آرامش در خانواده

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آرامش در خانواده یکی از مهم‌ترین نیازهای همه ما است. به همین خاطر این سؤال برای بسیاری از ما پیش می‌آید که چگونه در خانه و خانواده آرامش ایجاد کنیم؟ روان‌شناسان معتقدند اگر شما به دنبال آرامش هستید باید راهکارهایی را برای آن در نظر بگیرید. در غیر این صورت آرامش به‌خودی‌خود در زندگی‌تان ایجاد نخواهد شد. بااین‌حال بسیاری از مواقع آرام نگه داشتن فضا کار دشواری خواهد شد.

به‌خصوص زمان‌هایی که میان اعضا اختلاف پیش می‌آید مدیریت شرایط بسیار سخت خواهد بود. به همین خاطر در این مطلب سعی می‌کنیم راهکارهایی را برای ایجاد آرامش در خانواده با یکدیگر بررسی کنیم. اگر احساس می‌کنید خانواده شما هم در شرایطی قرار گرفته که به تنهایی نمی‌توانید آرامش را به محیط برگردانید شاید بهتر باشد از مشاوره خانواده دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

اهمیت وجود آرامش در خانواده

خانه و خانواده محلی است که همه ما بیشتر ساعت‌های روز خود را در آن می‌گذرانیم. به همین خاطر بسیار مهم است که بتوانید شرایط را مدیریت کنید. احتمالاً شما هم به تجربه متوجه این موضوع شده‌اید که وقتی شرایط خانه آرام باشد برای انجام بقیه کارها هم انرژی خوبی دارید.

درعین‌حال وقتی شرایط خانه به‌هم‌ریخته باشد انگار حوصله انجام هیچ کاری را نداریم. می‌توان گفت آرامش در خانواده می‌تواند روی رفتارهای شما در بیرون از خانه نیز اثر داشته باشد. به همین خاطر متخصصان معتقدند خانواده آرام یکی از مهم‌ترین عوامل در رشد و پیشرفت هر فرد است. برای آشنایی با میزان اهمیت خانواده کلیک کنید.

علاوه بر رشد و پیشرفت یکی دیگر از مزایای خانواده آرام سلامت روان اعضای آن است. باور به اینکه اعضای خانواده دوستمان دارند و در مواقع سختی می‌توانیم روی کمک‌شان حساب کنیم، یکی از مهم‌ترین عوامل در سلامت روان است. این احساس باعث می‌شود شما رضایت بالاتری از زندگی در کنار خانواده داشته باشید و تا حد زیادی انرژی‌های منفی یا خطر بروز بیماری‌هایی مثل افسردگی را کاهش دهید.

راهکارهایی برای ایجاد آرامش در خانواده

هر کدام از اعضای خانواده به نوبه خود موظف اند برای ایجاد آرامش در خانواده تلاش کنند. البته هر چه مسئولیت ها و وظایف فرد در خانواده بیشتر باشد، توانایی او در از بین بردن آرامش در خانواده نیز بیشتر می‌شود. برای مثال یک پدر معتاد بیشتر از یک فرزند معتاد به خانواده آسیب می زند. اما از بین بردن آرامش در خانواده توسط مرد، زن و کودک امکان پذیر است. در ادامه راهکارهایی برای ایجاد آرامش در خانواده و خانه را شرح داده‌ایم. اما در صورت بروز هر نوع ناراحتی می‌توانید با دریافت خدمات مشاوره خیلی سریع تر مشکلات را حل کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

1️⃣ توجه به نیازهای سایر اعضای خانواده

یکی از مهم‌ترین راهکارها برای حفظ آرامش در خانواده این است که به نیازهای یکدیگر توجه داشته باشید. برای مثال احساس دوست داشته شدن و ارزشمندی از مهم‌ترین نیازهایی است که هرکدام از ما داریم. وقتی هرکدام از اعضا احساس کنند به نیازهای آنها توجه می‌شود احساس آرامش می‌کنند و این شرایط می‌تواند روی فضای خانه و خانواده شما تأثیر مثبتی داشته باشد. برای رسیدن به این هدف بهتر است همیشه با اعضای خانواده‌تان در ارتباط باشید؛ مشکلات و خواسته‌های آن‌ها را بشنوید و تا جایی که می‌توانید کمک کنید.

2️⃣ رابطه صداقت و آرامش در خانواده

صداقت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که می‌تواند زندگی شما را سالم و آرام نگه دارد. همه ما در یک خانواده نیاز داریم که بتوانیم به یکدیگر اعتماد کنیم. اما وقتی اعضا متوجه این موضوع شوند که شما با آن‌ها صداقت نداشته‌اید اعتمادشان را از دست خواهند داد. حتماً شما هم این جمله را شنیده‌اید که به‌دست‌آوردن مجدد اعتماد شاید سال‌ها طول بکشد یا حتی هرگز درست نشود.

درعین‌حال وقتی چیزی را از دیگران پنهان می‌کنیم آرامش خودمان را هم در خانواده از بین خواهیم برد. در این شرایط همیشه نگران این موضوع هستیم که مبادا دیگران متوجه پنهان‌کاری ما بشوند. این موضوع فشار روانی بسیاری برای فرد ایجاد می‌کند و بسیاری از مواقع این فشار روانی به سایر اعضا هم منتقل می‌شود. پیشنهاد می‌شود حتما مقاله نحوه وفاداری به همسر را بخوانید.

3️⃣ نوع برخورد اعضا با یکدیگر

اگر می‌خواهید خانواده‌ای سالم و آرام داشته باشید به نوع برخوردتان با یکدیگر دقت داشته باشید. اعضای یک خانواده آرام همیشه به یکدیگر احترام می‌گذارند. برخوردهای از سر بی‌احترامی یا زور می‌تواند موجب نارضایتی سایرین از شما بشود و همین نارضایتی محیط خانه شما را تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با معیارهای خانواده سالم کلیک کنید.

4️⃣ بخشش و گذشت برای ایجاد آرامش در خانواده

حفظ آرامش آن هم در زمان‌هایی که بین اعضای خانواده اختلاف پیش‌آمده باشد کار بسیار سختی است. به همین خاطر مشاورین خانواده معتقدند گذشت و بخشش یکی دیگر از ویژگی‌های یک خانواده آرام است. یکی از سخت‌ترین کارها این است که وقتی با کسی دچار اختلاف شده‌اید بخواهید او را ببخشید یا حتی برای آشتی پیش‌قدم شوید.

بااین‌حال به این موضوع فکر کنید که این کار می‌تواند آرامش را به فضای خانواده شما برگرداند. سعی کنید تا جای ممکن از ادامه دادن اختلاف‌ها خودداری کنید و مشکلاتی که پیش می‌آیند را در کوتاه‌ترین زمان برطرف کنید.

5️⃣ به نظرات یکدیگر احترام بگذارید

در یک خانواده آرام همه اعضا در کنار هم تصمیم می‌گیرند. همان‌طور که گفتیم احساس دیده‌شدن و ارزشمندی از مهم‌ترین نیازهای همه ما است. به همین خاطر توجه به نظرات دیگر اعضای خانواده یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشید. در غیر این صورت دیگر اعضا احساس می‌کنند که جایی در خانواده ندارند و این موضوع فضای زندگی‌تان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

6️⃣ زمان‌هایی برای بودن در کنار سایر اعضا داشته باشید

علی‌رغم همه برنامه‌ها و کارهایی که دارید بهتر است زمان‌هایی را برای بودن در کنار اعضای خانواده در نظر بگیرید. تحقیقات روان‌شناسان نشان می‌دهد که وقت گذراندن اعضای خانواده با یکدیگر یکی از راهکارهایی است که فشار روانی و مشکلات روحی را کاهش می‌دهد. به همین خاطر اگر به دنبال داشتن خانواده‌ای شاد و آرام هستید زمان‌هایی را برای بودن در کنار هم اختصاص بدهید.

7️⃣ در کارها به یکدیگر کمک کنید

کمک‌کردن به سایر اعضا یکی دیگر از راهکارها برای داشتن خانواده آرام است. هنگامی که شما در کارها به همسر یا پدر و مادر خود کمک می‌کنید این احساس را در آن‌ها ایجاد می‌کنید که برای‌تان مهم هستند. در نتیجه علاوه بر اینکه احساس رضایت و آرامش را در آن‌ها ایجاد کرده‌اید سایر اعضا هم در شرایط مختلف به شما کمک می‌کنند. این وضعیت باعث می‌شود هرکدام از ما احساس کنیم برای اطرافیان مهم هستیم و آن‌ها از ما حمایت می‌کنند؛ و این یکی از مؤثرترین عوامل در داشتن خانواده‌ای آرام است. همچنین خوب است نحوه ابراز عشق به خانواده را نیز بیاموزید.

8️⃣ حل اختلاف و تعارضات برای ایجاد آرامش در خانواده

در هر خانواده مواقعی پیش می‌آید که خواسته‌های اعضا با یکدیگر در تعارض قرار می‌گیرد. در این شرایط حفظ آرامش و رسیدن به یک تصمیم مشترک بسیار سخت خواهد بود. بااین‌حال خانواده‌هایی که در این کار موفق می‌شوند می‌توانند از داشتن آرامش بهره‌مند شوند.

یکی از بهترین کارها برای حل تعارض این است که اعضای خانواده با یکدیگر صحبت کنند. یادتان باشد که در صحبت‌کردن نظر همه اعضا را بشنوید. درعین‌حال آنچه می‌بایست اهمیت داشته باشد صلاح و پیشرفت خانواده است. اگر بتوانید در صحبت‌های‌تان به یک نتیجه مشترک برسید که همه اعضا را راضی نگه دارد کمترین فشار روانی را در خانواده تجربه می‌کنید.

9️⃣ به فضای خانه خود اهمیت بدهید

احتمالاً شما هم به تجربه متوجه این موضوع شده‌اید که فضای خانه تأثیر بسیاری در ایجاد آرامش در خانواده هرکدام از ما دارد. وقتی در یک فضای شلوغ و به‌هم‌ریخته زندگی می‌کنید نمی‌توانید تمرکز و آرامش کافی داشته باشید. به همین خاطر یکی دیگر از راهکارهایی که باید به آن توجه داشته باشید این است که فضای خانه را در شرایط مناسبی قرار دهید. استفاده از رنگ‌های شاد، گیاهان و همین‌طور تمیز نگه داشتن خانه از مهم‌ترین نکاتی هستند که در آرامش شما تأثیر می‌گذارند.

🔟اهمیت مشاوران در ایجاد آرامش خانواده

خیلی اوقات ناخواسته آرامش در خانواده شما به هم می‌ریزند. مشکلاتی مثل اختلاف‌نظرها یا مواجهه با بحران‌ها برگرداندن آرامش‌به اعضای خانواده را بسیار سخت می‌کند. این در حالیست که همه ما در این شرایط بیش از گذشته به آرامش نیاز داریم. به‌علاوه مشکلات ریشه‌دار و قدیمی از جمله مسائلی هستند که آرامش را از فضای خانه شما دور می‌کنند.

برای مثال ممکن است شما تا به امروز به هر دلیلی به آرامش در خانواده و خانه خود اهمیتی نداده باشید. این موضوع کار امروز شما را برای رسیدن به آرامش سخت‌تر خواهد کرد. در چنین شرایطی بهترین راهکار این است که از یک مشاور خانواده کمک بگیرید. مشاورین باتوجه‌به تخصص و تجربه‌ای که دارند به‌خوبی می‌توانند شرایط شما را بررسی کنند و راهکارهایی را متناسب با شرایط شما ارائه دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

بهترین روش برای رسیدن به آرامش در خانواده چیست؟

احترام گذاشتن اعضا به یکدیگر، توجه به نظرات هم و همین‌طور حل کردن اختلافات از مهم‌ترین روش‌های رسیدن به آرامش در خانواده هستند.

چطور می‌توانیم پس از یک دعوا آرامش را به خانواده برگردانیم؟

در این شرایط صحبت‌کردن یکی از بهترین راهکارها است. هر دو طرف باید شفاف و واضح از احساس و خواسته خود صحبت کنند؛ و سعی کنید با کمک یکدیگر به یک راهکار مشخص دست پیدا کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره