ترس از چشم زخم | چه کسانی چشم زخم دارند

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترس از چشم زخم یک باور خرافی بوده که در بیشتر موارد با اختلالات دیگری در حوزه روان همراه است. هیچ کس تابه حال نتوانسته به طور قطعی تاثیر این موضوع را رد و یا تایید کند. برخی از افراد تصور می‌کنند که این به باور افراد بستگی دارد. اما در برخی موارد اتفاقاتی در زندگی می‌افتد که هیچ توجیه دیگری ندارد. از این رو افراد آن را به چشم زخم و یا چشم نظر ربط می‌دهند. این موضوع از دید روانشناسی یک نوع فوبیا و یا حتی وسواس فکری محسوب می‌شود که باید با آن مقابله کرد. بهتر است افراد در این مورد اطلاعات کافی را کسب کرده و به طور کلی با دید بارزتری با این موضوع برخورد کنند. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فردی و خانوادگی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

ترس از چشم زخم

ترس از چشم گاهی به قدری در افراد شدید می‌شود که زندگی شخصی و اجتماعی آنان را تحت تاثیر قرار می‌دهند. چنین افرادی نه تنها باورهای خرافی دیگری نیز پیدا می‌کنند؛ بلکه به اختلالات روان نیز مبتلا می‌شوند. از این کنترل این موضوع و یا به طور کلی درمان آن اهمیت زیادی پیدا می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود تا افراد همه اتفاقات و مشکلات در زندگی خود را به چشم نظر ربط داده و از این رو برای حل آنها از روش های اشتباهی استفاده کنند.

حتی در این شرایط اطرافیان آنان نیز دچار مشکل می‌شوند. چرا که همواره مجبور به رعایت کردن برخی از موارد هستند. حتی گاهی این موضوع باعث قطع ارتباط با دیگران نیز می‌شود. برای آشنایی بیشتر با راه های مقابله با خرافات کلیک کنید.

چه کسانی چشم زخم دارند؟

نمی‌توان به طور قطعی گفت که چه افرادی دارای چشم شور و یا چشم زخم هستند. چون برای این موضوع هیچ سندیتی وجود ندارد و نمی‌توان از روی ظاهر افراد این موضوع را به آنان نسبت داد. حتی گاهی اتفاقات عجیبی که در حضور برخی از افراد نیز می‌افتد نیز نمی‌توان به این موضوع ارتباط داد. از این رو بهتر است به این دلیل روابط خود را با دیگران قطع نکنیم. باورهای مختلف و عجیب غریبی در این مورد وجود دارد که بهتر است به آنها اعتماد نکرده و بر اساس منطق تصمیم گیری نمود.

برای کسب اطلاعات کامل درباره انواع بیماری های روانی کلیک کنید.

اختلالات مرتبط با ترس از چشم زخم

طبیعی است که با وجود ترس از چشم زخم، افراد دچار مشکلات دیگری نیز بشوند. چرا که چنین افرادی معمولا استرس و فشار زیادی را تحمل کرده و حتی دچار نشخوار فکری می‌شوند. اختلال اضطراب اجتماعی یکی از شایع ترین مشکلات در این میان این افراد است. آنان به دلیل داشتن این نوع ترس از حضور در جمع ها و مکان های مختلف امتناع کرده و یا در صورت حضور یافتن همواره نگران چشم زخم دیگران هستند. از این رو دچار اضطراب اجتماعی شده و بعد از مدتی به طور کلی انزوا و گوشه گیری را ترجیح می‌دهند.

دلایل اعتقاد به ترس از چشم زخم

اعتقاد به ترس ازچشم زخم

ریشه یابی ترس از چشم زخم و پیدا کردن علت آن می‌تواند در مورد غلبه بر آن بسیار موثر باشد. افراد به دلایل مختلفی به چنین موضوعی باور دارند. برخی از این موارد، شامل موضوعات زیر می‌شود.

◀مسائل خانوادگی

یکی از دلایل باور به ترس از چشم زخم ، محیط خانواده است. افرادی که از کودکی در خانواده ای بزرگ شده اند که به این موضوع اعتقاد داشته و در معرض این موضوع بوده اند؛ بیشتر احتمال دارد که در بزرگسالی نیز خود دچار این موضوع شوند.

◀بروز اتفاقات تصادفی

همچنین وقوع برخی از اتفاقات در مقابل افراد که دلیل آن مشخص نیست نیز می‌تواند منجر به شکل گیری ترس از چشم زخم شود. این مسائل به قدری به صورت مکرر در مقابل این افراد می‌افتند که آنان نیز چنین چیزی را می‌پذیرند.

◀عدم مسئولیت پذیری افراد و عقاید خرافی

در مواردی افراد به دلیل اینکه نمی‌توانند مسئولیت اتفاقاتی که در زندگی خود پیش می‌آید را برعهده بگیرند؛ این موضوعات را به ترس از چشم زخم مرتبط می‌کنند. همچنین برخی از افراد خرافی تر از دیگران هستند. به همین دلیل ترس از چشم را تجربه می‌کنند.

◀تاثیرپذیری از حرف های دیگران

تاثیرپذیری از حرف دیگران نیز یکی دیگر از دلایل ترس از چشم زخم می‌باشد. افراد گاهی به دلیل حرف ها و اعتقادات دیگران چنین چیزی را باور می‌کنند. در واقع زودباوری و عدم اطلاعات این افراد است که چنین چیزی را موجب می‌شود. برای آشنایی با موضوعاتی مانند باطل کردن دعای بستن بخت کلیک کنید.

نشانه های ترس از چشم زخم

افرادی که ترس از چشم زخم در زندگی خود دارند؛ معمولا در شرایط مختلفی یک سری علائم را از خود بروز می‌دهند. این نشانه ها هم شامل واکنش های جسمانی است و هم روانی. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر می‌شوند.

  • احساس ناراحتی و فکر کردن به خطرات قریب الوقوع
  • نیاز به فرار از موقعیت
  • تعریق
  • تپش قلب
  • بروز حملات پنیک
  • نفس تنگی
  • احساس گرگرفتگی و یا سوزن سوزن شدن بدن

نشانه های رفتاری:

  • انزوا و معاشرت نکردن با دیگران
  • پوشیدن لباس های خاص
  • استفاده از آویز ها و علائم خاص برای دوری از چشم زخم
  • بی توجهی به نشانه های عینی و تکیه بر شهودات
  • پافشاری بر دیدگاه های به خصوص غیر قابل اثبات

برای آشنایی با نشانه های اختلالات هذیانی کلیک کنید.

ترس از چشم زخم به چه شکلی تاثیر می‌گذارد؟

افرادی که ترس از چشم زخم دارند؛ معمولا نمی‌توانند از زندگی خود به اندازه کافی لذت ببرند. چرا که آنان تصور می‌کنند که اگر پیشرفت ها و یا حتی وسایل جدید خود را به دیگران نشان دهند؛ چشم می‌خورند. همچنین روابط آنان با دیگران نیز تحت تاثیر قرار گرفته و به دلیل ابتلا به اضطراب اجتماعی، تنها می‌شوند. این موضوع در عرصه های مختلفی زندگی افراد را تحت تاثیر قرار داده و می‌تواند مانع پیشرفت آنان گردد.

ترس از چشم زخم از نظر روانشناسی

ترس از چشم زخم در روانشناسی

از نظر روانشناسی و علم مدرن ترس از چشم زخم به طور کامل رد می‌شود. همچنین بهتر است افراد به جای تمرکز بر چنین موضوعی بر سلامت روان خود تمرکز کرده و کیفیت آن را بالا ببرند. در واقع زمانی که افراد بتوانند این موضوع را در خود ریشه یابی کرده و علت آن را پیدا کنند؛ همچنین نگاه منطقی تری نسبت به اتفاقات داشته باشند؛ دیگر ترس از چشم زخم بی معنی خواهد شد. بالا بردن اطلاعات خود در این زمینه می‌تواند تا حد زیادی با بروز مسائل خرافی مقابله کند.

مقابله با ترس از چشم زخم

اصلی ترین راه مقابله با ترس از چشم زخم کمک گرفتن از روانشناس و کاهش استرس و اضطراب است. در واقع زمانی که افراد بتوانند فوبیا خود را کنترل کنند؛ ترس از چشم خوردن نیز از بین خواهد رفت. روش های کاهش استرس متفاوت هستند و بستگی به شدت اضطراب افراد و نوع آن دارد. معمولا در این شرایط نیاز به دارودرمانی وجود ندارد اما در شرایط حاد بهتر است افراد به طور همزمان هم از دارودرمانی و هم روان درمانی به طور همزمان استفاده کنند.

سخن پایانی

ترس از چشم زخم امروزه تبدیل به یکی از عقاید شایع در جوامع شده است. این موضوع می‌تواند استرس زیادی را به افراد وارد کند و مشکلات زیادی را ایجاد نماید. از این رو مقابله با این موضوع بسیار اهمیت داشته و افراد باید در این زمینه اطلاعات خود را بالا ببرند. همچنین حتما از یک روانشناس کمک گرفته و از بروز پیامدهای ناشی از آن پیشگیری نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه فردی و خانوادگی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی روانشناسی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره