دوستی دختر و پسر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

دوستی دختر و پسر چه پیامدهایی دارد؟ علل و عوامل مختلفی امروزه باعث شده است که دوستی دختر و پسر گسترش پیدا کند و نسبت به گذشته رایج‌تر باشد. از جمله این دلایل می‌توان به کاهش یافتن فرصت ازدواج برای جوانان و افزایش سن ازدواج را مثال زد. این دوستی‌ها در کشور ما به دلیل مغایرت با ریشه‌های فرهنگی و اعتقادی می‌تواند زمینه ساز آسیب‌های زیادی شود. برای مثال نداشتن تعهد، تزلزل رابطه و افزایش تجربه شکست‌های عاطفی برای هردو طرف از جمله این آسیب‌ها هستند. در ادامه فوائد و مضرات دوستی دختر و پسر و راهکارهایی برای کاهش آسیب‌های احتمالی آورده‌ایم.

دوستی دختر و پسر

دوستی دختر و پسر در هر دوره سنی می‌تواند اتفاق بیافتد. اما با توجه به مهارت های ارتباطی و نیازهای هر گروه سنی باید برخورد و رویکرد مناسبی اتخاذ کرد. بیشتر والدین دچار نگرانی های زیادی برای ارتباط های فرزندان نوجوان و جوان شان هستند. خیلی از ما نمی‌دانیم که چطور فرزندمان را آماده رویارویی با سایر افراد جامعه بکنیم؛ به طوری که او بتواند در کنار حفظ ارتباطات اجتماعی، مرزهایی را برای خود تعیین کند. از آن جا که همه آدم ها و خانواده ها مثل هم فکر و رفتار نمی‌کنند، نمی‌توان یک روش را به عنوان بهترین معرفی کرد، بلکه با بررسی شرایط و دیدگاه های اعضای آن خانواده می‌توان تعادل را برقرار نمود. در ادامه جهت کسب آگاهی لازم درباره معایب و فواید برخورد دو جنس با یکدیگر توضیحاتی آورده‌ایم.

بیشتر بخوانید : مرور رابطه با چند سوال

معایب و مضرات دوستی دختر و پسر و ارتباط آن با روابط خارج از عرف

علل و عوامل مختلفی تمایل دختر و پسرهای امروزی را به روابط دوستانه نسبت به گذشته بیشتر کرده است. برخی از این عوامل بیرونی و برخی فردی هستند. طبق آمار به دست‌آمده از تحقیقات میدانی مهم‌ترین عوامل شکل گیری دوستی دختر و پسر به شرح زیر است.

1- بالا رفتن سن ازدواج

امروزه فاکتورهایی که آمادگی فرد برای ازدواج را تعیین می‌کنند تغییر کرده است. برای مثال با اهمیت یافتن میزان تحصیلات افراد زیادی ازدواج خود را تا اتمام دوران تحصیلات دانشگاهی به تعویق می‌اندازند. مسائل دیگری مثل الزام به پایان سربازی و یافتن‌شغلی مناسب، اکثر مردان و زنان سال‌های طولانی‌تری را مجرد می‌مانند. با این حال چون نیازهای جنسی و عاطفی هم‌چنان با شروع دوره نوجوانی در افراد وجود دارد، ناتوانی در مدیریت نیازها می‌تواند باعث شود که افراد قبل از ازدواج به روابط دوستی روی بیاورند.

برای آشنایی با جوانب دوستیابی آنلاین کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

2- وجود محدودیت‌های زیاد برای ازدواج

با پیشرفت جوامع، بسیاری از افراد سبک‌های زندگی تجمل گرایانه‌ای را می‌پسندند و نمی‌توانند زندگی ساده‌ای را آغاز کنند. تا جایی که برخی جشن های پر زرق و برق برای ازدواج را ضروری می‌دانند. همین مسئله باعث می‌شود که ازدواج روز به روز برای آن‌ها دشوارتر شود. علاوه بر این با وجود مشکلاتی نظیر تورم و بیکاری در جامعه ما برآورده کردن اهداف بلندپروازانه یا حتی معمولی دشوارتر شده و بسیاری از جوانان نمی‌توانند حتی خواسته‌های معقول خود را برآورده کنند. در نتیجه برخی از آن‌ها از ازدواج صرف نظر کرده و دوستی های دختر و پسری را ترجیح می‌دهند.

3- دوستی دختر و پسر | عدم مسئولیت پذیری

افرادی که در خانواده‌هایی با سبک تربیتی نازپرورده رشد می‌کنند دیرتر می‌توانند مسئولیت‌های زندگی را بپذیرند. آن‌ها عادت کرده‌اند که همواره مسئولیت‌های زندگی را به دوش دیگران بیاندازند و سختی چندانی را تحمل نکنند. همین امر باعث می‌شود که برای تن دادن به ازدواج مقاومت بیشتری به خرج دهند و اغلب دوستی و روابط سطحی را ترجیح دهند.

4- داشتن سبک زندگی عشرت طلبانه

برخی افراد به روابط دختر و پسری به عنوان نوعی تفریح و سرگرمی نگاه می‌کنند. همین امر باعث می‌شود که نتوانند دید درستی نسبت به ازدواج داشته باشند و آن را به عنوان محدودیت در نظر می‌گیرند. این افراد مسلما به جای ازدواج روابط خارج از چارچوب و چندگانه را ترجیح می‌دهند و پس از ازدواج نیز بیش از دیگران در معرض ریسک خیانت قرار دارند.

آیا دوستی دختر و پسر فوایدی هم دارد؟

بسیاری از افراد امروزه طرفدار روابط آزاد هستند و معتقدند این دوستی‌ها نه تنها ضرری ندارد بلکه می‌تواند با منافعی برای دو طرف همراه باشد. از نگاه روانشناسی این مسئله زمانی صدق می‌کند که این روابط با ریشه‌های فرهنگی و اعتقادی یک جامعه در تضاد نباشد و افراد در همان روابط دوستی نیز حق و حقوقی را برای یکدیگر قائل باشند. برای مثال در جامعه‌ای روابط دختر و پسری از جانب عموم پذیرفته شده نیست. افراد مجبورند ارتباطی پنهانی داشته باشند. پس در صورت بروز هرگونه مشکل از حمایت کم‌تری برخوردارند. این رابطه بیش از اینکه با منفعت همراه باشد زمینه ساز بروز آسیب برای آن‌ها خواهد بود. برای آشنایی با اصول دوستی به قصد ازدواج کلیک کنید.

آسیب های دوستی دختر و پسر

بر اساس مشاهدات روانشناسان از مراجعین خود در مراکز مشاوره، روابط دختر و پسر به خصوص در کشور ما می‌تواند برای طرفین به خصوص برای دخترها پیامدهای منفی بسیاری را به بار بیاورد. ما در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آسیب‌ها در این زمینه اشاره کرده‌ایم. در صورتی که در رابطه خود دچار مشکل شده‌اید می‎‌توانید از خدمات مشاوره رابطه دختر و پسر استفاده نمایید.

1- نبود تعهد رسمی در رابطه

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که در رابطه عاطفی برای هردو طرف امنیت روانی ایجاد می‌کند متعهد بودن زوجین است. در ازدواج افراد به دلیل تبعات اجتماعی و خانوادگی محدودیت‌های بیشتری برای زیر پا گذاشتن تعهدات دارند. این محدودیت‌ها همانند یک ترمزگیر برای رابطه عمل می‌کنند و کمتر اجازه می‌دهند که فرد به راحتی رابطه را کنار بگذارد یا به فریب کاری روی بیاورد. این در حالی است که در بسیاری از موارد عدم رعایت تعهد برای طرفین هیچ‌گونه پیامد جدی ندارد و فرد می‌تواند به راحتی عهد و پیمان خود را زیر پا بگذارد. بنابراین حتما باید حد و مرز در رابطه را مشخص کنید.

2- افزایش ریسک بروز شکست عاطفی

با توجه به اینکه تمام کردن روابط دختر و پسری همواره آسان‌تر از ازدواج است احتمال بروز شکست عاطفی نیز در آن بیشتر است. با توجه به اینکه شکست عاطفی می‌تواند مسئله بسیار تاثیرگذاری در سلامت روان باشد و زمینه ساز بروز اختلالاتی نظیر افسردگی و اضطراب گردد بسیار اهمیت دارد که همواره در مورد آن هشیار باشید و به هرقیمتی برای رفع نیازهای عاطفی و جنسی خود با جنس مخالف وارد رابطه نشوید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله روانشناسی عشق را بخوانید.

3- وجود باورهای منفی در مورد دوستی دختر و پسر

در جامعه و فرهنگ ما اکثر افراد نگاهی منفی به رابطه دختر و پسری دارند. در بسیاری از موارد این مسئله به ریشه‌های اعتقادی مربوط می‌شود. این نگاه منفی باعث می‌شود که خیلی از دختر و پسرها همواره در رابطه خود نوعی احساس گناه و ناراحتی پنهان را تجربه کنند. همین مسئله می‌تواند در دراز مدت به سلامت روان طرفین آسیب بزند و زمینه ساز مشکلاتی نظیر افسردگی و اضطراب شود.

4- نبود حمایت اجتماعی

از آنجایی که عموم مردم به خصوص در مورد دخترها نگاه خوبی به رابطه داشتن با جنس مخالف ندارند در نتیجه حمایتی نیز از این موضوع نمی‌کنند. به همین خاطر اکثر افراد پس از تجربه شکست عاطفی یا هرگونه مشکل در رابطه با پارتنر خود کم‌تر حمایت و پشتیبانی دریافت می‌کنند که این موضوع شدت آسیب‌های وارده را افزایش می‌دهد.

 

دوستی دختر و پسر | توصیه ها و راهکارهایی برای کاهش آسیب 

با توجه به آسیب‌ها و پیامدهای دوستی دختر و پسر در ادامه به راهکارهایی اشاره کرده‌ایم که به شما کمک می‌کند بتوانید اوضاع را بهتر مدیریت نمایید. 

1- در مورد استانداردهای خود برای ازدواج تجدید نظر کنید 

برخی افراد فکر می‌کنند تنها زمانی می‌توانند ازدواج کنند که تمامی فاکتورهای لازم را به طور کامل داشته باشند. به همین خاطر به دلیل احساس ناتوانی برای ازدواج به روابط دوستی روی می‌آورند. این در حالی است که اگر شما از نظر شخصیتی، فرهنگی و خانوادگی به هم نزدیک باشید می‌توانید بسیاری از مسائل را با مشارکت یکدیگر حل کنید و در کنار همسرتان با سرعت بیشتری در زندگی پیش بروید. در نظر داشته باشید که هیچ انسانی کامل نیست و شما نیز از این قاعده مستثنی نیستید. برای اینکه بتوانید پیش بینی کنید ازدواج شما در سن و سالی که دارید تا چه حد می‌تواند موفقیت آمیز باشد بهتر از یک مشاور و روانشناس کمک بگیرید. 

2- فرزندان خود را درگیر تجملات نکنید

برخی از خانواده‌ها توقعات بسیار بالایی در مورد عروس و یا داماد خانواده خود دارند. با توجه به فشارهای اقتصادی و شرایط دشوار برای مستقل شدن جوان‌ها بسیاری از آن‌ها نمی‌توانند توقعات خانواده‌ها را برآورده کنند. همین مسئله باعث می‌شود که از ازدواج بهراسند و روابط دوستی را ترجیح دهند. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که بتوانید دیگاه واقع بینانه‌ای داشته باشید و علاوه بر مادیات ملاک‌های دیگری را نیز در نظر بگیرید. 

3- دوستی دختر و پسر | نیازهای جنسی خود را مدیریت کنید 

یک باور عمومی غلط  که در میان عامه مردم رواج دارد این است که نیازهای جنسی همانند نیازهای اولیه نظیر گرسنگی و تشنگی هستند و باید هر طور که شده برآورده شوند. این در حالی است که شما می‌توانید انرژی جنسی را از طریق مجاری دیگری نظیر ورزش کردن تخلیه نمایید. در نتیجه هرگز به خاطر این مسئله خود را در روابط دوستی و آسیب زا درگیر نکنید.

برای آشنایی با راه های مدیریت نیازهای جنسی نوجوان کلیک کنید.

4- روحیه مسئولیت پذیری را در فرزندان خود تقویت کنید

یکی از دلایل بسیار رایجی که باعث می‌شود افراد در روابط آسیب زا با جنس مخالف گرفتار شوند نبود روحیه مسئولیت پذیری و تعهد است چرا که این روابط بر خلاف ازدواج به راحتی پایان می‌یابند و افراد معمولا هزینه کمی بابت رفتارهای نادرست خود متقبل می‌شوند. برای جلوگیری از این معضل بسیار اهمیت دارد که از همان کودکی بر پرورش روحیه مسئولیت پذیری در فرزند خود تمرکز کنید و آن‌ها را افرادی پایبند و متعهد بار بیاورید. والدینی که سبک تربیتی نازپرورده‌ای دارند و اجازه نمی‌دهند بچه‌هایشان خود برای جبران اشتباهات تلاش کنند اغلب در پرورش روحیه مسئولیت پذیری فرزندان با مشکلات بیشتری مواجه هستند. 

برای دریافت مشاوره در زمینه دوستی دختر و پسر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا داشتن روابط متعدد قبل از ازدواج می‌تواند ریسک خیانت را افزایش دهد؟

بله، افرادی که درگیر روابط متنوع می‌شوند به مرور این مسئله به سبک زندگی‌شان تبدیل می‌شود و یک شبه پس از ازدواج نمی‌توانند آن را کنار بگذارند. از همین‌رو ریسک خیانت در این افراد می‌تواند بیش از دیگران باشد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره