مشاوره حضوری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مشاوره حضوری یکی از قدیمی‌ترین سبک‌های مشاوره روان‌شناسی است. یا شاید بتوانیم بگوییم که پرطرف‌دارترین آن‌هاست. در این شکل از مشاوره شما و روانشناس در یک فضای درمانی قرار می‌گیرید. ارتباط چهره‌به‌چهره در این روش باعث می‌شود که برقراری رابطه برای شما به‌مراتب راحت‌تر باشد. و این موضوع تأثیر درمان را تا حدودی افزایش خواهد داد. روان‌شناسان توصیه می‌کنند که برای درمان اختلالات روانی به خصوص و همین‌طور زمانی که نیاز به انجام انواع آزمون‌ها باشد، بهتر است مشاوره به‌صورت حضوری باشد. اگر شما هم می‌خواهید راجع به نحوه مشاوره تصمیم بگیرید و در بین انواع مختلف مشاوره‌های حضوری، تلفنی و آنلاین سردرگم شده‌اید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

مشاوره حضوری

این روزها انواع خاصی از مشاوره روی کار آمده‌اند. مشاوره‌های حضوری، تلفنی و یا آنلاین گاهی اوقات باعث گیج شدن مراجع می‌شوند. شاید برای شما این سؤال پیش بیاید که استفاده از کدام یک از این‌ها بهتر است؟ در بین همه اینها، مشاوره حضوری قدیمی‌ترین نوع مشاوره است. در این روش شما و روان‌شناس بدون استفاده از تلفن و اینترنت و به‌صورت حضور فیزیکی، جلسه درمان را تجربه خواهید کرد.

مزایای مشاوره حضوری

اصلی‌ترین سؤالی که باید به آن جواب بدهیم این است که مشاوره حضوری چه مزایایی دارد؟ یا به‌عبارت‌دیگر چرا باید این شکل از مشاوره را انتخاب کنیم. در جواب این سؤال ما تعدادی از مزایای مشاوره حضوری را بررسی خواهیم کرد. این مزایا به شرح زیر هستند.

1- احساس راحتی بیشتر

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که برقراری ارتباط چهره به چهره برای‌تان راحت‌تر از ارتباط‌های مجازی باشد. بسیاری از ما نمی‌توانیم از پشت تلفن یا اینترنت به کسی که آن طرف خط ایستاده اعتماد کنیم. یا شاید صحبت‌کردن راحت از حرف‌های دلتان در این روش تا حدودی مشکل باشد. با توجه به اینکه این موضوع می‌تواند رابطه درمانی را خراب کند. و در نهایت تأثیر درمان را کاهش بدهد بهتر است که در این شرایط از مشاوره حضوری استفاده کنید.

2- گاهی اوقات مشاوره حضوری تنها راه‌حل است

در بعضی از شرایط استفاده از مشاوره حضوری تنها راه‌حلی است که وجود دارد. برای مثال درمان بیماری‌هایی مثل اضطراب نیاز دارد که شما و درمانگر در کنار هم باشید. در این شرایط درمانگر روش‌های آرام‌سازی را به شما آموزش می‌دهد؛ و هنگامی که شما آن‌ها را انجام می‌دهید روی کارتان نظارت خواهد داشت. طبیعتاً در این شرایط امکان استفاده از انواع دیگر مشاوره وجود نخواهد داشت.

3- استفاده از آزمون‌های روان‌شناختی

انجام آزمون‌های روان‌شناسی یکی دیگر از دلایلی است که مشاوره حضوری را بهتر از سایر انواع مشاوره می‌کند. اگرچه بسیاری از تست‌ها به‌صورت آنلاین نیز قابل‌استفاده هستند اما بسیاری دیگر نیز نسخه آنلاین معتبری ندارند. به‌علاوه برخی از آزمون‌ها مثل تست‌های هوش نیاز به این دارند که شما فعالیت‌هایی را به‌صورت عملی انجام دهید. به همین خاطر در این شرایط لازم است که از جلسات حضوری استفاده کنید.

4- ارائه اطلاعات بیشتر  به درمانگر

روان‌شناسان تنها از صحبت‌های شما اطلاعات به دست نمی‌آورند. شکل نشستن شما در جلسه، نوع پوشش، ارتباط چشمی که با روان‌شناس برقرار می‌کنید و بسیاری از مسائل دیگر در تصمیم‌گیری روان‌شناس برای نوع اختلال شما تأثیر دارند. در حقیقت تمامی این مسائل راجع به شما و مشکل‌تان به روان‌شناس اطلاعاتی می‌دهند. طبیعتاً وقتی شما از انواع دیگر مشاوره استفاده می‌کنید امکان به‌دست‌آوردن این اطلاعات برای روان‌شناس سخت خواهد شد.

تعداد جلسات و زمان مشاوره حضوری

اینکه شما به چند جلسه درمانی نیاز داشته باشید و هر جلسه چه مقدار طول بکشد به عوامل بسیاری مثل نوع مشکل شما و روشی که برای درمان انتخاب شده است ارتباط دارد. برای مثال جلسات زوج‌درمانی معمولاً به زمان بیشتری نسبت به درمان‌های فردی نیاز دارند. بااین‌حال به طور معمول هر جلسه روان‌شناسی بین 45 دقیقه تا یک ساعت ادامه خواهد داشت. همچنین درمان بیماری‌هایی مثل اضطراب و افسردگی به طور میانگین به 12 جلسه درمانی نیاز دارد.

کدام یک از روش‌های مشاوره را انتخاب کنیم؟

وقتی راجع به انواع روش‌های مشاوره صحبت می‌کنیم هرکدام مزایایی دارند که ممکن است توجه شما را به خود جلب کنند. به همین خاطر این سؤال پیش می‌آید که بالاخره کدام روش را برای مشاوره انتخاب کنیم؟ مهم‌ترین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که خوب بودن یک روش مشاوره به معنای بد یا نامناسب بودن سایر روش‌ها نیست. هرکدام از روش‌های مشاوره مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. برای مثال در مشاوره حضوری اگرچه شما ارتباط بهتری با درمانگر برقرار می‌کنید بااین‌حال همیشه این امکان وجود ندارد که بتوانیم خودمان را به مراکز درمانی برسانیم. یا شاید شما نیاز داشته باشید راجع به یک موضوع خیلی سریع اطلاعات به دست بیاورید و امکان صبر کردن تا جلسه بعدی مشاوره برایتان وجود نداشته باشد.

به‌علاوه تمامی روش‌های مشاوره از نظر علمی تأیید شده‌اند. این به معنای آن است که استفاده از تمامی این روش‌ها می‌تواند به رفع مشکل شما و درمان‌تان کمک کند. به همین خاطر برای انتخاب روش مشاوره بهتر است قبل از هر چیز به شرایط خود و هدفی که از درمان دارید دقت کنید. به‌علاوه شما می‌توانید با کمک‌گرفتن از یک مشاور متخصص راجع به مشکلی که دارید و بهترین روش برای درمان آن مشورت بگیرید.

برای چه مسائلی مشاوره حضوری دریافت کنیم؟

هر کسی در ارتباط با مسائل مختلف ممکن است نیاز به دریافت مشاوره داشته باشد. مشاوره حضوری در زمینه های خانواده، ازدواج، کودک، مشکلات جنسی، اعتیاد، خیانت، زناشویی، استرس و اضطراب، افسردگی، طلاق، نوجوان، تغییرات اساسی در زندگی و…. ارائه می‌شود. بنابراین اگر در هر کدام از زمینه های ذکر شده دچار سردرگمی و تعارض شده‌اید، حتما برای دریافت مشاوره حضوری به متخصصین مجرب مراجعه نمایید. برای اطلاع از روند هر کدام از مشاوره های زیر کلیک کنید.

مشاوره خانواده

مشاوره ترک اعتیاد

مشاوره ازدواج

مشاوره نوجوان

مشاوره کودک

مشاوره خیانت

مشاوره افسردگی

مشاوره استرس

مشاوره وسواس

برای دریافت خدمات مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف می‌توانید با برترین متخصصان در مجموعه مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا مشاوره حضوری بهتر از سایر روش های ارتباطی است؟

هر کدام از روش های مشاوره دارای معایب و مزایای منحصر به خودشان هستند. بنابراین شما برای دریافت مشاوره حضوری باید به مرکزی با شرایط لازم برای ارائه خدمات مراجعه نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره