نیازهای نوجوانان چرا مهم هستند

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

نیازهای اساسی نوجوانان حتما باید توسط والدین و سپس توسط جامعه مورد توجه قرار بگیرد. والدین همان قدر که به فکر تغذیه فرزندشان هستند، باید نیازهای روانی او را بشناسند و برآورده کنند. نوجوانان به دلیل تغییرات هورمونی و جسمی که دارند، نیازهای‌شان نسبت به سایر سنین شدیدتر احساس می‌شود. بنابراین بیشتر احتمال دارد که در این دوره تحت تاثیر ناملایمت های زندگی قرار بگیرند. والدین در این بین بیشترین مسئولیت را دارند، پس حتما اطلاعات خود را درباره نیازهای نوجوانان بیشتر کرده ودر صورت بروز مشکل مشاوره نوجوان دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نیازهای نوجوانان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

نیازهای اساسی نوجوانان

نیازهای اساسی نوجوانان چیست

نیازهای انسان در طول زندگی و در سنین مختلف، مطابق با شرایط فرد تغییر می‌کند. سنین نوجوانی در اثر تغییر شدید هورمون‌ها، سنین تغییرات جسمی و روحی است که در این مسیر والدین بایستی او را همراهی کنند و به نیازهای نوجوانان توجه نمایند.

پدر و مادرها با بزرگ شدن فرزندشان، دیگر با آن کودکی که تابع قوانین پدر و مادر بود، مواجه نیستند و حالا فرزندی دارند که به دنبال استقلال بیشتر بوده و خواسته‌هایش افزایش پیدا کرده است.

بسیاری از پدر و مادرها نمی‌توانند با این تغییرات کنار بیایند، اما بسیاری دیگر نیز با درک شرایط و اطلاع از نیازهای نوجوانان، کمک می‌کنند تا همانطور که ظاهر نوجوان در حال تغییر است، هویت بزرگسالی خود را نیز به دست آورد. در ادامه به برخی از نیازهای نوجوانان اشاره کرده‌ایم. برای آشنایی بیشتر با دوران نوجوانی کلیک کنید.

?احساس تعلق

نوجوانان تمایل دارند تا بیشتر وقت خود را بیرون از خانه و با دوستان خود سپری کنند. تمایل به بودن در جمع‌های دوستانه در سنین نوجوانی طبیعی است و دلیلی برای نگرانی خانواده‌ها نیست، چرا که تمایل به دوست‌یابی و بودن با دوستان ناشی از احساس نیاز به تعلق در نوجوانان است. این حس تعلق طبیعی ترین نیازهای نوجوانان است که موجب رشد اجتماعی او نیز می‌شود.

باید بدانید به عنوان والدین فقط بایستی به فرزندتان کمک کنید تا از دوستی‌های پرخطر دوری کند و با داشتن دوستان سالم، ضمن بدست آوردن تجربه‌های ارزشمند، هویت خود را شکل دهد.

در دوران نوجوانی حمایت و مراقبت والدین بیش از هر زمان دیگری نیاز است، اما باید حتما بر این موضوع توجه داشته باشید که به صورت غیرمستقیم کنترل اوضاع را در اختیار بگیرید و به گونه‌ای رفتار نکنید که فرزندتان هنوز کودک و بچه است و در دائم نیاز به مراقبت شما دارد.

برای رفتار درست با نوجوان حتما بایستی که از راهکارهای لازم مطلع باشید و از راه صمیمت و دوستی با نوجوان وارد شوید. قطعا احساس تعلق یکی از نیازهای نوجوانان بوده که خانواده و گروه همسالان نقش مهمی در برطرف کردن آن دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روانشناسی نوجوان کلیک کنید.

?نیازهای نوجوانان | دریافت محبت

دریافت عشق بی‌قید و شرط نوجوان از والدینش جزو نیازهای نوجوانان است. نوجوانان در این سن حساس‌تر از سنین دیگر هستند و به شدت به محبت والدین خود احتیاج دارند تا بدون در نظر گرفتن هیچ چیزی آن‌ها را بخاطر ارزش خودشان دوست بدارند.

بنابراین نوجوان نباید حس کند که دوست داشتن شما وابسته به نمره‌ای خوب یا کاری شایسته است، بلکه به خاطر وجود و ارزش خود آن‌ها می‌باشد.

?نیاز به حریم خصوصی

برخی از نیازهای اساسی نوجوانان

از دیگر نیازهای نوجوانان نیاز به داشتن حریم خصوصی می‌باشد. بهتر است به فرزندان خود اجازه دهید تا فضای شخصی مخصوص خودشان را داشته باشند.

به عقیده روانشناسان بچه‌ها از سه سالگی به فضای خصوصی نیاز دارند، بنابراین سعی کنید برای فرزند خود به خصوص در دوران نوجوانی یک فضا و حریم خصوصی در نظر بگیرید. در نظر گرفتن حریم خصوصی بدین معنی است که نباید بدون اجازه به وسایل او دست بزنید و یا وارد اتاق او شوید.

فقط در نظر داشته باشید که نظارت و کنترل شما بایستی نامحسوس باشد. احترام به حریم خصوصی یکی از وظایف مهم همه افراد است. این مورد در دروان نوجوانی از اهمیت بیشتری برخوردار است. همچنین از نیازهای نوجوانان محسوب می‌شود.

?نیازهای نوجوانان | نیاز به لذت بردن

نوجوانان به دنبال تجربه هیجان هستند و تمایل به کارهای مهیج دارند و از آن‌ها لذت می‌برند. در سنین نوجوانی آینده نگری کمتری وجود دارد، به همین دلیل تمایل دارند فعالیت‌های پرخطر را انجام دهند.

والدین می‌توانند برای رسیدگی به این نیاز نوجوانان زمینه گذراندن اوقات فراغت را با فعالیت‌های مفرح فراهم کنند. حتما در برنامه‌هایی که در نظر می‌گیرید، نظر فرزند خود را نیز بپرسید تا تفریحات مطابق نظر او نیز باشد و گاهی بر اساس نظر او تصمیم بگیرید. طبیعی که آنها در این دوران هیجان خواهی بیشتری داشته و تمایل دارند تا چیزهای مختلفی را تجربه کنند. به همین دلیل باید این مورد را از نیازهای نوجوانان در نظر گرفت.

?نیازهای جنسی نوجوانان

یکی از پرچالش‌ترین نیازهای نوجوانان ، نیاز جنسی است. به دلیل تغییرات هورمونی به طور ناگهانی نوجوان با تغییراتی جنسی درونی و بیرونی زیادی مواجه می‌شود. معمولا نوجوانانی که نمی‌دانند چطور با این شرایط برخورد کنند، با مشکلات و سردرگمی بیشتری مواجه می‌شوند. از آن جا که خیلی اوقات شرایط براورده کردن نیاز جنسی در این سنین وجود ندارد، حتما برای اطلاع از نحوه مدیریت نیازهای جنسی نوجوان کلیک کنید.

?نیازهای نوجوانان | نیاز به داشتن قدرت

نوجوانان در این سنین نیاز به داشتن قدرت دارند، داشتن قدرت در این سن به معنی رهایی از وابستگی به پدر و مادر است. بنابراین بایستی به عنوان پدر و مادر این حس را در او ایجاد کنید که شما هم می‌دانید او بزرگ شده و می‌تواند در برخی امور تصمیم‌گیری داشته باشد و نباید سعی کنید، مدام در مقابل او بایستید و با او مخالفت کنید. داشتن قدرت در امور مختلف از اساسی‌ترین نیازهای نوجوانان محسوب می‌شود که اطرافیان باید به آن توجه کنند.

مخالفت زیاد با نوجوان و سلب قدرت تصمیم‌گیری در نهایت باعث کاهش اعتماد به نفس شده و او دچار احساس ضعف می‌شود. پس باید او را حمایت کنید و کمک نمایید تا کم کم بتواند مستقلانه برای امور خود تصمیم بگیرد.

?داشتن استقلال از مهم‌ترین نیازهای نوجوان

تمامی نیازهایی که یک نوجوان دارد، در واقع به این موضوع اشاره می‌کند که او می‌خواهد استقلال داشته باشد و دیگر تمایلی به وابستگی به پدر و مادر مانند کودکی وجود ندارد. در نتیجه استقلال یکی دیگر از نیازهای نوجوانان است.

کسب استقلال توسط نوجوان برای والدین نگرانی‌هایی را به وجود می‌آورد که حس می‌کنند کنترل فرزندشان برای‌شان سخت شده است. اما این دسته از پدر و مادرها باید در نظر داشته باشند که اگر بتوانند با روش‌های صحیح با نوجوان خود برخورد کنند، هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

مثلا وقتی نوجوان در خانواده‌ای کنترل‌گر تصمیم دارد در امور مختلف استقلال داشته باشد، در صورتی که پدر و مادر بسیار افراطی با او برخورد کنند، در نهایت فرزندشان در مقابل آن‌ها می‌ایستد و مخالفت می‌کند. جهت آشنایی با روش‌های هدایت استقلال طلبی نوجوان کلیک کنید.

در مقابل نیز ممکن است پدر و مادری باشند که فکر کنند آزادی برای نوجوان یعنی باید او را کاملا آزاد بگذارند و آزادی کامل را تعریف مستقل شدن می‌دانند، در حالی که مستقل شدن و آزادی نوجوان بایستی زیر نظر و تحت کنترل والدین انجام شود. برای اطلاع از چگونگی رشد مغز نوجوان کلیک کنید.

?نیازهای نوجوانان | نیاز به کشف محیط

نوجوانان در حال ورود به دنیای بزرگسالی هستند؛ از همین رو نیاز دارند تا مسائل مختلف را خود کشف و جستجو کنند. آنها انرژی و هیجان زیادی داشته که جست و جوگری یکی از راه های درست برای برطرف کردن این نیاز است. خانواده ها نباید حس کنجکاوی فرزندان را در این سن سرکوب کنند و آن را نادیده بگیرند. در واقع این نیاز کاملا طبیعی بوده و از جمله اساسی‌ترین نیازهای نوجوانان محسوب می‌شود. اطرافیان در این زمینه باید از نوجوان حمایت کنند تا سراغ رفتارهای نادرست نرود.

?کسب مهارت های مختلف

دوران نوجوانی، بهترین زمان برای کسب مهارت های مختلف است. اگر این مهارت ها به درستی انتخاب شوند؛ در آینده بسیار مفید واقع خواهند شد و نوجوان می‌تواند در زمینه های مختلفی از آنها استفاده کند. از این طریق، نه تنها یکی از نیازهای نوجوانان برطرف شده؛ بلکه او حس بهتری نیز به خود پیدا می‌کند. والدین علاوه بر تحصیل باید به یادگیری این مهارت های نیز توجه کرده و برای فرزند خود نیز انگیزه ایجاد کنند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

سخن پایانی

نوجوانان در سنین حساسی قرار داشته و بسیار آسیب پذیر هستند. به همین دلیل شناخت نیازهای نوجوانان و برطرف کردن آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. والدین در این زمینه می‌توانند نقش مهم و موثری داشته باشند. البته نوجوانان تحت تاثیر گروه همسالان خود نیز هستند؛ به همین دلیل باید مراقب اطرافیان آنان نیز بود. بهتر است والدین بیشتر از قبل با فرزند خود وقت گذرانده و او را بشناسند. در این زمینه می‌توانند از یک روانشناس نیز مشورت گرفته و به فرزند خود کمک کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه نیازهای نوجوانان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

لزوم توجه به نیازهای اساسی نوجوان چیست؟

یک فرد پس از رسیدن به سن نوجوانی، دارای برخی نیازهای جسمی و فیزیکی، عاطفی و روانی است که بتواند دوره کودکی را پشت سر گذاشته و وارد دوره نوجوانی شود. پاسخگویی درست به نیازهای اساسی نوجوانان به آن‌ها کمک می‌کند تا در بزرگسالی نیز انسان‌های متعادلی شوند. پرورش فرزند متعادل از وظایف اصلی پدر و مادر می‌باشد.

پدر و مادر چگونه می‌توانند بر روی دوستان فرزند نوجوان خود نظارت داشته باشند؟

نظارت پدر و مادر بر روی دوستان فرزند بایستی به صورت غیرمستقیم باشد، نمی‌توانید مستقیما او را از بودن با دوستانش منع کنید، چراکه وقت گذرانی با دوستان از نیازهای نوجوانان است و در نهایت باعث خواهید شد، در جبهه مخالف قرار گیرد و با شما مخالف کند. بهتر است همواره در مورد ارزش‌های اخلاقی با او صحبت کنید و به او آموزش دهید که چه فاکتورهایی حائز اهمیت است. چنانچه ارزش‌ها در وجود فرزندتان درونی شود، او خود در داشتن دوستی‌های سالم تلاش خواهد کرد و از دوستان به اصطلاح ناباب دوری می‌کند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره