مشاوره تحصیلی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تجربه چندین ساله آزمون های مختلف تحصیلی ثابت کرده که کمک گرفتن از مشاوره تحصیلی یکی از فاکتورهای بسیار تأثیرگذار در موفقیت‌های دانش آموزان و دانشجویان است که می‌تواند به صورت حضوری و یا غیرحضوری انجام گیرد. در این نوع از خدمات مشاوره، متخصص به شما کمک می‌کند تا استعدادهای خود را بهتر بشناسید و مهارت خود را در زمینه برنامه ریزی و پیگیری اهداف بالاتر ببرید. با این حال باید در انتخاب مشاور دقت نمایید و ملاک‌ها و ویژگی‌های یک مشاوره تحصیلی را بشناسید. ما در ادامه این مقاله تلاش کرده‌ایم تا در مورد انواع خدمات مشاوره تحصیلی و اهمیت مراجعه به آن اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهیم پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

مشاوره تحصیلی چیست؟

مشاوره تحصیلی نوعی از خدمات مشاوره و روانشناسی که در آن متخصص به دانش آموزان و دانشجویان کمک می‌کند تا بتوانند مسیر آموزشی مناسبی را برای خود انتخاب کنند و در این مسیر با برنامه ریزی و هدف گزینی مناسب تری پیش بروند. مشاوره تحصیلی در زمان‌هایی نظیر انتخاب رشته در دوره متوسطه یا انتخاب رشته برای کنکور می‌تواند اهمیت بیشتری پیدا کند و تأثیر بسزایی بر سرنوشت فرد بگذارد.

اهمیت و لزوم مراجعه به مشاوره تحصیلی

گاهی اوقات به دلایل ساده‌ای افراد نمی‌توانند در سیستم آموزشی بازدهی مناسبی داشته باشند و همواره نمرات پایینی کسب می‌کنند. این در حالی است که اگر مشکل آن‌ها به درستی بررسی شود ممکن است با ایجاد تغییراتی کوچک به پیشرفت‌های بزرگی دست پیدا کنند. برای مثال درگیری با اضطراب زیاد، عدم آگاهی از شیوه‌های درست مطالعه، حواسپرتی و مسائلی از این قبیل در اکثر موارد مسئول افت تحصیلی دانش آموزان هستند؛ اما بیشتر اوقات این مشکلات شناسایی نمی‌شوند و به مرور زمان نمرات تحصیلی کم؛ اعتماد به نفس فرد را نیز کاهش داده و منجر به آسیب‌های بزرگ‌تری در زندگی فرد می‌شوند.

از همین رو بسیار اهمیت دارد که به موقع برای رفع مشکلات تحصیلی خود یا فرزندانتان اقدام کنید و بتوانید به بینش بالاتری در مورد سطح عملکرد خود برسید. علاوه بر این مشاوره تحصیلی به شما کمک می‌کند تا استعدادهایتان را کشف و شناسایی کنید و در مسیری قدم بردارید که بیش از همه می‌توانید در آن به موفقیت دست یابید. در نتیجه یک مشاور خوب در مسیر آموزش می‌تواند حتی در آینده شما و سطح رضایت کلیتان از زندگی تأثیر بسزایی بگذارد.

انواع خدمات ارائه شده در مشاوره تحصیلی

در مشاوره تحصیلی مشاور یا روانشناس اغلب خدمات متنوع و گوناگونی را ارائه می‌دهد و در زمینه‌های مختلفی می‌تواند به شما کمک نماید. از جمله این خدمات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– کمک به کشف استعدادها، توانمندی‌ها و ویژگی‌های خاص

فروشگاه آرامیس

– آموزش نحوه برنامه ریزی مناسب و هدف گزینی‌های واقع بینانه

– آموزش مهارت‌های تست زنی و شیوه‌های مطالعه

– کمک به کشف موانع و مشکلاتی که باعث افت تحصیلی فرد می‌شوند

– کمک به فرد برای انتخاب رشته دوره متوسطه یا برای کنکور

– کمک به افزایش قابلیت سازگاری فرد هنگام مواجهه با شکست‌های تحصیلی

– توانمندسازی فرد برای تصمیم گیری در مورد تغییر رشته

انواع روش‌های دریافت مشاوره تحصیلی

مشاوره تحصیلی همانند سایر خدمات روانشناسی به صورت حضوری و غیر حضوری از طریق تلفن یا فضای مجازی می‌تواند در دسترس افراد قرار بگیرد. مشاوره تحصیلی تلفنی و آنلاین امکان پشتیبانی در مسیر تحصیل را برای فرد فراهم می‌نماید و کمک می‌کند دانش آموزان و دانشجویان بتوانند در هر زمان با مشاورین خود در ارتباط باشند. شما بر اساس نوع نیاز خود می‌توانید از مشاوره تحصیلی حضوری یا غیرحضوری استفاده نمایید.

مشاوره تحصیلی | ویژگی‌های یک مشاور خوب

با توجه به اهمیت و نقش مشاوره تحصیلی بسیار مهم است که از افراد متخصص و کاردان در این زمینه کمک بگیرید و با ملاک‌های یک مشاور خوب آشنا باشید. از جمله ویژگی‌های مهم یک مشاور تحصیلی حرفه‌ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. با دریافت خدمات از مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو می توانید خدماتی با بالاترین کیفیت دریافت نمایید.

ارائه برنامه‌های متنوع به افراد

یک مشاور متخصص هرگز یک نسخه را برای همه افراد نمی‌پیچد! در واقع بسیار اهمیت دارد که مشاور بتواند ابتدا توانمندی‌ها و ویژگی‌های خاص شما را بشناسد و سپس متناسب با آن‌ها برنامه‌ای که برای شخص شما بیشترین بازدهی را داشته باشد ارائه دهد. توجه داشته باشید که مسیر رسیدن به موفقیت برای همه افراد یکسان نیست در نتیجه بیش از هر چیز نیاز دارید که خودتان را بشناسید و برنامه‌هایتان را متناسب با ویژگی‌های خود پیش ببرید.

برخورداری از تحصیلات و تجربه کافی

آنچه بیش از هر چیز باید به آن اهمیت بدهید این است که مشاور شما در حرفه تخصصی خود تحصیلات و تجربیات مرتبطی داشته باشد. متأسفانه بسیاری از افراد سودجو امروزه صرفاً با ملاک‌هایی نظیر داشتن فالوورهای زیاد در فضای مجازی برای خود اعتبار می‌خرند و در نهایت بیش از هر چیز وقت و هزینه شما را از بین می‌برند.

تسلط بر مباحث انگیزشی

درس خواندن برای کنکور و پیگیری اهداف تحصیلی بیش از هر چیز به روحیه مناسب نیاز دارد. یک مشاور خوب کسی است که بتواند استرس‌هایتان را بشناسد و روش‌های مدیریت اضطراب را به شما آموزش دهد. همچنین او با تسلط به مفاهیم انگیزشی در روان شناسی می‌تواند هنگام شکست‌ها و ناامیدی‌ها در کنارتان باشد و به شما کمک کند تا بتوانید از سختی‌ها عبور نمایید.

سؤالات متداول درباره مشاوره تحصیلی

 – آیا داشتن مشاور تحصیلی برای کنکور لازمه؟

ممکن است برخی افراد به دلیل مهارت‌های بالا بتوانند بدون مشاور هم در کنکور موفق شوند اما اکثر افراد برای کنترل استرس‌ها، داشتن برنامه‌ریزی مناسب، شناخت توانایی‌های فردی و انتخاب بهترین رشته به یک مشاور نیاز دارند. در واقع یک مشاور تحصیلی با تجربه و مطلع می‌تواند تا حد زیادی شانس موفقیت شما را افزایش دهد و کمک کند تا بتوانید بیشترین عملکرد را داشته باشید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫3 دیدگاه ها

  1. به نظر من اول از هر چیز ادم سال کنکور باید یه برنامه درست داشته باشه،مشاور من کسی بود ک تونست منو از یه وضعیت خیلی بد نجات بده و باعث بشه ک من الان بتونم درصدای خیلی بالا بزنم،انتخاب مشاور ینی بازی با سرنوشت،خدارو هزار بار شکر ک من بهترین انتخاب رو داشتم واقعا از کادرتون۲۰ ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره