اختلال خلق ادواری یا سایکلوتایمی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اختلال خلق ادواری یا سایکلوتایمی در دسته اختلالات دوقطبی اما با شدت کم تعریف می‌شود. تغییرات خلقی در سیکلوتایمی بین افسردگی خفیف یا مزمن و دوره‌های نیمه شیدایی در طولانی مدت رخ می‌دهد. خیلی از افراد دچار این اختلال ممکن است بدون تشخیص به زندگی خود ادامه دهند، اما عدم رضایت و شکست‌های دائمی در بخش‌های مختلف زندگی به وضوح در شرح حال این افراد دیده می‌شود. به همین دلیل در صورت تشخیص، درمان ضروری است. متخصصان با استفاده از تکنیک‌های و روش‌های مختلف به آن‌ ها برای بهبود سبک زندگی‌شان کمک می‌کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه سایکلوتایمی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

اختلال خلق ادواری یا ادوار خویی چیست ؟

اختلال خلق ادواری یا ادوار خویی چیست ؟

اختلال سیکلوتایمیک یا اختلال خلق ادواری را می‌توان شکلی طولانی‌تر ولی با علائم ملایم‌تر اختلال دوقطبی نوع دوم دانست. زنان و مردان هر دو دچار سایکلوتایمی می‌شوند اما اغلب زنان هستند که به فکر درمان افتاده و به مراکز درمانی و کلینیک‌های روانشناسی مراجعه می‌کنند. این اختلال ورژن خفیف‌تر اختلال دوقطبی نوع دوم به‌حساب می‌آید ولی ازآنجاکه بیماران ملاک‌های تشخیصی یا زمانی این بیماری را به‌طور کامل برآورده نمی‌کنند، تشخیص ادوار خویی را می‌گیرند. برای آشنایی با انواع علائم اختلال دوقطبی کلیک کنید.

اختلال سیکلوتایمیک یا اختلال خلق ادواری قبلا به‌عنوان نوعی اختلال شخصیت بررسی می‌شد زیرا که به‌تدریج شروع می‌شود و نیز مدت‌زمان زیادی ادامه می‌یابد. در صورتی که دچار این اختلال یا نشانه‌های مشابه آن شده‌اید، حتما از خدمات مشاوره افسردگی استفاده نمایید.

علائم اختلال خلق ادواری | ویژگی‌های مبتلایان اختلال ادوار خویی

علائم افراد بزرگ‌سال مبتلابه اختلال خلق ادواری به مدت حداقل دو سال و کودکان و نوجوان به مدت حداقل یک سال ادامه داشته است. در طول این دوره ممکن است علائم متعددی از هیپومانیا و نیز افسردگی را بروز دهند، اما شدت و تعداد این نشانه‌ها به حدی نیست که بتوان فرد را مبتلابه دوقطبی دانست. این ویژگی‌ها شامل موارد زیر می‌تواند باشد:

فروشگاه آرامیس

📌 علائم مربوط به دوره افسردگی

🔹 افسرده بودن در طول روز و تقریباً در تمام‌روزهای هفته

🔹 بی‌علاقگی نسبت به فعالیت‌های روزمره زندگی

🔹کاهش یا افزایش چشمگیر و بیشتر از پنج درصد وزن بدن

🔹 تغییرات الگوهای خواب به صورت پرخوابی یا بی خوابی

🔹 احساس بی‌حالی و بی‌رمقی در طول روز

🔹احساس گناه و بی‌ارزشی

🔹 توانایی تمرکز ضعیف پرت بودن حواس

🔹 فکر کردن به مرگ و خودکشی

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علائم افسردگی کلیک کنید. 

📌 علائم مربوط به هیپومانیا

علائم هیپومانیا مربوط به اختلال خلق ادواری نیز وجود دارد. منظور از هیپومانیا علائم سطحی‌تر و کم‌تر از مانیا یا سرخوشی مفرط است که می‌تواند شامل علائم زیر باشد:

🔸 روحیه بالاتر از حد انتظار در مورد بیمار که غیرمعمول جلوه می‌کند.

🔸 تحریک‌پذیری و زودرنجی

🔸افزایش چشمگیر سطح فعالیت و انرژی

🔸 کاهش زمان خواب بدون احساس خستگی

🔸 پرحرف‌تر شدن و تند صحبت کردن

🔸از این بحث به آن بحث پریدن در هنگام صحبت

🔸 پرت شدن آسان حواس

🔸 پرتحرکی غیرعادی

🔸اقدام‌های شتاب‌زده بدون توجه به پیامدهای آن

بدین ترتیب شخصی که مبتلابه اختلال خلق ادواری باشد، در طول دوره‌های هیپومانیک خود احساس سرزندگی و پرانرژی بودن بیش‌ازحدی دارد، حتی ممکن است در سرکار خود مسئولیت چندین پروژه را به‌طور همزمان قبول کند و بسیار فعال باشد؛ اما با تغییر به حالت افسردگی و بروز علائم مربوط به این دوره، ممکن است نتواند حواس خود را متمرکز کند و یا انرژی کافی برای انجام پروژه‌ها را نداشته باشد. درنتیجه باعث عقب افتادن کارها و ضرر رسانی به محل کار خود و همکارانش می‌گردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات خلقی کلیک کنید. 

آیا خلق ادواری، اختلال همزمان دارد؟

افرادی که به اختلال خلق ادواری مبتلا هستند؛ خیلی امکان دارد که اختلال خواب و مواد را تجربه کنند. کودکانی که به این اختلال مبتلا هستند، بیشتر از بقیه کودکان به اختلال کم توجهی – بیش فعالی گرفتار می‌شوند. بنابراین این افراد با احتمال بالایی به اختلالات دیگر مبتلا می‌شوند. 

دلایل ابتلا به اختلال ادوار خویی یا خلق ادواری

اختلال خلق ادواری به دلایل مختلفی پدید می‌آید. این اختلال به عوامل ژنتیکی، نوروشیمیایی، نابهنجاری های مغزی و روانشناختی بستگی دارد که در این بخش مقاله در رابطه با آنها توضیح داده ایم. 

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

❌ عوامل ژنتیکی

یکی از عوامل بروز اختلال خلق ادواری، ژنتیک است. برخی از شواهد نشان‌دهنده وجود نقش عنصر ژنتیکی در بروز این اختلال و درنتیجه احتمال ارثی بودن ابتلا به آن در خانواده‌ها بوده است. البته باید در نظر داشت که این موضوع به‌تنهایی نمی‌تواند باعث ابتلای قطعی فردی به بیماری شود و همواره تأثیر عوامل محیطی و شخصیتی و همچنین نحوه فرزندپروری خانواده‌ها بسیار مهم تلقی می‌شود.

❌ عوامل نوروشیمیایی

عوامل نورو شیمیایی از دیگر عوامل اختلال خلق ادواری است. تحقیقات نشان داده است که در بسیاری از مواقع، علائم افسردگی به دلیل کاهش سطح سرتونین و نوراپی نفرین که از مواد مترشحه ضروری در بدن هستند، بروز پیدا می‌کند. همچنین نشان دادن علائمی سرخوشانه ممکن است در اثر افزایش سطح نورواپی نفرین رخ‌داده باشد.

❌ نابهنجاری‌های مغزی

از دیگر عوامل اختلال خلق ادواری، نابهنجاری های مغزی است. پیشرفت‌های جدید در تکنولوژی و نیز علم پزشکی نشان داده است که در برخی از افراد مبتلابه اختلالات خلقی مانند اختلال ادوار خویی، ممکن است تغییراتی در نحوه و میزان عملکرد برخی نواحی مغزی رخ‌داده باشد. این تغییرات ممکن است علت تغییرات مواد و هورمون‌های سرتونین و نوراپی نفرین و نیز سایر موادی باشد که در تظاهر نشانه‌های این اختلالات نقش دارند.

❌ علل روان‌شناختی

علل روانشناختی از دیگر عوامل اختلال خلق ادواری می‌باشد. از آنجایی‌که افراد مختلف به دلایل متنوعی ممکن است به اختلالات و بیماری‌های مشابه مبتلا شوند، عجیب نخواهد بود که نظریات متفاوت نیز علل متنوعی را برای بروز این بیماری‌ها بیان کنند. در اینجا به ذکر چند مورد از این نظریات بسنده می‌کنیم:

✨ در نظریات سایکودینامیک و روان تحلیل گری، افسردگی به دلیل احساس از دست دادن چیز یا شخصی مورد اهمیت بروز می‌کند. در مواردی همچون اختلال دوقطبی و نیز اختلال سیکلوتایمیک که افراد بعد از افسردگی، وارد دوره‌های سرخوشی می‌گردند، درواقع انکار آن فقدان به‌صورت بیش‌فعال شدن و سرخوشی غیرعادی را علت در نظر می‌گیرند.

✨نظریه‌های رفتاری بارزترین ویژگی حالات افسردگی، یعنی نداشتن انگیزه و ابتکار عمل را به علت خزانه رفتاری ضعیف می‌دانند؛ به این معنی که تعداد و تنوع رفتارهایشان اندک و اکثر رفتارهایشان غلط است.

✨ رویکردهای شناختی نیز به‌نوعی آشفتگی یا اختلال فکر در این مبتلایان و داشتن سوگیری‌ها و تبعیض‌هایی در پردازش اطلاعات و طرز تفکر اشاره می‌کنند.

درمان اختلال ادوار خویی یا سایکلوتایمی

درمان اختلال ادوار خویی یا سایکلوتایمی

برای درمان اختلال خلق ادواری نیاز به بررسی علت و نشانه ها است. زمانی که نشانه ها و ریشه یابی صورت گرفت؛ روانشناس بر اساس شدت بیماری، روش های درمانی مناسب را ارائه می‌دهد. در ادامه به این روش های درمانی اشاره کرده ایم.

🟠 درمان روان‌شناختی

از روش های درمان اختلال خلق ادواری، درمان روانشناختی است. برحسب علت بروز اختلال در هر فرد، نوع درمان روان‌شناختی مناسب برای هر بیمار نیز متفاوت است؛ اما در اکثر نمونه‌هایی که به‌خوبی به درمان جواب داده‌اند، توجه به عوامل محیطی و نیز آموزش راه‌هایی توسط روان‌شناس که در کنترل و غلبه بر محیط تأثیر دارد پیشنهادشده است. برای آشنایی با متدهای درمان افسردگی کلیک کنید.

🟠 درمان شناختی رفتاری 

از روش های درمان اختلال خلق ادواری، می‌توان به درمان شناختی رفتاری اشاره کرد. در این روش درمانی الگوهای فکری و رفتاری نامناسب بیمار تغییر می‌کند و برنامه درست جایگزین رفتار منفی می‌شود. 

🟠 آموزش روانی

آموزش روانی یکی از روش های درمان اختلال خلق ادواری است. در این روش راجع به بیماری، درمان و نحوه تشخیص آن صحبت می‌شود تا دوره درمان و مداخله مشخص شود. این روش برای همه اعضای خانواده کارآمد است. 

🟠 خانواده درمانی

اختلال خلق ادواری با خانواده درمانی نیز قابل درمان است. در این روش راجع به پریشانی های خانواده صحبت می‌شود و علائم اختلال روند کند به خود می‌گیرد. 

🟠 ریتم درمانی 

ریتم درمانی یکی از روش های درمان اختلال خلق ادواری است. این روش به درمان بین فردی و اجتماعی کمک می‌کند و باعث می‌شود تا روابط فرد بهبود یابد. در این روش برنامه ریزی روزمره فرد تنظیم می‌شود و با یک هدف مناسب، خواب فرد نیز تنظیم می‌شود. 

🟠 درمان دارویی

درمان دارویی یکی از روش ها برای بهبودی اختلال خلق ادواری می‌باشد. در موارد شدید که علائم فرد که احتمال می‌رود علائم فرد باعث آسیب رساند به خود و یا سایرین را به همراه داشته باشد، بنا به تشخیص روان‌پزشک می‌توان از داروهایی برای تنظیم مواد و هورمون‌های بدن و کمک به کاهش نشانه‌های اختلال استفاده کرد. داروهایی که برای این اختلال به کار برده می‌شود شامل لیتیوم، بنزودیازپین، اسیدهای چرب امگا 3 می‌باشد. 

درمان اختلال خلق ادواری در کودکان

کودکان مبتلا به اختلال خلق ادواری نیز باید به روانپزشک مراجعه کنند. دارو های متنوعی برای درمان این افراد در نظر گرفته شده است که به دوره های شیدایی و تثبیت خلق کمک می‌کند. اغلب کودکان مبتلا با داروی لیتیوم درمان می‌شوند اما در برخی شرایط از دارو های دیگری نیز استفاده می‌کنند. 

کلام آخر

در این مقاله راجع به اختلال خلق ادواری صحبت کرده ایم. این اختلال برای خود فرد و اطرافیان دشوار است و زندگی روزمره آنها را با مشکل روبرو می‌کند. بنابراین توصیه می‌کنیم که حتما از روانشناس و روانپزشک در رابطه با درمان راهنمایی بگیرید. هرچه زودتر اقدام کنید؛ آسیب کمتری خواهید دید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سایکلوتایمی می توانید در هر ساعت از روز برای دریافت مشاوره افسردگی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره