علت چاقی کودکان چیست؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

چاقی کودکان چه دلایلی دارد؟ در دنیای امروز بازی‌های پر جنب و جوش بچه‌ها جای خودش را به بازی‌های رایانه‌ای داده است و این قبل از هر چیز به معنای فعالیت بدنی کمتر است. به علاوه خوراکی‌های مورد علاقه بچه‌ها نیز معمولاً سرشار از روغن یا شکر هستند که باعث افزایش وزن آن‌ها می‌شود. به همین خاطر بسیاری از والدین درگیر مشکلی به نام چاقی کودکان می‌شوند. البته باید به این موضوع هم توجه داشته باشید که چاقی همیشه تحت تأثیر یک دلیل مشخص اتفاق نمی‌افتد. بسیاری از مواقع چاقی کودکان موضوعی است که دلایل مختلفی دارد و هرچقدر شما بیشتر با دلایل چاقی کودکان آشنا باشید قدرت کنترل‌تان روی شرایط بیشتر خواهد بود. به همین خاطر در این مطلب سعی می‌کنیم تا دلایل مختلف چاقی کودکان را با هم بررسی کنیم. برای دریافت برنامه غذایی و اقدامات لازم برای مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه چاقی کودکان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

چاقی کودکان 

علت چاقی کودکان

علت چاقی کودکان در کشور های توسعه یافته همیشه در دست بررسی بوده است. این اضافه وزن تاثیر بسیار زیادی بر سلامت روانی و جنسی کودک می‌گذارد. اگر این چاقی درمان نشود؛ حتی آسیب ها شدت بیشتری به خود می‌گیرند. کودکانی که چاق هستند خطر ابتلا به بیماری های قلبی، چربی،  دیابت و … آنها را تهدید می‌کند. 

علت چاقی کودکان تا به امروز مورد بررسی های زیادی قرار گرفته است که عوامل محیطی، کمبود فعالیت، الگوی نامناسب غذایی، سبک زندگی و … نقش اصلی را برای دلیل بر عهده دارند. این موضوع اعتماد به نفس کودکان را به طور کل تحریک می‌کند و سلامت آنها را به شدت تهدید می‌کند. در این مقاله راجع به علت چاقی کودکان به طور کامل توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید. 

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

علائم چاقی در کودکان

چاقی در کودکان با نشانه هایی که در این بخش ذکر کرده ایم، قابل تشخیص است.

? کاهش اعتماد به نفس 

? تنگی نفس هنگام فعالیت

?افزایش بافت چربی در ناحیه سینه 

? آپنه خواب

? تغییرات ظاهری مانند کشش پوست روی باسن و شکم، تیرگی پوست در اطراف گردن

?اختلال اشتها 

? رفلاکس معده

? بلوغ زودرس در دختران

?بلوغ دیررس در پسران

? در رفتگی لگن

? صافی کف پا

?یبوست 

روش‌های بررسی چاقی در کودکان

گاهی اوقات والدین و به خصوص پدر و مادرهایی که فرزند دختر دارند بیش از حد روی وزن آن‌ها حساس می‌شوند. به همین خاطر وقتی می‌خواهیم از چاقی کودکان صحبت کنیم قبل از هر چیز باید از این موضوع مطمئن شویم که کودک واقعاً اضافه‌وزن دارد یا این فقط تصور شما است؟ برای بررسی چاقی کودکان روش‌های مختلفی به کار گرفته می‌شود. از جمله مهم‌ترین این روش‌ها عبارتند از:

✨ نمودارهای وزن مناسب

بسیاری از متخصصین برای تعیین وزن ایده‌آل و چاقی کودکان از این نمودارها استفاده می‌کنند. در این نمودارها میانگین وزن مناسب برای کودکان، در سنین مختلف مشخص شده است. اگر وزن فرزند شما در حدود 20 درصد یا بیش‌تر از میانگین وزن گروه سنی خودش باشد گفته می‌شود که او چاق است؛ اما یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که این نمودارها میانگین وزن در گروه سنی فرزند شما را نشان می‌دهند. به همین خاطر اگر فرزند شما به طور کلی از گروه سنی خود درشت‌تر است شما می‌بایست آهنگ رشدی او را هم در نظر بگیرید.

✨ بررسی چاقی کودکان با میزان چربی بدن

یکی دیگر از روش‌هایی که برای تعیین چاقی کودکان استفاده می‌شود میزان چربی موجود در بدن است. استفاده از این روش نیازمند ابزارهای خاصی است و به همین خاطر به سادگی نمودارهای وزن مناسب نمی‌توانید از آن استفاده کنید. با این حال متخصصین معتقدند که اگر بیش از 25 درصد وزن پسران و یا 32 درصد از وزن دختران را چربی تشکیل بدهد می‌توان گفت که کودک دارای اضافه‌وزن است.

✨ شاخص توده بدنی

یکی از روش‌های بررسی اضافه‌وزن و چاقی کودکان که اکثر ما آن را می‌شناسیم بررسی شاخص توده بدنی یا (BMI) است. اگرچه بسیاری از بزرگسالان از این روش استفاده می‌کنند اما متخصصین معتقدند که این روش خیلی هم در مورد کودکان درست نیست. با همه این‌ها اندازه‌گیری شاخص توده بدنی روشی است که شما می‌توانید در خانه و به سادگی از آن استفاده کنید. برای اینکه بتوانید (BMI) کودک را حساب کنید از روش زیر استفاده کنید:

? وزن کودک را به دقت و بر اساس کیلوگرم محاسبه کنید.

?قد کودک را حساب کرده و یک بار در خودش ضرب کنید.

? وزن کودک را بر عددی که از مرحله دوم به دست آورده‌اید تقسیم کنید.

در شرایطی که عدد به دست آمده بین 85 تا 94 باشد می‌توان گفت فرزندتان دچار اضافه‌وزن است و اگر این عدد از 95 بیشتر باشد فرزند شما چاق است.

دلایل چاقی کودکان چیست؟

علت چاقی بدن در زمینه های مختلفی قرار دارد و هر فردی به شیوه و سبک خود چاق شده است. در این بخش مقاله برای آگاهی بیشتر شما، در رابطه با علت چاقی کودکان صحبت کرده ایم. 

? تغذیه نامناسب

چاقی و لاغری بیش از هر چیز با وضعیت تغذیه ارتباط دارد. این روزها بسیاری از خوراکی‌هایی که کودکان دوست دارند چاق کننده هستند. استفاده بیش از حد از خوراکی‌های شیرین، فراوری‌شده و یا نوشابه را می‌توان دلیل مهمی برای چاقی کودکان دانست.

? چاقی کودکان به خاطر کم‌تحرکی

پس از تغذیه، دومین موضوعی که می‌تواند دلیلی برای چاقی کودکان باشد کم‌تحرکی است. بازی‌های رایانه‌ای یا زندگی کردن در فضاهای آپارتمانی از جمله دلایلی هستند که باعث می‌شوند کودکان نسبت به گذشته فعالیت بدنی کمتری داشته باشند. این موضوع علاوه بر چاقی می‌تواند مشکلات بسیار دیگری مثل کاهش مهارت‌های ارتباطی را نیز برای فرزندتان به دنبال داشته باشد. به همین خاطر متخصصین معمولاً توصیه می‌کنند که فعالیت‌های ورزشی را در برنامه روزانه کودک قرار دهید.

? بیماری یا استفاده از داروها

نقش بیماری‌ها در چاقی کودکان به اندازه دو عامل قبلی شایع نیست. با این حال بعضی از بیماری‌ها تأثیر جدی روی وزن کودک می‌گذارند؛ اما بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که ابتلا به بیماری‌هایی مثل کم‌کاری تیروئید به این معنا نیست که فرزند شما محکوم به چاقی است و شما نمی‌توانید هیچ کاری برای این شرایط انجام دهید. بلکه کاملاً برعکس؛ وقتی متوجه این موضوع می‌شوید که فرزندتان درگیر بیماری شده می‌بایست به سلامت تغذیه و همین‌طور فعالیت بدنی او توجه بیشتری داشته باشید. اهمیت دادن به این موضوعات باعث می‌شود تا فرزند شما شانس بیشتری برای مبارزه با بیماری و حفظ سلامت جسمی داشته باشد.

? ارتباط چاقی کودک با ژنتیک

متخصصین معتقدند احتمال چاقی کودکانی که پدر یا مادر چاق دارند بیشتر است. در واقع تحقیقات نشان می‌دهند که چاقی نیز مانند قد یا بسیاری از ویژگی‌های جسمانی دیگر ممکن است از پدر و مادر به فرزندشان به ارث برسد؛ اما ژنتیک را نمی‌توانیم دلیلی قطعی برای اضافه‌وزن بدانیم. متخصصین معتقدند کودکانی که از پدر و مادر چاق به دنیا می‌آیند نیز در صورت رعایت اصول مهم تغذیه می‌توانند دارای وزن مناسب باشند.

? باورها و رفتارهای اشتباه

یکی از دلایل چاقی کودکان را هم می‌توانیم رفتار اشتباه پدر و مادرها بدانیم. بسیاری از ما الگوهای اشتباه غذا خوردن خودمان را به فرزندانمان نیز منتقل می‌کنیم. به همین خاطر است که بسیاری از مواقع می‌بینیم پدر و مادرهای چاق فرزندان چاقی هم دارند. تصورات اشتباهی مثل اینکه غذا خوردن زیاد می‌تواند باعث قدرت بدنی و سلامتی بیشتر باشد از این دسته هستند. به علاوه بسیاری از مادران وقتی می‌بینند که فرزندشان تمایلی به غذا خوردن ندارد سعی می‌کنند با استفاده از انواع فست فودها یا خوراکی‌های مضر اما خوشمزه کودک را به غذا خوردن تشویق کنند.

پیشنهاد می‌شود حتما مقاله رفتار صحیح با کودک در سنین مختلف را بخوانید.

? رژیم غذایی اشتباه

یکی از علت چاقی کودکان، رژیم غذایی اشتباه است. کودکان از والدین و همسالان خود الگوبرداری می‌کنند و مانند آنها رفتار می‌کنند. زمانی که غذاهای ناسالم در دسترس این کودکان باشد، رژیم غذایی به سبک نادرست شکل می‌گیرد و همین امر منجلب به چاقی می‌شود. 

? مصرف غذاهای آماده

امروزه غذاهای آماده مانند فست فود، علت چاقی کودکان است. به دلیل اینکه این غذاها مورد پسند اغلب کودکان است؛ مصرف فست فود افزایش می‌یابد و به دلیل ارزش غذایی پایینی که این غذا ها دارند؛ مقدار کالری بدن را بالا می‌برند و فرد را با چاقی درگیر می‌کنند. 

? نوشیدنی قندی

علت چاقی کودکان به خاطر نوشیدنی های قندی نیز می‌باشد. آبمیوه ها، نوشابه ها و همه نوشیدنی های شیرین اگر بیش از اندازه مورد مصرف قرار بگیرند؛ بر چاقی کودک تاثیر مخرب می‌گذارند. 

? میان وعده ناسالم

علت چاقی کودکان را می‌توان به میان وعده های ناسالم ربط داد. زمانی که کودک به صورت روزانه به مصرف چیپس، پفک، شکلات و … بپردازد؛ باید انتظار چاقی داشته باشیم. این مواد غذایی کالری بالایی دارند و ارزش غذایی آنها بسیار کم است.

? عوامل شناختی

از دیگر علت چاقی کودکان، عوامل شناختی است. زمانی که کودک استرس بالایی را در طول روز تجربه کند، به پرخوری مبتلا می‌شود که در این شرایط خطر چاقی در او افزایش می‌یابد. 

عوارض چاقی کودکان

عوارض چاقی کودکان

در بخش قبلی علت چاقی کودکان را توضیح داده ایم. اما این چاقی چه خطراتی می‌تواند به همراه داشته باشد؟ کودکان چاق به نسبت دیگران مشکلات بسیاری را تجربه می‌کنند که در این بخش مقاله به آن ها اشاره کرده ایم. 

? کلسترول بالا

? اختلال در خواب

?فشار خون

? دیابت نوع دوم

? افسردگی

?آسم 

? اعتماد به نفس پایین

برای درمان چاقی کودکان چه کاری باید انجام داد؟

برای درمان چاقی کودکان ابتدا باید علت را بررسی کنیم؛ سپس روش درمانی مناسب را پیاده کنیم. در این بخش مقاله به این روش های درمانی اشاره کرده ایم.

? رژیم غدایی فرزند خود را تغییر دهید و گروه های مفید را در وعده های غذایی او قرار دهید. 

? جلوی تلویزیون به کودک غذا ندهید. 

?خوردن تنقلات را به حداقل برسانید.

? سبک زندگی را تغییر دهید. 

? برای کودک فعالیت بدنی در نظر بگیرید. 

?از متخصصان سلامت راهنمایی بگیرید. 

چه زمانی برای چاقی از مشاور کودک کمک بگیریم؟

اضطراب را می‌توانیم یکی از دلایل اصلی چاقی کودکان بدانیم. بسیاری از کودکان تحت تأثیر تربیت اشتباه والدین یا هر دلیل دیگری غذا خوردن را راهی برای آرام شدن شرایط روحی‌شان می‌دانند. این موضوع علاوه بر اینکه باعث چاقی کودک می‌شود باعث خواهد شد تا فرزند شما هرگز با اضطراب خود رو به رو نشود و در نتیجه شانس درمان استرس نیز کاهش پیدا می‌کند. به همین خاطر یکی از مواقعی که می‌بایست حتماً از یک مشاور کودک کمک بگیرید زمانی است که احساس می‌کنید فرزندتان وقتی درگیر استرس می‌شود تمایل بیشتری به خوراکی‌های مختلف و به خصوص مواد غذایی شیرین نشان می‌دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آموزش پدر و مادر کلیک کنید. 

یکی دیگر از زمان‌هایی که مشاورین می‌توانند برای درمان چاقی کودکان به شما کمک کنند این است که شما به دنبال راهکاری برای تغییر سبک زندگی خود یا فرزندتان می‌گردید. تقریباً همه ما باور داریم که سبک زندگی سالم تأثیر بسیاری روی شرایط جسمی ما خواهد داشت. با این حال وقتی زمان عمل کردن به این موضوع و کنار گذاشتن عادت‌های بد می‌شود معمولاً در این کار شکست می‌خوریم. این شرایط راجع به کودکان نیز پیش می‌آید. در حقیقت بسیاری از کودکان در مقابل تلاش‌های شما برای تغییر دادن سبک زندگیشان مقاومت می‌کنند. مشاورین در این شرایط به شما کمک خواهند کرد تا با استفاده از راهکارهای مناسب و به تدریج تغییرات مناسبی را در جریان زندگی خود و خانواده‌تان ایجاد کنید.

کلام آخر

چاقی کودکان علل مختلفی دارد که در این مقاله راجع به آن صحبت کرده ایم. به دلیل اینکه چاقی کودکان سلامت روحی و جسمانی آنها را تهدید می‌کند؛ حتما از متخصصین سلامت برای رهایی از بیماری چاقی کمک بگیرید.  مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه چاقی کودکان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا ژنتیک در چاقی کودکان اثر دارد؟

متخصصین معتقدند که چاقی نیز می‌تواند مثل ویژگی‌های دیگر به ارث برسد؛ اما این مسئله به معنای آن نیست که فرزند شما حتماً چاق خواهد شد. بلکه کودکانی که پدر و مادر چاق دارند نیز در صورت رعایت اصول مهم تغذیه می‌توانند وزن مناسبی داشته باشند.

چطور می‌توان از چاقی کودکان پیشگیری کرد؟

با رعایت اصول ساده‌ای مثل داشتن فعالیت بدنی، عادت‌های غذایی سالم و همین‌طور کمک گرفتن از متخصصین می‌توان از چاقی در کودکان پیشگیری کرد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره