علائم افسردگی شدید

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

علائم افسردگی شدید شامل سر درد، مشکلات خواب، درد قفسه سینه، کمبود انرژی، درد عضلانی و … می‌شود. آیا می‌دانید علائم افسردگی در همه یکسان نیست؟ آیا از شایع ترین نشانه های افسردگی اطلاع دارید؟ افسردگی یکی از شایع‌‌ترین اختلالات خلقی و عاطفی است که باعث به هم خوردن ریتم طبیعی زندگی و عدم‌لذت بردن از علائق گذشته می‌گردد. در واقع فرد افسرده دچار یک نوع عذاب روحی می‌شود که روی روابط اجتماعی و شخصی وی اثر منفی می‌گذارد. افسردگی انواع مختلفی دارد که در تمام انواع آن بر احساس، تفکر و رفتار فرد تأثیر گذاشته و باعث بروز مشکلات جسمی و روانی می‌شود.

نشانه‌‌ها‌ و علائم افسردگی شدید شامل اختلال در عملکرد روزانه وحتی احساس بی‌‌ارزشی و افکار خودکشی می‌شود. این که گاهی احساس ناراحتی کنید کاملا طبیعی است اما افسرده بودن یک چیز کاملا متفاوت می‌باشد که باید درمان شود. آگاهی از علائم و نشانه های افسردگی کمک می‌کند تا هرچه سریع‌تر آن را تشخیص داده و برای درمان اقدام نمایید. برای دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه علائم افسردگی شدید می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

علائم افسردگی شدید

افسردگی شدید معنای شدت بسیار زیاد عارضه و اختلال در فعالیت های روزانه است. علائم افسردگی شدید با نا امیدی، عدم علاقه به موارد لذت بخش گذشته، افکار خودکشی و … است. افسردگی حاد را نمی‌توان با افسردگی اساسی جدا دانست. این اختلال بین مردم شایع است اما اغلب قابل درمان می‌باشد. در این مقاله نشانه های افسردگی شدید را توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای دیدن کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

چرا افسردگی اتفاق می ‌افتد؟

بروز افسردگی در افراد فقط به یک علت خاص محدود نمی‌شود. از دلایل این اختلال می‌توان به مشکلات زندگی، بیماری‌های جسمی یا عوامل دیگر اشاره کرد. بعضی از افراد در پی حوادث و رویدادهای ناگوار و ناخوشایند به افسردگی مبتلا می‌شوند و عده‌ای هم ناگهانی و بدون هیچ اتفاق خاصی دچار افسردگی می‌شوند. علائم افسردگی شدید نیز در افراد به شیوه یکسای بروز می‌کند که در این مقاله به آن اشاره کرده ایم.

فروشگاه آرامیس

علائم افسردگی | چه افرادی بیشتر به افسردگی مبتلا می‌شوند؟

افسردگی مختص گروه خاصی نیست و در تمامی سنین، نژاد، اقوام و طبقات اجتماعی چه در زنان و چه در مردان به وجود می‌آید. همه‌ی افراد در هر سنی ممکن است به افسردگی مبتلا شوند اما افسردگی در دسته‌ای از افراد بیشتر اتفاق می‌افتد. آمارها نشان داده که زنان بیشتر از مردان مبتلا به افسردگی می‌شوند. افرادی که به افسردگی مبتلا می‌شوند از خود نشانه هایی را بروز می‌دهند. معمولا علائم افسردگی شدید با انواع دیگر افسردگی متفاوت است. که این مقاله مختص علائم افسردگی شدید است.

علائم و نشانه های افسردگی

ویژگی مشترک همه‌ی انواع اختلالات افسردگی این است که فرد از نظر خلق و خو و وضعیت روانی احساس تهی بودن یا زودرنجی می‌کند. همچنین تغییرات جسمی و ذهنی هم با این حال خلقی همراه می‌شوند، به طوری که بر رفتارهای فرد تأثیر منفی می‌گذارند. ریشه‌ی به وجود آمدن این اختلال هم می‌تواند متفاوت باشد.

از علائم افسردگی شدید می‌توان به احساس اندوه، ناامیدی و تنهایی و معمولا علاقه و تمایل خودشان را به چیز‌هایی که زمانی برایشان لذت بخش بوده از دست می‌دهند. تمام این احساسات می‌توانند در توانایی فرد برای عملکرد مناسب تاثیر گذاشته و اثری وحشتناک بر زندگی فرد داشته باشند. برای آشنایی با نشانه های افسردگی پنهان کلیک کنید.

شایع ترین علائم و نشانه های افسردگی

شایع ترین علائم افسردگی شدید

افسردگی علائم متعددی دارد که از نشانه‌های شایع و علائم افسردگی شدید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

? بی‌علاقگی نسبت به فعالیت‌های روزمره

یکی از علائم افسردگی شدید، بی علاقگی نسبت به فعالیت های روزمره است. برای افراد افسرده سرگرمی‌ها، تفریحات، فعالیت‌های اجتماعی یا روابط جنسی مانند گذشته اهمیتی ندارد و دیگر نمی‌توانند مثل سابق از کارهای مورد علاقه‌شان لذت ببرند. در واقع هیچ کاری شور و هیجان را در آن‌ها ایجاد نمی‌کند.

? نشانه های افسردگی و اختلالات خلقی

اختلالات خلقی از دیگر علائم افسردگی شدید است. احساس غم و اندوه فروان، بی‌حوصلگی، بی‌انگیزگی و ناامیدی احساساتی هستند که اگر بدون دلیل خاصی به مدت طولانی‌ و شدید وجود داشته باشند، می‌توانند از نشانه های افسردگی باشند. افراد مبتلا به افسردگی بیشترین هیجانی که تجربه می‌کنند غم و اندوه فراوان است.

? آشفتگی روان و بی‌ قراری

از دیگر علائم افسردگی شدیدف آشفتگی روانی است. در بسیاری از مبتلایان به بیماری افسردگی قوای جسمانی کم شده و یا به بی قراری حرکتی دچار می‌شوند. به این صورت که حتی برای برخواستن از رخت‌خواب نیز دچار سختی و مشقت می‌شوند.

?تغییرات اشتها از نشانه های افسردگی

تغییرات اشتها از دیگر علائم افسردگی شدید است. خوردن بیش از حد یا خیلی کم می‌تواند از نشانه های افسردگی باشد. افراد افسرده اشتهای خود را از دست می‌دهند و یا کمتر از قبل غذا می‌خورند. این تغییرات در مصرف غذا باعث افزایش یا از دست دادن وزن می‌شود. برای آشنایی با نشانه‌های بی اشتهایی ناشی از افسردگی کلیک کنید.

? افزایش یا کاهش وزن

از دیگر علائم افسردگی شدید، کاهش یا افزایش وزن است. افسردگی روی هورمون‌های تنظیم کننده‌ی اشتها اثر گذاشته و باعث می‌شود که فرد میل بیش‌تر یا کم‌تری به مصرف غذا داشته باشد. همچنین مشکلات خواب مربوط به افسردگی هم می‌تواند مشکل اشتها را بیشتر کند چراکه کمبود خواب نیز هورمون‌های گرسنگی و سیری را مختل می‌کند.

? علائم افسردگی | ناتوانی در لذت بردن از زندگی

ناتوانی در لذت بردن از زندگی، از علائم افسردگی شدید است. شخص افسرده تقریبا از انجام هیچ کاری لذت نمی‌برد و هیچ میلی برای انجام فعالیت‌‌های سرگرم کننده و لذت بخش در خودش نمی‌بیند. حتی اگر کاری را انجام دهد که در گذشته از تجربه کردن آن لذت می‌برده، اکنون دیگر آن احساس را نمی‌کند.

? کندی روانی و حرکتی

کندی روانی _ حرکتی یکی از علائم افسردگی شدید است. علامتی که در بیماران افسرده شدید، بیشتر دیده می‌شود. کندی روانی و حرکتی با تنبلی فرق دارد، تنبلی می‌تواند از نشانه های افسردگی یا ویژگی شخصیتی فرد باشد یعنی فرد یا افسرده و یا به لحاظ شخصیتی تنبل است. در حالی که کندی روانی و حرکتی از علائم شایع ابتلا به افسردگی شدید محسوب می‌شود. برای آشنایی بیشتر با آثار جسمی افسردگی کلیک کنید.

? علائم افسردگی | عدم تمرکز

از دیگر علائم افسردگی شدید، عدم تمرکز می‌باشد. کاهش قدرت تصمیم گیری و کاهش توانایی تفکر و تمرکز از مشکلات افراد مبتلا به افسردگی می‌باشد. یک شخص افسرده ممکن است توجه خود را در مکالمات از دست بدهد. مشکلات حافظه از بزرگ‌ترین مشکلات افراد افسرده است.

?تغییرات خواب از نشانه های افسردگی

کمبود خواب و افسردگی تاثیر مستقیمی با یکدیگر دارند و از علائم افسردگی شدید می‌باشد. به این صورت که کمبود خواب افسردگی را شدیدتر کرده و افسردگی نیز اختلالات خواب‌را بیشتر‎ می‌کند. احتمال افسردگی در افراد مبتلا به بی خوابی چند برابر بیشتر از افراد عادی است. خواب بیش از حد نیز می‌تواند نشانه‌ای از افسردگی باشد. مشکل خواب معمولا با داروی تجویز شده از سوی پزشک برطرف می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه داروهای ضد افسردگی کلیک کنید.

? کمبود اعتماد به‌ نفس

یکی از علائم افسردگی شدید،‌ کمبود اعتماد به نفس است. مبتلایان به افسردگی همیشه به فکر کمبودها و شکست‌هایشان هستند و احساس گناه شدیدی را تجربه می‌کنند. بازنده بودن در زندگی از افکار مداوم آنان است و به نوعی انرژی منفی در ذهنشان نقش می‌بندد. برای جلوگیری از گوشه گیری در افسردگی کلیک کنید.

?ناامیدی از نشانه های اصلی افسردگی

نا امیدی از دیگر علائم افسردگی شدید است. افسردگی این احساس را در فرد ایجاد می‌کند که گویی دیگر هیچ اتفاق خوبی رخ نخواهد داد. معمولا به دنبال این منفی نگری، افکاری مانند خودکشی به ذهنشان می‌رسد که باید بسیار جدی گرفته شده و درمان شوند. برای کسب اطلاعات در زمینه درمان افسردگی کلیک کنید.

? ژنتیک

ژنتیک نیز از دلیل و علائم افسردگی شدید است. در برخی موارد، اختلالات خلقی و افکار خودکشی زمینه‌ی ژنتیکی دارند اما ژنتیک فقط یکی از عوامل افزایش‌ دهنده‌ی خطر ابتلا به افسردگی است. بروز علائم و نشانه های افسردگی در کسانی که زمینه‌‌ی ژنتیکی دارند، معمولا در سنین پایین‌تر بروز پیدا می‌کند. علاوه بر عامل ژنتیک، عوامل دیگری مثل شرایط و اتفاقات زندگی در مبتلا شدن این افراد به افسردگی مؤثر هستند.

تفاوت علائم افسردگی در زنان و مردان

در بخش های قبل از علائم افسردگی شدید صحبت کرده ایم. اما بین خانم ها و آقایان تفاوت علائم وجود دارد؟ مردان معمولا به دلایل فرهنگی از افسردگی خودشان خجالت‌زده می‌شوند و به همین دلیل سعی در تحمل بیماری دارند یا با مصرف مواد مخدر، خود درمانی می‌کنند. درمان نشدن افسردگی در مردان می‌تواند پیامدهای فاجعه‌ باری داشته باشد زیرا آمار خودکشی‌ در مردان بیشتر از زنان است.

خانم‌‌ها روحیه حساسی دارند و ممکن است بیشتر به افسردگی دچار شوند. به همین دلیل است که معمولا خطر ابتلا به افسردگی در خانم‌‌ها معمولا دو برابر آقایان می‌باشد. عوامل بسیاری در بروز افسردگی زنان موثر هستند که از آن‌ها می‌توان به عوامل ژنتیکی و بیولوژیکی، هورمونی، محیطی و مشکلات روانی اشاره کرد.

چگونه می توان افسردگی را درمان کرد؟

برای درمان علائم افسردگی شدید باید به یک روانشناس مراجعه کرد تا علت ابتلا و شدت افسردگی مشخص شود. روانشناس بر اساس درجه افسردگی، تشخیص می‌دهد که فرد به چه نوع درمانی نیاز دارد. همچنین آگاهی‌های لازم درباره روا‌ن ‌درمانی و انواع رویکردهای آن را به فرد و خانواده او ارائه می‌کند. برای دریافت خدمات مشاوره و درمان افسردگی می‌توانید از جلسات مشاوره روانشناسی ذهن نو استفاده نمایید.

اگر افسردگی شدید درمان نشود چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

در بخش های قبلی شما را با علائم افسردگی شدید آشنا کردیم. اما در این بخش راجع به علائم درمان نکرده افسردگی و پیامدهای مورد انتظار صحبت کرده ایم. عوارض افسردگی شدید در خانم ها و آقایان متفاوت است. که در این بخش مقاله به آن اشاره کرده ایم.

عوارض علائم افسردگی شدید درمان نشده خانم ها

? اضطراب یا نگرانی بیش از حد

? افزایش یا کاهش اشتها

? افزایش خودانتقادی و کاهش اعتمادبه‌نفس

? تغییر در خلق‌وخو مانند گریه بی‌دلیل و خنده کمتر

? اختلال در دوره قاعدگی

عوارض علائم افسردگی شدید درمان نشده آقایان

? افت انرژی، احساس ناامیدی و عدم علاقه به فعالیت روزمره

? کاهش تمرکز و توانایی تصمیم‌گیری

? افزایش خشم و عصبانیت

? کاهش میل جنسی و مشکلات در روابط جنسی

کلام آخر

افسردگی به دلیل مصرف الکل، مواد مخدر، داروها، بیوشیمی مغز، ترما، استرس و … بروز می‌یابد. و علائم افسردگی شدید نیز شامل از بین رفتن علاقه، کاهش عزت نفس، توهم و … می‌باشد. اما برای درمان حتما باید از روانشناس کمک بگیرید. و با گذر زمان و خود درمانی به هیچ وجه نمی‌شود افسردگی را درمان کرد. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه علائم افسردگی شدید می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره