تحمل مرگ عزیزان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تحمل مرگ عزیزان و کنار آمدن با غم از دست دادن آن‌ها می‌تواند یکی از دشوارترین چالش‌ها در زندگی هر فرد باشد. از دست دادن عزیزان اتفاق دردناکی است که به‌اجبار همه ما آن را تجربه خواهیم کرد. بااین‌حال نحوه کنار آمدن با آن می‌تواند تا حد زیادی کیفیت ادامه مسیر زندگی هر فرد را مشخص کند. افرادی که دشواری بیشتری در کنار آمدن با مرگ عزیزان دارند و یا حتی ادامه دادن به روند طبیعی زندگی برایشان باعث ایجاد احساس گناه و عذاب وجدان می‌شود معمولاً مشکلاتی مانند افسردگی یا کاهش سطح سلامت روان را تجربه می‌کنند. روانشناسان معتقدند که به‌طورمعمول یک سال پس از درگذشت فرد زمانی است که اطرافیان می‌بایست با غم مرگ او کنار آمده باشند. به همین خاطر اگر شما یا هر فردی از نزدیکانتان پس از گذشت این مدت‌زمان همچنان به‌اندازه روزهای اول غمگین است از یک روانشناس کمک بگیرید.

تحمل مرگ عزیزان

فراموش کردن و تحمل درد و رنج ناشی از مرگ و فقدان عزیزان کار آسانی نیست. هر متوفی رابطه نزدیک تری داشته باشد، سختی این مساله بیشتر می‌شود. اما جدا از مساله نسبت فرد، احساس نزدیکی و رابطه عاطفی است که ما با فرد فوت شده داریم. خیلی اوقات هیچ جایگزینی برای عزیز درگذشته وجود ندارد و ما باید راهی برای کنار آمدن با این فقدان پیدا کنیم.

روند کنار آمدن با مرگ عزیزان

روانشناسان معتقدند با مرگ فرد اطرافیان وی شرایط و احساساتی را تجربه می‌کنند که شدت و ضعف آن‌ها و همین‌طور گذر سالم از آن‌ها تا حد زیادی بستگی به سلامت روان فرد و همین‌طور عمق ارتباط میان وی با متوفی دارد. اگرچه همه افراد این مراحل را خواهند گذراند بااین‌حال احتمال دارد این مراحل در یک فرد به همین ترتیب اتفاق نیفتند و یا پس از گذراندن یک مرحله فرد مجدداً به این مرحله بازگردد. چنانچه فردی بتواند از تمامی این مراحل عبور کند درنهایت خواهد توانست این واقعیت که عزیزی را از دست داده بپذیرد و خود را با آن سازگار کند. برای تحمل مرگ عزیزان اطلاع از روند کنار آمدن به شما کمک خواهد کرد.

انکار

اولین قدم در مواجهه با خبر فوت یکی از عزیزان این است که فرد دست به انکار واقعیت می‌زند. در این شرایط فرد ممکن است احساس کند خواب می‌بیند و یا در برخی مواقع به‌گونه‌ای رفتار می‌کند که گویی متوفی هنوز زنده است. انکار می‌تواند در برخی افراد برای طولانی‌مدت باقی بماند. برای مثال مادری که مرگ فرزندش را باور نمی‌کند ممکن است هرروز یک بشقاب غذا برای او سر میز بگذارد. درصورتی‌که فردی در محیط اطراف شما دچار این مشکل شده بهتر است هرچه سریع‌تر از یک روانشناس کمک بگیرید.

خشم

خشم یکی دیگر از مراحلی است که افراد هنگام کنار آمدن و تحمل مرگ عزیزان خود تجربه می‌کنند. در واقع احساس خشم وضعیتی است که پس از باور مرگ فرد برای اطرافیان پیش خواهد آمد. آن‌ها معمولاً از اینکه چرا این اتفاق برای آن‌ها افتاده عصبانی هستند. این خشم معمولاً به‌صورت شکایت از خدا به دلیل بازنگرداندن فرد متوفی دیده می‌شود و یا درصورتی‌که متوفی بیمار بوده باشد احتمال دارد که آن‌ها از پزشک معالج یا سایر افراد خشمگین باشند و آن‌ها را مقصر مرگ عزیزشان بدانند.

چانه‌زنی

چانه‌زنی مرحله ایست که بیشتر پیش از مرگ بیماران و یا پیش از مراسم خاک‌سپاری دیده می‌شود. افرادی که یکی از نزدیکانشان دچار بیماری لاعلاجی شده و پزشکان از درمان وی قطع امید کرده‌اند و یا افرادی که هنوز مراسم خاک‌سپاری را برگزار نکرده‌اند معمولاً به دنبال معامله با خدا برای بازگرداندن عزیزانشان هستند. این موضوع حتی می‌تواند در طولانی‌مدت به‌صورت درخواست برای دیدن خواب فرد و یا مرگ و رسیدن به او نیز خود را نشان دهد. در این مرحله تحمل مرگ عزیزان بسیار دشوار است.

فروشگاه آرامیس

افسردگی

افسردگی یا احساس غم یکی از آخرین مراحلی است که پس از مرگ عزیزان تجربه می‌شود. در این شرایط فرد باور دارد که عزیزی را از دست داده اما با غم از دست دادن وی کنار نمی‌آید و یا حتی ممکن است از فکر کردن به ادامه زندگی احساس گناه کند. باقی ماندن در دوره افسردگی یکی از شایع‌ترین حالت‌ها برای افرادی است که عزیزی را از دست می‌دهند. با توجه به اینکه این موضوع می‌تواند آسیب‌های بسیاری را در سلامت روان فرد ایجاد کند بهتر است در چنین شرایطی از یک متخصص روانشناسی کمک بگیرید.

پذیرش

آخرین مرحله در تحمل مرگ عزیزان و کنار آمدن با آن پذیرفتن شرایط پیش‌آمده است. در این وضعیت فرد به این باور می‌رسد که اگرچه تلخ، این اتفاق در زندگی وی پیش‌آمده و اکنون او می‌بایست به زندگی کردن بدون عزیزی که از دست داده عادت کند و زندگی خود را ادامه بدهد. هرچه سریع‌تر فرد به این مرحله و باور برسد، کنار آمدن با اتفاق پیش‌آمده برای وی آسان‌تر خواهد شد. افرادی که پس از فوت یکی از عزیزانشان دچار بیماری‌های روحی می‌شوند در رسیدن به این باور دچار مشکل شده‌اند و اصلی‌ترین اقدام روانشناسان نیز این است که به آن‌ها برای رسیدن به این مرحله کمک کنند.

از آنجا که میزان نزدیکی و نقش آدم‌ها در نحوه کنار آمدن با مرگ آن‌ها ارتباط دارد، پیشنهاد می‌شود در صورتی که با چنین مساله‌ای مواجه شدید، در ادامه به مقاله مربوطه مراجعه نمایید.

کنار آمدن با مرگ مادر

غم از دست دادن همسر

فراموش کردن مرگ پدر

مواجهه با مرگ فرزند

 

عوامل تاثیر گذار بر تحمل مرگ عزیزان

اینکه یک فرد چطور با مرگ عزیزان خود کنار می‌آید به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

سلامت روان و باوری فرد

افرادی که قبل از دست دادن یکی از عزیزانشان با اختلالات روحی به‌ویژه افسردگی مواجه بوده‌اند معمولاً در کنار آمدن با این وضعیت مشکلات بیشتری را تجربه می‌کنند. گاهی اوقات خبر فوت عزیزان می‌تواند باعث عود مجدد بسیاری از بیماری‌های جسمی و روحی باشد. همچنین طرز تفکر فرد نیز می‌تواند تأثیر بالایی در کنار آمدن با این شرایط داشته باشد. برای مثال برخی افراد از ادامه دادن فعالیت‌های زندگی یا لذت بردن از هر چیزی پس از مرگ عزیزانشان احساس عذاب وجدان می‌کنند. این موضوع می‌تواند کنار آمدن با این مسئله را طولانی‌تر کند.

شخصیت‌های وابسته یا افرادی که همه زندگی خود را در یک نفر خلاصه کرده‌اند نیز در صورت از دست دادن اطرافیان آسیب بیشتری را تحمل خواهند کرد. به همین خاطر اگر در اطراف شما فردی دچار مشکلات روحی است و به‌تازگی یکی از عزیزانش را از دست داده بهتر است نسبت به سلامت روحی وی حساسیت بیشتری داشته باشید. گاهی اوقات فرد می‌بایست برای تغییر افکار و باورهای اشتباه خود از یک مشاور کمک بگیرد. برای آگاهی از روند درمان افسردگی کلیک کنید.

کیفیت ارتباط با فرد متوفی

یکی از موضوعاتی که تحمل مرگ عزیزان را تحت تأثیر قرار می‌دهد کیفیت ارتباط میان افراد است. به میزانی که ارتباط میان آن‌ها نزدیک‌تر باشد و یا آن‌ها اشتراکات بیش‌تری باهم داشته باشند تحمل فوت سخت‌تر خواهد بود.

دیدگاه‌های موجود در جامعه

بعضی از جوامع و فرهنگ‌ها دیدگاه‌های خاصی نسبت به مراسم عزاداری و سوگواری برای متوفیان دارند. برای مثال در برخی از فرهنگ‌ها شیون نکردن یا نخراشیدن صورت نشانه بی‌احترامی به فردی که فوت کرده است می‌باشد. طبیعتاً در چنین شرایطی کنار آمدن با غم مرگ عزیزان دشوارتر خواهد بود زیرا دیگران از فرد انتظار دارند که به سوگواری خود ادامه دهد.

سیستم حمایتی اطراف فرد

داشتن دوستان و اطرافیانی که در شرایط سخت همراه فرد باشند و به او برای کنار آمدن با این شرایط کمک کنند یکی از عواملی است که تحمل مرگ عزیزان را آسان‌تر می‌کند. به میزانی که فرد احساس کند تنها نیست و کسانی هستند که می‌تواند روی کمک آن‌ها حساب کند بهتر خواهد توانست با شرایط پیش‌آمده کنار بیاید. برای آشنایی با نحوه دلداری دادن به سوگوار کلیک کنید.

روش های مناسب برای کنار آمدن با غم از دست دادن و تحمل مرگ عزیزان

برای تحمل مرگ عزیزان پذیرش داشته باشید

اولین قدم در کنار آمدن بهتر با غم مرگ عزیزان این است که نسبت به اتفاق پیش‌آمده پذیرش داشته باشید. اگرچه باور این موضوع که شما یکی از عزیزانتان را از دست داده‌اید و می‌بایست از این به بعد مسیر زندگی خود را بدون او پیش ببرید دردناک است اما تا زمانی که خود را به این مرحله نرسانید بخش زیادی از انرژی ذهنی شما درگیر این موضوع است و شما نمی‌توانید به سایر مسائل زندگی خود توجه داشته باشید.

شفقت نسبت به خود

شفقت نسبت به خود به این معناست که رنج و ناراحتی خود را ببینید و با خودتان به دلیل شرایط سختی که تجربه می‌کنید مهربان باشید. احساس غم در شرایطی که شما یکی از عزیزانتان را از دست داده‌اید بسیار طبیعی است و شما می‌بایست احساسات خود را بپذیرید. اگر می‌خواهید گریه کنید یا برای مدتی تنها باشید حتماً این حق را برای خود قائل شوید. پنهان کردن احساسات و خواسته‌ها باعث بروز مشکلات جدی در سلامت روان شما خواهد شد.

برای تحمل مرگ عزیزان برنامه‌ریزی کنید

پس‌ازاینکه کمی شرایط روحی بهتری پیدا کردید با خودتان به این موضوع فکر کنید که چه برنامه‌ای برای زندگی پس از مرگ عزیزتان دارید؟ چه تغییراتی را می‌بایست در برنامه زندگی خود ایجاد کنید؟ سعی کنید به‌دقت راجع به این مسائل بیاندیشید و برای اهداف و تغییرات جدید برنامه‌ریزی کنید.

روابط اجتماعی را جدی بگیرید

نیاز به برقراری ارتباط با دیگران و دریافت محبت و توجه یکی از نیازهای اساسی همه انسانهاست. تنهایی می‌تواند شرایط روحی شما را به‌مراتب بدتر کند و مشکلات جدی نظیر افسردگی را برایتان ایجاد نماید. به همین خاطر بهتر است برای کنار آمدن بهتر با مرگ عزیزانتان روابط اجتماعی را جدی بگیرید و برای برگرداندن معیارهای خانواده سالم کسب اطلاع کنید.

چه زمانی باید برای تحمل مرگ عزیزان به روانشناس مراجعه کرد؟

پس از مرگ عزیزان در چه صورت می‌بایست به روانشناس مراجعه کرد؟ این سؤال برای بسیاری از افراد و به‌خصوص آن‌هایی که یکی از اطرافیانشان به‌تازگی عزیزی را از دست داده ایجاد خواهد شد. به‌طورکلی مشاهده هرگونه رفتار غیرمعمول و نگران‌کننده از سوی افرادی که اخیراً دچار سوگ شده‌اند می‌بایست موردتوجه قرار بگیرد. برخی از این نشانه‌ها شامل موارد زیر است. در صورت داشتن هر کدام این موارد حتما برای مشاوره خانواده اقدام نمایید.

سوگ حل‌نشده

اگرچه نمی‌توانیم برای بیرون آمدن از سوگ و پایان عزاداری زمان خاصی را در نظر بگیریم بااین‌حال روانشناسان معتقدند اکثر افرادی که دچار این تجربه می‌شوند پس از گذشت یک سال با آن کنار می‌آیند، یعنی با گذر زمان تحمل مرگ عزیزان راحت تر می شود. به همین خاطر اگر پس از گذشت این زمان فرد هنوز با مرگ یکی از عزیزانش کنار نیامده و یا اگرچه هنوز یک سال زمان نگذشته اما نشانه‌های فرد شدیدتر از آن است که بتوان نسبت به آن‌ها بی‌توجه بود می‌بایست راجع به این موضوع از یک روانشناس کمک بگیرید. توجه داشته باشید که سوگ حل‌نشده می‌تواند به‌صورت باقی ماندن در هر یک از مراحل سوگ به‌ویژه انکار یا افسردگی دیده شود.

بروز آسیب‌ها و بیماری‌های روحی جدی

تجربه از دست دادن یکی از عزیزان می‌تواند ضربه‌ای باشد که باعث بروز بیماری‌های روحی و جسمی بسیاری در فرد شود. درصورتی‌که فرد پس از فوت یکی از عزیزان دچار مشکلات جسمی یا روحی شده بهتر است از یک روانشناس کمک بگیرید. روانشناسان به فرد برای کنار آمدن سازگارانه تر با شرایط جدید کمک خواهند کرد.

ناتوانی در برنامه‌ریزی برای زندگی جدید

برخی افراد نمی‌توانند پس از فوت عزیزانشان با شرایط جدید زندگی سازگار شده یا برای آن برنامه‌ریزی کنند. در چنین شرایطی روانشناسان به فرد کمک می‌کنند تا با ایجاد اهداف و برنامه‌های جدید برای زندگی به مسیر خود ادامه دهد. متخصصان با استفاده از روش های درمانی به شما کمک می کنند تا در کنار حفظ یاد و خاطره متوفق تحمل مرگ عزیزان تان را بیشتر کرده و به زندگی خود رنگ جدیدی ببخشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تحمل مرگ عزیزان می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سؤالات متداول درباره تحمل مرگ عزیزان

چطور می‌توان با مرگ عزیزان کنار آمد؟

بهتر است نسبت به شرایط پیش‌آمده پذیرش داشته باشید و همین‌طور به خودتان برای تجربه احساسات منفی حق بدهید. هرچه سریع‌تر بتوانید این حقیقت را باور کنید که شرایط پیش‌آمده قابل‌تغییر نیست و شما می‌بایست ادامه مسیر را بدون همراهی عزیزی که از دست داده‌اید طی کنید سریع‌تر با این موضوع کنار خواهید آمد.

در چه شرایطی پس از مرگ عزیزان باید به روانشناس مراجعه کرد؟

هنگامی‌که علی‌رغم گذشتن زمان کافی فرد هنوز به‌اندازه روزهای نخست درگیر غم از دست دادن یکی از عزیزان خود است و یا هنگامی‌که تجربه مرگ یکی از نزدیکان باعث بروز مشکلات روحی مانند افسردگی در فرد شده بهتر است از یک روانشناس کمک بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

یک دیدگاه

  1. سلام
    اگر میشه از ایناستگرام بیرون بیاید و به پیامرسان های داخلی استفاده کنید جون اینها اسراییلی و صهیونیستی هستن و فعالیت در آنها شرعا حرام است چون باعث پول درآوردن و تقویت دشمنان اسلام می شود
    حتی گوگل,فیسبوک,یوتیوب,واتساپ,تویتیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره