خانواده پرجمعیت و کم جمعیت کدام بهتر است؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

خانواده پرجمعیت و کم جمعیت ملاک تعیین کننده‌ای در روابط بین فردی می‌باشد. خانواده اولین خاستگاه افراد محسوب شده و محلی است که تقریبا بیشتر عمر خود را با اعضای آن می‌گذارند. از این رو جمعیت خانواده بر روی روابط اجتماعی، ازدواج، نوع تعاملات و … تاثیر می‌گذارد. در گذشته بیشتر شاهد خانواده‌های پرجمعیت بودیم. اما امروزه تقریبا همه زوج ها فرزندان کمتری به دنیا می‌آورند. از این رو بیشتر خانواده‌ها کم جمعیت بوده و دیگر درکی از مسائل خانواده های بزرگ و پر جمعیت ندارند. اما فراموش نکنید که تعداد اعضای خانواده و همچنین کیفیت روابط آنان با یکدیگر بسیار مهم و تاثیرگذار بوده وحتی در مواردی تعیین کننده است. برای دریافت مشاوره خانواده تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

خانواده پرجمعیت و کم جمعیت

در ابتدا باید خانواده پرجمعیت و کم جمعیت را تعریف نمود. به طور کلی خانواده‌هایی با یک یا دو فرزند کم جمعیت محسوب شده و با بیش از سه فرند؛ پرجمعیت محسوب می‌شوند. از طرفی این تنها مربوط به خانواده هسته ای بوده و که بعد از مدتی این خانواده می‌تواند گسترده‌تر شده و حتی پرجمعیت شود.

طبیعی است که خانواده پرجمعیت و کم جمعیت ، مسائل مختلفی را تجربه می‌کنند. در واقع در یک خانواده پرجمعیت افراد بیشتر با کمبود منابع مواجه هستند. البته این همیشه به وضع اقتصادی وابسته نبوده و به طور کلی در خانواده های پرجمعیت همه چیز باید تقسیم شود. برای آشنایی با مفهوم قدرت در خانواده کلیک کنید.

ازدواج با خانواده پرجمعیت و کم جمعیت

ازدواج با خانواده پرجمعیت و کم جمعیت

فراموش نکنید که خانواده پرجمعیت و کم جمعیت ملاک اساسی برای ازدواج محسوب نمی‌شود. اما این موضوع می‌تواند تا حدی تاثیر داشته باشد. حتی بسیاری از دانشمندان معتقدند که ترتیب تولد نیز در مورد موفقیت یا شکست ازدواج تاثیر دارد. اما در نهایت این ویژگی های فردی است که می‌تواند به یک ازدواج دوام بخشد. در این قسمت به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

📌مزایا

از مزایای ازدواج با خانواده کم جمعیت، می‌توان به رفت و آمد و حتی بروز حاشیه های کمتری نیز اشاره کرد. در واقع افرادی که خود در خانواده های پرجمعیتی بوده اند؛ بیشتر احتمال دارد که مایل به ازدواج با خانواده کم جمعیت باشند. چرا که آنان از شلوغی و مشکلات زیاد کلافه بوده و به همین دلیل به دنبال آرامش بیشتری هستند. در این شرایط معمولا دخالت کمتری نیز در روابط زوجین صورت می‌گیرد. به همین دلیل برخی از افراد با اینکه خود از خانواده های پرجمعیت هستند؛ اما خانواده کم جمعیت را ترجیح می‌دهند. برای آشنایی با ویژگی های خانواده موفق کلیک کنید.

از طرفی با ازدواج با خانواده های پرجمعیت، افراد می‌توانند مهر و محبت بیشتری را تجربه نمایند. در واقع در چنین خانواده هایی صمیمت بیشتری بوده و حتی حمایت نیز بیشتر صورت می‌گیرد.

📌معایب

از طرفی نباید معایب ازدواج با خانواده پرجمعیت و کم جمعیت را نیز دست کم گرفت. برای مثال یکی از معایب ازدواج با خانواده کم جمعیت این است؛ که ثمره این ازدواج احتمالا هیچ اقوام و یا همبازی نخواهد داشت. همچنین پدر و مادر بیشتر روی فرزند خود حساس بوده و احتمالا در برخی موارد دخالت بیشتری در روابط زوجین داشته باشند. برای آشنایی با ویژگی های خانواده سالم کلیک کنید.

از معایب ازدواج با خانواده پرجمعیت نیز باید به شلوغی و رفت و آمد زیاد اشاره کنیم. معمولا در خانواده های پرجمعیت همه درگیر مشکلات خود بوده و زیاد از یکدیگر حمایت نمی‌کنند.

مزایا و معایب زندگی با خانواده کم پرجمعیت و کم جمعیت

اما در مورد خانواده پرجمعیت و کم جمعیت تنها نباید به ازدواج توجه داشت. به طور کلی شرایط زندگی و تربیتی در هریک از آنها متفاوت است. اگر قصد فرزندآوری و یا حتی ازدواج را دارید؛ بهتر است این قسمت را با دقت بیشتری مطالعه کنید. برای اطلاع از نحوه تقسیم وظایف در خانواده کلیک کنید.

✨مزایا و معایب زندگی با خانواده کم جمعیت

در یک خانواده کم جمعیت، هر یک از اعضا در بیشتر موارد تنها بوده و حتی اصلا خانه نیستند. همچنین بر اساس مشاهدات در چنین خانواده هایی افراد کمتر تمایل به صمیمیت با دیگران دارند. آنان به دلیل قرار گیری در چنین شرایطی برای طولانی مدت، به تنهایی خود عادت کرده و در جمع های مختلف احساس راحتی نمی‌کنند.

در این خانواده های معمولا فرزندان منابع کافی داشته و به همین دلیل به اشتراک گذاشتن را نمی‌آموزند. همچنین فرزندان تطابق و یا رقابت در شرایط مختلف را نیاموخته اند و به همین دلیل راحت تر دچار سرخوردگی و ناامیدی می‌شوند.

✨مزایا و معایب زندگی با خانواده پرجمعیت

اما در یک خانواده پرجمعیت همه چیز متفاوت است. اعضا معمولا زمان زیادی را یا یکدیگر می‌گذارند همچنین بیشتر حمایت کننده هستند. در واقع همدلی و همچنین تقسیم وظایف بیشتر در آنان دیده می‌شوند. اما این برای والدین اصلا توجیه اقتصادی ندارد.

چرا که حمایت از یک خانواده پرجمعیت بسیار گران تمام می‌شود. افراد حریم شخصی کمتری داشته و همچنین هرج و مرج نیز بیشتر است. در چنین شرایطی به ندرت همه چیز طبق نظم و اصول پیش می‌رود. اعضا با یکدیگر اختلافات و مشاجرات زیادی داشته و به همین دلیل دچار مشکل می‌شوند.

اهمیت اطلاع از شرایط خانواده پرجمعیت و کم جمعیت

شرایط خانواده پرجمعیت و کم جمعیت

با داشتن اطلاعاتی در زمینه شرایط خانواده پرجمعیت و کم جمعیت ، در روابط بین فردی می‌توان عملکرد بهتری داشت. بسیاری از باورهایی که در این مورد وجود دارد؛ شامل استثنائاتی نیز هست. برای مثال همه افراد تک فرزند لوس هستند. این موضوع برای همه تک فرزندان صدق نمی‌کند. برخی از آنان تحت تربیت و در محیط درستی قرار گرفته اند. گرچه تعداد اعضای خانواده، حقیقتی را در مورد  شخصیت آنها تغییر نمی‌دهد. اما به هر حال باید این موضوع را در نظر گرفت. برای اطلاع از نحوه مدیریت خانواده کلیک کنید.

سخن پایانی

خانواده پرجمعیت و کم جمعیت ، هر دو درسبک زندگی و حتی شکل گیری شخصیت ما موثر هستند. البته قرارگیری در خانواده کم جمعیت و یا پرجمعیت موضوعی ارادی نیست. اما به هر حال باید خود را با شرایط وقف داده و یا حتی از بروز برخی از مسائل جلوگیری نمود. افراد می‌توانند در این مورد از یک مشاوره خانواده کمک گرفته و با او مشورت نماید. همچنین خود نیز در این موقعیت به طور موثر عمل کرده و با خانواده همکاری نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره