ترس از سایه در کودکان | علت و درمان ترس کودک از سایه خودش

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترس از سایه در کودکان نوعی فوبیای رایج در میان آنهاست. در واقع ماهیت سایه کمی ترسناک است و کودکان به دلیل اینکه هنوز اطلاعات کافی در این مورد ندارند؛ دچار اضطراب و ترس می‌شوند. بسیاری تصور می‌کنند که این ترس برای مدت زمان کوتاهی در کودکی است. اما اگر به درستی و به موقع درمان نشود حتی در بزرگسالی نیز منجر به بروز ترس می‌گردد. بسیاری از والدین از بروز این ترس در فرزندان خود تعجب می‌کنند. اما باید بدانید که کودکان احتمال دارد از هر چیزی بترسند. به همین دلیل بهتر است والدین در این مورد اطلاعات خود را بالا برده و حتما از یک روانشناس در این زمینه کمک بگیرند. برای دریافت مشاور کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از سایه در کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

ترس از سایه در کودکان

ترس از سایه در کودکان به طور کلی هر نوع ترسی در این سنین می‌تواند در فعالیت های روزمره آنها اختلال ایجاد کنند. بسیاری از کودکان به این دلیل اصلا تمایلی به خروج از خانه نداشته و یا حتی ترس آنها به موضوعات دیگر مانند تاریکی نیز تعمیم می‌یابد. بروز این نوع ترس دلایل مختلفی دارد که شناسایی آنها می‌تواند در فرایند درمان موثر باشد. البته گاهی این نوع فوبیا بدون هیچ دلیل خاصی ایجاد می‌شود.

معمولا در سنین پایین تر از دو تا سه سال بچه ها هیچ تصوری از ترس نداشته و اصلا نشانه های این فوبیا را از خود نشان می‌دهند. اما بعد از این دوران می‌توان توقع داشت که دچار فوبیاهای مختلفی شوند. به هر حال والدین باید از این موضوع مطلع بوده و اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند. برای آشنایی بیشتر با عوامل استرس زا در کودکان کلیک کنید.

نشانه های ترس از سایه در کودکان

نشانه های ترس از سایه در کودکان

ترس از سایه در کودکان با بروز نشانه های مختلفی همراه است. از آنجایی که معمولا کودکان نمی‌توانند به راحتی در مورد احساسات خود صحبت کنند و یا حتی این ترس را بیان نمایند؛ به وسیله این نشانه ها می‌توان این فوبیا را در کودکان تشخیص داد. برخی از آنها شامل موارد زیر می‌شود. برای آشنایی بیشتر با مفهوم ترس کودک و انواع فوبیا در کودکان کلیک کنید.

  • بروز حمله پانیک
  • استرس و اضطراب شدید در مواجهه شدن با سایه ها
  • نگاه نکردن حتی به سایه خود
  • تعریق
  • لرزش بدن
  • شب ادراری

چنین کودکانی مستعد ابتلا به وسواس فکری عملی نیز هستند.

علت بروز ترس از سایه در کودکان

با اینکه گاهی بروز ترس از سایه در کودکان هیچ دلیل خاصی ندارد؛ اما بررسی ریشه های این ترس می‌توان راحت تر بر آن غلبه کرد. در این قسمت به توضیح برخی از دلایل این حالت می‌پردازیم. برای اطلاع از علت ترس از تنها خوابیدن کلیک کنید.

📌بی توجهی به هوش کودک

گاهی والدین نسبت به هوش و حساسیت کودکان بی توجهی می‌کنند. در واقع آنان انتظار ندارند که چیزی مانند سایه فرزندشان را دچار ترس کند. و یا حتی تصور نمی‌کنند که ترس های آنان به فرزندشان نیز منتقل شود. زمانی که فرزندان این حالات را در والدین خود می‌بینند؛ آنان نیز استرس خود را به شکل های دیگری بروز می‌دهند.

📌قدرت تخیل کودکان

در مورد ترس از سایه در کوودکان باید به قدرت تخیل آنان نیز توجه داشت. کودکان در این زمینه بسیار قوی بوده و می‌توانند از سایه ساده انسان هیولایی بزرگ برای خود بسازند. در واقع گاهی این خود کودکان هستند که این ترس را برای خود ایجاد می‌کنند.

📌ناشناخته بودن مفهوم سایه برای کودکان

از طرفی ناشناخته بودن مفهوم سایه برای کودکان نیز آنان نیز در معرض ترس قرار می‌دهد. آنان نمی‌توانند دقیقا درک کنند که سایه چیست و چطور به وجود می‌آید. از این رو با دیدن آن دچار هراس می‌شوند. ندیدن سایه خود نیز بعد از مدت زمان طولانی می‌تواند دلیل دیگری برای این ابهام کودکان باشد.

📌تجربیات گذشته

به طور کلی تجربیات گذشته افراد در مورد شکل گیری ترس های مختلف شان موثر است. در واقع با بروز یک اتفاق ناگوار در گذشته؛ ذهن شرطی شده و هرچیزی که تداعی کننده آن خاطره باشد را ترسناک می‌داند. کودکان معمولا خاطرات کمی دارند. اما همین معدود خاطره ها گاهی می‌توانند رفتارهای آینده کودک را شکل دهند.

برای مثال اگر در گذشته کودک شاهد سایه یک دزد در خانه بوده است؛ طبیعی است که با هر بار دیدن سایه تصور کند که دزدی در حال تعقیب او و یا خانواده اش است.

📌ژنتیک

فوبیاهای مختلف ریشه ژنتیکی نیز دارند. به این معنی که اگر یکی از اعضای خانواده کودک دچار ترس از سایه و یا حتی انواع دیگر فوبیا باشد؛ بیشتر احتمال دارد که ترس از سایه در کودکان بروز کند.

ترس از سایه در کودکان از چه سنی آغاز می‌شود؟

سن ترس از سایه در کودکان

در بیشتر موارد ترس از سایه در کودکان از سن 2 یا 3 سالگی آغاز می‌شود که همزمان با شکل گیری قوه تخیل در آنان است. در این دوران مرز بین واقعیت و خیال از بین رفته و نشانه های ترس از سایه در کودکان خود را نشان می‌دهد. البته احتمال بروز این فوبیاها در هر سنی وجود دارد؛ اما در بیشتر موارد ریشه آنها در کودکی افراد است.

از آنجایی که در این سنین فعالیت های حرکتی و همچنین وتوانایی تکلم کودکان در حال رشد است؛ بروز ترس های مختلف می‌تواند در این مورد بسیار تاثیرگذار باشد. بسیاری از کودکان به این دلیل نمی‌توانند به خوبی صحبت کنند و یا حتی دیرتر زبان باز می‌کنند. از طرفی در بروز فعالیت های حرکتی نیز تاخیر ایجاد می‌شود. برای آشنایی با سایر اختلالات روانی کودکان کلیک کنید.

ترس از سایه در کودکان قابل درمان است؟

خوشبختانه ترس از سایه در کودکان تا حدی قابل درمان و کنترل است. طبیعی است که کودکان از برخی از چیزها در محیط و یا حتی افراد بترسند. پس به طور کلی نمی‌توان احساس ترس را در آنان از بین برد و یا سرکوب کرد. اما می‌توان پیامدهای این موضوع را به حداقل رساند. فراموش نکنید که در این سنین برای درمان فوبیا نیازی به دارودرمانی نیست. بلکه روانشناس از روش های دیگری استفاده می‌کنند. برای آشنایی با راه های درمان فوبیا کلیک کنید.

مواجهه درمانی: یکی از اصلی ترین راه های درمان انواع فوبیاها در کودکان و بزرگسالان، مواجهه درمانی است که در آن کودک را به صورت تدریجی با ترس های خود روبرو می‌کنند.

درمان شناختی رفتاری: در این نوع درمان نیز افکار کودک را نسبت به سایه تغییر داده و به تبع رفتار او نیز در این حالت متفاوت می‌شود.

سخن پایانی

با توجه به موضوعاتی که در مورد ترس از سایه در کودکان مطرح کردیم؛ همانطور که این نوع ترس بسیار طبیعی بوده، همانقدر می‌‌تواند نگران کننده باشد. چرا که بر رفتارها و فعالیت های کودک تاثیر گذاشته و او را آسیب پذیر می‌کند. از این رو والدین باید در این اقدامات لازم را انجام داده و به کودک اطمینان خاطر دهند که سایه هیچ خطری برای آنها ندارد. برای اینکار والدین باید از یک روانشناس نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از سایه در کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره