درک فرزندان نوجوان | راه های درک بهتر نوجوانان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

درک فرزندان نوجوان برای برخی از خانواده ها تبدیل به یک بحران می‌شود. نوجوانی، دوران بسیار حساسی است که در آن هم خانواده ها و هم خود فرزندان مشکلات زیادی را تجربه می‌کنند. اما فراموش نکنید که این دوران موقت بوده و بعد از مدتی همه چیز به حالت پایدار در می‌آید. اما در این دوران با کمی همکاری و همدلی بیشتر خانواده ها با یکدیگر، اوضاع آسان‌تر می‌شود. مسائل زیادی در این مورد موثر هستند. به همین دلیل احتمالا کوچک ترین محرکی تبدیل به مشکلی بزرگ می‌شود. افراد باید به عواقب رفتارهای خود بیشتر فکر کرده برای بهبود شرایط تلاش کنند. تغییرات شناختی و حتی جسمانی این دوران بسیار زیاد بوده به همین دلیل نباید به نوجوان فشار زیادی وارد کرد. برای دریافت مشاوره نوجوان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درک فرزندان نوجوان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

درک فرزندان نوجوان

شیوه های تربیتی که خانواده ها برای فرزند خود استفاده کرده اند؛ در دوران نوجوانی فرزندشان، شاهد نتیجه آن خواهند بود. به همین دلیل در این مورد باید با دقت بیشتری اقدام کنند. از طرفی شرایطی که نوجوان در این دوران داردغ تنها به خانواده او محدود نمی‌شود. بلکه از جنبه های دیگر نیز باید درک فرزندان نوجوان را مورد بررسی قرار داد.

بروز برخی از رفتارها طبیعی بوده و نمی‌توان به نوجوان در این مورد خرده گرفت. اما بهتر است والدین نیز حد و حدود مشخصی تعیین کرده و قوانین ثابتی برای همه افراد داشته باشند. از طرفی نباید در این مورد افراط کرده و سخت گیری کنند. برای آشنایی با نیازهای اساسی نوجوانان کلیک کنید.

پیامدهای عدم درک فرزندان نوجوان

پیامدهای عدم درک فرزندان نوجوان

اگر والدین، در درک فرزندان نوجوان خود دچار کوتاهی و سهل انگاری شوند؛ قطعا مشکلات زیادی در انتظار آنها خواهد بود. برخی از موضوعاتی که نوجوانان در این دوران تجربه می‌کنند؛ جبران ناپذیر است و تاثیرات آنها تا پایان عمو از بین نمی‌رود. به همین دلیل والدین باید در این مورد بسیار دقت کنند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

⭕اعتیاد

یکی از مشکلات شایع میان نوجوانان، اعتیاد به انواع مختلف مواد مخدر یا حتی اعتیاد های رفتاری است. برای مثال برخی از آنها به سیگار اعتیاد داشته و برخی دیگر به بازی های کامپیوتری. در هر دو صورت آنها دچار وابستگی روانی و جسمانی هستند که تاثیرشان بر مغز یکسان است. این موضوع تا حد زیادی از عدم درک فرزندان نوجوان نشات می‌گیرد.

⭕بروز مشکلات رفتاری

برخی از نوجوانان در این دوران به دلیل رفتارهای نامناسب والدین خود به بروز رفتارهای نامناسب می‌پردازند. در واقع بزهکاری در این سنین، نتیجه عدم درک فرزندان نوجوان است. حتی برخی از سرپیچی هایی نوجوانان در برابر خانواده در این زمان دارند نیز ناشی از همین موضوع است. در واقع آنان با رفتارهای اشتباهی مخالفت خود را نشان می‌دهند. فاصله میان اعضای خانواده از اینجا شروع شده و به مرور بیشتر هم می‌شود. برای اطلاع از بزهکاری نوجوانان کلیک کنید.

⭕دوری اعضای خانواده

بعد از گذشت مدتی وقتی نوجوانان از خانواده خود احساس امنیت و آرامش را دریافت نمی‌کنند و یا خانواده نیز در نوجوان نظم و پایبندی به اصول  را مشاهده نمی‌کند؛ اعضای خانواده نسبت به یکدیگر بی اعتماد شده و از یکدیگر فاصله می‌گیرند. این شرایط گاهی در خانواده پایدار شده و تا همیشه ادامه می‌یابد. به همین دلیل برای حفظ حریم خانواده باید درک فرزندان نوجوان توسط خانواده، صورت گیرد.

علل درک نشدن نوجوانان توسط خانواده

اما معمولا خانواده ها یا به طور کلی اطرافیان دلایل مختلفی برای درک نکردن فرزندان نوجوان دارند. اما نباید فراموش کنید که درک فرزند نوجوان از اهمیت زیادی برخوردار بوده و باید در این زمینه تلاش کرد. چرا که نوجوان هنوز درک زیادی در دنیای بزرگسالی نداشته و هنوز بسیاری از رفتارهای تحت تاثیر هیجانات و الگوبرداری از دیگران است. معمولا خانواده ها به دلیل مشکلاتی که دارند برای اینکار زمان کافی صرف نکرده و حتی به ان اهمیت نیز نمی‌دهند.

از طرفی در برخی از خانواده ها والدین نقش خود را به عنوان والد از دست داده و نمی‌توانند نظرات خود را اعمال کنند. خانواده ها باید این عوامل را شناسایی کرده و برای یکدیگر وقت بیشتری اختصاص دهند. چرا که اگر آنها نتوانند در این زمینه اقدامی بکنند؛ نباید از فرزندان خود نیز انتظاری داشته باشند. برای آشنایی با علل لجبازی نوجوانان کلیک کنید.

راهکارهایی برای درک فرزندان نوجوان

راهکارهایی برای درک فرزند نوجوان

اما برای درک فرزندان نوجوان و همراهی با آنها در زمینه های مختلف، راهکارهای زیادی وجود دارد. خانواده ها باید در این زمینه اطلاعات و آگاهی کسب کرده و زمان کافی را به ان اختصاص دهند. نوجوانی پر از رفتارهای غیرقابل پیش بینی است. اما اگر والدین از مهارت های کافی برخوردار باشند؛ می‌توانند در این زمینه به خوبی عمل کنند. برای آشنایی با توقعات نوجوان از والدین کلیک کنید.

?آموزش مهارت های ارتباطی

در قدم اول بهتر است هم خانواده ها و هم والدین در این زمینه مهارت های لازم را کسب کنند. برای داشتن ارتباطی بهتر با یکدیگر و همچنین حفظ آن، باید مهارت های مختلفی را آموخت. توانایی کنترل خشم، حل مساله، نه گفتن و… همگی از روش هایی هستند که می‌توان از آنها در این دوران استفاده کرد. همچنین خانواده ها خود باید الگوی خوبی در این زمینه باشند؛ تا نوجوانان نیز از این روش ها استفاده کرده و بتوانند ارتباط بهتری با یکدیگر داشته باشند.

درک توان ذهنی فرزندان نوجوان در طریقه و حجم آموزش ها نیز تاثیر دارد. پس حتما درباره رشد مغز نوجوان بخوانید.

?پرهیز از کنترل گری

برای درک فرزندان نوجوان، لازم است خانواده ها کنترلگری و اعمال قدرت را کنار گذاشته و انعطاف پذیری بیشتری داشته باشند. معمولا والدین تصور می‌کنند که با سخت گیری در این دوران، نوجوانان، شخصیت مستقل تری پیدا می‌کنند. اما اینگونه نیست. آنها تنها به دنبال راهی برای رهایی از این شرایط هستند و به مخالفت با شما می‌پردازند. استفاده ار این روش در این دوران نه تنها به معنی درک فرزندان نوجوان نیست؛ بلکه اوضاع را برای آنها سخت تر می‌کند.

?کمک گرفتن از مشاور

والدین می‌توانند در این دوران برای درک فرزندان نوجوان خود از یک مشاور کمک بگیرند. گاهی صحبت کردن با یک روانشناس برای نوجوان، ساده تر از حرف زدن با خانواده است. همچنین والدین نیز باید در این زمینه همکاری کرده و آنها نیز تغییراتی در رفتارهای خود اعمال کنند. روانشناس می‌تواند اوضاع را از دور بررسی کرده و بدون قضاوت، به اعضای خانواده کمک کند که ارتباط بهتری با یکدیگر داشته باشند.

?وقت گذرانی بیشتر

خانواده ها در دوران نوجوانی فرزندشان، باید بیشتر از هر زمان دیگری با یکدیگر وقت بگذرانند. با اینکار آنها می‌توانند شناخت بیشتری نسبت به رفتارها و روحیات یکدیگر پیدا کرده و حتی فرصت حرف زدن داشته باشند. از طرفی صمیمیت ایجاد شده باعث درک فرندان نوجوان شده و نتایج خوبی در پی دارد. خانواده ها می‌توانند سراغ تفریحات ساده ای رفته که برای فرزندان، آموزنده هم باشد.

برای آشنایی با ویژگی های نوجوان کلیک کنید.

سخن پایانی

فراموش نکنید که درک فرزندان نوجوان نیاز به وقت و انرژی کافی دارد؛ به همین دلیل بهتر است در این مورد صبور باشید. از طرفی روش های مختلفی را امتحان کرده و به راحتی تسلیم نشوید. اندکی سازش و مدارا از خود نشان داده و حتی از انتقادات نوجوان در مورد خودتان استقبال کنید. این دوران به زودی به پایان می‌رسد؛ به همین دلیل بهتر است به جای مقاومت کمی تعامل کرده و حتی از یک متخصص کمک بگیرید. روانشناس می‌تواند تاثیر زیادی بر خانواده ها در این زمینه داشته باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه درک فرزندان نوجوان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره