دعوا با پدر و مادر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

دعوا با پدر و مادر می‌تواند یکی از موقعیت‌های پرتنش در زندگی هر کسی باشد. چراکه پدر و مادر از الهام بخش‌ترین افراد در زندگی ما هستند که نوع ارتباط فرد با آن‌ها می‌تواند تعیین کننده سلامت روان او باشد. همین موضوع سبب می‌شود کسانی که به طور دائم با پدر و یا مادر خود در حال بحث و درگیری هستند، پریشان حالی بسیاری تجربه کنند و به عبارت دقیق‌تر تحت فشار قرار بگیرند. به همین دلیل لازم است افراد تلاش کنند تا ارتباط خود را با پدر و مادرشان بهبود ببخشند و از ایجاد هرگونه بحث، مرافعه و دعوا جلوگیری کنند و یا در صورت وجود تعارض در اسرع وقت اقدام کنند. به همین منظور توصیه می‌شود که در چنین مواردی حتما از خدمات مشاوره خانواده استفاده بفرمایید.

دعوا با پدر و مادر

در برخی از خانواده‌ها، میزان دعوای فرزندان با پدر و مادرشان بسیار زیاد است. دعوا‌های مکرر و زیاد در خانواده نیز سبب ایجاد یک دلخوری دائمی می‌گردد که بر روی تمامی جنبه‌های زندگی، تاثیر خود را می‌گذارد.

ممکن است برخی از دعواهای فرزندان با پدر و مادر در سنین نوجوانی آن‌ها انجام شود؛ چرا که نوجوانی دوره‌ای است که در حال گذار از کودکی به به بزرگسالی است و نوجوان به دنبال استقلال و کسب هویت خودش به واسطه جدایی از والدین می‌باشد. همین موضوع برای پدر و مادر می‌تواند غیر قابل درک باشد و سبب ایجاد بحث و دعوا بگردد.

در واقع دعوا با پدر و مادر از سوی فرزند به این دلیل است که احساس می‌کند، والدین به اندازه‌ای که باید به او و عقایدش احترام نمی‌گذارند و والدین نیز تمایل دارند فرزند خود را تحت کنترل داشته باشند و یا به عبارتی دقیق‌تر تحمل مخالفت کردن فرزندشان را ندارند.

وجود اختلاف نظر بر روی موضوعات مختلف سبب ایجاد کشمکش و همینطور ناراحتی میان فرزندان و پدر و مادر می‌شود. البته ممکن است این دعوا‌ها با تطبیق یافتن بیشتر والدین با خواسته‌های فرزندشان متناسب با سنی که دارند، کم‌تر شود.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

اهمیت خاتمه دادن به دعوا با پدر و مادر

ارتباط انسان با پدر و مادر جزو ارتباطات پرمعنا و عمیق است. هر فردی از دوره کودکی از طریق ارتباط با مادر، دلبستگی و مهربانی را می‌آموزد و با بزرگ شدن در کنار پدر معنی اعتماد و استواری را می‌فهمد.

ارتباط با پدر و مادر در هر دورانی از کودکی تا بزرگسالی از اهمیت بسیاری برخوردار می‌باشد. نحوه ارتباط هر فردی با پدر و مادر می‌تواند در سایر دوران زندگی او نیز نقش داشته باشد و ارتباطات عاطفی او را تحت تاثیر قرار دهد.

کسانی که در زندگی خود، پدر و یا مادر نداشته‌اند و یا ارتباط خوبی با آن‌ها برقرار نکرده‌اند و دائما در دعوا و درگیری با والدین خود بوده‌اند، از نظر سلامت روانی در معرض آسیب‌های بسیاری قرار می‌گیرند و ممکن است در ارتباطات عاطفی خود با مشکل مواجه شوند.

بنابراین خاتمه دادن به دعوا با پدر و مادر فقط صرفا بهبود یک رابطه نیست و دارای تاثیرات بسیاری در رشد فردی شما می‌باشد. برای آشنایی با عواقب قطع رابطه با پدر و مادر کلیک کنید.

متاسفانه خشونت های حل نشده ناشی از دعوا با پدر و مادر رویدادهای ناگواری را به بار آورده است. به همین منظور برای جلوگیری و آگاهی از پیامدهای مشکلات زیر به مقاله مربوطه مراجعه کنید.

کشتن پدر

کشتن مادر

کتک زدن مادر

کتک زدن پدر

توصیه‌هایی برای فرزندان در ارتباط با دعوا با پدر و مادر

ممکن است شما به عنوان فرزند خانواده احساس کنید که مادر و یا پدرتان درکی از احساسات شما ندارند و تنها باعث ایجاد احساس منفی در شما می‌شوند.

یک ارتباط خوب میان فرزند و پدر و مادر زمانی ایجاد می‌شود که دو طرف دارای مهارت‌های ارتباطی لازم باشند. با افزایش آگاهی و تمرین برخی مهارت‌های ساده، شما می‌توانید رابطه خود را با پدر و یا مادرتان بهبود ببخشید. در ادامه به برخی راهکارهای موثر در جهت ایجاد ارتباط خوب با پدر و مادر اشاره کرده‌ایم :

دعوا با پدر و مادر | خودتان را جای پدر و یا مادرتان قرار دهید

پدر و مادرها نیز همانند دیگر انسان‌ها، موجودات کاملی نیستند و ممکن است در انجام وظایف خود کوتاهی‌هایی داشته باشند. حتی برخی پدر و مادرها ممکن است با رفتار خود به فرزندشان آسیب برسانند.

رابطه فرزند با پدر و مادر هیچ گاه مصون از آسیب و خطا نیست و ممکن است افراد گاهی در رابطه با والدین خود احساس آرامش نداشته باشند. می‌توانید با قرار دادن خود به جای پدر و مادرتان کمی آن‌ها را درک کنید. در واقع نوع نگاه‌تان را به والدین خود تغییر دهید تا کم‌تر تحت تاثیر رفتارهای نامناسب آن‌ها قرار بگیرید.

تفاوت رفتار قاطعانه و پرخاشگرانه

همانطور که اشاره کردیم افراد با ورود به سن نوجوانی تمایل بیشتری به استقلال دارند. گاهی ممکن است استقلال فرد در سنین نوجوانی نادیده گرفته شود و زمینه بروز تنش و دعوا با پدر و مادر را فراهم کند.

شما در چنین مواقعی به عنوان فرزند، باید تفاوت رفتار قاطعانه و پرخاشگرانه را از یکدیگر تشخیص دهید. رفتار قاطعانه به این معنی است که شما درخواست پدر و یا مادرتان را با رعایت احترام رد می‌کنید و تمایلی به ایجاد دعوا ندارید. در رفتار پرخاشگرانه شما برای رد درخواست والدین، از الفاظ نامناسب همراه با رفتارهای پرخاشگرانه‌ای استفاده می‌کنید.

سعی کنید همواره در ارتباط با پدر و یا مادر خود، حتی اگر اختلاف نظری میان شما وجود دارد، مخالفت خود را قاطعانه بیان کنید. رعایت ادب در برابر والدین امری ضروری است و از ایجاد دعوا نیز جلوگیری می‌کند. پیشنهاد می‌شود مقاله بی احترامی به پدر و بی احترامی به مادر کلیک کنید.

دعوا پدر و مادر | در زمان درست گفت‌وگو کنید

از مهم‌ترین مواردی که شما باید به آن توجه داشته باشید، این است که زمان مناسبی را برای صحبت کردن با پدر و مادر خود انتخاب کنید. موقعیت را بسنجید و زمانی که مناسب بود، صحبت‌های خود را با والدین‌تان مطرح کنید.

موقعیت سنجی از بسیاری از دعوا و تنش‌ها میان فرزندان و والدین جلوگیری می‌کند. درخواست کردن از والدین زمانی که آن‌ها یک روز کاری سخت داشته‌اند و یا از جنبه‌های مختلفی تحت فشار بوده‌اند، می‌تواند سبب ایجاد بحث و جدل شود و به نتیجه‌ای نرسد.

خاتمه به موقع

از اساس‌های برقراری رابطه سالم، برخورداری از مهارت گفتگوی موثر می‌باشد. سعی کنید زمانی که در حال گفتگو با مادرتان هستید، اگر احساس می‌کنید که صحبت‌های شما در حال ترکیب شدن با خشم است، به موقع صحبت‌های خود را خاتمه دهید.

خاتمه به موقع صحبت با پدر و مادر سبب می‌گردد که ادامه مکالمه به زمانی موکول شود که هر دو طرف از آرامش بیشتری برخوردار هستند. از طرفی افراد نیز می‌توانند با کنترل خشم، احترام یکدیگر را نیز نگه دارند.

صحبت با والدین بعد از یک دعوا با پدر و مادر

اختلاف و دعوا با پدر و مادر ممکن است برای هر کسی اتفاق افتاد باشد، اما آنچه که اهمیت دارد رفتاری است که بعد از دعوا کردن از خود نشان می‌دهیم.

در صورتی که رفتارهای بعد از دعوا مناسب نباشد، سبب می‌شود که مدت طولانی را از پدر و یا مادر خود دور بمانید و با آن‌ها صحبت نکنید و چه بسا این رفتارها دعوای بزرگ‌تری را نیز به همراه داشته باشد. در ادامه قصد داریم به این موضوع بپردازیم که بعد از دعوا با پدر و مادر چگونه باید رفتار کنیم.

1- بگذارید خشمتان فروکش کند

بعد از دعوا با پدر و مادر ، سعی کنید به خودتان فرصتی بدهید تا خشم‌تان فروکش کنید. کلماتی که در میان دعوا با پدر و مادر رد و بدل کرده‌اید را تکرار نکنید تا به آرامش برسید. شاید انجام دادن این کار کمی سخت به نظر برسد، اما تا حد زیادی می‌تواند در فروکش کردن خشم و رسیدن به آرامش شما را یاری کند.

می‌توانید به یک آهنگ گوش دهید یا کمی بخوابید. همینطور پیاده‌روی کردن نیز در رسیدن به آرامش پس از دعوا موثر است.

2- عذر خواهی کنید

سعی کنید بخاطر دعوا با پدر و مادر تان، از آن ها عذرخواهی کنید. عذر خواهی کردن می‌تواند پدر و مادر عصبانی شما را آرام کند. حتی اگر شما مقصر دعوا نیستید، سعی کنید برای صلح و سازش با عذرخواهی شروع کنید.

3- درک کنید

پس از اینکه آرام شدید، می‌توانید با پدر و مادرتان در عین داشتن آرامش صحبت کنید. حرف‌های آن‌ها را گوش دهید و سپس سعی کنید شما نیز حرف‌های خود را بزنید.  سعی کنید بر روی حرف‌های پدر و مادرتان تمرکز کنید تا ببینید دیدگاه آن‌ها در مورد موضوع مورد بحث چه می‌باشد. برای پی بردن به دلایل اختلاف با پدر و مادر کلیک کنید.

پس از صحبت کردن، دلیل مشکل‌تان را پیدا کنید و سپس با درک یکدیگر با هم صلح کنید. قلب پدر و مادر بهترین جایگاه برای شما در این دنیا است و صلح و برقراری رابطه خوب با آن‌ها از الزامات زندگی‌‌تان می‌باشد.

4- عبور کنید

سعی کنید به جای ایجاد تنش و دعوا، از کنار برخی مسائل عبور کنید.  شاید موضوعی که بخاطرش با پدر و مادرتان دعوا کرده‌اید، آنقدر هم ارزشش را نداشته باشد. برای آشنایی با بهترین روش آشتی با پدر و مادر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دعوا با پدر و مادر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

  1. از وقتی ۱۰ ساله بودم با مادرم اختلاف پیدا کردم تا الان که ۲۲ سالمه خاطرات بدی توی ذهنم بوده البته مادرم به من ب عنوان فرزند بزرگ خیلی سخت گرفته منم دیدگاهم به دنیا و زندگی خیلی بد شده و خیلی تو شکنجه روحی هستم
    و اصلا نمیدونم باید چیکار کنم
    هفته پیش سر یه موضوع خواستگاری بهم گف من و تو ربطی به هم نداریم تو از من نیستی هر کاری دلت میخواد بکن این حرفش باعث خیلی ازش بدم بیاد

    1. سلام مادر و پدر هر دو کسایی هستن که بیشترین تاثیر رو روی ما میتونن داشته باشن. انگار یه بندی بین ادم با پدر و مادرش داره که هر کاری هم بکنه پاره نمیشه. شاید حس نفرت و بیزاری زیادی نسبت به مادر داشته باشید اما در اعماق وجودتون اهمیتی که مادر براتون داره به خاطر همون بند پاره نشدنیه که بین شما هست. برای اینکه به آرامش برسید و از این شرایط در بیایید بهتره به دنبال راهی برای تغییر این شرایط باشید. این گره ای که بین شما و مادرتون ایجاد شده هر چقدر هم که کور باشه قابل حله و شما با کمک متخصصین خانواده میتونید راهی برای باز کردنش پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره