راست گفتن به پدر مادر چه مزایایی دارد؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

راست گفتن به پدر مادر از آن دسته موضوعاتی است که گاهی بسیار چالش‌برانگیز می‌شود. به‌خصوص زمانی که می‌دانیم آن‌ها با کاری که می‌کنیم مخالف هستند راست گفتن بسیار سخت خواهد بود. بااین‌حال احتمالاً شما هم متوجه این موضوع شده‌اید که وقتی راجع به هر چیزی صادقانه رفتار کنیم خودمان هم نگرانی و اضطراب کمتری را تجربه خواهیم کرد. به‌علاوه راست گفتن به پدر و مادر باعث می‌شود که بتوانید از تجربیات آن‌ها استفاده کنید. اما اگر حقیقت منجر به درگیری بشود، در این شرایط شما باید یاد بگیرید که چگونه با مدیریت‌کردن فضا واقعیت را با پدر و مادرتان در میان بگذارید. اگر احساس می‌کنید در این زمینه مشکلی دارید شاید بهتر باشد از یک مشاور برای تغییر شرایط کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره نوجوان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه راست گفتن به پدر و مادر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید و یا از منوی سایت در قسمت درگاه پرداخت اقدام به رزرو وقت نمایید.

 

راست گفتن به پدر مادر چه مزیتی دارد؟

اولین سؤالی که باید به آن جواب بدهیم این است که اصلاً چرا باید با پدر و مادر صادقانه برخورد کنیم؟ همان‌طور که گفتیم وقتی می‌دانیم که موضوعی برخلاف میل و نظر پدر و مادرمان است راست گفتن کار بسیار سختی خواهد بود، آن هم درحالی‌که در با یک دروغ به‌راحتی می‌توانیم موضوع را از آن‌ها پنهان کنیم. به همین خاطر در این قسمت به این سؤال پاسخ می‌دهیم که مهم‌ترین دلایل راست گفتن به پدر و مادر چیست؟

حفظ رابطه مناسب با پدر و مادر

اولین دلیل راست‌گفتن به پدرومادر این است که باعث می‌شود شما همواره رابطه خوبی با آن‌ها داشته باشید. یادتان باشد که پدر و مادر دیر یا زود متوجه دروغ‌های شما می‌شوند و این می‌تواند تأثیر بسیار منفی روی ارتباط شما با یکدیگر داشته باشد. درحالی‌که اگر راجع به مسائل مختلف به آن‌ها راست بگویید به‌تدریج به شما اعتماد خواهند کرد و کیفیت رابطه شما نیز خیلی بهتر خواهد شد.

آرامش روان

حتماً شما هم این موضوع را تجربه کرده‌اید که وقتی واقعیت را از پدر و مادر یا هرکس دیگری پنهان می‌کنیم نگرانی و اضطراب بسیاری را تجربه خواهیم کرد. شما همیشه باید مراقب این باشید که مبادا دروغ یا پنهان‌کاری‌هایتان فاش بشود. این موضوع آرامش روانی شما را از بین خواهد برد. درحالی‌که اگر از ابتدا واقعیت را به پدر و مادر بگویید حداقل خیال‌تان راحت است که قرار نیست چیزی را از کسی مخفی نگه دارید.

کمک‌گرفتن از پدر و مادر

یکی از فایده‌های راست‌گفتن به پدرومادر این است که شما می‌توانید راجع به مسائل مختلف نظر آن‌ها را بپرسید. پدر و مادر هرچقدر هم که در زمینه‌های مختلف با ما مخالف باشند اما حداقل از این موضوع مطمئن هستیم که آن‌ها چیزی به جز خوبی ما نمی‌خواهند. به‌علاوه آن‌ها نسبت به ما تجربه بالاتری دارند و می‌توانند در زمینه‌های مختلف مشورت‌های خوبی به ما بدهند. به همین خاطر اینکه ما بتوانیم واقعیت مسائل مختلف را به آن‌ها بگوییم و از آن‌ها مشورت بگیریم بسیار مفید خواهد بود. برای برقراری چنین ارتباطی بهتر است شناخت بهتری نسبت به خودتان پیدا کنید، پس حتما مقاله نیازهای نوجوانان را بخوانید.

چرا به پدر و مادر راستش را نمی گویید؟

شاید نوجوان احساس زرنگی کند، اما پدر و مادر خیلی اوقات دروغ‌های او را می‌فهمند. سوال اینجاست که چرا نوجوان راستش را به پدر و مادر نمی گوید؟ در ادامه به رایج ترین علل این رفتار نوجوانان پرداخته ایم.

نگرانی از نه شنیدن. نوجوان به طریقی می‌داند که قرار نیست با خواسته او موافقت شود. بنابراین قبل از این که زیر نظر گرفته شود؛ با بهانه و دروغ به دنبال راهی برای رسیدن به خواسته اش است.

ساده تر بودن دروغ گفتن.  گاه نوجوان تصور می‌کند که اگر راستش را نگوید، پیامدی برایش ندارد. بر عکس اگر حقیقت را بگوید در دردسر خواهد افتاد. پس برای جلوگیری از سرزنش و محدودیت های احتمالی از راست گفتن به پدر مادر امتناع می کند.

ترس از راست گفتن. نوجوان باور دارد که اگر حقیقت را بگوید، آن وقت پیامدهای ناخواسته‌ای برایش خواهد داشت. روش های تنبیهی نا مناسب، عدم درک متقابل، بی توجهی به فرایند رشد، فقدان ارتباط عاطفی و… از علل وجود این ترس هستند.

جلب توجه و نظر والدین. نوجوان می‌داند که دیر یا زود خانواده متوجه دروغ های او می‌شوند. اما او این کار را فقط برای جلب نظر پدر مادر انجام می‌دهد. راست گفتن به پدر مادر آنقدر موجب اطمینان گشته که دیگر کمترین توجهی هم به نوجوان ندارند. پس نوجوان وقتی می بیند که آن ها فقط زمانی که دچار مشکل و دردسر شده است به او توجه نشان میدهند؛ حقیقت را نمی گوید تا اذهان ان ها را به خود مشغول نگه دارد.

راست گفتن به پدر مادر ریشه در تربیت و نوع ارتباط والدین با فرزند از دوران کودکی دارد. سهم والدین در این ارتباط بسیار بالاست.

راهکارهایی برای راست گفتن به پدر مادر

یکی دیگر از سؤالاتی که پیش می‌آید این است که چطور واقعیت را به پدر و مادر بگوییم. همان‌طور که گفتیم خیلی وقت‌ها پدرومادر با دیدگاه و خواسته ما مخالف هستند. در این شرایط گفتن واقعیت احتمالاً باعث اختلاف و درگیری در خانواده می‌شود. پس چه کار کنیم که حداقل کمتر درگیر این مشکلات بشویم؟ از جمله راهکارهایی که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید به شرح زیر است.

1- در یک موقعیت مناسب صحبت کنید

اولین شرط صحبت‌کردن و نتیجه گرفتن این است که زمان و مکان مناسبی را برای صحبت انتخاب کنید. یادتان باشد که به غیر از شما طرف مقابل هم باید آرامش داشته و زمان کافی برای شنیدن صحبت‌هایتان داشته باشد. به‌علاوه بهتر است حرف‌هایتان را در یک فضای آرام و هنگامی که فقط خودتان حضور دارید مطرح کنید.

2- همدلی داشته باشید

قدم دوم برای اینکه در یک صحبت موفق شوید این است که به طرف مقابل نشان بدهید متوجه احساسات او هستید. به‌خصوص وقتی با پدرومادرتان بر سر یک موضوع اختلاف دارید این تکنیک می‌تواند کمک‌کننده باشد. برای مثال بگویید “متوجه هستم شما نگران این هستید که … “؛ این کار باعث می‌شود پدر یا مادر احساس کند شما متوجه حرف‌های او هستید و این می‌تواند گفتگوی شما را با آرامش بیشتری جلو ببرد.

3- احساسات خود را بیان کنید

بعد از اینکه به پدر و مادر نشان دادید که متوجه احساسات آن‌ها هستید وقت آن است که راجع به خواسته و احساس خود صحبت کنید. شما می‌بایست در این بخش دلایل خود و آنچه راجع به این موضوع فکر می‌کنید و می‌خواهید را برای پدر و مادرتان بیان کنید.

4- شرایط صحبت را مدیریت کنید

یکی از نکاتی که در سرتاسر صحبت‌کردن با پدر و مادر باید در نظر داشته باشید، این است که احساسات خود و همین‌طور خانواده‌تان را مدیریت کنید. هر زمان که احساس کردید صحبت شما از حالت معمول خارج شده و به سمت پرخاش پیش می‌رود بهتر است شرایط را مدیریت کنید. برای مثال سعی کنید بحث را قطع کرده و ادامه صحبت را برای زمان دیگری بگذارید.

بیشتر بخوانید : اجازه برای بیرون رفتن

5- به چیزی که میخواهید بگویید خوب فکر کنید

قبل از اینکه پاسخ بدهید، مکث کنید. وقتی بدون فکر حرفی بزنید به احتمال بیشتری از روی ترس های شما ناشی می شود. بعد از گفتن دروغ هم راست گویی سخت تر می شود. پس ابتدا به چیزی که می خواهید بگویید فکر کنید. پیامدهای دروغ گفتن تان را بسنجید.

6- موانع راست گفتن به پدر مادر را کنار بزنید

دلایل به خصوص شما و دلایلی که بالاتر آورده ایم را شناسایی کنید. آن وقت با کنار زدن آن ها می توانید بدون نگرانی راست گفتن به پدر مادر را تمرین کنید. بدون در نظر گرفتن این اقدامات باید بدانید که دروغ شما یک روز فاش می‌شود. آن وقت شرایط به مراتب سخت تر خواهد شد. فرض کنید برای رفتن به خانه دوستتان دروغ گفته اید، با فاش شدن این حقیقت، دیگر از خانه بیرون رفتن تان هم با محدودیت زیادی خواهد بود.

7- پیامدهای راست نگفتن به والدین را بسنجید

اگر بدانید که چه پیامدهایی در انتظارتان است به احتمال بیشتری راهی برای راست گفتن به والدین پیدا خواهید کرد. در کنار مجازات ها و تنبیهات، بی اعتمادی شدیدی بین نوجوان و والدین ایجاد خواهد شد.

8- دروغ های تان را بنویسید

با هر دروغ بیشتر به این کار عادت می کنید. تا جایی که فراموش می کنید که چه گفته و چه نگفته اید. همچنین آنقدر عادت کرده اید که خودتان باور به کم بودنشان دارید. با یادداشت هر دروغ می بینید که چقدر این کار تکرار کرده اید. نوشتن به شما کمک می کند به این رفتارتان واقف باشید تا راهی برای توقف آن پیدا کنید.

9- راستگویی را تمرین کنید

شاید راست گفتن به پدر مادر برای تان سخت شده باشد. اما با قدم های آهسته می توانید دوباره این مسیر را از پیش بگیرید.

راست گفتن به پدر و مادر و زمان کمک گرفتن از مشاور

صحبت‌کردن با پدر و مادر برای بعضی از نوجوانان و جوانان چالش بسیار بزرگی است. این موضوع وقتی پای اختلاف عقیده وسط می‌آید و به‌خصوص هنگامی که قرار است راستش را به آن‌ها بگوییم سخت‌تر می‌شود. در این شرایط چه باید کرد؟ چطور می‌توانیم از اختلاف‌ها جلوگیری کنیم؟

این سؤالی است که بسیاری از ما نمی‌توانیم پاسخ مناسبی برای آن پیدا کنیم؛ و به همین خاطر است که بسیاری از مواقع ما و خانواده‌ها دچار اختلاف می‌شویم. یکی از راهکارهای مناسب در این شرایط این است که از یک مشاور خانواده کمک بگیرید. مشاورین به شما کمک می‌کنند که راه‌های صحبت‌کردن و حل مسئله در خانواده را یاد بگیرید و با استفاده از این راهکارها مشکلاتتان را برطرف کنید. برای آشنایی با روش های مناسب برای ارضای نیاز به استقلال طلبی نوجوان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دوران‌ نوجوانی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید و یا از منوی سایت در قسمت درگاه پرداخت اقدام به رزرو وقت نمایید.

 

 

سؤالات متداول

هنگامی که خانواده با موضوعی مخالف هستند چطور می‌توانم راستش را به آن‌ها بگویم؟

بهتر است یک زمان و مکان مناسب برای صحبت در نظر بگیرید. به پدر و مادر نشان بدهید که متوجه احساسات و افکار آن‌ها هستید و سپس دلایل خودتان را برای مخالفت با آن‌ها بیان کنید.

وقتی راجع به موضوعی به خانواده دروغ گفته‌ام حالا چطور راستش را بگویم؟

با هرکدام از والدین‌تان که راحت‌تر هستید در یک شرایط مناسب صحبت کنید. دلایل خود را برای دروغی که گفته‌اید توضیح دهید و سپس واقعیت را به او بگویید. نکته مهم این است که به او بابت ناراحتی و عصبانیت حق بدهید اما باید بتوانید با پدر یا مادرتان همدلی کرده و فضا را مدیریت کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره