رفتار با دختر 11 ساله | طرز برخورد با دختر نوجوان یازده و 12 ساله

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

رفتار با دختر 11 ساله از این جهت که او کم کم از دوره کودکی فاصله گرفته و در حال وارد شدن به دوره نوجوانی است، حائز اهمیت می‌باشد. رفتار والدین در این سن تا حدود زیادی می‌تواند در گذر او از دوره نوجوانی و چالش‌هایی که دارد تاثیرگذار باشد؛ چرا که یازده سالگی شروع بحران‌ها و چالش‌های دوران نوجوانی است و میزان آگاهی والدین و نحوه ارتباط با دخترشان بسیار اهمیت دارد. بنابراین این دست از والدین می‌توانند با افزایش سطح آگاهی خود به فرزندشان کمک کنند تا بلوغ و شرایط ناشی از آن را بهتر مدیریت کند. در ادامه راهکارهایی برای پیشگیری‌های لازم و بایدها و نبایدهای رفتاری با دختر 11 و 12 ساله ارائه کرده‌ایم.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با دختر 11 ساله می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

رفتار با دختر 11 و 12 ساله با توجه به بلوغ او

مهم ترین تغییر و عاملی که باید در ارتباط و رفتار با دختر 11 ساله (تا حدود 12 سالگی) دقت داشته باشید؛ بلوغ آن هاست. کسب اطلاعات کافی و لازم در این خصوص به والدین کمک می‌کند تا توانایی لازم برای مدیریت و کنترل شرایط را داشته باشند.

دختر نوجوان و 11 ساله شما علاوه بر تغییرات ظاهری اش، نسبت به خود و نگاه های اطرافیان حساسیت زیادی پیدا می‌کند. پیشنهاد می کنیم که حتما مقاله رفتار صحیح با نوجوان را بخوانید. در ادامه به تمامی تغییرات این دوران که باید مد نظر قرار بدهید پرداخته ایم.

تغییرات ظاهری

همانطور که اشاره کردیم در رفتار با دختر 11 ساله خود به تغییرات ظاهری و احساس او در این باره توجه کنید. مهم‌ترین تغییرات ظاهری با ورود به آستانه بلوغ به شرح زیر می‌باشد.

فروشگاه آرامیس
  • دخترانی که دارای پوست چرب هستند، صورت‌شان جوش و آکنه می‌زند.
  • موهای آن‌ها با سرعت بیشتری چرب می‌شود و نیاز دارند که در تعداد دفعات بیشتری در طول هفته به حمام بروند.
  • دختران در سن یازده سالگی بیشتر از گذشته تعریق می‌کنند و متوجه بوی بدن خود می‌شوند.
  • سرعت رشد قد با ورود به سن یازده سالگی افزایش می‌یابد. به طوری که در دختران میزان رشد قد در طول یکسال تا 11 سانتیمتر نیز می‌رسد.
  • اندام‌های جنسی در سن یازده سالگی رشد می‌کنند. به طوری که سینه‌ها جوانه زده و حساس‌تر می‌شود و تغییرات در اندام‌ها شامل بزرگ شدن باسن ایجاد می‌گردد.
  • با ورود به سن یازده سالگی موهای بدن شروع به رشد می‌کند.
  • تقریبا از سن یازده تا سیزده سالگی، دختران اولین سیکل قاعدگی خود را تجربه می‌کنند.
  • قبل از تجربه اولین سیکل قاعدگی ممکن است دختران 11 ساله، ترشحات واژن واضح یا سفید رنگ را تجربه کنند که طبیعی است.
  • داشتن برخی ناراحتی‌‌ها همچون سردرد و گرفتگی معده نیز در این سنین طبیعی می‌باشد.

تغییرات اجتماعی و احساسی

دختران در سن یازده سالگی ممکن است ضمن احساس نیاز به حضور و حمایت والدین گاهی نیز نیاز به احساس استقلال داشته باشند. در واقع این تغییرات در خلق و خو و رفتار دختران یازده ساله بخشی از اقتضای سن آن‌هاست.

والدین باید سعی کنند در این سن فقط شرایط دختر خود را درک کنند و در رفتار با دختر 11 ، 12 ساله خود با آرامش واکنش نشان دهند. تا او هر زمان که به پدر و مادرش نیاز داشت، بتواند از آن‌ها کمک بگیرد.

از جمله نیازهای نوجوانان و دختر 11 ساله، احساس نیاز به استقلال است. در واقع شروع تمایل به داشتن هویت مستقل در 11 سالگی می‌باشد. بنابراین ممکن است فرزند شما تمایل داشته باشد دایره دوستان خود را افزایش دهد و دائما با آن‌ها در ارتباط باشد که موضوعی طبیعی است.

تعادل میان نظارت و دخالت

پدر و مادر وظیفه دارند که دوستی‌های دختر خود را کنترل کنند چراکه آن‌ها ضمن علاقه مندی به داشتن دوست‌های جدید، به بلوغ جنسی نیز رسیده‌اند. و ممکن است تمایل به برقراری ارتباط با جنس مخالف و شروع یک رابطه عاطفی نیز داشته باشند که عدم نظارت شما برای آن‌ها بسیار آسیب زننده هست.

از دیگر مواردی که با شروع دوران نوجوانی اهمیت آن بیشتر می شود، داشتن حریم خصوصی است. بنابراین سعی کنید برای دخترتان یک حریم خصوصی قائل شوید و در پیدا کردن هویت مستقل به او کمک کنید.

بیشتر بخوانید : تربیت نوجوان

رفتار با دختر 11 ساله چگونه باید باشد؟

از مهم‌ترین مواردی که در رفتار با دختر 11 ساله حائز اهمیت است، این است که والدین سعی کنند به نوعی با او رفتار کنند که او پدر و مادر خود را دوست خودش بداند و به طور کامل به آن‌ها اعتماد داشته باشد. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین رفتارهایی که والدین باید با دختر 11 ساله خود داشته باشند، اشاره کرده‌ایم.

1️⃣ درک دوران بلوغ

در اولین قدم پدر و مادر باید درک درستی از دوران بلوغ فرزند خود داشته باشند و سعی کنند با کسب آگاهی نسبت به تغییراتی که آن‌ها تجربه می‌کنند با فرزند خود همدلی نمایند.

در این جهت پدر و مادر و البته در ارتباط با فرزند دختر به ویژه مادر، می‌توانند با فرزندشان صحبت کنند و به او توضیح دهند که او وارد هیجان انگیزترین دوران زندگی خود یعنی بلوغ می‌شود. به او اطمینان دهند که تمامی تغییرات او طبیعی است و او به زودی این تغییرات را پشت سر خواهد گذاشت و وارد دوره بزرگسالی خواهد شد.

لازم است اشاره کنیم که احتمال دارد دختر شما نسبت به همسالان خود بلوغ زودتر و یا دیرتری را تجربه کند و موجب نگرانی شما شود که می‌توانید در این مورد با یک متخصص بهداشت صحبت کنید. پیشنهاد می‌شود مقاله روانشناسی نوجوان را نیز بخوانید.

2️⃣ رعایت حریم خصوصی در رفتار با دختر 11 ساله

دختر 11 ساله دیگر کودک نیست و وارد دوره نوجوانی شده است. داشتن حریم خصوصی برای نوجوان از اهمییت بالایی برخوردار است. بنابراین سعی کنید برای او یک اتاق جداگانه در نظر بگیرید و حتی برای ورود به اتاق او در بزنید و با اجازه وارد شوید.

بهتر است اگر قصد دارید فرزند خود را مدیریت کنید، این کار را به صورت غیرمستقیم و نامحسوس انجام دهید. و از گشتن وسایل و بررسی تلفن همراه فرزندتان خودداری کنید.

3️⃣در اولین های زندگی او کنارش باشید

از وظایف مادر این است که پیرامون اولین تجربه‌ها با فرزند خود صحبت کند. دختر 11 ساله از نظر جسمی تغییرات بسیاری را تجربه می‌کند و حتما نیاز دارد که از لباس زیرهای جدیدتری متناسب با اندام ظاهری خود استفاده کند که فراهم کردن وسایل لازم بر عهده مادر است.

از دیگر اولین‌های مهم زندگی دختران تجربه اولین قاعدگی است. مادران وظیفه دارند اطلاعات لازم پیرامون سندرم پیش از قاعدگی و استفاده از نوار بهداشتی را برای فرزند خود توضیح دهند.

برای اینکار بهتر است نوار بهداشتی و یا داروهای مسکن مورد نیاز را برای او تهیه کنید و در کیف مدرسه او قرار دهید.

4️⃣ در برابر عصبانیت دختر 11 ساله صبور باشید

نوجوانی دوره تغییرات است و باعث می‌شود افراد در این سن تحریک پذیرتر شوند. به همین دلیل اگر دختر شما به دلایل مختلفی عصبانی شد و رفتارهای پرخاشگرانه‌ای انجام داد، این شما هستید که باید صبوری کنید.

توجه داشته باشید مقابله به مثل کردن شرایط را بدتر می‌کند. اما اگر آرامش خود را حفظ کنید، به تدریج از عصبانیت‌های او کمتر خواهد شد.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

5️⃣ با دیگر والدینی که دختر 11 ساله دارند تعامل داشته باشید

یکی از مهم ترین کارهایی که باید در این سن 11 سالگی دخترتان انجام دهید، حفظ ارتباط با مادران دیگر همسالان اوست. این تعاملات باعث می شود که مسائل را زودتر متوجه شده و سریع تر برای آن ها راه حل پیدا کنید. اگر زمان کافی برای این کار ندارید، کافی است حداقل با والدین دوستان فرزندتان در ارتباط باشید. این کار به شما کمک می‌کند تا نظارت کافی نیز روی فرزندتان داشته باشید.

6️⃣ در رفتار با دختر 11 ساله خود احساسات او را درک کنید

شاید دختر شما در گروه نوجوانان قرار بگیرد، اما نگاه کردن به دنیا از زاویه دید او ممکن است از نظرتان کودکانه بیاید. در نتیجه این احتمال وجود دارد که او را جدی نگرفته و به مانند کودک با او برخورد کنید. در حالی او در حال عبور از دوران کودکی است. با نگاه دقیق تر میبینید که او نسبت به پیرامون خود دیگر احساسی مشابه کودکان ندارد. ذهن او درگیر مسائل منحصر به فرد تری است. شما با درک احساسات او می‌توانید آرام آرام دنیا را به او نشان دهید.

شروع گرایشات به جنس مخالف در دختر 11 و 12 ساله

خواه ناخواه دختر 11 ساله شما دچار تحولات زیادی در ارتباط با جنس مخالف می‌شود. از همین سنین تمایلات او نسبت به جنس مخالف شروع می‌شود. ممکن است در فکر قرارهای عاشقانه باشد.

او به تغییرات بدن خود حساسیت بیشتری نشان می‌دهد. نسبت به نظرات و نگاه های اطرافیان حساس تر می‌شود. حال حریم خصوصی برای دختر 11 و 12 ساله اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

نوجوان با شروع این تغییرات ظاهری و احساسی، در روابط اش تحولاتی ایجاد می‌شود. او دیگر در حال ساختن شخصیت مستقل خودش است. این همان زمانی است که مهارت های بیشتری یاد می‌گیرد. قدرت تصمیم گیری، اندیشیدن و به دنبال آن رفتار او رشد خواهد کرد.

شما به عنوان والد و راهنما همواره باید در کنارش باشید. کنترل او و ورود به حریم خصوصی اش، او را از شما دور خواهد کرد. پس محتاطانه قدم بردارید.

اگر متوجه ارتباط دختر 11 ساله خود با جنس مخالف شدید، پیش از هر چیز باید بر خشم و ترس خود غلبه کنید. ابتدا مساله را حلاجی کنید و سپس با آرامش برای حل آن بیاندیشید. با تکیه بر زور و خشونت نمی‌توانید این مساله را برای همیشه پاک کنید.

سخن پایانی

والدین دارای دختر 11 ساله، باید اطلاعات کافی از نحوه برخورد با او را بدست آورند. تا به فرزندشان کمک کنند این دوره مهم و حساس را پشت سر بگذارد.

بهتر است این موضوع را به فرزند خود یادآوری کنید که تغییرات دوران بلوغ برای آن‌ها گذرا است و به مرور برطرف می‌گردد و وارد دوره بزرگسالی می‌شوند.

دادن اطلاعات لازم در مورد اولین تجربه‌های زندگی دختران 11 ساله بسیار مهم است و بایستی که آموزش‌های لازم پیرامون اولین قاعدگی و … به آن‌ها داده شود.

والدین بایستی صبوری کنند و به حرف‌های دختر خود گوش بدهند. سعی کنند بدون ایجاد ناراحتی و تنش، رفتارهای او را زیر نظر داشته باشند. اگر در مورد رفتار با دختر 11 ساله خود سوالی دارید می‌توانید از خدمات مشاوره روانشناسی مرکز ذهن نو استفاده کنید. برای دریافت مشاوره نوجوان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با دختر 11 ساله می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

درباره بلوغ چطور با دختر 11 ساله ام صحبت کنم؟

قبل از هر چیز ابتدا اطلاعات خود را درباره بلوغ بالا ببرید. سپس فضایی ایجاد کنید که همیشه بتواند برای دریافت پاسخ هایش بدون شرم و ترس به شما مراجعه کند. در مورد تغییرات ظاهری که در او رخ می دهد با او صحبت کنید و ملزومات مورد نیازش را در اختیارش بگذارید.

به چه نکاتی در رفتار با دختر 11 ساله باید توجه کنیم؟

همواره گوش شنوایی برای دختر 11 و 12 ساله خود باشید. او را درک کنید و با مهربانی و صبوری رابطه تان را مستحکم تر کنید. دختر شما بیش از هر زمان دیگری نیاز به توجه و همراهی شما دارد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره