ازدواج با فرزندان طلاق

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ازدواج با فرزندان طلاق یکی از نگرانی‌هایی است که افراد و بسیاری از خانواده‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. فرزندان طلاق معمولا در محیط پرتنشی بزرگ می‌شوند و نسبت به سایر افراد بیشتر در معرض آسیب‌پذیری قرار دارند. اما اینکه این مسئله می‌تواند در زندگی آینده و ازدواج این افراد تاثیر داشته باشد به عوامل محتلفی بستگی دارد. برای داشتن یک ازدواج موفق با فرزندان طلاق مانند سایر افراد بهتر است از جلسات مشاوره پیش از ازدواج بهره ببرید تا جنبه‌های مختلف ازدواج‌تان مورد بررسی قرار بگیرد. در ادامه به بررسی جامع‌تری درباره این موضوع می‌پردازیم، برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج با فرزندان طلاق می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

آیا ازدواج با فرزندان طلاق محکوم به شکست و طلاق است؟

بسیاری از خانواده‌ها فکر می‌کنند که اگر دختر یا پسرشان با کسی که فرزند طلاق است ازدواج کنند، رابطه‌شان محکوم به شکست و طلاق است. در حالیکه این یک تفکر اشتباه در مورد ازدواج با فرزندان طلاق است. درست است که فرزندان طلاق مشکلات بیشتری را در زندگی تحمل کرده‌اند اما این به منزله آن نیست که ازدواج با این افراد به خودی خود بد است. عوامل مختلفی در زندگی مشترک و موفق نقش دارند و فرزند طلاق بودن به تنهایی نشان دهنده یک زندگی شکست خورده نیست.

گاهی فرزندانی که خانواده‌های طلاق گرفته ازدواج می‌کنند با تجربه زندگی قبلی خود شرایطی را برای همسرشان به وجود می‌آورند که مسائل زندگی والدینشان تکرار نشود و این مسئله سلامت روان خانواده را بیش از بیش بالا می‌برد و به زندگی موفق نیز ختم می‌شود. برای آشنایی با تاثیر طلاق بر فرزندان کلیک کنید.

حتما درباره چگونگی تعیین معیارهای انتخاب همسر کلیک کنید.

عوامل منفی موثر بر ازدواج با فرزندان طلاق در روانشناسی

معایب ازدواج با فرزندان طلاق

در مورد ازدواج با فرزندان طلاق نکات منفی وجود دارد که بهتر است قبل از ازدواج به آنها دقت کنید. در این قسمت به برخی از آنها اشاره می‌کنیم. پیش از آن درباره خصوصیات فرزندان طلاق بخوانید.

◀مشکلات عاطفی

تمامی فرزندان برای داشتن رشد سالم به توجه و محبت والدین خود نیاز دارند. در این بین فرزندان طلاق معمولاً به دلیل نداشتن مادر یا پدر و کاهش دریافت توجه و محبت دچار مسائل عاطفی بیشتری هستند. این خلاءهای عاطفی و مشکلات هیجانی در برخی موارد می‌تواند به روابط بعدی و ازدواج با فرزندان طلاق نیز انتقال پیدا کند و مشکلاتی را در روابط زناشویی به وجود بیاورد. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که اگر فرد مورد نظر توسط همسر و خانواده همسر خود مورد پذیرش و محبت قرار بگیرد، بسیاری از این مشکلات و خلاءهای عاطفی به حداقل می‌رسد.

◀آسیب‌های روانی

یکی دیگر از عوامل منفی موثر در ازدواج با فرزندان طلاق آسیب‌های روانی است. در واقع در برخی موارد کودکان و نوجوانان برای مدت‌های طولانی شاهد دعوا و بحث یا ضرب و شتم بین پدر و مادر خود بوده‌اند، برهیچکس پوشیده نیست که مسائلی از این قبیل می‌تواند آسیب‌های روانی برای فرد ایجاد کند. ترمیم و بهبود این آسیب‌ها و مشکلات قبل از تصمیم برای ازدواج می‌تواند بسیار کمک کننده باشد و فرد را برای داشتن یک رابطه زناشویی و زندگی موفق آماده کند.

◀مهارت‌های اجتماعی پایین

ذکر این نکته مهم است که مهارت اجتماعی پایین‌تر صرفا مختص به فرزندان طلاق نمی‌باشد. بسیاری از افراد که فرزند طلاق هم نیستند به دلایل مختلفی ممکن است مهارت اجتماعی پایینی داشته باشند. اما مطالعاتی که در این زمینه انجام گرفته است به طور میانگین نشان داده که فرزندان طلاق مهارت اجتماعی پایین‌تری دارند. با این حال این مسئله نشان دهنده آن نیست که تمام افراد این ویژگی به همراه خود دارند و یا در ازدواج با فرزندان طلاق خود را بروز می‌دهد.

◀عدم پذیرش طلاق والدین

عدم پذیرش طلاق والدین از طرف فرزند می‌تواند یک عامل تاثیر‌گذار بر روحیه و روابط بعدی فرزند باشد. یکی از مشخصه‌های سلامت روان و زندگی سالم، پذیرش آسیب‌ها و رویداد‌های منفی در زندگی است. عدم پذیرش این رویداد‌ها می‌تواند بر سلامت روان فرد تاثیر منفی بگذارد و ازدواج و زندگی آینده را با مشکلاتی همراه کند. برای اینکه تحت هر شرایطی انتخاب بهتری داشته باشید حتما مقاله بهداشت روانی در ازدواج را مطالعه کنید.

◀بی اعتمادی

یکی از عمده ترین مشکلاتی که در ازدواج با فرزندان طلاق بروز می‌کند؛ بی اعتمادی است. در واقع فرزندان طلاق به دلیل تجربیاتی که با والدین خود داشته اند؛ بسیار نسبت به طلاق بی اعتماد بوده و مشکل والدین خود را به همسر نیز تعمیم می‌دهند. از طرفی همسر نیز ممکن است این احتمال را در نظر بگیرد که فرزند طلاق همواره به فکر طلاق است به همین دلیل به او اعتماد نمی‌کند.

◀عدم وجود ملاک های مناسب

در ازدواج با فرزندان طلاق ملاک های درست و مناسبی وجود ندارد. در مواردی آنها تنها به دنبال راهی هستند تا از خانواده خود دور شوند. به همین دلیل آنها در بیشتر موارد نمی‌توانند انتخاب درستی در ازدواج شان داشته باشند.

◀نداشتن مهارت حل مسئله

در ازدواج با فرزندان طلاق باید این نکته را در نظر داشت؛ که احتمال آنان از مهارت حل مسئله برخوردار نیستند و یا در این مورد ضعف دارند. این موضوع در زندگی مشترک اهمیت زیادی دارد. از این رو زوجین باید به یکدیگر کمک کنند؛ تا این مهارت را آموخته و از آن در زندگی مشترک بهره بگیرند.

مزایای ازدواج با فرزندان طلاق

از طرفی ازدواج با فرزندان طلاق ، مزایایی نیز دارد. برخلاف تصور این افراد بسیار مسئولیت پذیر و مستقل بوده و در بیشتر موارد تلاش می‌کنند تا ویژگی هایی که والدین شان نداشتند را جبران کنند. این فرزندان بسیار قدرشناس بوده و به طور کلی می‌توانند همراه خوبی در ازدواج شوند.

رفتارهای فرزندان طلاق در بزرگسالی

به طور کلی همه فرزندان طلاق مثل هم نیستند و یا رفتارهای مشابهی از خود بروز نمی‌دهند. آنها ممکن است بسیار بالغانه رفتار کرده و اصلا تفاوتی با افراد دیگر نداشته باشند. اما طبیعی است که به دلیل آسیب هایی که در این دوران خورده اند؛ برخی از رفتارها را از خود نشان دهند. بهتر است برای ازدواج با فرزندان طلاق قبل از هرچیز رفتارهای آنان را در شرایط مختلف مورد ارزیابی قرار دهید.

در نظر گیری شرایط مختلف برای ازدواج با فرزندان طلاق

در ازدواج با فرزندان طلاق باید موارد مختلفی را در نظر داشته باشید. برای مثال او با کدام یک از والدینش زندگی کرده و یا به طور کلی ارتباطش با آنها چطور است. والدین او چه نظری در مورد این ازدواج دارند و… در نظر گرفتن این موارد و درک کردن فرزند طلاق، آرامش بیشتری به او داده و تصمیم گیری را برایش راحت تر می‌کند.

اقدامات لازم برای ازدواج با فرزندان طلاق

اقدامات لازم برای ازدواج با فرزندان طلاق

فرزندان طلاق به طور کلی با آسیب‌های روانی و اجتماعی بیشتری در طول زندگی مواجه شده‌اند که این مسئله می‌تواند بر روابط شخصی و زندگی زناشویی آن‌ها موثر واقع شود. طبیعی است که برای ازدواج با فرزندان طلاق باید مواردی را در نظر گرفت. به طور مثال میزان اعتماد فرد به طرف مقابل، محیطی که فرد در آن بزرگ شده، میزان صمیمیت فرد با افراد مختلف، پذیرش طلاق والدین و آسیب‌های عاطفی و روانی از جمله این موارد می‌باشند. برای درک بهتر این افراد می توانید مقاله صحبت های بچه های طلاق را بخوانید.

📌در نظر گرفتن انگیزه ازدواج

برای ازدواج با فرزندان طلاق ، به این موضوع فکر کنید که انگیزه هردوی شما از ازدواج چیست! همانطور که گفته شد فرزندان طلاق شاید ملاک های درستی برای ازدواج نداشه باشند. طرف مقابل نیز شاید از روی دلسوزی تن به چنین ازدواجی می‌دهد. از این رو باید در این مورد واقع بین بود.

📌آماده کردن خود برای مشکلات مختلف

از آنجایی که ازدواج با فرزندان طلاق ممکن است با مشکلات مختلفی همراه باشد؛ بهتر است خود را برای موقعیت های احتمالی در این زمینه آماده کنید. به طور کلی هر دو نفر باید برای رویارویی با مشکلات مختلف همراه باشند.

📌کمک گرفتن از روانشناس

با این حال برای اینکه بتوانید شناخت بهتر و کامل‌تری نسبت به فرد مقابل خود داشته باشید مراجعه به یک روانشناس می‌تواند کمک کننده باشد. روان‌شناس با بررسی تمام جوانب از زوایای مختلف می‌تواند ارزیابی موثرتری انجام دهد تا به شناخت بهتر شما نسبت به فرد مقابلتان کمک کند.

فرزندان طلاق خود طلاق می‌گیرند؟

نمی‌توان به این سوال پاسخ قطعی داد. بسیاری از فرزندان طلاق بعد از سالها همچنان ازدواج موفقی داشته و به طور کلی خوشبخت هستند. اما برخی دیگر در همان سالهای ابتدایی به این نتیجه رسیده اند که ازدواج شان اشتباه بوده است. به همین دلیل این موضوع کاملا فردی بوده و نمی‌توان آینده ازدواج را پیش بینی نمود.

سخن پایانی

از آنجایی که بسیاری ازدواج با فرزندان طلاق را پرخطر می‌دانند؛ بهتر است افراد قبل از تصمیم گیری قطعی در این مورد حتما اطلاعاتی کسب کرده و همچنین از یک متخصص نیز کمک بگیرند. خود زوجین نیز باید در این مورد با یکدیگر همکاری کرده و سعی کنند تا مهارت های لازم برای زندگی زناشویی را بیاموزند. کمک گرفتن از یک متخصص نیز در این زمینه بسیار موثر است.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج با فرزندان طلاق می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره ازدواج تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن‌های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول‌

آیا یک فرزند طلاق به احتمال بیشتری در زندگی خودش به دنبال طلاق گرفتن می‌رود؟

یک باور نادرست در این زمینه وجود دارد و افراد عمدتاً فکر می‌کنند که اگر کسی فرزند طلاق باشد، قبح طلاق برایش ریخته شده و راحت‌تر دست به چنین اقدامی می‌زند. واقعیت این است که طلاق ممکن است برای هرکسی و به هر دلیلی پیش بیاید اما اینکه یک نفر چون فرزند طلاق است، پس به احتمال بیشتری در زندگی خودش به دنبال طلاق گرفتن می‌رود اشتباه است.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره