مقابله به مثل کردن در رابطه چه تبعاتی دارد؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مقابله به مثل کردن در رابطه به معنای رفتار همسان با طرف مقابل است. این رفتار هم می‌تواند شامل موارد مثبت و هم موارد منفی در زندگی باشد. مقابله به مثل کردن در موارد مثبت مثل عشق ورزیدن، جواب خوبی را با خوبی دادن و … معنا می‌شود و می‌تواند کیفیت روابط زوجین را بالا ببرد. اما در این مقاله قصد داریم به مقابله به مثل کردن در رابطه در موارد منفی بپردازیم. اینکه تا چه حد می‌تواند اثرات منفی بر روی رابطه زوجین داشته باشد. البته راهکارهای موثرتری را به جای مقابله به مثل کردن نیز ارائه کرده‌ایم. پیشنهاد می‌شود مقاله دوستی دختر و پسر را نیز بخوانید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مقابله مثل کردن در رابطه می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

مقابله به مثل کردن در رابطه

مقابله به مثل در معنای لغوی به معنای تلافی کردن، بازخورد یکسان به طرف مقابل و … است. در واقع اگر فردی پاسخ طرف مقابل خود را مشابه خودش بدهد، با او مقابله به مثل کرده است.

در رابطه هر دختر و پسری و یا زندگی زناشویی هر زوجی، ممکن است برخی اختلافات وجود داشته باشد. در واقع در زمان‌های مختلف ممکن است زوجین به دلایلی از یکدیگر ناراحت شوند و میان آن‌ها آشفتگی به وجود آید. در این حالت ممکن است یکی از آن‌ها رفتاری متضاد و یا غیراخلاقی انجام دهد. مثلا اقدام به داد و فریاد کند و یا لجبازی نماید.

برخی از زوجین در چنین شرایطی بودن در یک رابطه عاطفی با طرف مقابل را فراموش می‌کنند. به همین دلیل تمام سعی خود را دارند که با مقابله به مثل کردن، همسرشان را شکست دهند.

این اقدام در رابطه و در چنین مواقعی آتش اختلافات را شعله ورتر می‌کند، در نهایت باعث آسیب به رابطه احساسی طرفین شود. گاهی مقابله به مثل کردن با دست گذاشتن بر روی نقاط ضعف، تحقیر طرف مقابل و … همراه می‌شود که اثرات بدتری در پی دارد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

مقابله به مثل کردن در رابطه با همسر عصبانی

بسیاری از افراد حتی در رابطه‌های خصوصی و زندگی زناشویی خود نیز انسان‌های پرخاشگر و عصبانی هستند. عصبانیت می‌تواند ناشی از نوسانات هورمونی، افسردگی، آسیب‌های دوران کودکی، مشکلات موجود در زندگی، فشار کاری، استرس و اضطراب، عزت نفس پایین، مشکل در رابطه عاطفی و … باشد.

همسر عصبانی گاه شرایط را برای طرف مقابل به نحوی فراهم می‌کند که حتی اگر او مقصر هم نباشد، دچار برخی عواطف همچون غم، ترس، خشم و عصبانیت می‌شود.

رفتار همسان با همسر عصبانی مشکلات را بیشتر می‌کند، به همین دلیل طرف مقابل در نهایت مجبور به تحمل، عقب نشینی و … خواهد بود. به جای مقابله به مثل کردن در رابطه با کسی که بر سر موضوعات مختلف عصبانی می‌شود، بهتر است آرامش خود را حفظ کنید و سعی کنید با ملایمت با او صحبت کنید.

کسی که عصبانی است، همانند یک شعله آتش است که اگر در برخورد با او مقابله به مثل کنید؛ این آتش شعله ورتر خواهد شد اما اگر با آرامش و ملایمت سعی کنید او را آرام کنید، می‌توانید آتش وجود او را خاموش کنید. برای اطلاع بیشتر در این باره حتما مقاله تحقیر شدن در رابطه را بخوانید.

راهکار جایگزین مقابله مثل کردن با همسر عصبانی

برای اینکه در زمانی که همسرتان عصبانی است، بتوانید خشم خود را کنترل کنید؛ به این فکر کنید که او همواره شما را دوست داشته و برای رفاه شما کار کرده است و اگر حالا به دلیل وجود برخی مشکلات عصبی است، این شما هستید که باید او را آرام کنید

منظور از آرام کردن همسر این است که ابتدا به او فرصت دهید تا کمی خشم‌اش فروکش کند و سپس با او همدلی داشته باشید. سعی کنید توانایی درک حس طرف مقابل خود را به دست آورید.

مهم‌ترین موضوعی که در برخورد با همسر خشمگین مطرح است، این است که شما از مهارت‌های کافی شامل مهارت‌های مدیریت خشم، اضطراب و هر هیجان دیگری برخوردار باشید.

به جای مقابله به مثل با بهره‌گیری از مهارت گوش دادن فعال، سعی کنید به همسرتان اجازه دهید با شما صحبت کند. این کار به او کمک می‌کند تا بتواند دلیل خشم خود را به شما بگوید. بدون این که توجیه و یا قضاوتی کنید به احساسات او گوش دهید.

مقابله مثل کردن با همسر لجباز

یکی دیگر از رفتارهایی که میان برخی از زوجین دیده می‌شود، لجبازی است. بسیاری از زوجین با دیدن لجبازی طرف مقابل سعی دارند آن‌ها هم مقابله به مثل کردن را در پیش بگیرد. در واقع با این کار قصد دارند به رفتار ناپسند همسرشان پاسخ دهند.

اما مقابله مثل کردن با همسر لجباز هیچگاه حلال مشکلات نبوده و نیست. این کار فقط باعث می‌شود به مرور احساس خوب میان شما از بین برود. از طرفی دیگر لجبازی کردن به عادت و جزئی از اخلاق تبدیل خواهد شد.

از دیگر پیامدهای منفی مقابله به مثل کردن با همسر لجباز، این است که فرزندان نیز از پدر و مادر خود الگوبرداری می‌کنند.

راهکار جایگزین مقابله مثل کردن با همسر لجباز

اگر همسرتان با فعالیت شما در یک زمینه مخالفت می‌کند و احساس شما این است که این مخالفت او ناشی از لجبازی است؛ بهتر است نظر او را در این مورد تغییر دهید.

برخی از افراد با مشاهده لجبازی همسرشان، سعی می‌کنند آن‌ها نیز با علاقه مندی‌های طرف مقابل مخالفت کرده و لجبازی خود را نشان دهند. این عمل در نهایت باعث دوری آن‌ها از یکدیگر می‌شود.

اگر همسرتان با شما در مورد یک موضوع خاص لجبازی دارد، در عین داشتن آرامش با او صحبت کنید و او را در مورد انجام و یا عدم انجام کار مورد نظر متقاعد کنید.

مقابله مثل کردن با همسر بد دهن

مشکل بسیاری از افراد این است که با شروع یک درگیری حتی ساده شروع به بددهنی می‌کنند و باعث بزرگ‌تر شدن مشکلات می‌شوند. مقابله به مثل کردن با همسر بددهن، ضمن اینکه باعث از بین رفتن حرمت‌ها می‌شود؛ حرف زدن همراه با بددهنی و ناسزاگویی را نیز به یک موضوع عادی میان طرفین تبدیل می‌کند. از طرفی دیگر ناسزاگویی مقدمه‌ای برای شروع درگیری‌های بزرگ‌تر می‌باشد.

راهکار جایگزین مقابله به مثل با همسر بددهن

اگر در شرایطی قرار گرفتید که همسرتان اقدام به ناسزاگویی کرد، شما سعی کنید سکوت کنید تا خشم او فروکش کند و به اشتباه خودش پی ببرد.

در واقع رفتار طرف مقابل در ادامه دادن به ناسزاگویی همسر نقش بسیاری دارد. سعی کنید اگر او صحبت‌های خود را به شیوه‌ای مثبت مطرح کرد، شما بازخورد خوبی داشته باشید و در مقابل صحبت‌های منفی او را بی جواب بگذارید. با این کار به مرور او این عادت ناپسند را کنار می‌گذارد.

سعی کنید همواره به عنوان یک همسر از الفاظ زیبا استفاده کنید. این امر را برای همسر و فرزندان خود به یک عادت پسندیده تبدیل کنید.

بیشتر بخوانید : مرور رابطه

راهکارهایی برای دوری از مقابله مثل کردن در رابطه

دوری از مقابله به مثل کردن

اگر برای‌تان این سوال مطرح است که “چه کاری به جای مقابله بمثل کردن می‌شود انجام داد؟”، پس بهتر است روی مهارت‌های ارتباطی خود و همسرتان کار کنید. عدم توجه به این موضوع در آینده نه چندان دور ازدواج‌تان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

✅گاهی باید سکوت کنید

همواره و در هر لحظه‌ای سعی کنید که عشق میان خود و همسرتان را در نظر داشته باشید. کسی که مقابل شماست دشمن قسم خورده‌تان نیست، بنابراین نیازی نیست با مقابله به مثل کردن او را شکست دهید. او همسر و عشق زندگی شما است و گاهی باید از اشتباهات او بگذرید.

بنابراین بهتر است در لحظه‌های مختلف زندگی گاهی سکوت کنید و اجازه دهید همسرتان در حالت عادی قرار گیرد و بعد با آرامش با یکدیگر صحبت کنید.

✅ به جای مقابله به مثل کردن معذرت خواهی کنید

ممکن است در برخی موارد علت رفتارهای همسرتان، بازخوردی به رفتارهای شما باشد؛ بنابراین بهتر است به جای مقابله مثل کردن، از او معذرت خواهی کنید و یا به او حق بدهید.

✅ به جای مقابله به مثل کردن، خوب گوش بدهید

سعی نکنید در شرایط مختلف بدون شنیدن حرف‌های طرف مقابل سریع تصمیم‌گیری کنید و مقابله به مثل را در پیش بگیرید. لازم است در وجود خود مهارت گوش دادن را تقویت کنید. گوش دادن فعال باعث می‌شود حرف‌های همسرتان را بشنوید و او را درک کنید و پس از اتمام حرف‌هایش، شما نظرات خود را بگویید.

سخن آخر

مقابله به مثل کردن یکی از واکنش های ناپخته ایست که می‌تواند روابط فرد را با مشکلات و مسائل زیادی روبرو بکند. ما در مواجهه با دیگران طبیعتا تمام نظرات و رفتارهای هم را نمی‌پسندیم. شاید همین تفاوت هاست که ما را به هم نزدیک می‌کند. اما گاه این تفاوت ها تبدیل به اختلاف شده و یکی از طرفین را آزار می‌دهد. کسانی که راهکار مناسبی برای متوجه ساختن رفتارهای آزاردهنده طرف مقابل ندارند، از مقابله به مثل کردن برای نشان دادن میزان آزاردهندگی او استفاده می‌کنند.

همانطور که در این مقاله خواندید این روش نه تنها موثر نیست بلکه موجب انفصال نیز می‌شود. پس شما با مطالعه و کسب اطلاعات بیشتر و تقویت مهارت‌های ارتباطی خود می‌توانید رفتارهای مناسب‌تری در چنین شرایطی در پیش بگیرید.

اگر دائم در روابط‌تان دچار مشکل و اختلاف می‌شوید، حتما از خدمات مشاوره روانشناسی ذهن نو بهره ببرید. این مجموعه به صورت تلفنی، حضوری و آنلاین به شما خدمات درمانی را با جدیدترین متدهای درمانی ارائه می‌دهد.

برای دریافت مشاوره در زمینه مقابله مثل کردن در رابطه می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره