مشاوره فردی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مشاوره فردی یکی از انواع روش‌های مشاوره است. این روش معمولاً بیش‌تر از سایر روش‌ها در کشور ما شناخته شده است. در مشاوره فردی شما و روان‌شناس با یکدیگر راجع به موضوعی که شما می‌خواهید صحبت می‌کنید. این موضوع می‌تواند یک مشکل باشد که زندگی شما را درگیر خود کرده است و یا می‌تواند تلاش شما برای یادگرفتن یک مهارت جدید باشد. مشاوره فردی به هر دلیلی که اتفاق بیافتد می‌تواند فواید بسیاری داشته باشد. برای مثال مطالعات نشان می‌دهد کسانی که یک نفر را برای صحبت‌کردن و مشورت گرفتن انتخاب می‌کنند معمولاً سلامت روان بالاتری را نسبت به دیگران تجربه می‌کنند. برای دریافت مشاوره با شماره های درج شده تماس بگیرید.

مشاوره فردی چیست؟

به‌طورکلی مشاوره از این نظر که چه کسانی در اتاق درمان حضور داشته باشند به چند دسته تقسیم می‌شود. برای مثال گاهی اوقات زوج‌ها با هم در یک جلسه شرکت می‌کنند که به آن زوج‌درمانی گفته می‌شود. گاهی اوقات نیز چند نفر که مشکل یکسانی دارند در کنار هم در یک جلسه شرکت می‌کنند که به آن گروه‌درمانی گفته می‌شود. اما مشاوره فردی به این معناست که شما به‌صورت خصوصی با مشاور صحبت می‌کنید.

به همین خاطر است که این روش طرف‌داران بسیار زیادی دارد. در این روش زمان و تعداد جلسات باتوجه‌به نوع مشکل شما متفاوت خواهد بود. اما راجع به اینکه در جلسات مشاوره فردی چه اتفاقی می‌افتد در ادامه توضیح خواهیم داد.

مشاوره فردی در چه زمان‌هایی به کار می‌آید؟

هنوز هم بسیاری از ما مشاوره و رفتن پیش روان‌شناس را با بیماری‌های روانی آن هم از نوع بسیار شدید یکسان می‌دانیم. اما باید گفت که مشاوره می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. و متخصصین به جز درمان بیماری‌های روانی کارهای متفاوت دیگری نیز انجام می‌دهند.

حل کردن مشکلات

در زندگی هرکدام از ما ممکن است شرایطی پیش بیاید که تصمیم‌گیری را برایمان سخت کند. در این شرایط چطور می‌توانیم تصمیم بگیریم؟ یکی از زمان‌هایی که می‌توانید از مشاوره‌های فردی استفاده کنید حل مشکلاتی است که در زندگی اتفاق افتاده است. این مشکلات می‌تواند هر چیزی باشد. برای مثال اختلاف با یکی از اعضای خانواده؛ ناتوانی در برنامه‌ریزی برای درس یا کارهای روزانه یا حتی درگیری با خاطرات یک رابطه عاطفی تمام شده؛ در تمامی این شرایط مشاورین به شما کمک خواهند کرد که دلایل مشکل خود را پیدا کنید و برای برطرف‌کردن آن یک راه‌حل مناسب انتخاب کنید.

بهبود شرایط زندگی

مشاوره همیشه هم برای مشکلات زندگی یا اتفاقات منفی نیست. گاهی اوقات شما به دنبال این هستید که شرایط زندگی خود را بهتر کنید. برای مثال می‌خواهید خانواده‌ای شادتر داشته باشید؛ یا می‌خواهید خودتان را ارتقا بدهید. در این شرایط نیز مشاورین به شما کمک می‌کنند تا راه صحیح را برای تغییر شرایط و همین‌طور بهبود وضعیت خودتان انتخاب کنید.

فروشگاه آرامیس

یادگرفتن مهارت‌های زندگی

مهارت‌های زندگی یکی از مهم‌ترین چیزهایی است که هرکدام از ما باید در زندگی بلد باشیم. داشتن این توانایی‌ها کمک می‌کند تا با تسلط بیشتری زندگی‌تان را به جلو حرکت بدهید. بعضی از این مهارت‌ها موضوعات ساده‌ای مثل یادگرفتن برقراری ارتباط با دیگران، قدرت نه گفتن و یا دفاع از حقوق خودمان هستند. در جلسات مشاوره فردی روان‌شناس با استفاده از تمرین‌هایی که می‌دهد و همین‌طور بررسی رفتارهایی که انجام می‌دهید به شما کمک خواهد کرد تا این مهارت‌ها را به‌خوبی یاد بگیرید و در زندگی به کار ببندید.

مزایای کمک‌گرفتن از مشاوره فردی

برای بسیاری از ما این سؤال پیش می‌آید که چرا باید از یک مشاور کمک بگیریم؟ بسیاری از مشکلات‌مان را می‌توانیم با کمک‌گرفتن از دوستان و اطرافیان یا مطالعه کتاب‌ها نیز حل کنیم. به همین خاطر در این قسمت بعضی از مزایای مشاوره فردی را با یکدیگر بررسی می‌کنیم:

رازداری و محرمانه بودن اطلاعات

صحبت‌کردن با اطرافیان راجع به تمام موضوعاتی که در زندگی ما پیش می‌آید امکان‌پذیر نیست. بسیاری اوقات شما نگران قضاوت دیگران هستید. یا حتی ممکن است آن‌ها راز شما را با دیگران در میان بگذارند. به همین خاطر رازداری یکی از موضوعاتی است که باید خیلی به آن دقت داشته باشید. این موضوع یکی از دلایلی است که کمک‌گرفتن از مشاوره فردی را مهم می‌کند. مشاورین شما را نمی‌شناسند به همین خاطر به‌راحتی و بدون ترس از قضاوت شدن می‌توانید داستان زندگی خود را برای آن‌ها تعریف کنید. به‌علاوه رازداری یکی از اصول حرفه‌ای و کاری روان‌شناسی است. این موضوع می‌تواند نگرانی شما برای محرمانه بودن اطلاعات را نیز از بین ببرد.

دریافت کمک بدون جانب‌داری

یکی دیگر از مشکلاتی که صحبت‌کردن با اطرافیان می‌تواند برای شما داشته باشد جانب‌داری‌های آن‌ها است. اطرافیان به دلیل علاقه‌ای که به شما دارند معمولاً بی‌طرفانه راجع به شما قضاوت نخواهند کرد یا ممکن است مشکلات شما آن‌ها را بیش از حد نگران کند. اما در صحبت‌کردن با یک مشاور متخصص می‌توانید مطمئن باشید که او بی‌طرفانه راجع به شما و مشکل‌تان قضاوت خواهد کرد.

دریافت کمک‌های تخصصی

مشاوره فردی به این معناست که شما در حال کمک‌گرفتن از یک متخصص برای مشکل خود هستید. همه ما برای کارهای مختلف زندگی سعی می‌کنیم از یک نفر که در آن زمینه تخصص کافی دارد مشورت بگیریم. مسائل زندگی نیز همین‌طور هستند. مشورت کردن با کسانی که دانش کافی در زمینه مسائل روان‌شناسی را ندارند تنها باعث می‌شود که شما بیش از قبل درگیر مشکلات شوید. گاهی اوقات به‌کار بردن یک راه‌حل اشتباه می‌تواند پیامدهایی داشته باشد که بیش از خود مشکل شما را درگیر خواهد کرد. به همین خاطر بهتر است برای حل کردن مشکلات از مشاور متخصص کمک بگیرید.

بهبود شرایط فرد

یکی دیگر از مزایای مشاوره فردی بهبود شرایط زندگی بیمار است. وقتی شما از یک مشاور کمک می‌گیرید به این معناست که زندگی‌تان تغییرات مثبتی خواهد داشت. شما راهکارهایی را برای حل کردن مشکلات یاد می‌گیرید. به‌علاوه مهارت‌های جدیدی یاد می‌گیرید که قدرت شما را در ادامه مسیر زندگی افزایش می‌دهد. تمامی این شرایط به معنای آن است که شما زندگی بهتری برای خودتان رقم خواهید زد.

شناخت قدرت خود

کمک‌گرفتن از مشاوره باعث می‌شود تا هر فرد توانایی‌هایی که دارد را بهتر بشناسد. بسیاری از ما در جریان زندگی و به هر دلیلی متوجه این نیستیم که چه توانایی‌هایی داریم و چطور می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم. حتی مشکل بسیاری از ما این است که توانایی‌های خود را در جریان زندگی از بین برده‌ایم. این جلسات با استفاده از بررسی‌های شخصیتی مختلف به شما کمک می‌کنند تا با توانایی‌های خودتان آشنا شوید و بهتر بتوانید از آن‌ها استفاده کنید.

واقع‌بینانه شدن انتظارات

یکی از دلایلی که بسیاری از مواقع باعث به‌وجودآمدن مشکلات در زندگی هرکدام از ما می‌شود این است که انتظارات‌مان از محیط اطراف صحیح نیستند. گاهی اوقات ما از دیگران یا حتی از خودمان چیزهایی می‌خواهیم که امکان اتفاق افتادن آن‌ها وجود ندارد. اما چون متوجه این موضوع نیستیم تنها فشار روانی بیش از حدی را به خودمان تحمیل می‌کنیم. یکی از مزایای صحبت‌کردن با روان‌شناس این است که شما متوجه خواهید شد کدام بخش از انتظارات‌تان از خود یا اطرافیان‌تان غیرمنطقی است و آن‌ها را حذف خواهید کرد. این کار باعث می‌شود آرامش بیشتری را در زندگی تجربه کنید.

چه نوع مشاوره های فردی می توان گرفت؟

خیلی اوقات خانم یا آقایان نیاز به مشاوره ازدواج، مشاوره خانواده، مشاوره زناشویی یا… دارند، اما چون بقیه اعضا همکاری نمی‌کنند هرگز برای درمان مراجعه نمی‌کنند. در حالی که بقیه با روانشناسی مخالفت کردند، شما باز هم می‌توانید برای مساله پیش آمده مشاوره فردی دریافت کنید. برای انجام هر کدام از مشاوره‌های زیر کلیک کنید.

مشاوره خانواده

مشاوره ازدواج

مشاوره زناشویی

مشاوره گروهی

مشاوره خارج از کشور

مشاوره افسردگی

مشاوره جنسی

چطور از یک مشاوره فردی کمک بگیریم

حالا که از مزایای مشاوره فردی صحبت کردیم باید به این سؤال نیز پاسخ بدهیم که چطور می‌توانیم از مشاوره فردی کمک بگیریم. شما به دو صورت می‌توانید از مشاوره‌های فردی استفاده کنید:

مشاوره تلفنی فردی

اگر به هر دلیلی شرایط حضور در یک مرکز مشاوره را ندارید می‌توانید با مشاورین تماس بگیرید. بسیاری از ما فکر می‌کنیم که مشاوره تلفنی ممکن است کیفیت لازم را نداشته باشد، اما این‌طور نیست. بسیاری از تحقیقات نشان‌دهنده این است که تفاوتی میان مشاوره‌های فردی و مشاوره از راه دور از نظر اثربخشی وجود ندارد. به‌علاوه در نظر داشته باشید که گرفتن هر مدل مشاوره بهتر از نگرفتن آن است. به همین خاطر اگر درگیر مشکلی هستید که امکان مشاوره حضوری را برای شما از بین برده است می‌توانید از این روش استفاده کنید. برای دریافت مشاوره تلفنی کلیک کنید.

مشاوره حضوری

یکی از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین روش‌های مشاوره جلسات مشاوره حضوری هستند. در این جلسات با توجه به زمان‌های آزادی که دارید جلساتی را با مشاور خود تنظیم می‌کنید. در این جلسات به‌صورت حضوری با یکدیگر صحبت خواهید کرد.

برای دریافت مشاوره فردی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره آنلاین با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

مشاوره فردی چه اهمیتی دارد؟

مشاوره فردی به شما کمک می‌کند تا از کمک‌های یک فرد متخصص استفاده کنید. همین‌طور می‌توانید از محرمانه بودن اطلاعات و همین‌طور قضاوت‌های بی‌طرفانه مشاور اطمینان داشته باشید. کمک‌کردن به شما برای بهبود شرایط و همین‌طور یادگیری مهارت‌های بیشتر از دیگر مزیت‌های استفاده از مشاوره است.

آیا جلسات مشاوره فردی تلفنی مفید هستند؟

بله؛ این جلسات از نظر اثربخشی تفاوت چندانی با جلسات حضوری ندارند و استفاده از آن‌ها بهتر از دریافت نکردن مشاوره است.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره