دو رگه شدن صدا | 12 سالگی سن شروع دو رگه شدن صدا

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

دو رگه شدن صدا در پسران نشان از سن بلوغ آنها است. هرچقدر که فرزند شما بزرگ تر شود؛ تغییرات بیشتری را در او مشاهده خواهید کرد. صدای دورگه نوجوان نشان از شروع بلوغ و تغییرات حنجره است. بنابراین در این زمان باید ورود به سن بلوغ را به فرزندتان تبریک بگویید. اما علت این تغییر چیست؟ زمانی که هوا از میان تارهای صوتی و گلو عبور می‌کند؛ صدا تولید می‌شود. و این تارهای صوتی زیر و بم صدا را شکل می‌دهند. رشد تارهای صوتی در پسران به 16 میلیمتر می‌رسد؛ در صورتی که دختران 10 میلیمتر تار صوتی دارند. و هرچه طول بیشتر باشد؛ صدا بم تر خواهد شد.

بنابراین دو رگه شدن صدا در پسران به دلیل رشد تارهای صوتی است که در سن بلوغ اتفاق می‌افتد. سن این اتفاق در پسران متفاوت است و معمولا بین 12 تا 13 سالگی آغاز و بین 15 تا 18 سالگی به پایان می‌رسد. و زمانی که صدای پسرتان به این درجه رسید؛ نشان از رشد انفجاری است. حتی قد پسرها در این سن به سرعت رشد می‌کند. سن بلوغ نوجوان را جدی بگیرید زیرا روان آن‌ها به شدت ضعیف شده است. برای اطلاع از اصول رفتاری از روانشناس راهنمایی بگیرید. جهت دریافت مشاوره نوجوان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دو رگه شدن صدا می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دو رگه شدن صدا

دو رگه شدن صدا در پسران

با شروع سن 12 تا 13 سالگی؛ فرزند شما دو رگه شدن صدا را تجربه خواهد کرد و این روند تا 18 سالگی به پایان می‌رسد. تارهای صوتی نوجوان در این سن رشد می‌کند و تا 16 میلیمتر می‌رسد که نشان از بم شدن صدا دارد. و تغییرات جنجره نوجوان پسر با افزایش میزان تستوسترون در دوران بلوغ ارتباط دارد. این هورمون زمانی که افزایش می‌باید موجب دراز شدن تارهای صوتی و غضروف های حنجره می‌شود که همین امر تارهای صوتی را ضخیم می‌کند.

دو رگه شدن صدا نشان از بلوغ در نوجوان است و والدین باید خود را برای برخورد مناسب با او آماده کنند. نوجوانی دوره گذر از کودکی به بزرگسالی است. هنگامی که صدای نوجوان بم تر می‌شود؛ حس بزرگسالی بیشتری را تجربه می‌کند. در این مقاله به کل راجع به دو رگه شدن صدا در پسران صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

علت دو‌ رگه شدن صدا چیست؟

زمانی که هوا از بین تارهای عصبی و گلو عبور می‌کند؛ منجر به تولید صدا می‌شود. و این تارهای صوتی بر زیر و بم صدا نقش دارند. تار صوتی دو نوار غضروفی و بافت های دیگر هستند که در حنجره وجود دارند. که برای تولید صدای پایه مرتعش می‌شوند. هر چه تارهای صوتی دراز تر و ضخیم تر باشد؛ صدا بم تر خواهد شد.

تارهای صوتی دختران و پسران در بدو تولد شبیه به یکدیگر است و 2 میلیمتر طول دارد. اما زمانی که کودک شروع به رشد می‌کند؛ تقریبا دو برابر می‌شود. برای دختران هر سال 0.4 میلیمتر و برای پسران هر سال 0.7 میلی متر تارهای صوتی رشد خواهند کرد. و دلیل دو رگه شدن صدا در پسران این است که در آنها طول تارهای صوتی به 16 میلی متر می‌رسد اما در دختران حدود 10 میلی متر است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ویژگی های نوجوان کلیک کنید.

به همین جهت دو رگه شدن صدا و بم شدن آن به طول تارهای صوتی بستگی دارد. علاوه بر این تغیرات حنجره با افزایش ترشح هورمون تستوسترون روبرو است. افزایش این هورمون به دراز تر شدن غضروف های حنجره و تارهای صوتی می‌پردازد. که ضخامت این تارها باعث تغییر صدا و آوا می‌شود. بنابراین دلیل دو رگه شدن صدا در پسران افزایش تستوسترون است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بلوغ پسران کلیک کنید.

دو رگه شدن صدا در پسران چه سنی رخ می‌دهد؟

دو رگه شدن صدا در زمانی رخ می‌دهد که تغییرات دیگری نیز در بدن رخ می‌دهد که نشان از سن بلوغ است. و تغییرات صدا درست در مرحله 3 و 4 تنر (Tanner) اتفاق می‌افتد. منظور از مراحل تنر تغییرات فیزیکی دستگاه تناسلی پسران در دوران بلوغ است. که پزشک با کمک ارزیابی می‌توانید این مراحل را تشخیص دهد.

سن دو رگه شدن صدا در پسران مختلف است. اما به طور کلی از سن 12 تا 13 سالگی آغاز و تا سن 15 تا 18 سالگی به پایان می‌رسد. وقتی که صدا شروع به تغییر کرد؛ رشد انفجاری صورت گرفته است. که در این دوران قد پسر به سرعت رشد می‌کنند. تا زمانی که این بم بودن صدا وجود دارد؛ رشد نیز ادامه دارد. اما با متوقف شدن صدا، رشد نیز کاهش می‌یابد. که اغلب 2 تا 3 سال طول می‌کشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سن بلوغ کلیک کنید.

برای کنار آمدن با دو ‌رگه شدن صدا چه باید کرد؟

برای کنار آمدن با دو ‌رگه شدن صدا چه باید کرد؟

سن بلوغ با تغییراتی که به همراه دارد؛ دوران پر چالش و استرسی برای نوجوان است. اما باید نوجوان خود را آماده کنید که این سن را درک کند و منتظر بهبودی همه تغییرات باشد. اگر نگران این موضوع هستید که دو رگه شدن صدا تا ابد باقی بماند؛ سخت در اشتباه هستید. باید به فرزند خود بگویید که این روند رشد است و برای همه پسران رخ می‌دهد. بنابراین باید به خوبی با این سن کنار بیاید تا رشد مطلوبی داشته باشد. در صورت نیاز حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بحران های نوجوانی کلیک کنید.

کلام آخر

به دلیل افزایش هورمون ها، دو رگه شدن صدا رخ می‌دهد. و تا زمانی که صدا مردانه شود؛ ادامه می‌یابد. که این رشد تا 18 سالگی به پایان می‌رسد. نوجوانان باید آمادگی لازم تغییرات را داشته باشند و اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهند. برای آگاهی از اطلاعات بیشتر حتما درباره روانشناسی نوجوان مطالعه نمایید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دو رگه شدن صدا می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره