وقت گذاشتن برای همسر چقدر اهمیت دارد؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

وقت گذاشتن برای همسر از مهم‌ترین عوامل در موفقیت زندگی زناشویی است. چرا که یکی از پایه‌های اساسی زندگی زناشویی، برقراری و حفظ روابط صمیمی باهمسر است. برای شکل‌گیری این صمیمیت باید زمانی را صرف گذراندن باهمسر خود کنید. البته این‌که چطور این وقت را سپری کنید تا باعث افزایش کیفیت رضایت از زندگی شود، نکاتی دارد که لازم به توجه است. بنابراین رابطه‌‌صمیمانه به خودی خود به وجود نمی‌آید. متاسفانه برخی زن و شوهرها با انجام وظایف زناشویی خیال می‌کنند که برای حفظ رابطه کافی است. در حالیکه به عنوان همسر باید زمان به خصوصی را صرف زندگی مشترک‌تان کنید. در صورتی که در این زمینه با همسرتان توافق ندارید، حتما از خدمات مشاوره خانواده استفاده بفرمایید.

اهمیت وقت گذاشتن برای همسر

زندگی مشترک به معنای داشتن تعاملات عاطفی و نزدیک باهمسر و فرزندان است. برای برقراری این نوع روابط نیز باید اعضای خانواده وقتی برای ارتباط‌گیری با یکدیگر در برنامه روزانه خود قرار دهند. این مورد خصوصاً برای رابطه بین همسران بسیار مهم و قابل‌توجه است.

بیشتر بخوانید : رفتار با همسر

وقت گذاشتن برای همسر یعنی “به نیازهای عاطفی و اجتماعی شخص دیگری توجه کردن”. گاهی حتی در صورت لزوم به معنی تغییر دادن برخی عادت‌ها و ایجاد یک برنامه جدید برای زندگی است. بسیاری از زوج‌ها امروزه توقع دارند که ازدواج تغییری در برنامه و روند زندگی زمان مجردی آن‌ها ایجاد نکند. این افراد توجه ندارند که با پیوند زناشویی، در قبال نیازها و خواسته‌های فرد دیگر متعهد شده‌اند. ازآنجاکه انسان جزو موجودات اجتماعی محسوب می‌گردد، یکی از نیازهای ذاتی او نیاز به برقراری ارتباط با دیگران، به‌خصوص افراد مهم و صمیمی زندگی‌اش است.

بنابراین، این‌که همسرتان از شما می‌خواهد در بین مشغله‌های کاری خود، زمانی را به او اختصاص دهید، خواسته نابجایی به‌حساب نمی‌آید. پیشنهاد می‌شود مقاله راه های خوشحال کردن مردان و خوشحال کردن زنان را نیز بخوانید.

نتایج وقت گذاشتن برای همسر

در نظر گرفتن زمانی به خصوص برای گذراندن باهمسر نشان‌دهنده وفاداری شما به بنیان خانواده و پیوند زناشویی است. این کار باعث می‌شود علاقه و محبت همسرتان را نصیب خود کنید. طبق پژوهش‌های مختلف، رضایت زن از کیفیت روابط زناشویی تأثیر بیشتری نسبت به رضایت مردان، روی زندگی مشترک دارد.

به‌علاوه حفظ و نگهداری از عشق و علاقه ابتدای زندگی مشترک با این روش باعث می‌گردد تا آرامش و صلح موردنیاز هر خانه و خانواده‌ای تأمین گردد. همان‌طور که بسیاری از افراد معتقدند؛ مهم‌ترین وظیفه‌ای که پدران در قبال فرزندانشان دارند، نشان دادن علاقه و محبت به همسرشان است. برای آشنایی با روش‌های مختلف محبت به همسر کلیک کنید.

مدت‌زمان لازم برای وقت گذرانی با همسر

نمی‌توان قانون ثابتی برای همه زوجین در رابطه با مدت‌زمان لازم برای وقت گذراندن باهمسر تعیین کرد. میزان زمانی که افراد برای ارضا نیازهای اجتماعی و ارتباطی خود لازم دارند، بسته به شخصیت هر شخص متفاوت است.

بااین‌حال توجه به این نکته نیز ضروری است که نباید در چیزی افراط ورزید، حتی سپری کردن وقت باهمسر. نگه‌داشتن تعادل بین جنبه‌های مختلف زندگی است که باعث موفقیت و سلامت آن می‌گردد.

نکات لازم در وقت گذاشتن برای همسر

برای آنکه بتوانید بیشترین تأثیرات را از سپری کردن زمان باهمسرتان بر زندگی مشترک خود بگذارید، لازم است به برخی از نکات در ادامه به آن‌ها اشاره‌ شده است توجه کنید. این نکات عبارت‌اند از:

درک تفاوت‌های فردی و جنسیتی

نحوه افکار، احساسات و برخوردهای افراد به‌تناسب جنسیت و شخصیت‌شان با دیگری متفاوت است. به‌طورکلی زنان ترجیح می‌دهند با صحبت کردن، افکار و هیجانات خود را ابراز کنند و خیلی اوقات جهت وقت گذاشتن برای همسر تان فقط کافی است به او گوش دهید. این در حالی است که مردان اغلب از روش‌های غیرزبانی در این جهت استفاده می‌کنند. آن‌ها گفتار را اغلب فقط برای ارائه اطلاعات به کار می‌برند؛ هرچند درجه و کیفیت آنچه گفته شد به نحو چشمگیری با تیپ شخصیتی هر شخص وابسته است. برای آنکه بتوانید به نتیجه دلخواه برسید بهتر است درباره نحوه صحبت با همسر نیز مطالعه داشته باشید.

احترام به زمان تنهایی همسر

همان‌طور که داشتن ارتباط اجتماعی از نیازهای اساسی هر انسان محسوب می‌گردد، اختصاص دادن زمانی برای خود نیز از دیگر نیازهای یک شخص به شمار می‌آید. تنهایی باعث احساس استقلال فرد شده و اعتمادبه‌نفس را بالا می‌برد.

بنابراین باید به این نیاز همسر نیز احترام گذاشت و اجازه داد همواره زمانی را برای خلوت با خود داشته باشد. وقت گذاشتن برای همسر همیشه نیاز به حضور شما ندارد!

حضور در جمع دوستان به همراه همسر

درصورتی‌که همسرتان به حضور در جمع دوستان‌تان تمایل نشان می‌دهد، می‌توانید او را به دوستان خود معرفی کنید. در این صورت می‌توانید در کنار لذت بردن از روابطتان با دوستان خود، باهمسرتان نیز به‌طور همزمان وقت بگذرانید.

به‌علاوه این کار باعث افزایش اعتماد همسرتان به شما شده و همین امر منجر به داشتن زندگی مشترک سالم و آرام‌تری می‌گردد. توجه و وقت گذاشتن برای همسر آن هم در کنار دوستان و آشنایان احساس ارزشمندی بیشتری به او می‌دهد.

اختصاص دادن زمانی برای خوش‌گذرانی

درزمانی برای سپری کردن باهمسر خود در نظر گرفته‌اید، بیهوده به او نچسبید؛ بلکه برای داشتن اوقاتی خوش با او از قبل برنامه بچینید. برای مثال گاهی با او همچون زمان‌های ابتدای آشنایی‌تان به ‌قرار ملاقات عاشقانه بروید. سعی کنید بهترین خاطره‌ها را برای خود و او رقم بزنید. این کار به‌مرور سبب می‌شود هم او و هم خودتان، گذراندن وقت با یکدیگر را از هر چیز دیگری ترجیح دهید.

از علایق او آگاهی پیدا کنید. کارها و تفریحات جدید را باهم امتحان کنید. باهم به سفر بروید و ناشناخته‌ها را در کنار هم تجربه کنید. پیشنهاد می‌شود مقاله سفر با همسر را نیز بخوانید.

تغییر دادن برخی از عادت‌ها

همان‌طور که قبلاً گفته شد، برخی از عادات دوره مجردی لازم است بعد از شروع زندگی مشترک کنار گذاشته شود و یا تغییر کند. هنگامی‌که همسرتان در مورد یکی از رفتارهای همیشگی شما ابراز نارضایتی می‌کند، به آن بی‌توجهی نکنید. لازم است ناراحتی همسرتان را در نظر بگیرید، مشکل اصلی را بیابید و در صورت امکان، رفتار و عادت خود را تغییر دهید. وقت گذاشتن برای همسر و درک او به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر این عادات را شناسایی و رفع کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه همسرداری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره