بلاتکلیفی دختر در رابطه دوستی | چطور تکلیف رابطه ام را مشخص کنم؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بلاتکلیفی دختر در رابطه دوستی از مشکلاتی است که این روزها خانم‌های زیادی را درگیر خودش کرده است. وقتی شما درگیر یک رابطه بلاتکلیف باشید مشکلات بسیاری مثل ازدست‌دادن عزت‌نفس را تجربه خواهید کرد. به همین خاطر بسیار مهم است که نشانه‌های یک رابطه بی‌هدف و راه‌های بیرون آمدن از آن را بشناسیم. اگر شریک عاطفی شما هیچ حرفی راجع به آینده نمی‌زند و یا برخلاف حرف‌هایش، کاری برای ازدواج با شما انجام نمی‌دهد باید بگوییم که شما درگیر یک رابطه بلاتکلیف شده‌اید.

این رابطه در کنار تمامی آسیب‌های روحی که برایتان دارد شانس یک ازدواج موفق را نیز از شما خواهد گرفت. به همین خاطر اگر درگیر این رابطه‌ها شده‌اید باید هر چه زودتر راهی برای خروج از آن پیدا کنید. ما در این مطلب راجع به این مسئله صحبت خواهیم کرد. پس اگر شما هم درگیر چنین مشکلی هستید در ادامه همراه ما باشید. و یا برای دریافت خدمات مشاوره رابطه دختر و پسر کلیک کنید.

بلاتکلیفی دختر در رابطه دوستی

این روزها بسیاری از دختران و پسران ترجیح می‌دهند که زمانی را برای آشنایی و دوستی با هم بگذرانند. اگر این دوستی واقعاً با هدف شناخت و آشنایی قبل از ازدواج اتفاق می‌افتد بسیار هم خوب است. اما مشکل زمانی پیش می‌آید که آقایان دیریازود در یک رابطه قصدشان برای ازدواج را از دست می‌دهند. تمایل به وقت‌گذرانی و پر کردن اوقات تنهایی، ترس از ازدواج و مسئولیت زندگی مشترک، بی‌اعتمادی نسبت به طرف مقابل و گذشته او از جمله دلایلی هستند که می‌توانند باعث دلسرد شدن آقایان راجع به ازدواج باشند.

این شرایط می‌تواند آسیب‌های روحی و اجتماعی بسیاری را برای خانم به دنبال داشته باشد. به همین خاطر بسیاری از خانم‌ها به دنبال پیداکردن جوابی برای این سؤال هستند که در یک رابطه بی‌هدف باید چطور برخورد کرد؟

برای آشنایی با بایدها و نبایدهای دوستی دختر و پسر کلیک کنید.

نشانه های بلاتکلیفی دختر در رابطه دوستی

قبل از اینکه بگوییم برای بلاتکلیفی دختر در رابطه دوستی چه راهکارهایی وجود دارد، باید نشانه‌های رابطه بی‌هدف را بشناسیم. خیلی وقت‌ها و برای بسیاری از دختران پیش می‌آید که زمان زیادی را صرف یک رابطه بی‌هدف می‌کنند. این اتفاق معمولاً به این خاطر می‌افتد که متوجه بلاتکلیفی دختر در رابطه دوستی نیستند. در حقیقت فرد تصور می‌کند می‌تواند با زمان دادن یا هر راه دیگری مشکلات درون رابطه را برطرف کند. به همین خاطر بسیار مهم است در اولین قدم این را بدانید که به چه روابطی بلاتکلیف گفته می‌شود. برای آشنایی بیشتر با نشانه های رابطه بی سرانجام کلیک کنید.

  • اگر طرف مقابل شما صراحتاً این موضوع را بیان کرده که قصدی برای ازدواج ندارد، هرگز فکر نکنید که با زمان دادن یا هر روش دیگری می‌توانید اعتقاد او را تغییر بدهید. این رابطه‌ها معمولاً دیریازود محکوم به شکست هستند.
  • اگر مردی در یک رابطه هیچ صحبتی از آینده نمی‌کند بهتر است کمی جدی‌تر به این مسئله فکر کنید. اگر طرف مقابل شما تصمیم جدی برای رابطه داشته باشد حتماً شما متوجه نشانه‌های آن خواهید شد.
  • یکی دیگر از نشانه‌های رابطه بی‌هدف رفتار متناقض است. اگر طرف مقابل شما در ظاهر از این صحبت می‌کند که قصدش از این رابطه جدی است اما در عمل هیچ قدمی برنمی‌دارد یا دائماً بهانه می‌آورد باید به این رابطه با شک بیشتری نگاه کنید.
  • گاهی اوقات آقایان برای فرار از تعهد به شما می‌گویند که فعلاً برای صحبت‌کردن از آینده زود است؛ اگرچه این حرف در شروع یک رابطه منطقی به نظر می‌رسد اما اگر از رابطه شما زمان مشخصی گذشته و به اعتقاد طرف مقابل هنوز زمان مناسب فرانرسیده شاید بهتر باشد به این فکر کنید که او برایتان بهانه می‌آورد.

خطرات بلاتکلیفی دختر در رابطه دوستی

در این بخش می‌خواهیم کمی بیشتر راجع به پیامدهای ماندن در یک رابطه بی‌هدف صحبت کنیم. طبیعتاً بودن در کنار کسی که دوستش داریم و صحبت‌کردن با او، حال همه ما را خوب می‌کند. گاهی اوقات رسیدن به همین شادی‌های گذرا باعث می‌شود حواس‌مان به آسیب‌های جدی‌تری که به زندگی‌مان می‌زنیم نباشد. به همین خاطر در این قسمت می‌خواهیم کمی بیشتر راجع به آسیب‌های بلاتکلیفی دختر در رابطه دوستی صحبت کنیم. مهم‌ترین این آسیب‌ها به شرح زیر هستند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

?ازدست‌دادن سلامت روحی

قرارگرفتن در یک رابطه خوب و سالم نیاز همه ما است. هیچ‌کس دوست ندارد در رابطه‌ای باشد که به او احساس ناکافی بودن می‌دهد. وقتی طرف مقابل شما هیچ تصمیمی برای جدی کردن رابطه نداشته باشد دیریازود افکار منفی شما شروع می‌شوند. ممکن است خودتان را به خاطر بی‌توجهی او به آینده مقصر بدانید؛ یا به این فکر کنید که حتماً اشکالی در شما وجود دارد.

بلاتکلیفی دختر در رابطه دوستی باعث می شود به مرور او خود را با دیگران مقایسه کند و بیشتر دچار یاس و ناراحتی بشود. به‌علاوه طبق نتایج بررسی‌ها بلاتکلیفی دختر در رابطه دوستی و فقدان امید به دائمی بودن آن، باعث مشکلات روحی مثل اضطراب و افسردگی نیز خواهد شد. به خاطر مجموع این دلایل می‌توانیم بگوییم اولین آسیب رابطه بی‌هدف ضربه‌ای است که شما به سلامت روحی و عزت‌نفس خودتان می‌زنید.

?ازبین‌رفتن شانس یک ازدواج موفق

اگر در یک رابطه هستید و به طرف مقابل خود تعهد دارید به معنای آن است که سایر پیشنهادهایتان را نادیده می‌گیرید. در حقیقت بسیاری از خانم‌ها به امید اینکه روزی با شخص دلخواهشان ازدواج خواهند کرد بقیه گزینه‌هایشان را رد می‌کنند. اگر شما نیز دچار بلاکلیفی دختر در رابطه دوست شده‌اید باید این هشدار را به شما بدهیم که این کارتان به معنای ازبین‌بردن فرصت‌های مناسبی است که برای یک ازدواج سالم در اختیار دارید.

برای آشنایی با راه های ترغیب مردان به ازدواج کلیک کنید.

?نمی‌توانید برای بخش‌های دیگر زندگی‌تان هم برنامه بریزید

شاید شما هم به این نتیجه رسیده باشید که بسیاری از بخش‌های زندگی ما به هم وصل هستند. به همین خاطر وقتی شما در یک بخش درگیر شده باشید احتمالاً برای سایر قسمت‌های زندگی‌تان نیز نمی‌توانید به‌راحتی تصمیم بگیرید. برای مثال خانمی را در نظر بگیرید که تصمیم دارد در آینده از کشور مهاجرت کند. وقتی او درگیر یک رابطه عاطفی بی‌هدف باشد طبیعتاً همیشه منتظر پیشنهادی از جانب طرف مقابل است؛ و به همین خاطر دائماً برنامه مهاجرت خود را به تعویق می‌اندازد. این شرایط می‌تواند در بسیاری از جنبه‌های دیگر زندگی ما نیز پیش بیاید.

?هرچه ادامه بدهید، شرایط سخت‌تر می‌شود

یک آسیب جدی در بلاتکلیفی دختر در رابطه دوستی ، ادامه‌دادن آن است. هرچه زمان بیشتری درگیر این رابطه‌ها باشید وابستگی شما بیشتر خواهد شد. و به همین نسبت بیرون آمدن از رابطه نیز سخت‌تر خواهد بود. در این شرایط شما به خودتان می‌آیید و می‌بینید زمان زیادی از عمرتان را درگیر چیزی شده‌اید که هیچ فایده‌ای برایتان نداشته است. همین شرایط می‌تواند سلامت روحی و قدرت برنامه‌ریزی ما برای زندگی‌مان را تا حد زیادی تحت‌تأثیر قرار بدهد.

?درگیری با خانواده و اطرافیان

اگرچه جامعه ما این روزها تغییرات بسیاری داشته است اما این واقعیت وجود دارد که بسیاری از خانواده‌ها هنوز هم به آداب‌ورسوم و مسائل سنتی اهمیت بسیاری می‌دهند. به همین خاطر به احتمال زیاد به خاطر عدم تغییر بلاتکلیفی دختر در رابطه دوستی درگیری‌های بسیاری خواهید داشت.

خانواده از شما می‌خواهند که دست از رابطه‌ای که سرانجامی ندارد بکشید و بر اساس عرف زندگی کنید. اما قطعاً دلبستگی‌های شما مانع این می‌شود که دلسوزی والدین و اطرافیان را ببینید. در نتیجه شما دیریازود برای دفاع از احساس و شخص احساسی‌تان در مقابل خانواده خود قرار خواهید گرفت.

برای بیرون آمدن از این تله فکری حتما مقاله مرور رابطه با چند سوال را بخوانید.

راهکارهایی برای بیرون آمدن از بلاتکلیفی

اصلی‌ترین سؤال برای بلاتکلیفی دختر در رابطه دوستی این است که بدانند چطور باید با این رفتار برخورد کنند. به همین خاطر در این بخش مهم‌ترین اصولی که در این شرایط باید به آنها توجه داشته باشید را با هم مرور می‌کنیم.

✅به ارزش‌های خودتان شک نکنید

وقتی در رابطه‌ای قرار می‌گیریم که طرف مقابل با ارزش‌های ما مخالف است معمولاً ما هم به ارزش‌های خودمان شک می‌کنیم. فرض کنید شما در رابطه‌ای هستید که طرف مقابل دائماً نکات منفی را راجع به ازدواج بیان می‌کند. این رفتار اگر سریعاً روی شما تأثیر نگذارد در بلندمدت این کار را خواهد کرد. شما پس از مدتی به ارزش‌هایتان شک می‌کنید و از خودتان می‌پرسید که مبادا طرف مقابل واقعاً درست می‌گوید؟

به همین خاطر اولین توصیه ما این است که هرگز هنگام بلاتکلیفی دختر در رابطه دوستی به ارزش‌های خودتان شک نکنید. یادتان باشد اصول شما اصلاً اشتباه نیستند؛ و این دیگران هستند که به هر دلیلی می‌خواهند از نیازهای طبیعی و واقعی یک انسان دوری کنند. به‌علاوه تا زمانی که شما خودتان از باورهایتان دفاع نکنید نمی‌توانید این انتظار را از هیچ‌کس دیگر داشته باشید. پس مهم‌ترین نکته این است که در هر شرایطی از اعتقاد و باور خود به اینکه رابطه می‌بایست هدفی داشته باشد دفاع کنید.

✅ بلاتکلیفی دختر در رابطه دوستی | با طرف مقابل صحبت کنید

همیشه هم راه‌حل بی‌توجهی طرف مقابلتان به آینده، جداشدن از او نیست. شاید بهتر باشد قبل از تصمیم‌گرفتن راجع به ادامه رابطه‌تان ابتدا با او صحبت کنید. برای این کار همان‌طور که گفتیم قاطعانه خواسته‌هایتان را بیان کنید؛ و پای آنها بایستید. احساسات و آنچه راجع به رابطه‌تان فکر می‌کنید را با طرف مقابل در میان گذاشته و صحبت‌های او را نیز بشنوید. این صحبت‌ها تا حد زیادی به شما کمک خواهد کرد که تصمیم روشنی برای ادامه رابطه‌تان بگیرید.

✅زمان مشخصی برای هر چیز تعیین کنید

یک راهکار مناسب برای خارج شدن از بلاتکلیفی دختر در رابطه دوستی این است که در صحبت‌هایتان با طرف مقابل، راجع به آینده رابطه، زمان هر چیز را مشخص کنید. برای مثال معلوم کنید چه مدت می‌خواهید برای آشنایی بیشتر و شناخت یکدیگر زمان اختصاص بدهید؟ در چه تاریخی از طرف مقابل انتظار دارید که شما را به خانواده‌اش معرفی کند؟ این روش به شما کمک خواهد کرد بدانید که هدفتان از رابطه چیست. به‌علاوه با این کار شما قدرت ارزیابی شرایط را در آینده خواهید داشت. اگر می‌بینید که شریک احساسی‌تان برای رسیدن به این نقاط تلاش نمی‌کند شاید بهتر باشد تصمیم جدی‌تری برای رابطه‌تان بگیرید.

حتما درباره رابطه سمی بخوانید.

✅ بلاتکلیفی دختر در رابطه دوستی | به رفتارها دقت کنید

یک اصل مهم در روان‌شناسی این است که رفتار آدم‌ها بیشتر از گفتارشان اهمیت دارد. در حقیقت آنچه واقعیات درونی یک نفر را نشان می‌دهد همان چیزی است که به آن عمل می‌کنیم. پس اگر می‌خواهید برای رابطه‌تان تصمیم بگیرید به عملکرد شریک احساسی‌تان دقت داشته باشید. آیا او واقعاً و در عمل تلاشی برای جدی کردن رابطه‌تان انجام می‌دهد؟

✅در این رابطه باقی نمانید

اگر فکر می‌کنید طرف مقابل شما تصمیمی برای جدی کردن رابطه‌تان ندارد بهتر است هرچه سریع‌تر از این رابطه بیرون بیایید. همان‌طور که گفتیم اختصاص‌دادن زمان بیشتر به چنین رابطه‌هایی باعث پشیمانی و حسرت بیشتر شما در آینده خواهد شد. پس بهتر است تصمیم جدی برای رابطه بگیرید. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که جدایی از کسی که زمانی را با او گذرانده‌اید قطعاً سخت خواهد بود. اما همیشه این مسئله را به خودتان یادآوری کنید که سختی این شرایط نباید باعث شود که از انجام‌دادن آن صرف‌نظر کنید. برای آشنایی با راه های پایان رابطه کلیک کنید.

✅ بلاتکلیفی دختر در رابطه دوستی | از یک مشاور کمک بگیرید

برای بلاتکلیفی دختر در رابطه دوستی بهترین راه این است که قبل از هر تصمیمی از یک مشاور کمک بگیرید. مشاور به‌خوبی شرایط رابطه شما را بررسی خواهد کرد و به شما کمک می‌کند نگاه واقع‌بینانه‌تری نسبت به آن داشته باشید. خیلی وقت‌ها ممکن است شما به یک رابطه زیادی خوش‌بین یا برعکس، زیادی بدبین باشید. در هر دو موقعیت نیاز دارید که کسی شما را راهنمایی کند. یکی دیگر از کارهای مشاور برای شما این است که کمکتان می‌کند باورهای اشتباهی مثل وابستگی و ترس از تنهایی را دور ریخته و با یک تفکر سالم‌تر برای ادامه رابطه‌تان تصمیم بگیرید.

سخن آخر

بلاتکلیفی دختر در رابطه دوستی دارای تفاوت هایی است. خواه ناخواه دختران برای ازدواج و باروری فرصت محدودی دارند. بنابراین اضطراب آن‌ها برای ازدواج به موقع تا حد زیادی قابل درک است. معمولا مردانی که به رابطه فقط به دنبال منافع خود هستند، شرایط خانم را در نظر نگرفته و از احساسات او به هر نحوی سوء استفاده می‌کنند. بلاتکلیفی دختر در رابطه دوستی خیلی اوقات برای خود او نیز مشهود است؛ اما به دلایل مختلفی مثل ترس از بی آبرویی، تنها ماندن، وابستگی و… قادر به خارج شدن از آن رابطه نیستند.

در این زمان زوج درمانگران نقش به سزایی دارند. آن ها با ایجاد آگاهی در خانم و آقا شرایط را به نحوی تغییر می دهند که بلاتکلیفی دختر در رابطه دوستی پایان یافته و مساله به بهترین نحو ممکن حل شود. از این رو توصیه داریم که قبل از آن که مساله پیچیده تر شود، با شماره های درج شده جهت دریافت خدمات مشاوره روانشناسی تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بلاتکلیفی دختر در رابطه دوستی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 
 

سؤالات متداول

وقتی متوجه بلاتکلیفی دختر در رابطه دوستی شده ایم چه باید بکنیم؟

در اولین قدم قاطعانه روی اهدافتان بمانید و راجع به آنها با طرف مقابل صحبت کنید. اگر در صحبت‌هایتان نیز به این نتیجه رسیدید که او هیچ تصمیم جدی برای این ارتباط ندارد باید از رابطه خارج شوید. یادتان باشد صبوری و تحمل این شرایط هرگز نمی‌تواند چیزی را بر اساس میل شما تغییر بدهد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام من دلم میخاد دوست دخترم رو از بلا تکلیفی دربیارم ولی خودم هم نمیدونم واقعا این ازدواج خوبی میشه یا نه برای همین همش فک میکنم بهتره که بیشتر با هم اشنا بشیم.

    1. بیشتر اشنا شدن میتونه با رفتن پیش مشاور و انجام تست شخصیتی باشه وقت گذروندن بیشتر از شش هفت ماه دیگه زیادیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره