تغییر رفتار بعد از ازدواج | چرا شخصیت بعضی ها بعد ازدواج عوض می شود؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تغییر رفتار بعد از ازدواج امری اجتناب ناپذیر است. چرا که عوض شدن شرایط زندگی، اضافه شدن مسئولیت‌ها و تغییر نقش همگی از جمله عواملی هستند که به بروز تغییرات رفتاری در افراد می‌انجامند. این تغییرات زمانی نگران کننده می‌شوند که فرد، شخصیت حقیقی خود را پیش از ازدواج پنهان کرده باشد و با آغاز زندگی مشترک دیگر نتواند به پنهانکاری ادامه دهد. این شرایط در اکثر موارد چالش‌ها و تعارضات شدیدی ایجاد می‌کند و منجر به تنش‌های جدی می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تغییر رفتار پس از ازدواج تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

تغییر رفتار بعد از ازدواج

بسیاری از مردان و زنان تا قبل ازدواج رفتار متفاوتی با بعد از ازدواج دارند. به عبارتی آن ها بعد از اینکه خرشان از پل گذشت چهره دیگری از خود به همسرشان نشان می‌دهند. هیچ کدام از طرفین چنین رابطه برنده نیستند. بایدبدانید که یک رابطه‌پایدار تنها با صداقت شکل خواهد گرفت. بنابراین تغییر رفتار بعد از ازدواج یکی از معضلاتی است که تنها با بلوغ روانی می‌توانید با آن مقابله کنید. راه های زیادی برای شناخت واقعی وجود دارد. دریافت خدمات مشاوره پیش از ازدواج یکی از مطمئن ترین این راه‌هاست. در ادامه به برخی از علل تغییر رفتار پس از ازدواج اشاره کرده ایم.

برای آشنایی با راه های شناخت پیش از ازدواج کلیک کنید.

علل تغییر رفتار پس از ازدواج

ازدواج با خود تغییرات کلی برای مرد و زن ایجاد می‌کند، زندگی متاهلی با دوران مجردی تفاوت‌های زیادی دارد. این تفاوت‌ها باعث می‌شوند که پخته‌تر شده و خود را با شرایط موجود وفق بدهیم. بنابراین تا حدودی تغییر طبیعی و حتی لازم است. در ادامه علل این تغییرات را شرح داده‌ایم.

1- تغییر نقش

پس از ازدواج به یک باره نقش‌های جدیدی به زندگیتان اضافه می‌شوند که تا دیروز وجود نداشتند. برای مثال شما هم اکنون باید به عنوان یک همسر، عروس یا داماد خانوده ایفای نقش کرده و وظایفی را انجام دهید. از آنجایی که هرکدام از این نقش‌ها رفتارهای جدیدی را از شما طلب می‌کند، به مرور زمان متوجه می‌شوید که از زمان مجردی تغییر کرده و دغدغه‌های جدیدی در وجودتان پیدا شده است.

2- تغییر اولویت ها

برخی از دوست یا آشنای متاهل‌شان انتقاد می‌کنند که دیگر همانند سابق نیستند. علت این مسئله واضح است، هر کسی با آغاز زندگی مشترک اولویت هایش تغییر می‌کند، آن‌ها پیش از هرچیز وظیفه دارند به همسر و فرزندان‌شان رسیدگی کنند، در نتیجه نمی‌توانند مانند گذشته بیشتر اوقات خود را با دوستان بگذرانند یا کاملا همانند دوران مجردی خود رفتار نمایند.

3- تعهد و وظیفه شناسی

یکی از فاکتورهای اصلی برای شروع زندگی مشترک برخورداری از روحیه تعهد و وظیفه شناسی است. تعهد به همسر و خانواده جدید باعث می‌شود که شما قبل از انجام هرکاری زندگی مشترک‌تان را در نظر بگیرید و تلاش کنید به آن پایبند بمانید. این مسئله می‌تواند روابط شما با جنس مخالف یا حتی دوستان هم جنس را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد.

چه زمانی عوض شدن و تغییر رفتار پس از ازدواج نا بهنجار است؟

در برخی موارد تغییر رفتار بعد از ازدواج نا بهنجار تلقی شده و منجر به بروز تنش میان زن و شوهر می‌شود. از جمله این موارد می‌توان به زمانی اشاره کرد که مرد یا زن قبل از ازدواج دائما تلاش می‌کنند شخصیت بهتری از خود نشان دهد و نقاط ضعف و یا خصوصیات منفی خود را پنهان کند.

اما با آغاز زندگی مشترک هیچ کدام نمی‌توانند تا آخر عمر به این رویه ادامه دهند، پس به ناچار به مرور زمان به دست خود تصویر زیبایی که از شخصیت‌شان خلق کرده‌اند را خراب کنند. به همین خاطر متخصصان همواره توصیه می‌کنند در آشنایی‌های قبل از ازدواج تا حد ممکن تلاش کنید صادقانه برخورد کرده و جنبه‌های مثبت و منفی وجود خویش را با شریک آینده‌تان در میان بگذارید.

همچنین برخی ممکن است برای آنکه بتوانند رضایت خاطر طرف مقابل را جلب کنند، اعتقادات و باورهای خود را پنهان سازند، باورهای مذهبی از جمله این اعتقادات هستند. مخفی کاری درباره افکار و باورها نیز پایدار نمی‌ماند و دیر یا زود خود واقعی فرد در طی زندگی مشترک نمایان شده و منجر به بروز تعارض می‌شود.

بیشتر بخوانید : رابطه قبل ازدواج

پیشگیری از تغییر رفتار پس از ازدواج

برای اینکه پس از ازدواج ناگهان با شخصیت جدیدی از همسرتان رو به رو نشوید باید قبل از شروع زندگی مشترک اقدامات خاصی انجام دهید. برای مثال از جمله مهم‌ترین و موثرترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید مراجعه به مشاوره پیش از ازدواج است. در طی جلسات مشاوره روانشناس به شما کمک می‌کند تا به کمک مصاحبه و تست‌های شخصیتی با شخصیت حقیقی یکدیگر آشنایی هرچه بیشتری پیدا کنید و با تصویری واقعی‌تر از یکدیگر رو به رو شوید. این امر باعث می‌شود که پس از ازدواج خصوصیات رفتاری همسرتان کمتر غافل گیرتان کند و برای مواجهه با چالش‌ها آمادگی بیشتری خواهید داشت. برای دریافت مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید.

راه های برخورد با تغییر رفتار بعد از ازدواج

حال که از ازدواج تان گذشته و متوجه تغییر رفتار همسرتان بعد از ازدواج شده اید. با اتخاذ راهکارهایی می‌توانیداز مشکلات پیشرو جلوگیری کنید. ما از همین قدم اول پیشنهادمی‌کنیم که نگرش منفی‌تان را کنار بگذارید و با علت یابی و رفتار مناسب در صدد حل این مساله حرکت کنید.

1- صبوری پیشه کنید

هر رابطه‌ای چالش های به خصوص خودش را دارد. شما باید برای حل این مسائل صبور باشید. زود قضاوت نکنید. به خود و همسرتان زمان بدهید. اوضاع را از زاویه دیگری بسنجید. وضعیت همیشه به آن بدی که تصورمی‌کنید نیست. به علت مشکلات تان بیاندیشید و برای آن ها در زمان مناسب راه حل پیدا کنید.

2- تغییر رفتار بعد از ازدواج | خواسته های همسرتان را جستجو کنید

شما باید به همسرتان بیش از هر کس دیگری توجه نمایید. او کسی‌است که همیشه و همه جا همراه تان خواهد بود. پس خواسته ها و نیازهایش را بیابید. به آن ها بها دهید. مطمئنا او نیز متوجه محبت شما خواهد شد. دیر یا زود شاهد بازگشت این محبت ها خواهید بود.

3- از جنبه های مختلف زندگی حرف بزنید

شما شاید در یک خانه زندگی کنید. اما تجربیات و عقاید متفاوتی دارید. پس برای درک و رسیدن‌به یک نقطه نظر مشترک باید آن ها را تبادل کنید. صحبت‌کردن متمدنانه ترین روش برای تبادل نظر است. شما با صحبت درباره جنبه های مختلف زندگی می‌توانید علت تغییر رفتار بعد از ازدواج را درک کنید. احساسات و افکارتان را در میان بگذارید. همسرتان بیشتر از پیش شمارا درک خواهد کرد.

کلام آخر

تغییر رفتار بعد از ازدواج مساله ای است که احتمالا خیلی از اطرافیان تان قبل‌از ازدواج آن را پیش بینی کرده اند. با شروع زندگی مشترک چنین دیدگاه منفی روی شما و زندگی تان تاثیر منفی خواهد گذاشت. بنابراین شما موظفید که شناخت کاملی نسبت به همسرتان پیدا کنید. دریافت خدمات مشاوره ازدواج یکی از مطمئن ترین راه ها برای جلوگیری از تغییر رفتار بعد از ازدواج می باشد. برای استفاده از خدمات تخصصی کافی است با شماره های درج شده تماس بگیرید. متخصصان ذهن نو به صورت تلفنی و آنلاین خدمات روانشناختی ارائه می دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه تغییر رفتار بعد از ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا شخصیت افراد ممکن است به یکباره پس از ازدواج کاملا تغییر کند؟

این امر به ندرت امکان دارد اتفاق بیافتد. چرا که خصوصیات شخصیتی صفاتی هستند که از اواخر کودکی یا همان نوجوانی پدید آمده و به مرور تا دوران بزرگسالی تثبیت می شوند متخصصان بر این باورند که این خصوصیات به سادگی تغییر نمی کنند. در نتیجه آنچه به عنوان تغییر شخصیت پس از ازدواج شناخته می شوند در حقیقت بازتابی از عدم کسب شناخت کافی در دوران پیش از ازدواج است.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره