حسرت دوران مجردی | علت و راه های از بین بردن آن

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

حسرت دوران مجردی یکی از دغدغه های زوجین، بعد از ازدواج است. دلتنگی برای روزهای گذشته، احساساتی طبیعی است. ولی وقتی ازدواج می‌کنیم، اوضاع متفاوت می‌شود. معمولا افراد در دوران مجردی از آزادی عمل بیشتری برخوردارند؛ اما ازدواج به معنی محدودیت نیست. اینجاست که بلوغ فکری و عاطفی در زمان ازدواج اهمیت پیدا می‌کند. پذیرفتن فصلی جدید از زندگی و رویارویی با آن، چالش های خودش را خواهد داشت؛ پس برای این انتخاب باید خود را آماده کنید. برای آشنایی با حدود طبیعی تغییر رفتار بعد از ازدواج کلیک کنید.

حسرت دوران مجردی

کسانی که از حس تعهد و مسئولیت پذیری کافی برخوردار نیستند؛ بعد از ازدواج مدام به گذشته فکر می‌کنند و حسرت می‌خورند. حسرت دوران مجردی احساسات درستی نیست، پس باید با پیدا کردن علت آن به دنبال رفع آن باشید. شاید شما هم کسانی را دیده‌اید که از زندگی مشترک شان راضی نیستند و دیگران را هم تشویق به ازدواج نکردن می‌کنند. این اتفاق معمولا با گذشت چند سال از زندگی مشترک می‌افتد. مخصوصا زمانی که زن و شوهر با مشکلات وچالش های واقعی، رو به رو می‌شوند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

حسرت دوران مجردی چرا به وجود می‌آید؟

علت حسرت دوران مجردی

افراد به دلایل مختلف به  این حس دچار می‌شوند. اهداف زنان و مردان برای زندگی مشترک متفاوت است. برای ازدواج یا ورود به یک رابطه طولانی مدت، باید به جنبه های دیگر آن نیز فکر کنید. دید واقع بینانه به زندگی همه چیز را آسان تر خواهد کرد. در ادامه به چند مورد از رایج ترین علل به وجود آورنده حسرت دوران مجردی پرداخته ایم.

1️⃣نداشتن بلوغ فکری در زمان ازدواج

وقتی افراد در زمان ازدواج، هنوز نگاه درستی به مسائل ندارند و به بلوغ فکری نرسیده اند با گذشت زمان نسبت به ازدواج دلسرد می‌شوند. حسرت دوران مجردی در چنین زمانهایی ظاهر می‌شود و زوجین را دچار مشکلاتی می‌کند. آمادگی برای حل مشکلات در کنار یکدیگر از جنبه های یک رابطه سالم است.

برای آشنایی با خصوصیات افراد بالغ کلیک کنید.

2️⃣ویژگیهای شخصیتی

ازدواج نیاز به یک شرایط روانی پایدار و سالم دارد. نمی‌توان عجولانه تصمیم گرفت وهمه چیز را انکار کرد. کسانی که دچار اختلالات روانی یا شخصیتی هستند در زندگی مشترک قطعا به مشکل برخواهند خورد. عده ای به طور کلی از ازدواج ‌می‌ترسند یا تمایلی به آن ندارند و فقط به خاطر فشار خانواده یا جامعه دست به ازدواج می‌زنند. شخصیت های وابسته نیز در زندگی مشترک دچار مشکلاتی خواهند شد.

برای آشنایی با درمان و علائم ترس از تعهد کلیک کنید.

3️⃣تصورات اشتباه در مورد ازدواج

بسیاری از افراد خیالپردازی ها و افکار غیر واقعی راجع ازدواج و همسر آینده خود دارند. زندگی مشترک با چیزی که در فیلم ها می‌بینید؛ متفاوت است. روزهای آسان سخت خواهد داشت و نیاز به همدلی دارد. در دنیای امروز زوجین ممکن است به خاطر دغدغه ها ومشکلات زمان کمی را با هم بگذرانند که این خود با چیزی که در اطرافیان یا فضای مجازی می‌بینند فرق دارد.

4️⃣مقایسه با زندگی مجردی

باید به این باور برسید که دوران مجردی شما، به پایان رسیده است. مقایسه زندگی مشترک تان با دوستان مجرد کار درستی نیست. آنها شرایط متفاوتی از شما خواهند داشت. گاهی افراد تصور می‌کنند که باید مانند گذشته با دوستان دیگر خود وقت بگذرانند. اما این کار نه تنها بر روی زندگی مشترک بلکه روی رابطه دوستی نیز تاثیرمنفی دارد.

برای جلوگیری از جنین مسائلی حتما درباره بهترین سن ازدواج بخوانید.

5️⃣نداشتن حریم شخصی

بعد از ازدواج مفاهیمی مثل حریم خصوصی معانی دیگری پیدا می‌کنند اما از بین نمی‌روند. طبیعی است باید مسائل مهم را با همسر درمیان گذاشت و از او مشورت گرفت. اما افراد شخصیت های مستقلی از شریک خود دارند و تمام دغدغه آنها محدود به همسرشان نمی‌شود. اگر در این دوران بخواهید با مانند دوران مجردی خود رفتار کنید به مشکل خواهید خورد. یا برعکس کسی که تمام وقت و انرژی خود را صرف همسرش می‌کند نیز حسرت دوران مجردی را تجربه خواهد کرد.

برای آشنایی با نحوه تعیین حریم خصوصی همسر کلیک کنید.

6️⃣تعارضات فرزندان

گاهی زوجین با یکدیگر مشکلی ندارند اما با حضور فرزندان در زندگی، اختلافات پیچیده تر می‌شوند. نحوه تعامل با فرزندان و شیوه های تربیتی در این دوران بسیار موثر هستند. یکی از راه حل های پیشنهادی از طرف خانواده برای حل مشکلات زوجین، فرزندآوری است. اما اگر زن و مرد، هنوز قادر به حل مسائل خود نباشند؛ با آمدن فرزند، چیزی برطرف نخواهد شد.

برای آشنایی با روش های حل اختلاف در تربیت فرزند کلیک کنید.

در مورد حسرت دوران مجردی چه باید کرد؟

رفع حسرت دوران مجردی

پذیرش دوره ای جدید از زندگی و عادت کردن به آن، به زمان نیاز دارد. اما نباید ازحسرت دوران مجردی به آسانی گذشت. این موضوع می‌تواند تاثیرات بدی روی زندگی مشترک داشته باشد.

✔️ در این مورد با همسرتان صحبت کنید

مطرح کردن چنین موضوعی با همسر، آسان نخواهد بود. اینکه شما دوران مجردی را به زندگی با او ترجیح می‌دهید قطعا خبر خوبی برای او نیست. گفتگو و ارتباط موثر باهمسر، این بحران را برای شما آسان‌تر خواهد کرد. درمورد جزییات رابطه نیز به تفاهم برسید. هر موضوعی که شما را در رابطه اذیت یا خوشحال می‌کند؛ با همسرتان بیان کنید. برای تفریح نیز وقت بگذارید و برنامه ریزی داشته باشید.

✔️ از مشاور کمک بگیرید

مشاوره قبل از ازدواج از راهکارهای موثر در آمادگی برای ازدواج است. در فرایند مشاوره شما مهارت حل مسئله و مدیریت هیجانات را می‌آموزید. ازدواج روزهای خوب گذشته یا اهداف آینده را از بین نمی‌برد. با مشاوره زوج یا خانواده به این نتیجه خواهید رسید. مراجعه به روانشناس راه حلی برای دو نفر است که گذر از این چالش را آسان تر خواهد کرد.

برای شرکت در زوج درمانی کلیک کنید.

✔️ درگیر تله های ذهنی نشوید

ذهن ما همیشه با یادآوری گذشته، خلق وخوی ما را تغییر خواهد داد. همیشه با به یادآوردن گذشته حالمان خوب نمی‌شود؛ بلکه ممکن است دچار حسرت روزهای گذشته شویم. حسرت دوران مجردی نیز از این قاعده مستثنی نیست. معمولا وقتی در به گذشته فکر می‌کنیم؛ فقط خاطرات خوب به یادمان می‌آید. ولی آیا این بدان معناست در در آن دوران سختی نکشیده ایم؟ این یکی از تله های ذهنی است که باعث حسرت دوران مجردی می‌شود. هر دورانی در زندگی معایب و مزایای خودش را دارد.

✔️ مشکلات را نادیده نگیرید

بسیلری از زوجین، مشکلات را به جای حل کردن مدام پشت گوش می‌اندازند یا از آنها فرار می‌کنند. اما غافل از اینکه این مشکلات به زودی بزرگتر می‌شوند و دامن گیر آنها خواهد شد. پیدا کردن علت مشکلات و حل ریشه ای آنها راه حل مهمی برای حل مسائل بین زوجین است. برای حل آسان تر و به موقع مشکلات می‌توان از یک مشاور نیز کمک گرفت.

✔️ ارتباط با دوستان مجرد

همه دوستان شما متاهل نیستند و نمی‌توان به این دلیل با آنها قطع ارتباط کرد. اما رفت وآمد خودرا با آنان محدود کنید. و در این مورد با آنان صادق باشید. برای لجبازی با همسر خود با دوستان مجردتان رفت وآمد نکنید. روابط دوستانه خود را حفظ کنید اما همیشه متوجه مرز آنها با خودتان باشید.

✔️ خیانت | حسرت دوران مجردی

بسیاری از زن و شوهر ها به دلیل اینکه در دوران مجردی، چیزهای مختلفی را تجربه نکرده اند؛ بعد از ازدواج به فکر رفع نیاز های دوران مجردی خود می‌افتند. خیانت یکی از عوارض حسرت دوران مجردی است. ازدواج های سنتی، در سن کم و اجباری منجر بیشتر احتمال دارد که به خیانت منجر شود. خیانت هیچ توجیهی ندارد. حتی برای ارضای حسرت دوران مجردی نیز باید به فکر راه حلی دیگر باشید.

برای آشنایی با پیامدهای مقابله به مثل کردن کلیک کنید.

سخن پایانی

جایگاه فعلی خود را در زندگی بپذیرید. در حال حاضر مسئولیت یک خانواده به عهده شماست و برای فائق آمدن بر آن، نیاز به یک همراه و شریک دارید. قطعا مدیریت یک زندگی مشترک آسان نیست اما این دلیل خوبی برای کشیدن حسرت دوران مجردی نیست. اگر به تازگی افکاری از این دست فکر به ذهن تان خطور کرده؛ پس راه های جدیدی را در زندگی و ازدواج تان امتحان کنید. یک مشاور خانواده یا زوج در این زمینه به شما کمک خواهد کرد.

خیلی اوقات حسرت دوران مجردی ناشی از یکنواختی و بی هدفی است. خیلی از ما یاد نگرفته ایم که بعد از ازدواج چطور به رشدمان ادامه دهیم. زنان و مردان بسیاری بعد از ازدواج دست از یادگیری و رشد می کشند و یک روند یکنواخت را پیش می گیرند. این وضعیت می تواند سلامت روانی آن ها را به خطر بیاندازد، پس طبیعی است که به یاد دوران مجردی بیافتند. روانشناسان در این زمان ها توصیه می کنند برای ایجاد تغییر هر چه زودتر برای دریافت خدمات روانشناختی اقدام نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه حسرت دوران مجردی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

 

سوالات متداول

چرا افراد حسرت دوران مجردی خود را می‌خورند؟

عدم بلوغ فکری و عاطفی در زمان ازدواج، تصورات اشتباه از ازدواج، تعارض با فرزندان، ویژگی های شخصیتی افراد و… همگی در پدیدایی این حس دخیل هستند.

برای رهایی از حسرت دوران مجردی چه باید کرد؟

مراجعه به یک روانشناس، اصلاح باورهای غلط در مورد ازدواج، گفت وگو با همسر و روش هایی که در مقاله در مورد آنها توضیح داده ایم در تقلیل این حس موثر خواهند بود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره