علت افسردگی چیست | مهم ترین علت های افسردگی در دو جنس چیست؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

علت افسردگی می‌تواند با توجه به شرایط زندگی هر کسی متفاوت باشد؛ اما به‌طورکلی دلایل این بیماری به دو دسته مشکلات فیزیولوژیک و خطا در باورها و افکار فرد تقسیم می‌شوند. شناخت علت افسردگی نقش مهمی در اقدامات لازم برای درمان داشته و همین‌طور می‌تواند به شما در پیشگیری از ابتلا به این بیماری نیز کمک کند. به همین خاطر بهتر است هنگامی‌که دلایل یا عوامل خطر بروز افسردگی در زندگی‌تان روی می‌دهد برای پیشگیری از شدت یافتن بیماری مشاوره افسردگی دریافت کنید.

علت افسردگی

با توجه به شرایط زندگی هر فرد علت افسردگی متفاوت است و نمی‌توان دلیل مشخصی برای آن پیدا کرد. بااین‌حال روانشناسان معتقدند بسیاری از افرادی که درگیر افسردگی می‌شوند حداقل در یکی از ابعاد زیستی-روانی-اجتماعی زندگی خود دچار مشکل هستند. ازجمله مهم‌ترین دلایلی که باعث بروز افسردگی در فرد می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛ (درصورتی‌که این شرایط برای شما یا هریک از اطرافیانتان پیش‌آمده بهتر است از یک روانشناس متخصص کمک بگیرید).

بیشتر بخوانید : علائم افسردگی شدید

? آمادگی‌های ژنتیکی و زیستی

وجود سابقه افسردگی در میان اعضای خانواده و خویشاوندان درجه اول علت افسردگی محسوب می‌شود. عوامل ژنتیکی احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد. علاوه بر این کاهش برخی مواد شیمیایی در مغز به‌ویژه سروتونین و نوراپی‌نفرین باعث بروز افسردگی می‌شود. افرادی که به دلیل کمبود این مواد دچار افسردگی می‌شوند، معمولاً نشانه‌هایی مانند کاهش خواب، احساس غم سنگین به‌خصوص در ابتدای روز، کاهش عزت‌نفس و همین‌طور رفتارهای آسیب زدن به خود را تجربه می‌کنند.

? علت افسردگی | مشکلات جسمی و روحی

ابتلا به بیماری‌های جسمی یکی دیگر از دلایلی است که می‌تواند باعث افسردگی شود. فشار روانی که به دلیل ابتلا به بیماری ایجاد می‌شود، به‌خصوص در صورت ابتلا به بیماری‌های لاعلاج یا مزمن می‌تواند شرایط روحی فرد را تحت تأثیر خود قرار دهد. علاوه بر این برخی بیماری‌های روانی مانند وسواس یا سایر اختلالات اضطرابی همپوشانی بالایی با افسردگی داشته و می‌توانند فرد را در معرض این بیماری قرار دهند.

? افکار و باورهای منفی

آرون بک روانشناس مطرح آمریکایی و بنیان‌گذار درمان شناختی در درمان افسردگی، معتقد است تقریباً تمامی بیماران افسرده به دلیل اشتباهاتی که در سیستم باورها و تعبیر اتفاقات محیط اطرافشان دارند، دچار این بیماری می‌شوند. باورهایی نظیر دوست‌داشتنی نبودن، تلاش بیش‌ازحد برای راضی نگه‌داشتن دیگران یا کمال‌گرایی ازجمله تصوراتی هستند که می‌توانند باعث بروز افسردگی در فرد شوند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

? علت افسردگی | احساس ناکامی و شکست

شکست و نرسیدن به خواسته‌ها می‌تواند برای همه ما ناراحت‌کننده باشد و به میزانی که اهمیت موضوع، ناکامی در آن با احتمال بیشتری باعث افسردگی خواهد شد. یکی از موضوعاتی که در ارتباط با احساس ناکامی باید به آن توجه داشت طرز فکر فرد راجع به این مسئله است. به میزانی که فرد شکست پیش‌آمده را به ناتوانی‌های خود نسبت دهد، آن را دائمی بداند و یا احساس کند در تمامی زمینه‌ها موفق نخواهد شد احتمال ابتلا به افسردگی افزایش پیدا می‌کند.

حتما برای بهبود اوضاع مقاله نارضایتی از زندگی را بخوانید.

? سوگ یا شکست عشقی

مرگ یا جدا شدن از عزیزان به هر دلیلی را می‌توان یکی از مهم‌ترین علت افسردگی دانست. اطرافیان ما یکی از مهم‌ترین منابع کسب نیرو و انگیزه برایمان هستند. شما هر چه رابطه عمیق تر و علاقه بیشتری به کسی داشته باشید. به همان نسبت از دست‌دادن آن فرد ناراحت کننده‌تر خواهد بود.

شما با آگاهی از روند گذر از سوگ بینش کافی نسبت به وضعیت خود خواهید داشت. پس حتما مقاله مراحل سوگ را بخوانید.

? سبک تربیتی والدین

اشتباهاتی در سیستم تربیتی والدین باعث بروز افسردگی در کودک یا بزرگ‌سال می‌شود. روش های تربیتی غلط فرد را نسبت به افسردگی آسیب‌پذیرتر می‌کند. برای مثال والدینی که به رشد اعتمادبه‌نفس و توانایی کنترل شرایط در فرزندان‌شان توجهی ندارند و تلاش می‌کنند تا فرزندانی مطیع و حرف‌شنو تربیت کرده و یا با مراقبت‌های بیش‌ازحد فرصت تجربه کردن در محیط را از آن‌ها می‌گیرند.

این گونه کودک را نسبت به توانایی‌های خود دچار احساس شک و تردید کرده و هنگام مواجهه با مشکلات با احتمال بیشتری شکست و درگیری با افسردگی را تجربه خواهد کرد. به همین خاطر معمولاً توصیه می‌شود، در ارتباط با تربیت فرزندانتان از یک مشاور کودک کمک بگیرید.

? جستجوی علت افسردگی در محیط اجتماعی

اجتماع و اطرافیان هر فرد تأثیر بسیاری در سلامت روان وی خواهند گذاشت. به میزانی که شما در یک محیط پویا و باانگیزه قرار داشته باشید، شرایط روحی شما متفاوت از زمانی خواهد شد که اطرافیانتان دائماً از مشکلات و احساسات منفی خود صحبت می‌کنند. به همین خاطر بهتر است برای پیشگیری از ابتلا به افسردگی سعی کنید تا محیط اطراف خود را تغییر دهید.

 یکی دیگر از عوامل اجتماعی تأثیرگذار در بروز افسردگی را می‌توان احساس تنهایی دانست. تنهایی یک باور و شرایط روحی است، مبنی بر اینکه فرد احساس می‌کند اطرافیان حرف‌های او را نمی‌فهمند و یا در کنارشان احساس خوشحالی نمی‌کند و درنتیجه این احساس می‌تواند حتی در میان جمع نیز برای فرد روی دهد. تنهایی در کنار این باور که فرد تصور می‌کند در شرایط سخت نمی‌تواند روی کمک و حمایت اطرافیان حساب کند ازجمله دلایلی است که باعث بروز افسردگی می‌شود.

? سبک زندگی فرد

هنگامی‌که از علت افسردگی صحبت می‌کنیم سبک زندگی هر فرد یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار است که متأسفانه توجه کمتری به آن می‌شود. رفتارهای اشتباهی مانند الگوهای خواب یا تغذیه اشتباه، بی‌توجهی به تحرک و ورزش، فعالیت در مشاغل پراسترس و یا بی‌توجهی به داشتن اوقات فراغت و تفریح ازجمله دلایلی هستند که می‌توانند فرد را در معرض افسردگی قرار دهند. برای آشنایی بیشتر با عوارض و راه های درمان بی خوابی و افسردگی کلیک کنید.

? علت افسردگی | بحران‌ها و مشکلات زندگی

همه ما در طول زندگی با مشکلات و بحران‌های بسیاری مواجه می‌شویم. گاهی اوقات فشار روانی و ضربه‌ای که از این بحران‌ها تحمیل می‌شود ازجمله مسائلی است که شما را در معرض افسردگی قرار می‌دهد. از دست دادن شغل، ابتلا به بیماری‌های جسمی یا روحی، طلاق و یا بحران‌های مالی ازجمله مهم‌ترین این مشکلات برای هر فرد هستند و بهتر است هنگامی‌که شما یا هر یک از اطرافیان‌تان با این شرایط مواجه می‌شوید برای پیشگیری از ابتلا به افسردگی از یک روانشناس کمک بگیرید.

برای آشنایی بیشتر با عوامل تحریک کننده افسردگی کلیک کنید.

اهمیت شناسایی علت افسردگی

افسردگی با دلایل متعددی ایجاد می‌شود. حتی گاهی اوقات مجموعه‌ای از دلایل در کنار هم باعث بروز افسردگی می‌شوند. اما به میزانی که دلایل افسردگی با دقت بیشتری شناسایی شوند به انتخاب روش مناسب برای درمان نیز کمک می‌شود. از این طریق احتمال موفقیت‌آمیز بودن درمان افزایش پیدا می‌کند.

برای مثال کسانی که به دلیل کاهش مواد شیمیایی در مغز دچار افسردگی می‌شوند. بیشتر از درمان‌های دارویی (با والپرات سدیم ، آسنترا ، دوکسپین و..) و روش‌هایی که تغییر سبک زندگی را به آن‌ها آموزش می‌دهند، نتیجه می‌گیرند. این درحالیست که اگر افسردگی به دلیل افکار و باورهای اشتباه ایجاد شده باشد؛ روان‌درمانی و تغییر باورهای فرد بهترین روش درمانی است.

در کنار تلاش برای درمان، شناسایی علت افسردگی کمک خواهد کرد تا از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنید. برای مثال وقتی بدانید سوگ و از دست دادن عزیزان یکی از مهم‌ترین تجربیاتی است که می‌تواند فرد را در برابر افسردگی آسیب‌پذیر نماید، بیشتر از سلامت روان تان مراقبت خواهید کرد. و یا مثلا وقتایی که خود یا هر یک از اطرافیانتان در این شرایط قرار بگیرد؛ سعی می‌کنید تا از سلامت روان وی مراقبت کنید.

با توجه به مشکلات ناشی از اختلال‌افسردگی، بهتر است هر زمان که علت هایی برای افسردگی دارید، حتما از متخصص کمک بگیرید. مشاوران روانشناسی بهترین خدمات را به شما ارائه می‌دهند

 

بیشتر بخوانید : درمان افسردگی شدید

از بین بردن علت های افسردگی

افسردگی یکی از بیماری‌های روحی شایعی است که مشکلات بسیاری را نیز در جریان زندگی ایجاد می‌کند. برای مثال افسردگی با کاهش سطح ایمنی بدن، فرد را در برابر انواع بیماری‌های جسمی آسیب‌پذیر می‌کند. علت های افسردگی حتی اگر منجر به اختلال نشوند، انگیزه فعالیت و لذت بردن از زندگی را از بین می‌برند.

با توجه به تمامی این مسائل بهتر است نسبت به درمان این بیماری و یا پیشگیری از ابتلا به آن توجه کافی داشته باشید. برای رسیدن به این هدف اطلاعات خود را راجع به افسردگی و نشانه‌های آن افزایش دهید. علت ها را شناسایی کرده و نسبت به آن‌ها در خود یا اطرافیان گوش‌به‌زنگ باشید.

به خاطر داشته باشید افسردگی اختلالی نیست که به‌خودی‌خود بهبود پیدا کند و یا به‌تنهایی بتوانید آن را درمان کنید. اکثر کسانی که در زندگی برای مدتی با این بیماری درگیر شده‌اند، علی‌رغم بهبود وضعیت دیر یا زود مجدداً با آن مواجه می‌شوند. حتی برخی نشانه‌ها به‌صورت مزمن در زندگی فرد باقی می‌ماند. پس در شرایطی که خود یا هر یک از اطرافیان‌تان را در معرض این بیماری می‌بینید از روانشناس متخصص برای درمان کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه علت افسردگی در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

مقالات پیشنهادی نویسنده

درمان ناامیدی

افسردگی بعد از ترک اعتیاد

 

 

سؤالات متداول

علت افسردگی چیست؟

افسردگی می‌تواند با توجه به شرایط زندگی هر فرد به دلایل مختلفی ایجاد شود و نمی‌توان دلیل مشخصی برایش در نظر گرفت بااین‌حال روانشناسان معتقدند افسردگی معمولاً به دلیل مشکل در حداقل یکی از ابعاد فیزیولوژیک، روانی یا اجتماعی ایجاد می‌شود.

شناخت علت افسردگی چه اهمیتی دارد؟

مشخص کردن علت افسردگی می‌تواند در انتخاب مناسب‌ترین روش درمان برای فرد کمک‌کننده باشد و همین‌طور با شناسایی عوامل آسیب‌رسان می‌توان اقداماتی را برای پیشگیری انجام داد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره