توقعات نوجوان از والدین | 6 راهکار تعادل آفرینی بین والدین و نوجوان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

توقعات نوجوان از والدین در این دوره برای هر دو سخت است. نوجوانی برای خود فرد بسیار دشوار است. اینکه علاقه مند به استقلال هستید اما مانعی به نام پدر و مادر وجود دارند، باعث حال بد نوجوان می‌‌شود. برای اینکه از توقعات نوجوان خود آگاه شوید باید در کمال آرامش از او بخواهید که خواسته های خود را به زبان بیاورد. زیرا خواسته ها در تمامی نوجوانان یکسان نیست. به طور کلی زمانی که حرف از توقعات نوجوان از والدین می‌شود بیشتر ذهن ها به سمت درک، توجه، اعتماد و … می‌رود. که کاملا صحیح می‌باشد. نوجوانی پروسه دشواری برای والدین و فرد است. که نباید با تنش و تندخویی رفتار شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه توقعات نوجوان از والدین می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

توقعات نوجوان از والدین

توقعات نوجوان از والدین چیست؟

توقعات نوجوان از والدین در این بازه زمانی بسیار دشوار است. نوجوان انتظار دارد که پدر و مادر شرایط او را به راحتی درک کنند. اما به نحوه تربیت والدین اهمیتی نمی‌دهند. والدین دوست دارند نوجوان بر اساس خواسته های آنها عمل کند، اما به علایق فرزندان خود ارزش قائل نیستند. تنها والدین به این نکته اشاره می‌کنند که فرزند آنها از زمانی که پا در دوران نوجوانی گذاشته است رفتاری عجیب دارد.

به این دلیل که والدین بیشتر توجه خود را در این سن بر فرزندان خود می‌گذارند، همیشه با مشکلاتی از قبیل دعوا، بحث و … روبرو می‌شوند. به طور کلی در این بازه سنی حق با هر دو است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه چگونگی ایجاد صمیمیت با فرزندان کلیک کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

توقعات نوجوان از والدین شامل چی چیزهایی می‌شود؟

جهت برقراری ارتباط با فرزندان خود در این دوره سنی، باید با توقعات نوجوان از والدین آشنا شوید. در این بخش مقاله راجع به توقعات نوجوان از والدین توضیح داده ایم.

✨ به نوجوان حق انتخاب بدهید

حق انتخاب از جمله توقعات نوجوان از والدین است. برخی از والدین به دلیل آرزوهایی که در گذشته خاک کرده اند و نتوانسته اند به دلیل مسائل مالی ادامه تحصیل دهند، به نوجوان اجبار می‌کنند که به درس بخواند. اما این اصرارها اشتباه است. زمانی که به نوجوان مساله را نصیحت گونه یا به اجبار می‌گویید، این موضوع را در نظر بگیرید که او لجبازی خواهد کرد. به عنون والدین تنها به خود اجازه مشاوره دهید.

✨ به نظم حساسیت نشان ندهید | توقعات نوجوان از والدین

فرزندان شما در این بازه سنی هیچ علاقه ای به نظم ندارند. بنابراین از توقعات نوجوان از والدین می‌توان به عدم حساسیت به نظم اشاره دهید. برخی از والدین احساس می‌کنند که با کنترل نوجوان، می‌توانند آنها را از خط قرمز ها دور کنند. اما با سخت گیری های مداوم تنها کار شما دوری از نوجوان است. به جای سخت گیری های پی در پی با نوجوان دوست باشید تا بدون کنترل شما هر چیزی را با والدین در میان بگذارند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه استقلال طلبی در نوجوان کلیک کنید.

✨ به حریم خصوصی او احترام بگذارید

احترام به حریم خصوصی از جمله توقعات نوجوان از والدین است. نوجوانان در این بازه سنی انتظار دارند که والدین به آنها استقلال دهند و در مورد هیچ رابطه ای صحبت نکنند. اما برای اینکه خیال خودتان راحت باشد، به دور از آگاهی نوجوان باید اتاق او را بررسی کنید. تا اگر مساله قابل توجهی وجود داشت به آن رسیدگی شود.

✨ اعتماد داشته باشید | توقعات نوجوان از والدین

از توقعات نوجوان از والدین باید به اعتماد نیز اشاره کرد. نوجوان علاقه دارد که خانواده به او اعتماد داشته باشد. برای اعتماد سازی گاهی مسئولیت هایی به کودک دهید که احساس بزرگی داشته باشد. البته این موضوع را به خاطر داشته باشید که حرف و عمل باید یکی باشد. اینکه به زبان بگویید به او اعتماد دارید باید همراه با عمل باشد.

راهکارهای تعادل آفرینی بین والدین و نوجوان

راهکارهای تعادل آفرینی بین والدین و نوجوان

این بخش مقاله مخصوص والدینی است که توان برخورد با نوجوان خود را ندارند. همانطور که نسبت به توقعات نوجوان از والدین ناآگاه هستند، همانطور نیز نسبت به سبک رفتاری اطلاعاتی ندارند. در این بخش مقاله راهکارهایی جهت تعادل بین والد و فرزند ارائه داده ایم.

? به غریزه های خود اعتماد داشته باشید

توقعات نوجوان از والدین این است که آنها را درک کنید و دائم پاپیچ نشوید. برای اینکه نوجوانی خوبی برای فرزندان خود رقم بزنید، به احساسی که دارید خوب گوش دهید. اگر احساس می‌کنید که فرزند نوجوان شما خطایی ندارد، پس برای او ارزش و اهمیت قائل شوید. کنترل مستمر و دائمی نوجوان همراه با لجبازی خواهد شد. در نتیجه هرگز مانند دوست خوب با او نخواهید شد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مسئولیت پذیری نوجوان کلیک کنید.

? نوجوان خود را درک کنید

بعد از شناخت توقعات نوجوان از والدین، باید درک نوجوان را نیز داشته باشید. نوجوانان در این بازه سنی علاقه زیادی به همسالان دارند. و برای اینکه در گروه همسالان جا بگیرند، خود را شبیه به آنها می‌کنند. به جای اینکه به تک تک انتخاب ها و کارهای فرزندتان گیر بدهید، او را درک کنید و بر اهداف خود تمرکز کنید.

? حواستان به عوامل پرخطر باشد

اگر به نوجوان خود شک داشتید که درگیر مصرف الکل، مواد مخدر یا رابطه جنسی است، باید او را آگاه کنید. به سادگی و راحت از این موضوع گذر نکنید. معمولا افرادی که در سنین نوجوانی به این کارها رو می‌آورند، آینده خوبی نخواهند داشت. قبل از اینکه رفتارهای نوجوان بر ظاهر، مدرسه، رفتار و عملکردهای او تاثیر منفی بگذارد، اقدام کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نوجوان سرکش کلیک کنید.

? به علایق او احترام بگذارید

از توقعات نوجوان از والدین، احترام به علایق است. زمانی که نوجوان قصد انتخاب پوشش متفاوت دارد به او احترام بگذارید. احترام به نوجوان برای پدر و مادر نیز احترام به همراه دارد. معمولا والدینی در تربیت نوجوان موفق می‌شوند که به فرزندان خود ارزش و احترام قائل باشند.

? رشد اخلاقی نوجوان را در نظر بگیرید

توقعات نوجوان از والدین این است که مورد تشویق قرار بگیرند. برای اینکه رشد اخلاقی نوجوان به شیوه مناسبی پیش برود، به موارد زیر دقت کنید.

✔ امید به او

✔ احترام

✔فضای خصوصی در خانه

✔ تعادل بین درس و تفریح

✔ همدلی

✔حل تعارض ها

✔ توجه به نیازها

✔ توجه به روح و روان

✔تقویت اعتماد به نفس

✔ صداقت

✔ یکرنگی

✔تحسین کارهای مورد پسند

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بی توجهی به فرزندان کلیک کنید.

? از روانشناس کمک بگیرید

روانشناس نوجوان به شیوه واضح تری توقعات نوجوان از والدین را توضیح می‌دهد. اگر نیازمند کسب آگاهی در رابطه با نوجوان هستید. حتما از یک فرد متخصص مانند روانشناس و مشاورین نوجوان کمک بگیرید. با کمک روانشناس راه های برخورد با نوجوان را نیز آموزش خواهید دید. برای دریافت مشاوره نوجوان کلیک کنید.

کلام آخر

توقعات نوجوان از والدین بسته به جنسیت و خواسته های نوجوان دارد. برخی از نوجوانان به دلیل ویژگی درونگرایی حرفی از خواسته ها و نیازهای خود نمی‌زند. اما عده ای دائم سر جنگ با والدین دارند. به همین دلیل برای اطلاع دقیق از خواسته های نوجوان حتما از روانشناس کمک بگیرید. تا با بررسی اصولی روش های برخورد با نوجوان را در اختیار والدین قرار دهد.

حتما درباره نیازهای نوجوان بخوانید.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه توقعات نوجوان از والدین می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره