز پاسخ می‌دهند.

چنین سیستم عصبی داخلی که در بدن‌مان طراحی شده، باعث می‌شود وقتی که فرد دچار استرس و اضطراب شود، به جای اینکه خون به معده برود به سیستم‌های حیاتی‌تر بدن همچون قلب، ریه و عضلات پمپاز شود. این سیستم عصبی در کنترل استرس در بدن نقش موثری دارد اما در صورتی که استرس بیش از حد و مدام تکرار شود، رسیدن خون کم‌تر به معده می‌تواند سبب دل درد ناشی از استرس شود.

بنابراین عوامل محیطی دارای تاثیر بسیار زیادی بر روی عملکرد سیستم عصبی داخلی هستند. برخی از مشکلات و رویدادهای محیطی شامل مشکلات مالی، طلاق، مرگ عزیزان، بیماری‌های صعب‌العلاج و … می‌توانند بر روی عملکرد سیستم گوارش تاثیر منفی بگذارند و سبب ایجاد دل دردهای عصبی شوند. برای آشنایی با سایر عوارض استرس و فشار عصبی کلیک کنید.

ورم معده در اثر دل درد ناشی از استرس

فراموش نکنید که معده درد ناشی از استرس گاهی نشان دهنده بروز مشکلی در بدن است. برای مثال نشانه های اولیه ورم معده، سندروم روده تحریک پذیر و یا ابتلا بیماری کرون و گاستریت گاهی همین دل درد هستند. به همین دلیل بسیار اهمیت دارد که این موضوع را پیگیری نمایید. در این شرایط می‌توانید از بروز بیماری های خطرناک تر پیشگیری نمایید.

نقش تغذیه در کنترل دل دردهای عصبی

تغذیه دارای نقش موثری در پیشگیری و درمان دل‌درد ناشی از استرس است. در ادامه به برخی نکات در مورد نقش تغذیه در کنترل دل‌درد ناشی از استرس یا دل درد عصبی اشاره کرده‌ایم :

  • عدم استفاده بیش از حد از میوه و قند سوربیتول موجود در خوراکی‌ها
  • اجتناب از خوردن غذاهای تند و پر ادویه
  • خوردن فیبرهای محلول
  • استفاده از دانه‌های کامل
  • خودن برخی از میوه‌ها مانند زردآلو (موثر در کنترل ترشح بیش از حد اسید معده)
  • داشتن وعده‌های غذایی بیشتر اما با حجم کم و سبک‌تر
  • اجتناب از خوردن خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های کافئین دار مانند قهوه و شکلات به خصوص در زمان دل درد ناشی از استرس
  • استفاده از منابع غنی منیزیم، ویتامین‌های گروه ب و ویتامین ث
  • مصرف پروبیوتیک‌ها مانند ماست‌های پروبیوتیک
  • استفاده از قرص، عرق و چای نعنا
  • مصرف دمنوش بابونه
  • استفاده از چای لیمو
  • و …
در صورتی که با رعایت نکات فوق و استفاده از یک رژیم غذایی سالم بازهم به دل‌درد ناشی از استرس و درد های عصبی روده و معده دچار هستید، بهتر است برای انجام بررسی های بیشتر با متخصص روانشناسی صحبت کنید.

درمان دل‌ درد ناشی از استرس

بدیهی است که دل‌درد ناشی از استرس با کنترل استرس و اضطراب تا حد زیادی کنترل می‌شود. بنابراین بهتر است در قدم اول سعی کنید با مراجعه به یک روانشناس، از میزان استرس‌های خود کم کنید و آن را در حد کنترل شده‎‌ای نگه دارید.

علاوه بر این به کارگیری برخی دیگر از راهکارها نیز به شما کمک می‌کند تا از دست دل درد ناشی از استرس و دردهای عصبی برای همیشه راحت شوید. در ادامه به برخی راهکارها که در جهت تسکین و درمان دل‌درد ناشی از استرس موثر است، اشاره کرده‌ایم :

  • دریافت مشاوره کنترل استرس
  • به کارگیری تکنیک‌های آرام‌سازی، ریلکسیشن و ذهن آگاهی
  • استراحت کافی و داشتن خواب منظم و با کیفیت
  • مثبت اندیشی
  • انجام ورزش‌های سبک به صورت روزانه همچون پیاده روی
  • نوشیدن آب کافی و هیدراته کردن بدن
  • پرهیز از مصرف کافئین

داروی مناسب برای دل درد ناشی از استرس

در صورتی که فرد با استفاده از راهکارهای ارائه شده موفق به کنترل استرس و تسکین دل درد ناشی از استرس نشود، می‌تواند با صلاح دید متخصص، برای درمان از دارو استفاده کند. از متداول‌ترین داروهایی که برای دردهای عصبی در معده و روده استفاده می‌گردد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • رابپرازول
  • کلردیازپوکساید
  • موتیدون

توصیه می‌شود به منظور جلوگیری از ایجاد مشکلات حادتر گوارشی، از مصرف خودسرانه این داروها بپرهیزید. هر کدام از داروهای نام برده با توجه به شرایط بیماری در فرد و توسط متخصص تجویز می‌گردد.

پیشگیری از دل درد ناشی از استرس

پیشگیری از دل درد ناشی از استرس

پیشگیری از بروز دل درد ناشی از استرس مهم ترین اقدامی است که می‌توان در این زمینه انجام داد. چرا که در بیشتر موارد افراد بعد از بروز این درد به فکر درمان می‌افتند. اما باید در ابتدا با انجام کارهایی از این موضوع پیشگیری کرده و در قدم بعدی برای درمان اقدام نمود. برخی از این کارها شامل موارد زیر می‌شوند.

داشتن تغذیه مناسب

درمان استرس و اضطراب

دارودرمانی

تغییر در سبک زندگی

استفاده از روش های آرام سازی

خودمراقبتی

سخن آخر

در زندگی‌های امروزی که افراد با استرس‌ها و اضطراب‌های متعددی مواجه هستند، دل درد ناشی از استرس و دردهای شکمی به یکی از مشکلات رایج تبدیل شده است.

شما عزیزان باید سعی کنید که میزان استرس و اضطراب خود را در حد کنترل شده‌ای مدیریت کنید تا منجر به مشکلات جدی‌تری نشود. برای این کار حتما از مشاوره متخصصان و روانشناسان استفاده کنید. شرکت در جلسات مشاوره سبب می‌شود شما با روش‌های مدیریت استرس و اضطراب آشنا شوید و کم کم بر اضطراب خود کنترل داشته باشید.

در صورتی که دچار کمبود وقت هستید، می‌توانید برای دریافت خدمات مشاوره روانشناسی به صورت تلفنی، با مشاوران مرکز مشاوره ذهن نو تماس حاصل بفرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دل درد ناشی از استرس می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره