تکبر و غرور نوجوان | زمان از بین رفتن غرور نوجوانی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تکبر و غرور نوجوان تقرییا موضوعی طبیعی محسوب شده و جای نگرانی ندارد. البته این بدان معنی نیست که والدین و اطرافیان به طور کامل از آنان اطاعت کرده و به حرف های نوجوانان گوش دهند و یا حتی به ادامه این رفتار دامن بزنند. نوجوانان در این سنین به دلیل تغییرات بسیار در زمینه روانی و جسمانی، دچار مسائلی می‌شوند که شاید منجر به تغییر در رفتار آنان نیز شود.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که دوران بلوغ اعتماد به نفس نوجوان را گرفته و به همین دلیل دیگر در دوران جوانی، دچار غرور کاذب نمی‌شود. اما این مورد درست نبوده و حتی گاهی آن را تشدید نیز می‌کند. در این شرایط برخورد اطرافیان و مخصوصا والدین بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل والدین باید با یکدیگر در این زمینه همکاری کرده و حتی از روانشناس نیز کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره نوجوان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تکبر و غرور نوجوان می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

تکبر و غرور نوجوان

نوجوانان هنوز درک درستی از مسائل نداشته و همچنین نمی‌دانند واکنش درست چیست! به همین دلیل در برخورد با بالا و پایین های زندگی به صورت افراطی عمل می‌کنند. همچنین به طور کلی دوره نوجوانی، دوره ای است که در آن افراد تصور می‌کنند که مرکز جهان بوده و همه توجه ها باید به سمت آنان باشد.

از این تکبر و غرور نوجوان ، به طور ناسالمی شکل می‌گیرد. اما این حالت می‌تواند آسیب های زیادی را به نوجوان وارد کند. به همین دلیل باید آن را کنترل کرده و همچنین مسائلی را بیاموزد. با اینکه غلبه بر چنین حالتی و یا حتی سرکوب کردن آن، کار دشواری است و حتی مخرب زننده نیز هست. از این رو باید در این مورد بسیار محتاطانه عمل کرد. برای اطلاع از راه های افزایش اعتماد به نفس نوجوانان کلیک کنید.

علل بروز تکبر و غرور نوجوان

علل تکبر و غرور نوجوان

از طرفی بروز تکبر و غرور در نوجوان دلایل دیگری نیز دارد. همچنین شدت یافتن آن نیز به دلایل مختلفی وابسته است. در این قسمت به توضیح برخی از این دلایل می‌پردازیم. برای اطلاع از انواع ویژگی های نوجوان کلیک کنید.

◀ذات

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد؛ بخش عظیمی از بروز تکبر و غرور در نوجوان، غریزی است. در واقع برخواسته از ذات افراد است. در این حالت می‌توان گفت این ویژگی موقتی بوده و با گذر از دوره نوجوانی، این مسئله نیز کم رنگ تر می‌شود. اما مسائل دیگر نیز در این مورد اهمیت دارد.

◀حضوردر جوامع و آشنایی با مسائل جدید

نوجوانان به دلیل اینکه در این سن، بیشتر با دنیای اطراف خود آشنا می‌شوند و یا در جوامع حضور می‌یابند؛ بیشتر از هر زمان دیگری وجود غرور و تکبر در نوجوان پر رنگ می‌شود. آنان خود را با دیگران مقایسه کرده و همچنین بیشتر به جزئیات اهمیت می‌دهند. البته این موضوع تا حدی برای آنان استرس زا نیز هست. اما به طور کلی، گاهی آن را به صورت اعتماد به نفس کاذب و یا حتی خودشیفتگی بروز می‌دهند.

◀افکار بلند پروازانه

یکی دیگر از دلایل بروز تکبر و غرور نوجوان، افکار بلندپروازانه آنان است. آنان به دلیل اینکه اهداف بسیار رویایی و بزرگی برای آینده خود دارند؛ دچار چنین حسی می‌شوند. با اینکه داشتن هدف و رویا برای آینده در این سنین خوب است. اما نوجوان نباید به آنان دلبسته شده و یا آنها را باور کند.

◀رفتارهای والدین

گاهی این رفتارهای والدین است که منجر به تکبر و غرور در نوجوان می‌گردد. در واقع گاهی والدین بیش از حد فرزند خود بها داده و او را دچار غرور کاذب می‌کنند. اهمیت دادن به نوجوان و توجه کردن به او ضروری است. اما نباید در آن زیاده روی کرد.

◀شرایط محیطی

گاهی نوجوان به دلیل زیبایی، هوش و یا حتی ثروت خانواده خود دچار غرور و تکبر می‌شود. البته که باید به این ویژگی ها افتخار کرد و قدردان بود. اما دلیل برای تکبر و غرور نوجوان وجود ندارد. همه این موارد موقتی بوده و ممکن است از بین بروند. به همین دلیل بهتر است بیشتر با مسائل درونی و ویژگی های اخلاقی تمرکز نمود.

نشانه های تکبر و غرور نوجوان

از طرفی بروز تکبر و غرور نوجوان ، با نشانه های مختلفی همراه است. در واقع نوجوان در این سنین کمتر به حرف دیگران گوش داده و بیشتر تحت تاثیر همسالان خود یا الگوهای مد جامعه هستند. او تصور می‌کند که در مرکز جهان قرار گرفته و همه افراد  او را زیر نظر دارند. به همین دلیل نسبت به ظاهر خود بسیار حساس می‌شود. از طرفی گوشه گیری و انزوای او بیشتر از حس غرور او نشات می‌گیرد تا خجالت و شرم. در واقع او دیگران را برای دوستی و معاشرت، پایین تر از خود می‌داند.

دیدگاه ها و افکارش با والدین در مغایرت قرار میگیرد و آن ها را به چالش می کشد. خود را برتر از والدین می دانند و سعی می کند از آن ها دور شده و درستی خود را به آن ها اثبات کند. نوجوانان با والد هم جنس خود بیشتر به تنش می‌خورند. والدینی که از این تغییرات اطلاع چندانی ندارند مشکلات بیشتری را تجربه می‌کنند. بنابراین به عنوان خواننده این مقاله چه والد باشید و چه نوجوان؛ بهتر است برای حل این مسائل به جای دامن زدن به تنش ها، برای بالا بردن آگاهی خود و اعضای خانواده تان اقدام کنید.

برای آشنایی با نحوه برخورد صحیح با لجبازی نوجوانان کلیک کنید.

پیامدهای تکبر و غرور نوجوان

همچنین تکبر و غرور نوجوان ، برای او آسیب هایی را نیز به همراه دارد. در واقع وقتی نوجوان خود را برتر و بالاتر از همه می‌بیند؛ نمی‌تواند به طور منطقی فکر کرده و به همین دلیل دچار شکست می‌شود. این موضوع تصمیمات او را تحت تاثیر قرار داده و باعث می‌شود تا مشکلات زیادی را تجربه نماید.

در واقع همین تکبر و غرور نوجوان است که مانع از شنیدن حرف های دیگران و یا حتی مشورت کردن با آنان شود. چرا که در چنین شرایطی او خود را عقل کل دانسته و نیازی به سوال پرسیدن نمی‌بیند. این روحیه، آنان را بیشتر از هر زمان دیگری در معرض سرخوردگی قرار داده و حتی زمینه ساز شکست است. در واقع به این دلایل است که نوجوانان اعتیاد، بزهکاری، فرار از خانه و دیگر مسائل را تجربه می‌کنند.

برای بازدید از کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

راه های کنترل تکبر و غرور نوجوان

کنترل تکبرو غرور نوجوان

روش های مختلفی برای کنترل تکبر و غرور در نوجوانان وجود دارد. این به معنی سرکوب کردن احساسات آنها و یا برخورد افراطی با آنان نیست. بسیاری از والدین و حتی معلمان در این مورد دچار سوتفاهم شده و به همین دلیل برخورد اشتباهی با نوجوان می‌کنند. اما بهتر است در این مورد از روش های مناسب تری استفاده کنید. در این قسمت به توضیح برخی از این روش ها می‌پردازیم. برای آشنایی با روش های رفتار صحیح با نوجوان کلیک نمایید.

✅صحبت کردن با آنها

در ابتدا باید در این مورد با آنان صحبت کرده و حتی آنان را از پیامدهای تکبر و غرور نوجوان آگاه نمود. برخی از والدین به طور کلی این اخلاق را غیرطبیعی دانسته و سعی در تغییر آن دارند. اما اینکار اوضاع را بدتر می‌کند. از همین رو بهتر است در ابتدا تنها به طور صمیمانه ای با آنها صحبت کرده و یا حتی دلیل رفتارهای آنان را جویا شوید.

✅کمک گرفتن از مشاور

در قدم بعدی والدین می‌توانند در زمینه تکبر  و غرور نوجوان ، از مشاور نوجوان نیز کمک بگیرند. با اینکه قانع کردن نوجوان برای مراجعه به روانشناس کار آسانی نیست؛ اما بهتر است از فواید آن با او صحبت کرده و یا حتی در این زمینه با او همراهی نمایید. برای مطالعه بیشتر به مقاله روانشناسی نوجوانان مراجعه کنید.

✅آموزش صحیح

فراموش نکنید که از تکبر و غرور نوجوان گاهی می‌توان به شکل درستی بهره برد. به همین دلیل باید والدین و یا حتی معلمین در این زمینه به آنها آموزش های لازم را بدهند. برای مثال غرور و تکبر گاهی باعث روحیه خویشتن داری شده که این مورد می‌تواند به نوجوان در انجام ندادن برخی از کارها کمک کند.

سخن پایانی

تکبر و غرور نوجوان ، به همان اندازه که کمک کننده و مفید است؛ می‌تواند به او آسیب زده و مشکلات زیادی برای نوجوان و یا خانواده او ایجاد کند. از همین رو باید به نوجوان نحوه درست رفتار کردن و همچنین واکنش های درست را آموزش داد. این موضوع به همکاری نوجوان و والدین او بستگی دارد. در این مورد بهتر است از روانشناس نیز کمک گرفته و با او مشورت نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه تکبر و غرور نوجوان می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره