درمان ترس از تاریکی کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

نحوه درمان ترس از تاریکی کودکان برای بسیاری از والدین تبدیل به یک سؤال شده است. ترس از تاریکی یکی از ترس‌های رایج در میان کودکان است و این موضوع به‌ویژه در شرایطی که والدین می‌خواهند تنها در اتاق خوابیدن را به کودک آموزش دهند دشواری‌های بسیاری را ایجاد خواهد کرد. برای درمان ترس از تاریکی راهکارهای مختلفی وجود دارد که شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها این مشکل را حل کنید. بااین‌حال در شرایطی که ترس کودک بیش‌ازحد است یا احساس می‌کنید روش‌های مورداستفاده جواب نمی‌دهند، بهتر است از یک مشاوره کودک کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان ترس از تاریکی کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

ترس از تاریکی در کودکان

دوران کودکی معمولاً با ترس‌های بسیاری همراه است که با بالاتر رفتن سن بسیاری از آن‌ها ناپدید می‌شوند. ترس از تاریکی و به‌خصوص تنها ماندن در تاریکی نیز یکی از رایج‌ترین انواع ترس است که معمولاً در میان کودکان 2 تا 6 سال دیده می‌شود. این موضوع می‌تواند دلایل بسیاری داشته و به همین میزان راه‌های مختلفی نیز برای درمان آن وجود دارد. بااین‌حال در شرایطی که احساس می‌کنید شدت ترس‌ها بیش‌ازحد معمول است و یا کودک ناراحتی‌هایی را به خاطر این ترس تجربه می‌کند، بهتر است از یک روانشناس کودک در این زمینه مشورت بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نشانه های ترس از تاریکی در کودکان کلیک کنید. 

برای درمان ترس از تاریکی در کودکان چه عواملی بررسی می شود؟

ترس از تاریکی در کودکان به دلایل متعددی ایجاد می‌شود که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

1. دوره طبیعی از رشد

همان‌طور که گفته شد ترس‌ها یکی از موضوعاتی هستند که در طول دوران کودکی شیوع بیشتری پیدا می‌کنند و به‌تدریج و با بالاتر رفتن سن نیز ناپدید خواهند شد. ترس از تاریکی نیز می‌تواند یکی از این ترس‌ها باشد که در ذهن کودک ایجاد شده و پس از مدتی نیز خودبه‌خود از بین خواهد رفت.

2. درمان ترس از تاریکی کودکان | فیلم‌ها یا کتاب‌های ترسناک

محتواهای ترسناک معمولا باعث اضطراب کودکان خواهد شد. گاهی اوقات تمایز بخشیدن میان خیال و واقعیت برای کودکان دشوار می‌شود. آن‌ها تصور می‌کنند غول‌ها یا هیولاها واقعاً وجود دارند و به همین خاطر ممکن است دچار ترس بشوند؛ این موضوع به‌ویژه در شرایطی که کودک از کتاب‌ها یا فیلم‌هایی با این قبیل محتواها استفاده می‌کند شدت بیشتری پیدا خواهد کرد.

فروشگاه آرامیس

3. خاطرات ناخوشایند

خاطرات ناخوشایند یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که به‌ویژه باعث بروز ترس‌های فوبیک می‌شود. اگر فرزند شما تجربیات اضطراب‌آوری مانند دزدی یا مورد آزار قرار گرفتن را در تاریکی تجربه کرده باشد این موضوع می‌تواند باعث ترس وی از تاریکی شود. در چنین شرایطی بهتر است برای جلوگیری از آسیب دیدن کودک و درمان ترس از تاریکی از یک روانشناس کودک کمک بگیرید.

4. تنش و نگرانی در محیط اطراف کودک

کودکان معمولاً در شناخت احساسات خود و همین‌طور دلیل بروز آن‌ها ضعیف‌تر از بزرگسالان عمل می‌کنند. این موضوع گاهی باعث می‌شود که آن‌ها اضطراب یا ناراحتی خود از یک موضوع را در سایر شرایط نشان دهند. ترس از تاریکی نیز می‌تواند واکنشی به شرایط اضطراب‌آمیز داخل خانه یا سایر محیط‌های اجتماعی باشد. اگر ترس‌های فرزندتان از زمان شروع یک بحران در محیط خانواده شروع ‌شده، بهتر است برای پیشگیری از بروز مشکلات جدی‌تر با یک متخصص کودک صحبت کنید.
برای آشنایی بیشتر با راه های کاهش استرس در کودکان کلیک کنید.

5. درمان ترس از تاریکی کودکان | جدا خوابیدن کودک

هنگامی‌که می‌خواهید به کودکتان تنها خوابیدن در اتاقش را آموزش دهید احتمالاً با مشکل ترس از تاریکی مواجه خواهید شد. البته این موضوع می‌تواند تا حدی ترس کودک از تنهایی یا مخالفت وی با شرایط جدید باشد که خود را در قالب ترس از تاریکی نشان می‌دهد. بااین‌حال این تجربه جدید می‌تواند تبدیل به دلیلی برای ترس کودک از تاریکی شود. تا پیش‌ازاین حضور والدین باعث احساس امنیتی در کودک می‌شد که او را نسبت به تاریکی بی‌توجه می‌کرد اما تنهایی می‌تواند باعث ترسناک شدن تاریکی شده و مشکلاتی را برای کودک ایجاد نماید.

برای آشنایی با انواع اختلالات روانی کودکان کلیک کنید.

درمان ترس از تاریکی در کودکان

برای درمان ترس از تاریکی در کودکان راهکارهای بسیاری وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها در خانه استفاده کنید اما به خاطر داشته باشید در مواقعی که شدت ترس بیش‌ازحد شده یا برای مدت طولانی باقی بماند، بهتر است از یک متخصص کودک برای درمان کمک بگیرید. ترس‌ها اگرچه در بسیاری از مواقع موضوعی عادی هستند اما بااین‌حال بی‌توجهی به ترس‌های مرضی نیز باعث گسترش یافتن آن‌ها و بروز مشکلاتی برای کودک خواهد شد. برای اشنایی با کلیات درمان فوبی کودکان کلیک کنید.

1. همدلی کنید

هنگامی‌که کودک از ترس‌هایش با شما صحبت می‌کند با محبت و همدلی با او برخورد کنید. استفاده از جملاتی مانند اینکه چیزی برای ترسیدن وجود ندارد و یا تحقیر کودک به سبب ترس‌ها و افکاری که در ذهن دارد صرفاً باعث بدتر شدن شرایط خواهد شد. فرزند شما به لحاظ توانایی ذهنی برای تشخیص تصورات ذهنی و غیرممکن خود از مسائل واقعی ضعیف‌تر از شما عمل می‌کند و نباید از او انتظار داشت مانند بزرگ‌سالان منطقی فکر کند.

2. تدریجاً اضطراب را کاهش دهید

برای درمان ترس از تاریکی در کودکان یا هرگونه ترس دیگر شما باید یک برنامه چندمرحله‌ای داشته باشید و قدم‌به‌قدم ترس‌های کودک را کاهش دهید. به‌طورکلی کودکانی که از تاریکی می‌ترسند، تصور می‌کنند تاریکی توانایی آسیب رساندن به آن‌ها را دارد و شما باید از طریق آزمودن باور آن‌ها در کاهش ترس به فرزندتان کمک کنید.

برای مثال اگر فرزندتان به دلیل ترس از تاریکی از شما می‌خواهد که کنارش بخوابید، به‌تدریج فاصله خود از تخت خواب کودک را بیشتر کنید و همچنین مدت‌زمان کنار او بودن را کاهش دهید. این موضوع باعث خواهد شد کودک به‌تدریج متوجه این موضوع شود که تاریکی ترسناک نیست و او می‌تواند بدون کمک گرفتن از دیگران خود را در این شرایط مدیریت کند.

برای اطلاع از روش های از بین بردن کابوس های شبانه کودکان کلیک کنید.

3. از مشاور کمک بگیرید

مشاورین کودک با استفاده از تکنیک‌هایی نظیر مصاحبه، تفسیر نقاشی و یا توجه به بازی‌های کودک دلایل ترس و اضطراب وی را پیدا کرده و راهکارهایی را برای کاهش این اضطراب به شما آموزش خواهند داد. به‌ویژه در شرایطی که ترس کودک پس از یک بحران یا حادثه ناگوار شروع شده، بهتر است برای درمان از یک مشاور کمک بگیرید. همچنین در شرایطی که احساس می‌کنید راهکارهای شما برای کاهش ترس کودک چندان‌که باید نتیجه‌ای نداشته و یا شدت و مدت ترس بیش‌ازحد معمول است، دراین‌باره با یک روانشناس کودک مشورت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان ترس از تاریکی کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

چه دلایلی برای ترس کودک از تاریکی وجود دارد؟ترس از تاریکی در کودکان چه زمانی غیرطبیعی خواهد بود؟چه دلایلی برای ترس کودک از تاریکی وجود دارد؟

ترس می‌تواند بخشی طبیعی از رشد کودک باشد و یا به دلایلی نظیر تجربیات ناگوار در تاریکی، تخیلات کودک، یا وجود تنش‌هایی در محیط خانه ایجاد شده باشد.

در مقابل ترس کودک از تاریکی چگونه رفتار کنیم؟

بهتر است هرگز ترس او را مسخره نکنید و با او همدلی داشته باشید. در کنار این شرایط برنامه‌ای را برای کاهش تدریجی ترس طراحی نمایید و در شرایطی که احساس می‌کنید راهکارهای شما فایده چندانی نداشته یا ترس شدیدتر از حالت منطقی است از یک روانشناس کودک کمک بگیرید.

ترس از تاریکی در کودکان چه زمانی غیرطبیعی خواهد بود؟

هنگامی‌که شدت ترس بیش‌ازحد باشد و باعث ناراحتی کودک شود و یا در شرایطی که ترس برای مدت طولانی ادامه پیدا کرده، ممکن است با یک ترس بیمارگونه مواجه باشیم.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره