کار تیمی | 5 ویژگی اصلی کار تیمی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

کار تیمی به معنای این است که افراد با خط فکری‌های متفاوت در کنار هم برای کسب هدف مشترک تلاش می‌کنند. اما این کار باید به شیوه ای باشد که همکاری، احترام و صمیمیت بین هم گروهی‌ها حاکم باشد. این روش همکاری تاثیر بسیار مثبتی بر ویژگی های شخصیتی فرد دارد و کیفیت زندگی هم گروهی ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. افراد در کنار یکدیگر قوی هستند و بهتر کار می‌کنند. زیرا هر کسی در حوزه مخصوص به خود مشغول به کار می‌شود و بهترین خود را به نمایش می‌گذارد. انجام کار تیمی در تمامی زمینه های شغلی و صنایع امکان پذیر است. کار تیمی نیازمند برنامه ریزی های دقیق و اصولی است. بنابراین باید از علم روانشناسی در مدیریت نیروی انسانی به کار برد.

برای دریافت مشاوره در زمینه روانشناسی سازمانی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا با تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کار تیمی چیست؟

کار تیمی

کار تیمی و گروهی به معنای تلاش افراد با تخصص متفاوت برای رسیدن به هدفی با کیفیت. کارهای گروهی و تیمی مزایای بسیار زیادی دارد. کارهای گروهی بیش از کارهای انفرادی افراد را به موفقیت می‌رساند و این امر با مطالعات زیادی به اثبات رسیده است. البته که کارهای گروهی تا زمانی که هماهنگی بین اعضا وجود داشته باشد همراه با موفقیت خواهد شد. زمانی که اعضای گروه با یکدیگر برای تیم هماهنگ شوند و بر هدف مشخصی تمرکز داشته باشند؛ گروه موفق خواهد شد.

کارهای تیمی در خانه، محل کار، مدرسه، ورزش، بازی، فعالیت های شغلی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و … از اهمیت بالایی برخوردار است. در این گروه ها هر فردی مهارت های منحصر به فرد خود را به نمایش می‌گذارند و بر روی هدف مشخصی کار می‌کنند. همانطور که گفته شد کار گروهی همراه ما مزایا و ویژگی هایی است که در این مقاله راجع به آنها توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

مزایای کار تیمی

مزایای کار تیمی

کار تیمی همراه با مزایا است. تمامی افرادی که برای انجام فعالیت های مختلف از کارهای گروهی راهنمایی می‌گیرند؛ با موفقیت بیشتری روبرو خواهند شد. برای اطلاع شما مخاطبین از مزایای کار تیمی، در این بخش مقاله راجع به آن توضیح داده ایم.

  • معاشرت بیشتر
  • دستاورد های بیشتر
  • ارتقاء سطح خدمات
  • حل سریع تر اختلافات
  • استرس کمتر
  • همکاری بیشتر
  • انعطاف پذیری بیشتر
  • زوایای دید بیشتر
  • احساس شادی بیشتر
  • اعتماد به نفس بیشتر
  • خلاقیت بیشتر
  • حل آسان مشکلات
  • ایجاد اعتماد
  • کسب مهارت های بیشتر
  • قدرت ریسک پذیری بیشتر

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تقسیم وظایف در خانواده کلیک کنید.

ویژگی اصلی کار تیمی

کار تیمی و گروهی شامل 5 ویژگی اصلی است. و زمانی که این ویژگی ها به شیوه دقیق پیش برود، همراه با نتایج مرغوب تر و با کیفیت تری خواهد بود. در این بخش مقاله راجع به ویژگی های اصلی کار تیمی توضیح داده ایم.

✔️ ارتباط موثر در یک گروه

برای انجام کار تیمی افراد داخل گروه باید ارتباط موثری با یکدیگر داشته باشند. منظور از ارتباط موثر این است که اعضای گروه باید به خوبی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند تا نتیجه با کیفیتی داشته باشند. ارتباط موثر و برقراری ارتباط قوی با اعضای گروه باعث می‌شود که هدف گروه به نتیجه مطلوبی برسد.

✔️ یک دست بودن گروه

یکی از ویژگی های اصلی کار تیمی، یک دست بودن گروه است. اعضای گروه باید از نظر ویژگی های شخصیتی، اخلاقی و … با یکدیگر هم سو باشند. در این شرایط کار تیمی به شیوه بهتری پیش خواهد رفت. مثلا باید در یک گروه همه افراد پر تلاش باشند. و نباید در گروه 5 نفره 3 نفر فعال باشند و 2 نفر دیگه هیچ کاری انجام ندهند.

✔️ هدف مشترک در گروه

هدف مشترک در گروه یکی از اصلی ترین ویژگی کار تیمی است. تمامی اعضای گروه باید هدف مشترکی داشته باشند و با یکدیگر برای رسیدن به هدف تلاش کنند. تمام افراد گروه باید بدانند که به دنبال چه چیزی هستند و برای کسب چه چیزی تلاش می‌کنند. زمانی که اعضای گروه هدف یکسانی داشته باشند، گروه با نظم و هدف مند تر پیش خواهد رفت.

✔️ مسئولیت پذیری اعضای گروه

برای کار تیمی همه اعضای گروه باید مسئولیت پذیر باشند. به شیوه ای نباشد که یکی از اعضای گروه تنبلی کند و برای کار گروهی هیچ کاری انجام ندهد. اعضای گروه باید خود را مسئول چالش ها و مشکلات بدانند و برای حل مشکلات گروه به شیوه یکپارچه تلاش کنند.

✔️ تعهد بین اعضای گروه

یکی از ویژگی های اصلی کار تیمی، تعهد است. همه اعضای گروه باید برای رسیدن به هدف متعهد باشند. این تعهد زمانی شکل می‌گیرد که نقش همه افراد داخل تیم مشخص شود. این افراد باید نسبت به کار و فعالیت خود متعهد باشند و برای کسب هدف تلاش کنند. زمانی که تعهد در گروه وجود نداشته باشد، فعالیت های گروهی به خوبی پیش نخواهد رفت.

کلام آخر

منظور از کار تیمی این است که تمامی اعضای گروه با یکدیگر هماهنگ باشند؛ هدف مشترک داشته باشند، تعهد داشته باشند و همچنین مسئولیت پذیر باشند. زمانی که هیچ یک از ویژگی های اصولی و  اصلی کار تیمی وجود نداشته باشد؛ کار با کیفیت نخواهد شد. چه بسا اصلا کار پیش نخواهد رفت. برای انجام کارهای گروهی همه اعضا باید با یکدیگر شباهت داشته باشند. بنابراین قبل از آغاز کار گروهی از روانشناس برای برنامه ریزی کار تیمی راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه روانشناسی سازمانی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا با تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره