بزهکاری نوجوانان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بزهکاری نوجوانان یکی از مسائل بسیار مهمی است که والدین در دوران بلوغ باید نسبت به آن آگاه باشند و برای پیشگیری از آن اقدامات لازم را انجام دهند. چرا که درگیر شدن با قانون برای نوجوان تبعات بلند مدتی به همراه خواهد داشت و ممکن است زندگی شغلی و تحصیلی او در آینده تحت تاثیر این مسئله آسیب ببیند. بروز بزهکاری در سال‌های نوجوانی علل مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به تکانشگری، داشتن الگوهای غلط، جایگاه اقتصادی و اجتماعی پایین اشاره کرد. در صورت رسیدگی مناسب و به موقع به نوجوانان خلافکار می‌توان از بدتر شدن شرایط جلوگیری کرد. در صورت بروز چنین مساله‌ای حتما مشاوره نوجوان دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بزهکاری نوجوانان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا با تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

بزهکاری نوجوانان | آشنایی با انواع جرائمی که در دوران نوجوانی اتفاق می افتند

بزهکاری نوجوانان چیست؟

واژه بزهکاری نوجوانان که از کلمه بزه گرفته شده است، در لغت به معنای خطا، جرم یا گناه است. این اصطلاح به طور عامیانه زمانی به کار می‌رود که افراد زیر سن قانونی (18 سالگی) مرتکب جرم و اعمال خلاف قانون می‌شوند. از جمله رایج‌ترین جرائمی که در سنین نوجوانی بروز می‌یابند می‌توان به خشونت فیزیکی، درگیری با دیگران، زورگیری، قلدری و آسیب زدن به اموال دیگران اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دزدی در نوجوانان کلیک کنید.

آسیب‌های مالی که از جانب بزهکاری نوجوانان وارد می‌شود، معمولا در قالب رفتارهایی نظیر دزدی، آتش افروزی و خرابکاری اتفاق می‌افتند. همچنین طبق قانون هر کشوری اعمال خاصی وجود دارند که تنها برای بزرگسالان مجاز محسوب می‌شوند، اما انجام آن‌ها از جانب کودکان و نوجوانان در قالب بزهکاری در نظر گرفته می‌شوند. برای مثال رانندگی برای افراد زیر 18 سال در کشور ما ممنوع است. همچنین در کشورهای دیگر نوشیدن مشروبات الکلی در نوجوانی به عنوان بزهکاری تعریف می‌شود و مجازات دارد.

فروشگاه آرامیس

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

علل بزهکاری نوجوانان

علل و عوامل مختلفی در بروز بزهکاری در نوجوانان نقش دارند که به طور کل می‌توان آن‌ها را در سه دسته عوامل زیستی، محیطی و تربیتی جای داد. در این بخش مقاله به تشریح بیشتر مهم‌ترین عوامل موثر در بروز بزهکاری نوجوانان پرداخته‌ایم. برای آشنایی با سایر مشکلات و انحرافات نوجوانی کلیک کنید.

? بالاتر بودن روحیه تکانشگری در نوجوانان

یکی از ویژگی‌های بارز نوجوانان ناتوانی در دور اندیشی و عمل کردن در لحظه است که در اصطلاح تخصصی به آن تکانشگری گفته می‌شود. تکانشگری تا حد زیادی منشا زیستی دارد. برای مثال عدم تکامل قسمت پیشانی مغز در دوران نوجوانی یکی از عواملی است که باعث می‌شود نوجوانان رفتارهای تکانشگرانه‌ای از خود نشان دهند. چراکه این قسمت مسئول بازداری هیجانی و رفتاری است. بنابراین یکی از علل بزهکاری نوجوانان، روحیه تکانشگری بالا است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پرخاشگری نوجوانان کلیک کنید.

? آموزش ندیدن در زمینه انضباط و رعایت قانون

یکی از علل بزهکاری نوجوانان، عدم آموزش انضباط و عدم رعایت قوانین است. برخی از پدر و مادرها که به عنوان والدین سهل‌گیر شناخته می‌شوند برای آسودگی فرزندشان سعی می‌کنند تا جای ممکن او را آزاد بگذارند. آن‌ها در خانه قوانین مشخصی ندارند و بچه‌هایشان را از کودکی ملزم به رعایت اصول خاصی نمی‌کنند.

این مسئله باعث می‌شود که فرزندان آن‌ها در سنین نوجوانی بیش از دیگران در معرض بزهکاری قرار داشته باشد. چرا که قانون مداری نیازمند تمرین و آموزش است، در حالی که این نوجوانان انتظار دارند هرآنچه می خواهند را به راحتی به دست بیاورند و در این راه حاضر نیستند به هیچ قانون خاصی توجه کنند.

? وجود رفتارهای نا بهنجار در الگوهای مهم زندگی

بچه‌ها در سنین نوجوانی به دنبال کسب یک هویت منحصر به فرد هستند. آن‌ها در این مسیر تلاش می‌کنند الگوهایی را برای خود انتخاب کرده و تا حد زیادی رفتارهای او را تقلید کنند. اگر الگوهای نوجوان کسانی باشند که انجام اعمال خلاف قانون را ارزش بدانند و به هر دلیلی به ارتکاب جرم بپردازند، احتمال اینکه بزهکاری در نوجوان نیز اتفاق بیفتد افزایش می‌یابد. بنابراین رفتارهای نا بهنجار نقش مهمی در بزهکاری نوجوانان دارند.

? دچار بودن به اختلالات رفتاری نظیر اختلال سلوک

بزهکاری نوجوانان اگر به یک الگوی رفتاری در بیاید می‌تواند نشانه‌ای از یک اختلال روانشناختی نظیر اختلال سلوک باشد. قانون شکنی، علاقه مندی به خرابکاری، خشونت و دروغ گویی از جمله علائم اصلی این اختلال هستند. در صورتی که این مشکل به موقع تحت درمان و کنترل در نیاید، ممکن است در آینده به اختلال شخصیت ضداجتماعی بیانجامد و مشکلات گسترده‌تری را برای فرد رقم بزند.

? قرار داشتن در جایگاه اقتصادی و اجتماعی پایین

بررسی‌ها نشان می‌دهند که فقر و قرار داشتن در جایگاه اقتصادی و اجتماعی پایین یکی از عوامل بسیار موثر در بروز بزهکاری نوجوانان است. فشارهای مالی، رواج جرائم در خانواده یا محله و یادگیری مشاهده‌ای از جمله عوامل اصلی هستند که در این شرایط منجر به رفتارهای خلاف قانون در نوجوانان می شوند.

? خانواده با ویژگی های نا امن

یکی از مهم ترین علل بزهکاری نوجوانان، خانواده است. زمانی که خانواده فرد رفتارهای نامناسبی داشته باشد، نوجوان مانند آنها رفتار می‌کند. خانواده همیشه الگوی فرزندان است. و فرزندان نیز آینه رفتار والدین را تحویل می‌دهند. زمانی که نظارت کامل والدین بر فرزندان نباشد و آنها نتوانند بین فرزندان به یک مقدار محبت را برقرار کنند، با رفتارهای ناخوشایند فرزند روبرو خواهند شد. در ادامه به نمونه رفتارهای خانواده که باعث پرورش بزهکاری نوجوانان می‌شود؛ اشاره کرده ایم.

? طلاق والدین

? درگیری و اختلاف های خانوادگی

? رفتار های نادرست از والدین

? تفاوت گذاشتن بین فرزندان

? پای بند نبودن خانواده به ارزش های اخلاقی و اعتقادی

? رفتاری بی ثبات والدین با فرزند

برای آشنایی با عوامل ایجاد کننده فرزند ناخلف کلیک کنید.

پیشگیری از بزهکاری نوجوانان

پیشگیری از بزهکاری نوجوانان

اگر نگران بزهکاری نوجوانان و انجام هرگونه رفتار خلاف قانون در فرزندتان هستید در نظر گرفتن توصیه‌های زیر به شما کمک می‌کنند که از این امر پیشگیری نمایید.

? از سنین کودکی فرزندتان را با قوانین و مقررات آشنا کنید

آشنایی با مقررات از روش های پیشگیری جهت بزهکاری نوجوانان است. بسیار اهمیت دارد که فرزندان شما از همان ابتدا یاد بگیرند که در هر دوره از زندگی باید یکسری چارچوب‌ها را رعایت کنند. البته سخت گیری بیش از حد در زمینه قانون مداری نیز به شیوه دیگری آسیب زاست. نکته مهم این است که متناسب با سن فرزندتان یکسری قوانین ساده را در خانه وضع کنید و با روش‌های مثبت نظیر پاداش دادن او را تشویق کنید تا به این قوانین احترام بگذارد. این روش فرزندتان را آماده می‌کند تا در نوجوانی قوانین اجتماعی را بهتر درک کرده و به آن‌ها احترام بگذارید.

برای آشنایی با راه های جلوگیری از آسیب های اجتماعی دوران نوجوانی کلیک کنید.

? بزهکاری نوجوانان | محیط سالمی را برای فرزندتان فراهم کنید

همانطور که گفته شد الگوهای اجتماعی نظیر دوستان می‌توانند تاثیر بسزایی در بزهکاری نوجوانان داشته باشند. از همین رو بسیار مهم است که در انتخاب مدرسه و سایر محیط‌هایی که فرزندتان را به آنجا می‌فرستید دقت کنید و پیش از انتخاب آن‌ها وضعیت بچه‌ها و جو حاکم بر محیط را بررسی نمایید.

? به فرزندتان در مورد ویژگی های خاص دوران نوجوانی آموزش دهید

یکی از راه های پیشگیری از بزهکاری نوجوانان، آموزش دوره های خاص نوجوانی است. بسیار اهمیت دارد که فرزندتان قبل از رسیدن به دوران نوجوانی از ویژگی‌های خاص این دوره نظیر تکانشگری، نیاز به هویت یابی و عدم دوراندیشی آگاهی کافی داشته باشد. این امر به او کمک می‌کند تا بداند بسیاری از نیازهای او گذرا هستند و با افزایش سن از بین می‌روند، در نتیجه می‌تواند کنترل بیشتری روی رفتارهای خود داشته باشد. برای آشنایی بیشتر با دوران نوجوانی کلیک کنید.

? بزهکاری نوجوانان | کیفیت رابطه والد فرزندی را ارتقا ببخشید

یکی از تاثیرگذارترین روش‌ها برای کنترل بزهکاری نوجوانان این است که تعاملات مثبتی میان آن‌ها و والدین‌شان برقرار باشد. در بسیاری از موارد بزهکاری نوعی سرکشی و طغیان علیه خانواده است که نوجوان از طریق آن سعی می‌کند اعلام استقلال کند.

در نتیجه اگر شما به عنوان پدر و مادر رابطه مناسبی با فرزند خود داشته باشید و او را به عنوان یک بزرگسال بپذیرید تا حد زیادی از ریسک بزهکاری کم می‌کنید. از همین رو اگر دائما با فرزند نوجوان‌تان دچار تنش و تعارض می‌شوید و نمی‌توانید رابطه موثری را تجربه کنید، بهتر است از یک روانشناس خانواده کمک بگیرید.

برای آشنایی با علل و راه های جلوگیری از خودزنی دختران در خانه و مدرسه کلیک کنید.

? برای بررسی وضعیت روانشناختی نوجوان به یک روانشناس مراجعه کنید

همانطور که گفته شد بزهکاری نوجوانان می‌تواند علامتی از یک اختلال رفتاری باشد. اگر فرزندتان از سنین کم دائما با شما مخالفت می‌کند و به شکست قانون، دروغگویی و سایر اعمال نا بهنجار علاقه دارد، باید برای بررسی بیشتر وضعیت او به یک روانشناس متخصص در حوزه کودک و نوجوان مراجعه نمایید تا در صورت لزوم به موقع درمان‌های لازم را دریافت کنید.

کلام آخر

بزهکاری نوجوانان یکی از مسائل پر رنگ جامعه امروزی است. به دلایل زیادی این اتفاق رخ می‌دهد. و والدین نیز بدون توجه به چنین رفتارهای نوجوانان، به گونه ای آنها را مورد تشویق قرار می‌دهند. حتما به بزهکاری نوجوانان توجه ویژه داشته باشید و رفتارهایی انجام دهید که فرزندتان با مشکل روبرو نشود. جهت آشنایی با روش های پیشگیری از بزهکاری نوجوانان بهتر است که با روانشناس صحبت کنید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بزهکاری نوجوانان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا با تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

همه نوجوانانی که به بزهکاری روی می آورند دچار اختلال سلوک هستند؟

خیر، بزهکاری می‌تواند ناشی از علل و عوامل مختلفی باشد که بسیاری از آن‌ها علائم طبیعی دوران بلوغ و نوجوانی هستند. اما اگر بزهکاری به یک الگوی رفتاری پایدار تبدیل شود، احتمال دارد که علامتی از اختلال رفتاری نظیر اختلال سلوک باشد. برای بررسی این موضوع لازم است که به یک روانشناس مراجعه نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫3 دیدگاه ها

  1. بهترین و کامل ترین مقاله ای که راجع به بزهکاری نوجوانان خوندم سایت شما بود. ممنون

  2. همیشه به دنبال راه های پیشگیری از بزهکاری نوجوانان بودم. مقاله شما این راهکارها رو به بهترین شیوه توضیح داده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره