زنان غرغرو

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

زنان غرغرو می‌توانند زندگی را برای همه اطرافیان‌شان غیرقابل‌تحمل کنند! ایراد گرفتن‌های دائمی این زنان باعث می‌شود احساس کنید کاش اصلاً به خانه نیامده بودید! تحمل این رفتارها گاهی آن‌قدر سخت می‌شود که احساس می‌کنید هیچ راه‌حلی برای آن وجود ندارد. به همین خاطر بسیاری از زوجین به‌جای اینکه به فکر حل مشکل باشند از یکدیگر فاصله می‌گیرند. این کار تنها باعث می‌شود که اختلاف میان شما روزبه‌روز بیشتر شود. شاید برای‌تان جالب باشد اگر بدانید غر زدن چیز خیلی عجیبی هم نیست و با چند تمرین ساده می‌توانید آن را برطرف کنید. در ادامه به طور خلاصه علل و راهکارهایی برای جلوگیری از غر زدن زنان را شرح داده‌ایم. در صورتی که نمی‌توانید با این مساله کنار بیایید حتما از مشاوره خانواده استفاده نمایید.

خصوصیات زنان غرغرو

برخلاف تصور بسیاری از ما این فقط خانم‌ها نیستند که راجع به موضوعات مختلف بهانه می‌گیرند. بسیاری از آقایان نیز این خصوصیت را دارند. با این حال شدت و درصد آن در خانم‌ها بیشتر است، به علاوه زنان به دلیل نقشی که در تربیت فرزندان و سایر اعضای خانواده دارند، رفتارهایی مانند غر زدن شان بیشتر به چشم می‌آید. برای آشنایی با نحوه رفتار با زنان بد اخلاق کلیک کنید.

سازگاری پایین با شرایط

خانم‌هایی که قدرت انطباق پایین‌تری برای کنار آمدن با شرایط دارند معمولاً بیش از دیگران در موقعیت‌های مختلف غر می‌زنند. هر موقعیت جدیدی می‌تواند برای آن‌ها عذاب‌آور و ناراحت‌کننده به نظر برسد. به‌عبارت‌دیگر آن‌ها از هر چیزی یک دلیل برای ناراحتی پیدا می‌کنند. این موضوع بیش از هر چیز به این خاطر است که این خانم‌ها توانایی تطبیق دادن خود با محیط را ندارند و می‌خواهند همه چیز همان‌طور باشد که آن‌ها می‌خواهند.

زنان غرغرو و عدم رضایت از زندگی

تحقیقات روان‌شناسان نشان می‌دهد غر زدن و صحبت‌های منفی خصوصیت کسانی است که رضایت بالایی از زندگی خود ندارند. همان‌طور که گفتیم آن‌ها همیشه دلیلی برای ناراحت بودن پیدا می‌کنند و دلشان می‌خواهد شرایط همان‌طور باشد که آن‌ها می‌خواهند. با درنظرگرفتن اینکه چنین موقعیتی معمولاً پیش نمی‌آید در نتیجه شما همیشه آن‌ها را ناراضی می‌بینید.

بیماری‌های روحی

ناسازگاری با محیط زندگی و همین‌طور ناراضی بودن از شرایط دو عاملی هستند که ریسک ابتلا به بیماری‌های روحی به‌خصوص افسردگی را افزایش می‌دهند. به همین خاطر کسانی که بهانه‌گیر هستند یا همیشه جنبه‌های منفی را بیشتر از جنبه‌های مثبت می‌بینند به احتمال بالاتری درگیر بیماری‌های روحی می‌شوند.

علت غر زدن زنان

ناتوانی در بیان احساسات

اصلی‌ترین دلیل بهانه‌گیری یا غر زدن در خانم‌ها ناتوانی در بیان احساسات است. وقتی از چیزی یا کسی ناراحت هستیم منطقی‌ترین راه این است که راجع به آن صحبت کنیم. اما خانم‌های بهانه‌گیر نمی‌توانند به‌راحتی احساسات خود را بیان کنند. در حقیقت آن‌ها توانایی انجام یک گفت‌وگوی سالم را ندارند. به همین خاطر دست به بهانه‌گیری یا غر زدن می‌زنند.

نیاز به جلب‌توجه در زنان غرغرو

بعضی وقت‌ها هم غرزدن به این خاطر است که زنان احساس می‌کنند همسرشان به آن‌ها توجهی ندارد. اما متأسفانه روش اشتباهی را برای جلب‌توجه انتخاب می‌کنند. در واقع غر زدن این زنان درخواستی است که از همسرشان برای دیده‌شدن دارند.

یادگیری‌های کودکی

یکی از دلایل غر زدن می‌تواند یادگیری‌های دوران کودکی باشد. اگر همسر شما در کودکی به این نتیجه رسیده باشد که با غرزدن می‌تواند به خواسته‌های خود برسد احتمالاً در زندگی مشترک نیز این رفتار را ادامه خواهد داد. پیشنهاد می‌شود مقاله خانواده سالم را نیز بخوانید.

احساس ناکامی در زنان غرغرو

غرزدن معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که همسرتان احساس می‌کند ناکام شده است. این ناکامی می‌تواند حتی در موضوعات ساده اتفاق بیفتد. برای مثال او احساس می‌کند شما به نظافت خانه و زحمات وی بی‌توجه هستید و همین موضوع باعث غرزدن وی می‌شود.

اختلافات حل نشده

گاهی اوقات مشکلاتی در زندگی‌تان وجود دارد که حل نکرده‌اید. این مشکلات هرگز فراموش نمی‌شوند. بلکه دائماً یادآوری می‌شوند و همسرتان با هر بار یادآوری آن‌ها فشار روانی زیادی را تجربه خواهد کرد. این فشار روانی باعث می‌شود که او شروع به صحبت‌کردن از این مشکلات کند و این صحبت‌ها از نظر شما غر زدن خواهد بود.

چطور با زنان غرغرو کنار بیاییم

1- متوجه نیاز اصلی همسرتان باشید

همان‌طور که گفتیم دلیل اصلی غرزدن این است که همسرتان نمی‌تواند احساسات واقعی خود را بیان کند. پس اصلی‌ترین راهکار برای اینکه بتوانید بهانه‌گیری‌های او را تمام کنید این است که نیاز و خواسته اصلی او را شناسایی کنید. شاید در قدم اول احساس کنید این کار غیرممکن به نظر می‌رسد. اما راهکارهای بسیاری برای رسیدن به این هدف وجود دارد. برای مثال همیشه در محتوای بهانه‌های همسرتان به نیازهای اصلی وی اشاره می‌شود. پس بادقت به حرف‌های او گوش کنید و ببینید راجع به چه چیزی صحبت می‌کند؟

2- زنان غرغرو و شناسایی محرک‌های شروع‌کننده

کمی به رفتارهای همسرتان دقت داشته باشید. به این سؤال پاسخ بدهید که دقیقاً قبل از شروع غرزدن‌ها چه اتفاقی می‌افتد؟ برای مثال ممکن است متوجه بشوید وقتی با همسرتان بحث می‌کنید یا وقتی او خسته است بهانه‌گیری‌هایش بیشتر می‌شود. وقتی این محرک‌ها را پیدا کنید توانایی شما برای کنترل آنها بیشتر خواهد شد. برای آشنایی با نحوه صحیح برخورد با همسر کلیک کنید.

3- برای همسرتان زمان بگذارید

توجه و رفتار مناسب نیاز اصلی تمام خانم‌هاست. اگر این قاعده را رعایت کنید بسیاری از مشکلات‌تان برطرف خواهد شد. همان‌طور که گفتیم نیاز به دریافت توجه نیز یکی از دلایل غرزدن در خانم‌ها است. به همین خاطر سعی کنید با اختصاص دادن زمان به همسرتان از این رفتار جلوگیری کنید. برای مثال هر شب زمانی را با همسرتان صحبت کنید و از ماجراهایی که هر یک در طول روز گذرانده‌اید برای هم تعریف کنید.

موقعیت شناس باشید

مشاورین خانواده معتقدند یکی از محرک‌های اصلی برای غرزدن هم در خانم‌ها و هم در آقایان مواقعی است که آن‌ها خسته هستند. به همین خاطر سعی کنید در این مواقع با احتیاط و آرامش بیشتری با همسرتان برخورد کنید. برای مثال می‌توانید به همسرتان در انجام کارها کمک کنید؛ یا با گفتن جملاتی مثل خسته نباشید به او نشان بدهید که متوجه زحماتش هستید.

اوضاع را بدتر نکنید

به همان اندازه که خانم‌ها به غرغرو بودن معروف‌اند آقایان نیز ظرفیت کمی برای تحمل این شرایط دارند. به همین خاطر معمولاً دیر یا زود از کوره درمی‌روند و غرزدن‌های همسرشان را تبدیل به یک بحث یا دعوای تمام‌عیار می‌کنند. یادتان باشد این بدترین واکنشی است که می‌توانید به رفتار همسرتان نشان بدهید.

اگر احساس می‌کنید تحمل شرایط برایتان سخت است این موضوع را به همسرتان بگویید یا محیط را ترک کنید. اما هرگز شرایط را از آنچه که هست بدتر نکنید. این کار می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری برای زندگی مشترک شما داشته باشد.

نقش مشاور در از بین بردن رفتار غر زدن زنان

شاید کمتر کسی به این فکر کند که برای درمان غرزدن همسرش از یک مشاور خانواده کمک بگیرد. اما باید گفت که بسیاری از مواقع بی‌توجهی به حل این مشکل زمینه ساز مشکلات جدی‌تری در زندگی شما خواهد بود. همان‌طور که گفتیم بسیاری از کسانی که نسبت به حل این مشکل بی‌توجه هستند به‌تدریج از یکدیگر فاصله می‌گیرند و زندگی مشترک آن‌ها سرد شده یا کاملاً از بین خواهد رفت. مشاورین به شما کمک می‌کنند تا دلایل بهانه‌گیری را پیدا کنید. بسیاری از مواقع دلیل بهانه‌گیری این است که زوجین مهارت ارتباطی منطقی و سالم با یکدیگر را بلد نیستند. در این شرایط مشاورین به هر دو نفر این مهارت را آموزش خواهند داد. به‌علاوه در شرایطی که مشکلات ریشه‌دار و قدیمی باعث غرزدن همسر شده باشد مشاورین تلاش خواهند کرد تا این مشکلات را برطرف کنند.

علاوه بر دلایل غرزدن یکی دیگر از اقدامات مشاورین خانواده این است که به پیامدهای بهانه‌گیری زنان نیز توجه می‌کنند. همان‌طور که گفته شد غرزدن زنان معمولاً با پاسخگویی از جانب مردان و اختلاف‌های جدی یا سرد شدن رابطه همراه است. به همین خاطر مشاورین باید تلاش کنند تا این پیامدها را برطرف کنند و راهکارهایی را برای داشتن یک زندگی سالم به زوجین آموزش دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه همسر و خانواده می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

بهترین راهکار برای آرام‌کردن زنان غرغرو چیست؟

بهترین راه این است که از میان صحبت‌های همسرتان متوجه نیاز اصلی وی بشوید و به آن نیاز پاسخ بدهید. این کار باعث می‌شود که همسرتان احساس آرامش کند.

مهم‌ترین دلیل غرزدن همسر چیست؟

ناتوانی در بیان صحیح احساسات اصلی‌ترین دلیلی است که باعث غرزدن همسر می‌شود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

یک دیدگاه

  1. من هرچی فک میکنم آقایون خودشون شرایط یه جوری می چینن که زنان رو بیارن به غر زدن و قهر و رفتن به خونه پدر !??

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره