افزایش اعتماد به نفس همسر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

چه راه‌های برای تقویت اعتماد به نفس همسر وجود دارد؟ این سؤال می‌تواند برای بسیاری از خانم‌ها و آقایان تبدیل به یک دغدغه شود. اعتمادبه‌نفس پایین یکی از مشکلاتی است که هم خود فرد و هم اطرافیان او را آزار خواهد داد. ممکن است از اینکه می‌بینید همسرتان علی‌رغم همه توانایی‌هایی که دارد اعتمادبه‌نفس لازم برای انجام کارهایش را ندارد ناراحت شوید و به دنبال راهی باشید که بتوانید اعتمادبه‌نفس را به او برگردانید. خوشبختانه باید گفت که رفتارهای شما تا حد زیادی روی بالارفتن اعتمادبه‌نفس همسرتان تأثیر خواهد داشت. راهکارهایی که در ادامه شرح دادیم کمک زیادی به بالا بردن اعتماد به نفسر همسر تان خواهد اشت. همچنین به خاطر داشته باشید که کمک‌گرفتن از مشاوره خانواده در هر زمانی برای شما و همسرتان بسیار مفید است.

برای دریافت مشاوره در زمینه تقویت اعتماد به نفس همسر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

راهکارهایی برای تقویت اعتماد به نفس همسر

راه های تقویت اعتماد به نفس همسر

پایین بودن اعتماد به نفس همسرتان می‌تواند ناشی از مسائل مختلف باشد، اما برای اینکه بتوانید شرایط را برای ایشان تغییر دهید شما به عنوان همسر تاثیر زیادی دارید.  تقویت اعتماد به نفس همسرتان در بالا رفتن کیفیت زندگی مشترک، آینده فرزندان و … به طور مستقیم اثر می‌گذارد. بنابراین باید با به کارگیری راهکارهایی به او در بالا بردن اعتماد به نفس‌اش تلاش کنید. در ادامه راهکارهای مفیدی ذکر شده است. پیشنهاد می‌شود مقاله خانواده سالم را نیز بخوانید.

 🔰از همسرتان نظر بخواهید

کسانی که اعتماد به نفس پایینی دارند معمولاً شهامت بیان نظراتشان را ندارند. آن‌ها بیشتر اوقات فکر می‌کنند که نظرات‌شان خوب نیست و بهتر است آنچه را دیگران می‌گویند تأیید کنند. به همین خاطر برای تقویت اعتماد به نفس همسر یک راه‌حل مناسب این است که از او نظر بخواهید. این کار شما چندین فایده خواهد داشت. اولاً به‌تدریج این باور را در همسرتان ایجاد خواهید کرد که نظرات او و همین‌طور خود او برای شما اهمیت دارند. ثانیاً او متوجه خواهد شد که همیشه هم نظراتش اشتباه یا مسخره نیستند و به‌تدریج شهامت کافی برای صحبت‌کردن و بیان خواسته‌ها و نظراتش را پیدا خواهد کرد. برای آشنایی بیشتر با ویژگی های خانواده موفق کلیک کنید.

 🔰برای تقویت اعتماد به نفس همسر تان انجام‌ برخی کارها را به او بسپارید

یکی از بهترین تمرین‌ها برای تقویت اعتماد به نفس همسر این است که فعالیت­‌های مختلفی را انجام بدهند. این موضوع باعث می­‌شود آن‌ها باور کنند که در انجام کارها خیلی هم بد نیستند و می­‌توانند مثل دیگران کارها را انجام بدهند. به همین خاطر انجام برخی فعالیت­‌ها مثل خریدهای خانه را به همسرتان بسپارید. اما اگر همسرتان در این کارها ضعیف است، اشتباهات او را به صورت دوستانه و آرام آرام تصحیح کنید. هرگز از عبارت­‌هایی مثل (باز هم که نتوانستی……) یا ( اگر خودم انجام می‌دادم بهتر بود…..) استفاده نکنید.

یکی دیگر از روش­‌هایی که می‌تواند تا حد زیادی به همسرتان کمک کند این است که بعضی مواقع نشان دهید که ناتوان شده­‌اید و به کمک او نیاز دارید. این کار باعث می­‌شود همسرتان احساس مفید بودن بکند.

 🔰نقاط قوت همسرتان را بیان کنید

هر کدام از ما در کنار ضعف­‌هایی که داریم نقاط مثبتی هم داریم. برای تقویت اعتماد به نفس همسر تان، روی این نقاط قوت تمرکز کنید. یکی از ویژگی­‌های کسانی که اعتمادبه‌نفس پایینی دارند این است که نمی­‌توانند ویژگی­‌های مثبت خود را ببینند. به همین خاطر اگر‌ بتوانید این ویژگی­‌ها را در او پیدا کرده و یادآوری کنید بسیار یاری رسان خواهد بود.

 🔰برای تقویت اعتماد به نفس همسر واقعیت را به اندازه نشان دهید

همسران معمولاً به دو صورت به افکار طرف مقابل واکنش نشان می­‌دهند؛ یا به طور کلی واقعیت را انکار می‌کنند و به همسرشان می‌گویند که هیچ مشکلی ندارد یا مثل دیگران او را تحقیر می‌کنند که چرا اعتمادبه‌نفس لازم برای هیچ کاری را ندارد.

باید گفت که هردوی این رفتارها به یک اندازه اشتباه هستند. به عنوان همسر باید بتوانید برای تقویت اعتماد به نفس همسر واقعیت را به شریک زندگی‌تان نشان بدهید و به او کمک کنید تا راهکاری برای شرایط موجود پیدا کند. سعی کنید در فضایی دوستانه صحبت­‌ها و افکار همسرتان را بشنوید و بخش­‌هایی از آن را که به نظرتان اشتباه می­‌آید اصلاح کنید. به علاوه همسرتان را راضی کنید که برای بالا بردن اعتماد به نفس خود از یک مشاور کمک بگیرد.

🔰فضای شادی را برای همسرتان فراهم کنید

یکی دیگر از راه های تقویت اعتماد به نفس همسر شاد نگه داشتن محیط خانه و خانواده است. سعی کنید محیط خانه را شاد و پر از انرژی کنید. به همسرتان محبت داشته باشید و به او بگویید که در کنارش احساس خوشبختی می­‌کنید. این کارتان باعث می‌شود همسرتان باور کند در این جنبه از زندگی خود موفق شده است. با توجه به اهمیتی که زندگی مشترک در زندگی هر کدام از ما دارد این موضوع می‌تواند تأثیر بسیاری روی سلامت روان همسر شما داشته باشد.

 🔰اصول صحیح انتقاد کردن را بلد باشید

یادگیری اصول انتقاد کردن نیز از دیگر راه های تقویت اعتماد به نفس همسر است. اینکه چطور از همسرتان انتقاد می­‌کنید تأثیر بسیاری روی اعتمادبه‌نفس او خواهد داشت. یادتان باشد ایراد گرفتن و انتقاد بیش از حد می‌تواند اعتمادبه‌نفس یک فرد سالم را هم از بین ببرد. حال اگر همسر شما به خودی خود اعتمادبه‌نفس پایینی دارد این کار شما می‌تواند آسیب جدی برای شرایط روحی او داشته باشد. به همین خاطر اگر می‌خواهید نکته ای را به همسرتان تذکر بدهید ابتدا اصول انتقاد صحیح را یاد بگیرید و سپس دست به انتقاد بزنید. برای اطلاع از راه های کمک به همسر کلیک کنید.

 🔰از همسرتان تعریف کنید

هنگامی که در یک جمع قرار دارید  از همسرتان تعریف کنید و به دیگران بگویید که از زندگی با همسرتان راضی هستید. این کار شما باعث می‌شود او احساس رضایت و غرور کرده و تقویت اعتماد به نفس همسر را موجب می‌شود. باور به اینکه او توانسته در زندگی مشترک خود موفق باشد می‌تواند تأثیر بسیاری روی اعتماد به نفس وی داشته باشد. برای آشنایی با راه‌های حمایت از همسر کلیک کنید.

🔰به ظاهر خود برسید

فراموش نکنید که یکی از راهکارهای موثر در زمینه تقویت اعتماد به نفس همسر آراستگی ظاهری طرف مقابل است. اگر برای او و حتی در خانه ظاهر خوبی داشته و به خود برسید؛ همسر نیز از داشتن شما احساس خوبی کرده و حتی اعتماد به نفس او در شرایط دیگر نیز افزایش می‌یابد.

🔰پیش قدم شدن برای رابطه جنسی

یکی از مسائلی که در زندگی مشترک اعتماد به نفس افراد را خدشه دار می‌کند؛ مشکلات جنسی است. از این رو اگر همسر شما به این دلیل مدتی است که ناراحت و گوشه گیری شده است؛ شما برای رابطه جنسی پیش قدم شده و به او نشان دهید که هنوز هم به نزدیکی با او علاقه مند هستید.

🔰به او فضا دهید

بهتر است برای تقویت اعتماد به نفس همسر کمی به او فضا دهید. در واقع اجازه دهید که حریم خصوصی خودش را داشته و گاهی آن را تنها بگذارید. اینکار به معنی اهمیت ندادن به او نیست. بلکه باید تعادل را رعایت کنید.

اهمیت تقویت اعتماد به نفس همسر در زندگی مشترک

اهمیت تقویت اعتماد به نفس همسر

اعتماد به نفس همسر یکی از مهم ترین موضوعات در زندگی مشترک است. از این رو بهتر است این موضوع را جدی گرفته و به آن اهمیت دهید. همچنین برای تقویت اعتماد به نفس همسر خود حتما از یک مشاور کمک گرفته و این موضوع را با کمک او حل نمایید. چرا که احتمالا این شرایط تشدید شده و فرد به طور کلی عملکرد خود را در بخش های دیگر زندگی نیز از دست می‌دهد. از این مسئله را جدی بگیرید.

اهمیت مشاوره در تقویت اعتماد به نفس همسر

اعتمادبه‌نفس پایین گاهی اوقات موضوعی نیست که به سادگی بتوانید آن را برطرف کنید. تربیت­‌های اشتباه کودکی گاهی اوقات چنان این موضوع را در فرد نهادینه کرده است که شما هرگز نمی‌توانید با استفاده از چند راهکار ساده افکار همسرتان را تغییر بدهید. به زبان ساده­‌تر باور به اینکه (من توانایی انجام هیچ کاری را ندارم) گاهی اوقات نتیجه سال­‌ها تجربه است. و شما نمی توانید یک نفره و در زمان کوتاه این تجربه سالیانه را از بین ببرید.

بسیاری از مواقع برخلاف تلاش­‌های شما برای تقویت اعتماد به نفس همسر ،او به دلیل ترسی که از تغییر کردن دارد با شما همکاری نخواهد کرد. یا باورهای منفی او چنان قدرتمند هستند که هرچقدر می‌خواهید نتایج مثبت را به او نشان دهید آن­ها را نخواهد پذیرفت. در چنین شرایطی بهتر است به جای رها کردن شرایط از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین با استفاده از روش­‌های درمانی مختلف می­‌توانند به شما و همسرتان کمک کنند تا این مشکلات را از بین ببرید و زندگی سالم تری داشته باشید.

سخن پایانی

تقویت اعتماد به نفس همسر از جوانب مختلفی می‌تواند کیفیت رابطه زناشویی را افزایش دهد. از این بهتر است در این مورد در ابتدا با همسر خود صحبت کرده و علت آن را جویا شوید. در قدم بعدی حتما از یک مشاور کمک گرفته و با راهنمایی و مشورت او ارتباط موثرتری با همسر خود برقرار نمایید. در این راه به او کمک کرده و از او حمایت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تقویت اعتماد به نفس همسر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سوالات متداول

مهم­‌ترین دلیل اعتمادبه‌نفس پایین مردان و زنان چیست؟

تربیت اشتباه کودکی و والدینی که به کودک اجازه نمی­‌دهند مستقلانه کارهایش را انجام بدهد باور به ناتوانی را در او ایجاد می‌کنند.

بهترین راه برای بالا بردن اعتمادبه‌نفس کدام است؟

سعی کنید انجام دادن بعضی از کارها را به همسرتان بسپارید؛ از نقاط قوت و توانایی­‌های او تعریف کنید و فضای شادی را در خانه ایجاد کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره