بهترین سن ازدواج

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بسیاری از افراد در مشاوره پیش از ازدواج از متخصصین در مورد سن ازدواج سوال می‌پرسند. در واقع اکثر افراد قبل از شروع زندگی مشترک به این فکر می‌کنند که آیا آن‌ها زمان مناسبی را برای ازدواج انتخاب کرده‌اند یا خیر. در نتیجه سن یکی از فاکتورهای اساسی برای این تصمیم گیری مهم است. اما واقعا بهترین سن برای تشکیل یک خانواده جدید چه زمانی است؟ متخصصان بر این باورند که سن تقویمی به تنهایی برای تعیین زمان ازدواج کافی نیست بلکه از آن مهم‌تر رسیدن به بلوغ روانشناختی است. ما در ادامه به توضیحات بیشتری در این باره اشاره کرده‌ایم پس تا انتها همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید : معیارهای انتخاب همسر

سن ازدواج

بهترین سن برای ازدواج چه زمانی است؟ متخصصان در جواب به این سوال این مسئله را مطرح می‌کنند که همه افراد بالغ توانایی ازدواج را دارند اما آنچه که بیش از سن تقویمی بر کیفیت زندگی زناشویی تاثیر می‌گذارد میزان بلوغ عاطفی و روانشناختی در فرد است. نکته حائز اهمیت این جاست که میزان بلوغ روانی همیشه با سن ارتباط مستقیم ندارد. به عبارتی دیگر ممکن است فردی با سن کم به پختگی کافی برای ازدواج برسد اما فردی دیگر با سنی بیشتر از او از بلوغ روانشناختی کافی برای تشکیل خانواده برخوردار نباشد. موارد زیر نشانه‌هایی از وجود بلوغ روانشناختی و عاطفی کافی در فرد هستند.

  • برخورداری از استقلال مالی و هیجانی
  • برخورداری از مهارت همدلی کافی
  • داشتن اعتماد به نفس کافی برای اداره یک خانواده
  • تسلط کافی روی هیجانات و توانایی کنترل خشم
  • برخورداری از انعطاف پذیری روانی و شنیدن نظرات مخالف
  • داشتن توانایی کافی برای سازگاری با شرایط مختلف
  • داشتن درک درست از جنس مخالف
  • توانایی حل مسئله و مدیریت مشکلات خانواده در زمان بحران

نکته بسیار مهم این است که ارزیابی میزان بلوغ روانشناختی برای همه افراد کار آسانی نیست. روانشناسان در جلسات مشاوره قبل از ازدواج با انجام مصاحبه‌ها یا گرفتن آزمون‌های روانشناختی به شما کمک می‌کنند تا بتوانید راحت تر این موضوع را بفهمید و تصمیم گیری معقولانه تری داشته باشید.

بیشتر بخوانید : ازدواج در سن بالا 

عواملی که در تعیین سن ازدواج تاثیر می‌گذارند

تعیین کردن یک سن خاص به عنوان سن مناسب برای ازدواج همه افراد نمی‌تواند نظری کارشناسانه باشد. در واقع هر فرد متناسب با شرایط، ملاک‌ها و هدف‌هایی که در زندگی دارد در یک زمان خاص از زندگی می‌تواند برای ازدواج آماده شود. از جمله عواملی که بر این موضوع تاثیر می‌گذارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

1- رسیدن به رشد جسمی و جنسی

بلوغ جسمانی و رسیدن به رسش جنسی یکی از ابتدایی ترین ملاک‌ها برای ازدواج است. ازدواج کردن افرادی که هنوز به بلوغ نرسیده‌اند نمونه‌ای از کودک همسری است و می‌تواند آسیب‌های روانشناختی بسیاری را برای فرد به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید : ازدواج زودرس

2- تولد فرزند از عوامل موثر در سن ازدواج

تولد فرزندان یکی از عوامل بسیار تاثیر گذار بر سن ازدواج است. افرادی که دوست دارند فرزندانشان اختلاف سنی کمتری با آن‌ها داشته باشند اغلب در سنین پایین تر ازدواج می‌کنند. همچنین این موضوع تا حد زیادی به توانمندی‌های جسمانی بدن زن و مرد نیز ارتباط دارد. قدرت باروری زنان بعد از 40 سالگی تا حد زیادی کاهش می‌یابد و همچنین احتمال بروز خطاهای ژنتیکی برای افرادی که در سنین بالا باردار می‌شوند بیشتر است. در نتیجه همین عوامل باعث می‌شود که بازه زمانی 20 تا 35 سالگی بهترین بازه زمانی برای ازدواج و تولد فرزند شناخته شود.

3- مستقل شدن

در جامعه امروز افرادی که بخواهند زندگی مستقل و خودساخته‌ای داشته باشند به زمان بیشتری نیاز دارند چرا که به دست آوردن شغل و جایگاه اجتماعی مناسب نیازمند گذراندن تکالیف گوناگونی است که از جمله آن‌ها می‌توان به تحصیلات دانشگاهی و خدمت سربازی برای پسران اشاره کرد.

بیشتر بخوانید : اختلاف سنی زیاد در ازدواج 

4- مدیریت فشارهای جنسی از عوامل موثر در سن ازدواج

بدون شک تامین نیازهای جنسی یکی از انگیزه‌های مهم برای ازدواج است اما همه آن نیست. توانایی مدیریت این نیاز در دوران مجردی به شما کمک می‌کند تا بتوانید آگاهانه تر تصمیم بگیرید و از انتخاب‌های عجولانه بپرهیزید. با این حال نبود مجرایی سالم برای ابراز این انرژی درونی می‌تواند در زمان ازدواج تا حد زیادی تاثیر گذار باشد.

5- رسیدن به خودآگاهی کافی

قبل از ازدواج و آشنایی با فردی دیگر ابتدا باید به شناخت کافی در مورد خود برسید. در واقع لازم است بدانید چه کسی هستید؟ از زندگی چه می‌خواهید؟ و چه اهدافی را دنبال می‌کنید؟ شاید این سوال‌ها در ظاهر ساده به نظر بیایند اما بسیاری از افراد در اواسط دوران جوانی هم نمی‌توانند به آن‌ها پاسخ دهند و در زندگی احساس سردرگمی می‌کنند. هرچقدر خودآگاهی دیرتر اتفاق بیافتد دستیابی به آمادگی روانی برای ازدواج نیز به همان اندازه به تعویق می‌افتد. برای آشنایی با معایب بالا رفتن سن ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بهترین سن ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

بهترین اختلاف سنی بین زن و مرد چند سال است؟

بزرگتر بودن مرد در حدود 3 الی 4 سال معمولا به عنوان اختلاف سنی نرمال و ایده آل در نظر گرفته می‌شود. با این حال اختلاف سنی مناسب امری نسبی است و می‌تواند متناسب با ویژگی‌های منحصر به فرد هر زوج تغییر کند.

بهترین سن ازدواج چه زمانی است؟

با توجه به شرایط خانوادگی و فردی هر کس سن مناسب برای ازدواج متفاوت است. اما به طور کلی متخصصین بهترین سن ازدواج برای دختران را 23 الی 28 سالگی و برای پسران 25 تا 30 سالگی میدانند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره