امید به زندگی در جهان امروز

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

امید به زندگی بی شک یکی از مولفه‎‌های اساسی برای پیشرفت در زندگی است. امید به زندگی در واقع نیروی محرکه ایست که شما را به ادامه مسیر ترغیب می‌کند. احساس خوب ناشی از امیدبه زندگی مسیر پر پیچ و خم زیستن را هموار می‌کند. همچنین این فاکتور مهم باعث افزایش سلامت جسم و روان شده و انگیزه درونی افراد را گسترش می‌دهد. شاید در موارد خفیف نبود امید درزندگی بیماری تلقی نشود، اما وقتی به باوری ریشه‌ای تبدیل گردد، منجر به تشدید نشانه های افسردگی می‌گردد. در ادامه درباره اهمیت و راه‌های افزایش امیدبه زندگی صحبت کرده‌ایم. برای دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه امید به زندگی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

چرا امید به زندگی مهم است؟

اهمیت به امید به زندگی

زندگی مدرن بشر پر از تغییرات ناگهانی و چالش‌هاست. تمام چالش‌های زندگی نیازمند تصمیم گیری، شکست و یا موفقیت‌اند. بنایراین چگونگی مواجهه انسان با چالش‌ها و شکست‌ها مهم و اساسی است. به بیان دیگر داشتن برنامه ریزی و هدف گذاری برای موفقیت کافی نیست. شما به نیروی محرکه برای ادامه دادن، تسلیم نشدن و درس گرفتن از اشتباهاتات نیازمند هستید و آن نیروی محرکه همان امید است. در صورتی که نمی‌دانید چرا هیچ چیز شما را به شوق نمی‌آورد، حتما مقاله علت افسردگی را مطالعه کنید.

تعریف امید به زندگی

امید به زندگی یک مولفه درونی و برداشت ذهنی است که به شما امکان می‌دهد از وقایع و اتفاقات زندگی انتظار نتایج مثبت و ثمربخش داشته باشید. این فاکتور روانی باعث می‌شود دیدگاه شما به چالش‌ها و مسائل زندگی مثبت شود و به هر واقعه در زندگی به چشم فرصتی برای بهبودی اوضاع بنگرید.

اما جامعه شناسان امید به زندگی را به گونه‌ای دیگر تعریف می‌کنند. بر این اساس امید به زندگی به مجموع سال‌هایی که فرد انتظار دارد زندگی کند گفته می‌شود که با توجه به شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در کشورهای مختلف متفاوت است. برای آشنایی بیشتر با نشانه های افسردگی کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

تاثیرات امید به زندگی

داشتن امید به زندگی به طور کلی تاثیرات شگرفی در زندگی شخصی و اجتماعی دارند. همانطور که می‌دانید؛ کشورهایی که در آنها شاخص امید به زندگی بالاتر است؛ پیشرفته تر بوده و افراد تلاش بیشتری می‌کنند. در واقع این موضوع است که با اینکه در سطح فردی اتفاق می‌افتد؛ اما تاثیرات اجتماعی زیادی دارد. از همین رو بسیار اهمیت دارد که هم افراد و هم دولت ها این موضوع را جدی گرفته و در این راستا اقداماتی انجام دهند.

راهکار های افزایش امید به زندگی

افزایش امید به زندگی

حوشبختانه با یادگیری تکنیک‌های افزاینده امیدبه زندگی می‌توانید این مولفه را رشد دهید. در ادامه راهکارهایی برای افزایش امید به زندگی را بررسی می‌کنیم. در صورتی که موثر نبودند حتما برای درمان ناامیدی اقدام کنید.

 ✨ارتباطات اجتماعی خود را افزایش دهید

افزایش تعاملات با دیگران به طور مستقیم بر امیدبه زندگی موثر است. وقت گذراندن با کسانی که دوستشان دارید و به آن‌ها اهمیت می‌دهید باعث گسترش دید مثبت شما به زندگی می‌شود. این تعاملات ارزشمند در دراز مدت باعث افزایش سطح سلامت روان شما می‌گردد.

 ✨افزایش امید به زندگی با ورزش کردن

طبق تحقیقات زمانی که به طور منظم ورزش می‌کنید هورمون‌های شادی بخشی مثل دوپامین در بدن‌تان ترشح می‌شود. این هورمون به همراه هورمون‌های دیگر باعث افزایش خلق شما و در نهایت باعث افزایش حس رضایتمندی و امیدبه زندگی‌تان می‌شود. برای شروع روزی 10 دقیقه پیاده روی را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

 ✨بیشتر مراقب خودتان باشید

از محیط‌های تنش زا و خطرناک دوری کنید. این محیط‌ها با ایجاد فشار روانی مستمر میزان امید به زندگی را در شما کاهش می‌دهد. از رفتارهای خطر آفرین مثل مصرف مواد مخدر یا رابطه جنسی بدون چهارچوب و رفتارهای این چنینی دوری کنید. میزان خواب شما در شبانه روز نیز آیتم مهمی تلقی می‌شود. سعی کنید در شبانه روز بین 6 تا 8 ساعت خواب مفید داشته باشید.

 ✨در مسیر رسیدن به اهداف تان باشید

هیچ عاملی نمی‌تواند مثل گام برداشتن در مسیر رسیدن به اهداف‌تان روی انگیزه و امید به زندگی‌تان موثر باشد. برای رسیدن به اهداف خود برنامه ریزی کنید. حتی اگر لازم است آموزش ببینید و مهارت‌های خود را گسترش دهید. سعی کنید هر روز یک گام به رویا و هدف خود نزدیک‌تر شوید.

✨پیگیر اخبار نباشید

خواندن روزانه اخباری که بخش زیادی از آن حاوی خبرهای ناگوار و منفی است باعث ضعیف شدن روحیه شما و افزایش ناامیدی‌تان می‌شود. بعضا شبکه‌های خبری با تکنیک‌های بزرگ نمایی، اخبار منفی را بزرگ‌تر جلوه می‌دهند و در طولانی مدت امید به زندگی شما را کاهش می‌دهد.

 ✨علایق خود را دنبال کنید

در کنار شغلی که دارید سعی کنید زمانی را هم برای ارتقای علایق خود در نظر بگیرید. پیگیری علایق شما باعث ایجاد بستری برای رشد امید به زندگی‌تان می‌شود. و علاوه بر آن انگیزه لازم برای ادامه مسیر را نیز کسب می‌کنید.

 ✨سپاسگزار داشته های خود باشید

برای بالا بردن امید به زندگی روی نعمت‌هایی که در حال حاضر دارید متمرکز شوید. شاید بد نباشد سری به بیمارستان‌ها بزنید تا نعمت سلامتی خود را دست کم نگیرید. برای خانواده، دوستان خوب، بدن سالم، هوش، زیبایی و هزاران نعمت دیگر که هم اکنون از آن‌ها برخوردارید سپاسگزار باشید. قدردارنی و سپاسگزاری باعث افزایش حس مثبت شما به زندگی و افزایش امیدتان می‌شود.

 ✨استرس خود را مدیریت کنید

یکی از عوامل موثر بر امید به زندگی استرس و فشار روانی است. برای مدیریت استرس‌تان باید در ابتدا منشا آن را بیابید و با کمک روان شناسان آن را مدیریت کنید. استرس به طور مستقیم بر تغذیه و خواب شما موثر است. پس با مدیریت آن می توان از ایجاد مشکلات جسمی و درد و رنج هار روانی پیشگیری کنید.

✨از روانشناس کمک بگیرید

یکی از مهم ترین راهکارها در زمینه بالابردن امید به زندگی، کمک گرفتن از روانشناس است. در واقع داشتن امید به زندگی و تلاش برای آن تا حد زیادی به روحیه تاب آوری و به طور کلی سلامت روان بستگی دارد. از همین رو بهتر است افراد در این زمینه از یک متخصص کمک گرفته و همچنین نسبت به آن حساس باشند.

✨اهمیت به سلامت جسمانی

تنها زمانی که بدن سالمی داشته باشید؛ می‌توانید امید به زندگی را در خود بالا برده و همچنین تلاش بیشتری کنید. بیشتر افرادی که درگیر مشکلات جسمانی هستند؛ امید خود را به زندگی از دست داده و به طور کلی به این موضوع بی اهمیت هستند. در واقع تنها دغدغه آنها سلامتی است. به همین دلیل باید تا حد امکان از خود مراقبت نمود و همچنین به سلامت جسمانی به اندازه امید به زندگی اهمیت داد.

✨یادگیری مهارت های جدید و هدف گذاری

یادگیری مهارت های جدید و به طور کلی شرکت در فعالیت های مورد علاقه تا حد زیادی در مورد بالابردن امید به زندگی موثر هستند. در واقع در چنین شرایطی افراد بیشتر از وقت خود استفاده کرده و همچنین لذت بیشتری می‌برند. به همین دلیل بسیار اهمیت دارد که هر فردی به دنبال کار مورد علاقه اش بروزد.

✨تحسین و نه انتقاد

برای بالا بردن امید به زندگی، تلاش کنید تا حد امکان از دیگران تحسین کنید و نه انتقاد. اینکار باعث می‌شود که بر روی نکات مثبت تمرکز کرده و آنها را ببینید. اما انتقاد کردن بار روانی روانی منفی دارد و نه تنها دیگران را ناراحت می‌کند؛ بلکع انرژی زیادی از خود فرد نیز می‌گیرد.

✨مرور جملات مثبت و انگیزشی

مرور جملات مثبت و انگیزشی  به طور مکرر نیز در بالا بردن امید به زندگی موثر است. این به معنی خوش بینی سمی و کاری نکردن نیست. تنها باید زمانی به خود بیشتر از هر زمانی دلگرمی داده و خود را نشویق نمایید. در واقع مرور کردن این جملات، گاهی به ما یادآوری می‌کند که همه چیز امکانپذیر است.

✨عشق ورزی به دیگران

بر اساس تحقیقات انجام شده در زمینه امید به زندگی، مشخص گردید؛ افرادی در طول زندگی خود به افراد زیادی عشق می‌ورزند و محبت می‌کنند، امید به زندگی بالاتری دارند. در واقع محبت تنها چیزی است که هر چه از آن استفاده کنید و یا آن را به دیگران منتقل کنید؛ تمام نمی‌شود. حتی مقدار بیشتری از طرف کائنات به خودتان برمی‌گردد.

✨متعادل کردن انتظارات

زمانی که انتظارات متعادلی از زندگی خود داشته باشید؛ به راحتی ناامید و یا امیدوار نمی‌شوید. در واقع داشتن امید به زندگی با رویاهای محال و دست نیافتی میسر نمی‌شود. بلکه باید به توجه به شرایط خود در مورد آینده و یا حتی زمان حال برنامه ریزی داشته باشید. به طور کلی واقع بینی بهترین رویکردی است که می‌توانید در زندگی از آن استفاده کنید.

✨یافتن معنای زندگی خود

فراموش نکنید که هر فردی در زندگی خود چیزی دارد که به آن معنا می‌بخشد. برای برخی این موضوع فرزندانشان و یا حتی ثروت است. به طور کلی باید در زندگی خود به دنبال معنایی بود که انگیزه ای برای تلاش و حرکت شود. گرچه این موضوع به سادگی به دست نمی‌آید و برخی از افراد تا پایان عمر، معنایی برای زندگی خود پیدا نمی‌کنند. اما به هر حال باید به دنبال آن بود.

✨شناخت خود

از طرفی خودشناسی نیز، در امید به زندگی تاثیر زیادی دارد. افرادی که شناخت نسبتا خوبی نسبت به خود دارند؛ می‌توانند تصمیمات بهتری در زندگی گرفته و تلاش بیشتری داشته باشند. همچنین معمولا چشم انداز مشخص تری از زندگی خود دارند. به همین دلیل تلاش برای خودشناسی در واقع به نوعی همان تلاش برای امید به زندگی است.

سخن آخر

امید به زندگی یکی از مولفه‌های مهم رضایت از زندگی است. خوشبختانه با در نظر گرفتن تکنیک‌های بیان شده توسط روان شناسان می‌توان این عنصر مهم را رشد و ارتقا داد. کسانی که امید به زندگی خوبی دارند نوع سازنده‌تری از مواجهه با مشکلات از خود نشان می‌دهند. آن‌ها از چالش‌های زندگی نمی‌هراسند بلکه سعی دارند با در نظر گرفتن شرایط، امکانات و محدودیت‌های‌شان بهترین راه حل را برگزینند. بنابراین امید به زندگی می‌تواند یکی از عوامل اصلی مسیر موفقیت شما تلقی شود. در صورتی که راه‌های ذکر شده موثر نبود، حتما برای درمان افسردگی اقدام نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه امید به زندگی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره