صحبت های بچه های طلاق | درد و دل های فرزندان طلاق

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

صحبت های بچه های طلاق و توجه کردن به نشانه های رفتاری آنان از اهمیت زیادی برخوردار است. طلاق همواره می‌تواند تاثیرات نامطلوب خود را بر تمام جنبه‌های مهم زندگی کودکان بگذارد و میزان آسیب پذیری فرزندان را افزایش دهد. نقش پدر و مادر در نحوه مدیریت شرایط و کاهش مشکلات احتمالی بسیار اهمیت دارد. در واقع لازم است که پدر و مادرها با کمک گرفتن از روانشناسان کودک و خانواده فرزندانشان را برای سازگاری با موقعیت جدید آماده کنند و نحوه برخورد با فرزندان در این شرایط را فرا بگیرند. همچنین آشنایی با مشکلات و چالش‌های رایج در بین بچه‌های طلاق به شما کمک می‌کند تا آگاهی بیشتری داشته باشید و بتوانید درک متقابلی نسبت به فرزندان خود پیدا کنید. با دریافت مشاوره طلاق می‌توانید مسائل مربوط به فرزندان خود را نیز حل و فصل نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه صحبت های بچه های طلاق می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

درد و دل های فرزندان طلاق

گاهی با گوش کردن به درد و دل های فرزندان طلاق ، متوجه این موضوع می‌شویم که آنها به شدت نیازمند گرفتن کمک هستند؛ اما نمی‌توانند این موضوع را به درستی نشان دهند. همچنین در بیشتر موارد آنان از طرف جامعه، همسالان و حتی والدین خود به صورت غیرمستقیم طرد می‌شود. از این رو دیگر هیچ کس به صحبت های بچه های طلاق گوش نمی‌دهد. همچنین باورهای نادرستی در مورد آنها وجود دارد که آنها را آسیب پذیرتر نیز می‌کند. از این رو شنیده شدن کمک زیادی به آنها کرده و همچنین تا حد زیادی می‌تواند سنگینی بار روانی این موضوع را کاهش دهد.

تحولات مربوط به روحیه فرزندان طلاق | صحبت های بچه های طلاق

 

طلاق یکی از آسیب‌های خانوادگی است که می‌تواند همه اعضای خانواده را درگیر خود کند. در این میان کودکان به دلیل ناتوانی بیشتر در هضم هیجانات منفی و درک جدایی والدین بیش از همه در معرض آسیب قرار دارند. قبل از شنیدن صحبت های بچه های طلاق در ابتدا باید آسیب های ناشی از این موضوع را در دوره های مختلفی بررسی نماییم. برای آشنایی بیشتر با خصوصیات بچه های طلاق کلیک کنید.

همچنین دغدغه های آنها در هر دوره زمانی متفاوت است. از این رو درد و دل های فرزندان طلاق به شرایط سنی آنان نیز بستگی دارد.

⭕طلاق و روحیه کودکان پیش دبستانی

کودکان در سنین پیش دبستانی نمی‌توانند درک کنند که چرا باید پدر و مادرشان جدا از یکدیگر زندگی کنند. همچنین آن‌ها می‌ترسند که یک روز والدین محبتشان را نسبت به فرزند خود دریغ کنند یا او را تنها بگذارند. این مسئله می‌تواند اضطراب و ناراحتی زیادی را در کودک برانگیزد. زمانی که به درد و دل های فرزندان طلاق در این سنین گوش می‌دهیم؛ عمده شکایات آنان در این مورد است.

⭕صحبت های بچه های طلاق دبستانی

کودکان در این دوره خود را در مرکز جهان می‌بینند. در نتیجه اغلب فکر می‌کنند مسبب اختلافات پدر و مادرشان هستند. این مسئله باعث می‌شود در اکثر اوقات احساس گناه کنند و یا همواره نگران این موضوع باشند که نکند خطایی از آن‌ها سر بزند. احساس گناه زیاد می‌تواند به افسردگی دوران کودکی یا اختلالات خواب نظیر کابوس‌های شبانه بیانجامد. عمده صحبت های بچه های طلاق در این سن این است که نکند آنها منجر به جدایی والدین خود شده اند!

⭕طلاق و روحیه نوجوانان | درد و دل های فرزندان طلاق

طلاق در اکثر موارد منجر به برانگیختگی خشم نوجوانان می‌شود. آن‌ها ممکن است یک یا هردوی والدین را به خاطر جدایی سرزنش کنند. همچنین در این شرایط اغلب حساسیت بالایی از خود نشان می‌دهند و مسائل مختلف زودتر از همیشه آن‌ها را آزرده می‌سازد.

حتما درباره تاثیر طلاق بر فرزندان بخوانید.

برخی از درد و دل های فرزندان طلاق

برخی از صحبت های بچه های طلاق

بررسی‌های پژوهشی نشان می‌دهد که برخی از آسیب‌ها در میان بچه های طلاق بیش از سایر افراد رایج است. با این حال متخصصین بر این باورند که طلاق لزوما منجر به بروز مشکل برای فرزندان نمی‌شود. عواملی نظیر بی توجهی والدین، مواجهه با خشونت از جانب آن‌ها و نبود آزادی برای بیان خواسته‌ها و نیازها از جمله مواردی است که می‌تواند احتمال بروز آسیب‌ها را افزایش دهد. در نتیجه شما با کمک گرفتن از یک روانشناس کودک و خانواده می‌توانید نحوه مدیریت آسیب‌ها و چالش‌های احتمالی را فرا بگیرید و به فرزندتان کمک کنید راحت تر با شرایط جدید کنار بیاید. ما در ادامه به بررسی رایج ترین صحبت های بچه های طلاق در این دوران می‌پردازیم.

🔸آرامش ندارم

بررسی‌ها نشان می‌دهد بروز مشکلات روان شناختی در بچه های طلاق بیش از سایر افراد است. در حقیقت یافته‌های پژوهشی بیانگر این نکته هستند که فارغ از سن، جنسیت و فرهنگ، بچه های طلاق بیش از سایر جمعیت عمومی در معرض خطر ابتلا به مشکلات روان شناختی قرار دارند. در همین راستا آمارها از شیوع بیشتر اختلال سازگاری، افسردگی و اختلالات اضطرابی در افرادی که والدینشان از یکدیگر طلاق گرفته‌اند حکایت می‌کنند.

🔸از این وضعیت عصبانی ام

مطالعات تحقیقاتی نشان می‌دهند که بچه های طلاق بیش از دیگران احتمال دارد که برون ریزی‌های رفتاری از خود نشان دهند. در واقع مشکلاتی نظیر پرخاشگری، تکانشگری، اختلال سلوک و بزهکاری در بچه های طلاق به میزان بیشتری بروز می‌یابد. با این حال در نظر داشته باشید که این مشکلات قابل پیشگیری هستند و با دریافت مداخلات به موقع می‌توانند بهبود یابند. در نتیجه در صورت مشاهده هریک از این رفتارها در فرزند خود ترجیحا از یک روانشناس متخصص در حوزه کودک و خانواده کمک بگیرید.

🔸نمی‌تونم دیگه درس بخونم

آمارها بیانگر این هستند که این بچه ها بیش از سایر افراد ممکن است دچار مشکلات تحصیلی شوند و عملکرد ضعیفی از خود نشان دهند. البته تحقیقات تکمیلی نشان می‌دهند بچه‌هایی که پدر ومادرشان به طور غیر منتظره از یکدیگر جدا شده‌اند بیش از بچه‌هایی که انتظار جدایی والدینشان را داشته‌اند این چالش را تجربه می‌کنند.

🔸دلم می‌خواد خودکشی کنم

براساس تحقیقات انجام شده در سال‌های اخیر می‌توان گفت افرادی که در سنین پایین والدینشان از یکدیگر جدا شده‌اند بیشتر احتمال دارد که در رفتارهای پرخطر درگیر شوند. از جمله این رفتارها می‌توان به مصرف الکل، مواد مخدر یا روی آوردن به روابط جنسی محافظت نشده اشاره کرد.

🔸نمی‌تونم به شرایط جدید عادت کنم!

برای بسیاری از فرزندان آنچه بیش از جدایی والدین دشوار است تغییراتی است که در پی آن رخ می‌دهد چرا که در اکثر موارد باعث می‌شود کودک از یکی از والدین خود جدا شده و به یک خانه دیگر منتقل شود. همچنین در این شرایط بسیاری از کودکان باید به مدرسه جدیدی بروند و اوضاع مالی متفاوتی را تجربه کنند. همه این عوامل در کنار زندگی با والدی که خود استرس‌های زیادی را تحمل می‌کند و ممکن است به اضطراب یا افسردگی دچار باشد می‌تواند قدرت سازگاری کودک در شرایط جدید را کاهش دهد.

برای آشنایی با روش های مدیریت وضعیت کودکان طلاق در مدرسه کلیک کنید.

🔸جدایی آنها از فوت شان برایم سخت تر بود

یکی دیگر از حرف هایی که در میان صحبت های بچه های طلاق می‌شنویم؛ این است که جدایی والدین برایشان از مرگ هم سخت تر بوده است. زمانی که فرایند طلاق به درستی صورتی نگیرد؛ والدین بعد از کشمکش های زیادی با یکدیگر داشته باشند، کودکان فشار زیادی را تحمل کرده و به طور کلی ترجیح می‌دهند که هیچ یک از آنها را نبینند.

توصیه هایی به والدین برای مدیریت صحبت های بچه های طلاق

با توجه به مشکلاتی که در ارتباط با این گروه از افراد گفته شد بسیاری از والدین از خود می‌پرسند که چگونه می‌توان با این مشکلات مقابله یا از آن‌ها پیشگیری کرد. در ادامه از منظر روانشناسی به ارائه چند توصیه مهم پرداخته‌ایم. برای آشنایی بیشتر با روش های تربیت فرزندان طلاق کلیک کنید.

💠فرزندان خود را برای طلاق آماده کنید

مطالعات تحقیقاتی نشان می‌دهند فرزندانی که به طور ناگهانی با طلاق والدین خود مواجه می‌شوند، بیش از دیگران در معرض آسیب‌های روان شناختی قرار می‌گیرند. در نتیجه بسیار اهمیت دارد تا در مورد تصمیم خود با فرزندتان صحبت کرده و با در نظر گرفتن سن کودک توضیحاتی را به او ارائه کنید.

💠به کودک آزادی بیان بدهید

یکی از اقدامات مهم والدین در مورد شنیدن صحبت های بچه های طلاق این است که به آنها آزادی بیان بدهید. بسیار اهمیت دارد که زمان‌هایی را برای گفت‌وگو با فرزند خود اختصاص دهید. لازم است بگذارید کودک آزادانه احساسات خود را با شما در میان بگذارد و در مورد ترس‌ها و نگرانی‌هایش صحبت کند. این کار تا حد زیادی به کنترل اضطراب و رفع ابهامات کودک کمک خواهد کرد.

💠اجازه دهید کودک با هردوی شما در ارتباط باشد

جدایی کودک از والدین به خصوص در سنین پایین تا حد زیادی به دلبستگی کودک آسیب می‌زند و می‌تواند به بروز مشکلات روان شناختی نظیر افسردگی بیانجامد. در بین صحبت های بچه های طلاق نیز می‌توان متوجه این موضوع شد. در نتیجه هرگز ارتباط کودک را با والد دیگر قطع نکنید. سعی کنید شرایطی را فراهم نمایید تا فرزندتان بتواند بعضی از روزها را با پدر یا مادری که حضانت را بر عهده ندارد بگذارند.

💠از همسرتان پیش فرزندان بدگویی نکنید

یکی از صحبت های بچه های طلاق این است که دوست ندارند در مورد پدر و یا مادر خود بدگویی شود. بسیار اهمیت دارد که به همسر سابق خود در جایگاه والد احترام بگذارید و پیش فرزندتان از او بدگویی نکنید چرا که این کار باعث می‌شود کودک به خاطر دوست داشتن پدر یا مادر احساس گناه کند و با هیجانات متعارضی در درون خود رو به رو شود. در نتیجه سعی کنید درگیری‌ها و دعوای خود را از رابطه والد فرزندی جدا نگه دارید.

💠در مورد صحبت های بچه های طلاق از یک متخصص کمک بگیرید

به رفتارها و صحبت های بچه های طلاق توجه کرده و واکنش او را به طلاق بسنجید. اگر احساس می‌کنید با وجود همه تلاش‌ها کودک نمی‌تواند شرایط جدید را بپذیرد یا دچار مشکلات خاصی شده است بهتر است از یک روانشناس کمک بگیرید. هر چقدر زودتر بتوانید تغییرات رفتاری فرزندتان را تشخیص بدهید بهتر می‌توانید به او کمک کنید.

برخی از مواردی که بچه های طلاق تمایلی به شنیدن آنها ندارند

ناراحتی و صحبت های بچه های طلاق

در بین صحبت های بچه های طلاق متوجه خواهیم شد که آنان تمایلی به شنیدن برخی از حرف ها از سمت دیگران را ندارند. اطلاع از این موارد برای ارتباط با این افراد از اهمیت زیادی برخوردار است. برخی از آنها شامل موارد زیر می‌شود.

  • بدگویی در مورد والدین دیگر
  • اجازه ندادن به فرزند برای صحبت کردن در مورد والد دیگر
  • صحبت کردن در مورد تمام جزئیات و حقایق تلخ در رابطه با همسر
  • صحبت نکردن در مورد هیچ چیزی با فرزند
  • مجبور کردن فرزند برای ترک محل به دلیل حضور فرزند سابق
  • سرزنشگری والدین به دلیل وقت گذرانی فرزند با همسر سابق
  • از کودک به عنوان پستچی و یا خبرچین استفاده می‌کنند

سخن آخر

همان طور که در طول متن گفته شد این فرزندان در معرض درگیری با مشکلات و چالش‌های مختلفی قرار دارند. اما این مشکلات اجتناب ناپذیر نیستند. شما به عنوان والدین با اتخاذ سبک تربیتی مناسب و کمک گرفتن از یک روانشناس می‌توانید میزان آسیب‌ها را تا حد ممکن کاهش دهید و از مشکلات احتمالی پیشگیری کنید. در نظر داشته باشید که کودکان نیاز دارند با آن‌ها صادق باشید و صحبت های بچه های طلاق را گوش دهید. در نتیجه میان بحران‌های زندگی، آسیب پذیری فرزندان خود را نادیده نگیرید. هرچقدر کودکان به شیوه سالم‌تری با طلاق مواجه شوند شما نیز از آرامش بیشتری برخوردار خواهید شد.

برای دریافت مشاوره در زمینه صحبت های بچه های طلاق توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا طلاق نگرفتن به خاطر فرزندان کار درستی است؟ 

طلاق نگرفتن تنها زمانی می‌تواند به نفع فرزندان باشد که شما بتوانید مشکلات خود را به شیوه‌ای سالم حل و فصل کنید و یا شرایطی بهتر از زمان متارکه برای او فراهم نمایید. برای بررسی بهتر این موضوع لازم است از یک مشاور کمک بگیرید. 

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام من و زنم یه پسر ۱۲ ساله داریم زندگیمون خوبه از نظر مالی چیزی براشون کم نزاشتم به هر حال تو هر زندگی مشکلاتی هست اینو زنم نمیفهمه اصن راضی نیست به چیزی نمیدپنم خودشو با کی مقایسه میکنه منم دیکه تو این سالا بهش سرد سدم الان سه سالی هست شاید پنج ماه یه بار با هم یه رابطه ای داسته باشیم من ادک معتقدی هستم برای همین تاحالا حتی خیانتم نکردم با اینکه خیلی فرستش بود بعد این همه سختی زنم به حای اینکه پشتم باشه تو این اوضاع مملکت گذاشته رفته میگه طلاق واقعا با ابن زن که زبون منو نمیفهمه چیکار باید بکنم؟ هر چی میگم طلاق که راه حل نیست میگه ما سالاهاست ژلاق گرفتیم فقظ رسمی نکردیم. یه راهنمایی کنید که من باید چیکار کنم که حداقل بیاد جلسه مشاوره خانواده…

    1. سلام معمولا زمانی که بحث طلاق وسط کشیده میشه اون ازدواج حداقل برای یکی از طرفین به اخر راه رسیده یا دیکه راهی برای درست شدن رابطه نمیبینه. خوب در قدم اول برای اینکه بتونیم فرد رو به حلسه درمان بیاریم از زوج مقابل که به دنبال راه حل هست می خواهیم که وارد جلسه درمان بشه تا هم راهکاری مناسب برای وضعیتش پیدا کنیم و هم راهی برای اماده کردن ایشون برای رو به رو شدن با همسرشون. با این حال مشاوره خانواده به شدت برای شما لازمه با شماره های درج شده تماس گرفته و وقت مشاوره بگیرید

  2. سلام خسته نباشید خانمیم ۳۲ ساله ده ساله ازدواج کردوم ویه دختر ۹ویه پسر ۶ساله دارم شوهرم اصلا خرجی نمیده یا اینکه اگه وسیله چیزی بگبره تموم شه بهش بگم بگیره میگه همین دو روز پیش گرفتم دوست داره هر ۴ماه یه کیسع برنج بخره وسیلهای دیگه رو بخره اصلا برامون پوشاک نمیخره محبتی نداره هر کاری میکنم دلش بدست بیارم میگه دست بکش دست از کارای بچگانه حتی با بچهاشم قهر با همه مبگه میخنده با برادرزاده هاش خواهرزاده هاش قشنگ بگو بخند بازی ولی با بچهای خودش اصلا دایم سرش تو گوشیه تادمیام باهاش حرف بزنم درد دل کن پامیشه از خونه میره بیرون یا خودشو میزنه بخواب یا میگه ببند اون فکتو بخدا ده سال تویه اتاق ۲۰ متریم همه وسایلم داغون شده برا برا خودش بهترینهرومیخاد ولی به ما که میرسه نداره تو خسیسی بنام تو فامیل هیچ وقت بدشو پیش بچهاش نگفتم همیشه باداحترام باهاش برخورد داشتم به بچهام هم یاد دادم که پدرتون احترامشو داشته باشید به احترامش بلند شید سلام درآغوشش بگیرید ولی متاسفانه بچها میگن اینم شد بابا این چه بابایه که حتی حاضر نیست باما بازی کنه … واینکه کاراش همش نامحسوس همه از کاراش خبر دارن الا من با همه مشورت میگیره الا من تا بهش شکایت میکنم میگه جنبه مشورت نداری بخدا خسته شدم خیلی سعی کردم با این رفتاراش کنار بیام ولی ننیتونم دیگه مشاوره هم نمیاد همه ی مشکل این زندگیودمنو میدونه

    1. سلام و درود به شما ، سارا عزیز این رفتارهای همسرتان به نحوی نشان از خودخواهی و بی مسئولیتی اون هست. اما برای دادن نظر دقیق تر باید ببینیم که این فرد از چه زمانی به این شکل درآمده و چه عواملی در زندگی و رابطه شما منجر به رسیدن به این نقطه شده است. فراموش نکنید که هر دردی دوایی داره پس ناامید نشید و برای تغییر اوضاع تلاش کنید. تا به امروز هر کاری کردید فایده نداشته اما قطعا کارهای دیگری هم بوده که از پسش بر می آمدید ولی هنوز انجامشان ندادید. توصیه می کنیم در این باره با متخصصین روانشناسی خانواده صحبت کنید. اون ها شما را برای غلبه بر این اوضاع به طور کامل راهنمایی می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره