حل اختلاف در تربیت فرزند

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

حل اختلاف در تربیت فرزند بسیار حائز اهمیت است. اختلاف نظر در تربیت فرزند یکی از مشکلاتی است که بین هر پدر و مادری ممکن است به وجود بیاید. قرار نیست که ما و دیگران همیشه راجع به موضوعات مختلف یکسان فکر کنیم. اما گاهی این اختلاف‌نظرها بسیار شدید می‌شوند. یا ممکن است شما بر سر موضوعات جدی مثل تربیت فرزند با همسرتان دچار اختلاف بشوید. در این شرایط چه باید کرد؟

این سؤالی است که برای بسیاری از زوجین پیش می‌آید. مشاورین معتقدند عدم تفاهم در تربیت فرزند یکی از موضوعاتی است که می‌تواند پیامدهای منفی بسیاری برای رابطه شما و تربیت فرزندتان داشته باشد. به همین خاطر باید این مشکل را برطرف کنید. صحبت با یکدیگر و همین‌طور کمی انعطاف‌پذیری می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. به‌علاوه به‌خاطر داشته باشید که حتما باید درباره نحوه برخورد و تربیت فرزندتان مشاوره کودک دریافت نمایید.

اختلاف در تربیت فرزند

آسیب‌دیدن رابطه زوجین

احتمالاً برای شما هم پیش آمده که بر سر تربیت فرزند با همسرتان درگیر شده باشید. هرچقدر موضوع بحث جدی‌تر باشد اختلاف میان شما و همسرتان نیز جدی‌تر خواهد بود. گاهی اوقات پیش می‌آید که شما و همسرتان هیچ‌کدام حاضر نیستید از اصول خود کوتاه بیایید. این شرایط در درجه اول به رابطه شما و همسرتان آسیب می‌زند. اختلاف‌نظر و دعواهای میان شما باعث می‌شود هرکدام احساس کنید که طرف مقابل ارزشی برای صحبت‌هایتان قائل نیست. این می‌تواند مشکلات بسیاری را برای رابطه شما به همراه داشته باشد.

تربیت نامناسب کودک

مهم‌تر از اختلافی که بین زوجین پیش می‌آید تربیت ناصحیح کودک است. یک‌لحظه خودتان را به‌جای فرزندتان بگذارید؛ تصور کنید در شرایطی هستید که دو نفر از شما می‌خواهند یک کار را با دو روش مختلف انجام بدهید. این موضوع تا چه حد شما را دچار تعارض می‌کند؟ در چنین شرایطی چطور می‌توانید تصمیم بگیرید که این کار را چطور انجام بدهید؟ عدم تفاهم شما بر سر تربیت فرزند چنین شرایطی را برای کودک ایجاد می‌کند. و احتمالاً در چنین شرایطی فرزند شما راجع به هیچ موضوعی نمی‌تواند تصمیم بگیرد. بسیاری از مواقع این دوگانگی‌ها تا بزرگسالی در شخصیت کودک باقی می‌مانند. برای آشنایی با بهترین روش های تربیت کودک کلیک کنید.

حل اختلاف در تربیت فرزند

روش های مختلفی برای حل اختلافات در تربیت فرزند وجود دارد. شما و همسرتان هر دو باید فعالانه نسبت به حل این مسائل مشارکت نمایید. پس قبل از هر خواندن نکات زیر حتما مقاله اختلاف بر سر تربیت فرزند را بخوانید.

اختلاف ها را به فرزندانتان نشان ندهید

اولین نکته‌ای که باید رعایت کنید این است که اختلاف خود را به فرزندتان نشان ندهید. اگر فرزندتان متوجه این اختلاف بشود به‌راحتی به آن نفوذ خواهد کرد. بسیاری از کودکان وقتی دوست ندارند کاری را انجام بدهند در مقابل شما به والد دیگر پناه خواهند برد. در حقیقت در این شرایط آنها به‌راحتی از اختلاف شما برای رسیدن به خواسته‌های خودشان استفاده می‌کنند. به همین خاطر یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که هرگز اختلاف‌های‌تان را در مقابل فرزندتان آشکار نکنید. هرچقدر هم که با همسرتان اختلاف دارید در مقابل کودک نشان بدهید که با نظر پدر یا مادرش موافق هستید.

برای حل اختلاف در تربیت فرزند با همسرتان صحبت کنید

یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای اینکه اختلاف‌نظر با همسرتان را برطرف کنید این است که با او صحبت کنید. سعی کنید احساسات و افکار خودتان راجع به تربیت فرزند را به همسرتان بگویید؛ و صحبت‌های او را هم بشنوید. سپس با کمک یکدیگر قوانین مشخصی برای تربیت فرزندتان در نظر بگیرید.

منعطف باشید

یکی از نکاتی که در تربیت فرزندتان باید به آن توجه کنید انعطاف‌پذیری است. یادتان باشد همسرتان نیز به‌اندازه شما در تربیت فرزندتان سهم دارد. به‌علاوه هر دوی شما برای رسیدن به یک هدف مشخص تلاش می‌کنید. پس اختلاف‌نظر میان شما نمی‌تواند چندان هم صحیح باشد. به همین خاطر بهتر است در صحبت با همسرتان کمی انعطاف داشته باشید. اگر احساس می‌کنید آنچه او می‌گوید با خواسته شما در تضاد است بهتر است برای حفظ آرامش در خانواده کمی هم از خواسته‌های خودتان کوتاه بیایید.

اختلاف در تربیت فرزند و بالا بردن اطلاعات

یکی از بهترین راهکارهایی که می‌توانید از آن استفاده کنید بالابردن اطلاعات‌تان است. بسیاری از اختلاف‌های میان شما و همسرتان به این خاطر است که هرکدام سعی می‌کنید کودک را بر اساس اصول خود بزرگ کنید. در چنین شرایطی بهتر است ببینید تحقیقات متخصصین راجع به این موضوع چه می‌گوید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید اصول مشخصی برای تربیت فرزندتان در نظر بگیرید.

صلاح فرزندتان را در نظر بگیرید

برای اینکه اختلاف‌نظر با همسرتان را کم‌تر کنید به خودتان یادآوری کنید هدف شما آرامش فرزندتان است. پس به‌جای تلاش برای اینکه حرف خودتان را به کرسی بنشانید به این موضوع فکر کنید که چه چیزی بیشتر به صلاح فرزند شما خواهد بود.

برای آشنایی با انواع اشتباهات تربیتی والدین کلیک کنید.

مشاوره برای اختلاف در تربیت فرزند

همان‌طور که گفتیم عدم تفاهم در تربیت فرزند موضوعی است که پیامدهای منفی بسیاری خواهد داشت. این پیامدها رابطه شما و همین‌طور شخصیت فرزندتان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. به همین خاطر بهتر است برای برطرف‌کردن آن به فکر راه چاره‌ای باشید. یکی از بهترین روش‌ها برای حل این اختلاف‌نظرها کمک‌گرفتن از مشاورین متخصص است. مشاورین با آگاهی که از نیازهای کودک در هر دوره سنی به خوبی می‌توانند شما را راهنمایی کنند. آن‌ها به شما کمک خواهند کرد تا بهترین راه‌حل برای تربیت فرزند و همین‌طور پایان‌دادن به اختلاف نظرهایتان را پیدا کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه حل اختلاف در تربیت فرزند می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

چطور به همسرم بگویم که راجع به تربیت فرزندمان اشتباه می‌کند؟

اینکه همسرتان با شما اختلاف‌نظر دارد به معنای آن نیست که دیدگاه او اشتباه است. اما اگر با یکدیگر اختلاف دارید بهتر است از روش‌هایی مثل صحبت‌کردن، کمک‌گرفتن از مشاورین و همین‌طور بالابردن اطلاعات خود استفاده کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره