نوشتن خاطرات | فواید و نحوه نوشتن خاطرات

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

نوشتن خاطرات یکی از کارهای لذت بخش و گاها ضروری در برنامه روزانه است. معمولا بیشتر روانشناسان نوشتن وقایع روزانه حتی اگر بی اهمیت هم باشند را پیشنهاد می‌کنند. همه ما از خواندن مطالب و یادداشتی هایی که در گذشته برای خود نوشته ایم لذت می‌بریم. البته اینکار نیاز به اراده و زمان دارد. بسیاری از افراد علاقه دارند تا اینکار را تبدیل به یکی از عادات خود بکنند؛ اما به دلیل مشغله های زیاد و خستگی به طور مداوم، آن را از یاد می‌برند. برخی تصور می‌کنند چون اتفاق مهمی در زندگی آن‌ها نمی‌افتد؛ نیازی به نوشتن آن وجود ندارد. اما این تفکر درستی نیست؛ چرا که نوشتن خاطرات ساده و پیش پا افتاده نیز می‌تواند به بالا بردن سلامت روان افراد کمک کند. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوشتن خاطرات می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از  طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

نوشتن خاطرات

نوشتن خاطرات روزانه و یا حتی سفرنامه با اینکه شاید پیش پا افتاده و بی اهمیت به نظر برسد؛ اما می‌تواند تاثیرات زیادی بر زندگی افراد داشته باشد. مکتوب کردن مطالب روزانه نیاز به تخصص و مهارت نویسندگی ندارد. افراد باید با قدم های کوچک شروع و به مرور زمان مقدار نوشته های خود را افزایش دهند. بسیاری از افراد معتقدند که اینکار می‌تواند حریم شخصی آنان را در خطر قرار دهد. اما آنها می‌تواند از نوشتن مطالب شخصی و مهم خود جلوگیری کنند. فراموش نکنید که یکی از ویژگی های مشترک بین افراد موفق، نوشتن خاطرات شان است. با اینکار افراد می‌توانند حافظه شان را تقویت کرده و در صورت لزوم، تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. برای اطلاع از تاثیر نوشتن برای مدیریت استرس کلیک کنید.

فواید نوشتن خاطرات

فواید نوشتن خاطرات

به طور کلی نوشتن خاطرات حتی اگر به صورت مرتب هم انجام نشود و یا نویسندگان، همه موارد را یادداشت نکنند؛ بازهم خالی از لطف نیست. در واقع اینکار باعث می‌شود که افراد در حین نوشتن، بیشتر به وقایع روزانه و کارهایی که در طول روز انجام داده اند؛ فکر کنند. برخی از فواید شامل موارد زیر می‌شود. برای اطلاع از راه های تقویت حافظه کلیک کنید.

1- تخلیه هیجانات و کاهش اضطراب

یکی از فواید اصلی نوشتن خاطرات، تخلیه هیجانات افراد است. در واقع بعد از نوشتن وقایع روزانه و خاطرات خوب و بد، افراد حس بهتری خواهند داشت. بر اساس تحقیقات انجام شده، نوشتن در مورد احساسات می‌تواند تاثیر بیشتری نسبت به صحبت کردن در مورد آنها داشته باشد. افراد به دلایل زیادی از نوشتن اجتناب می‌کنند؛ اما گاهی دلیل آن ترس از نوشتن احساسات بد و خاطرات تلخ است. اما با نوشتن ، این حس برطرف شده و افراد حال بهتری را از نظر روانی تجربه می‌کنند.

2- افزایش ذهن آگاهی با نوشتن خاطرات

ذهن آگاهی یکی از مهارت های مهم و دشوار است و که همه افراد نمی‌توانند به آن دست یابند. در واقع آگاهی از افکار و احساسات و حتی دلایل آنها بخشی از ذهن آگاهی است که نیاز به آرامش و تمرینات دیگر دارد. نوشتن یکی از راه های رسیدن به ذهن آگاهی است. افراد برای نوشتن جزئیات بیشتری را در نظر گرفته و گاها از خود خلاقیت به خرج می‌دهند که همین موضوع می‌تواند زمینه ساز ذهن آگاهی افراد شود.

3- بهتر شدن مهارت های ارتباطی

با نوشتن مهارت های ارتباطی افراد با دنیای بیرون نیز تقویت می‌شود. در واقع وقتی افراد بتوانند افکار خود را سازماندهی کنند و به آرامش برسند؛ ارتباط بهتری هم با دیگران خواهند داشت. همچنین آنان بیشتر از قبل به جزییات و پیامدهای کارهای خود فکر می‌کنند.

4- پیشگیری از نشخوار فکری با نوشتن خاطرات

یکی دیگر از فواید نوشتن خاطرات، کند تر کردن سرعت افکار و پیشگیری از ابتلا به نشخوار فکری است. بر اساس تحقیقات، افرادی که به طور مرتب می‌نویسند؛ کمتر فکری را در ذهن خود مرور می‌کنند. افراد می‌توانند در حین نوشتن بیشتر به املا، علائم نگارشی و حتی دستور زبان دقت کنند؛ تا افکار تکرار شونده به سراغ آنها نیاید. برای اطلاع از راه های درمان نشخوار ذهنی کلیک کنید.

نحوه نوشتن خاطرات چگونه است؟

نحوه نوشتن خاطرات

اما نوشتن نیز اصولی دارد. در واقع برای دستیابی به فواید نوشتن خاطرات و لذت بیشتر از آن، باید به برخی از موضوعات، بیشتر دقت کنیم.

✔️نوشتن مستمر خاطرات

در ابتدا برای نوشتن خاطرات به صورت دائمی، یک تصمیم قاطعانه گرفته و به آن پایبند باشید. برای مثال تصمیم بگیرید که هرشب قبل از خواب، زمانی را به نوشتن اختصاص دهید. در ابتدا سه روز در هفته اینکار را انجام داده و بعد از مدتی این زمان را افزایش دهید.

✔️در نظر گرفتن محدودیت زمانی

فراموش نکنید که نباید در نوشتن خاطرات، زیاده روی کنید. نیازی نیست همه وقایع را ریز به ریز بنویسد. بلکه زمانی محدودی برای اینکار در نظر گرفته و یا مقدار مشخصی داشته باشید. برای مثال هر روز تنها یک صفحه از خاطرات خود را بنویسید.

✔️ استفاده از عکس

به طور کلی به کار گیری روش های خلاقانه در نوشتن خاطرات می‌توانند بسیار موثر باشند. حتی اینکار می‌تواند به افراد انگیزه بیشتری برای نوشتن بدهد. برخی از مداد و خودکاری رنگی استفاده می‌کنند؛ برخی دیگر عکس هایی را هم به دفترچه خازرات خود اضافه می‌کنند که می‌تواند حس بسیاری خوبی برای خود فرد و یا خوانندگان ایجاد کند. برای اینکار افراد می‌تواند از تلفن همراه و یا کامپیوتر شخصی خود استفاده کنند.

✔️ شکل دادن مخاطب

در نوشتن خاطرات می‌توان برای خود مخاطبینی نیز شکل داد یا در نظر گرفت. اینکار باعث می‌شود تا افراد در نوشتن خود دقت بیشتری به خرج دهند و یا ملاحاظتی را در نظر بگیرند. البته این به معنی سانسور کردن خود نیست. اما به هر حال این روش نیز به نوشتن افراد کمک بزرگی می‌کند.

✔️نوشتن حقیقت خاطرات

یکی دیگر از مسائلی که باید در نوشتن خاطرات به آنها دقت کنید؛ نوشتن حقیقت است. برخی برای اینکه خود احساس بهتری داشته باشند و نیازهای روانی خود را ارضا کنند؛ واقعیت را تغییر داده و مطابق افکار و فانتزی های خود خاطره را می‌نویسند. در واقع آنها خاطرات غیرواقعی را در ذهن خود خلق کرده و می‌نویسند.

✔️توصیف جزییات

در نوشتن خاطرات، افراد بهتر است جزییات را توصیف کنند. برای مثال تنها از رفتن خود به مکانی جدید ننویسند؛ بلکه اتفاقات، محیط و حتی ادم هایی را هم دیده اند؛ را ریزبینانه تر بررسی کنند. اینکار دقت آنها را در برخورد با دیگران، افزایش می‌دهد.

محتوای خاطرات چگونه باید باشد؟

عده ای به طور کلی نمی‌دانند که منظور از نوشتن خاطرات چیست و چگونه باید اینکار را انجام دهند. برای اینکار بهتر است در ابتدا افکار خود را جمع بندی کرده و حتی در نوشته از خود یا مخاطبین، سوال کنید. یک قالب مشخص برای نوشته های خود داشته و توالی افکار را حفظ کنید. همچنین می‌توانید تاریخ وقایع را نیز ثبت کنید. محتوای خاطرات نیز مهم است و باید نکاتی را در این زمینه رعایت کنید.

سخن پایانی

نوشتن خاطرات فعالیت دشواری نیست و نباید سبب فشار زیادی بر افراد گردد. بلکه باید از تمرین لذت برد و آن را تبدیل به یکی از عادت های روزانه کرد. وقتی از مسائلی بنویسید که شما را به هیجان می‌آورند؛ در تنها سلامت روان شما را افزایش می‌یابد؛ بلکه از خواندن آنها در شرایط سختی و بحرانی نیز لذت خواهید برد. بهتر است افراد در کنار روش های دیگر از نوشتن وقایع روزانه هم استفاده کرده و از یک متخصص نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوشتن خاطرات می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از  طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره