افسردگی ناشی از بیکاری | بیکاری و در خانه ماندن مردان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

افسردگی ناشی از بیکاری شامل احساسات منفی است که نسبت به خودمان در شرایطی که مشغول به کاری نیستیم داریم. کار کردن برای افراد انگیزه و انرژی ایجاد می‌کند. معمولا آدم‌ها در زمان بیکاری به دلیل تجربه مشکلات مالی و همچنین احساس ناکارآمدی دچار افسردگی و حتی اضطراب می‌شوند. این موضوع در شرایط مختلفی ایجاد شده و عوامل زیادی بر آن موثر هستند.

امروزه آمار بالای ابتلا به افسردگی و همچنین بیکاری، به خوبی ارتباط این دو را با یکدیگر نشان می‌دهد. گاهی خود افراد نیز در این مورد نقش دارند و در موارد دیگر محیط ایجاد کننده این وضعیت است. به هر حال دوره بیکاری موقت بوده و احتمالا بعد از مدتی به پایان می‌رسد. بهتر است در این دوران افراد به خود سخت نگرفته و به سلامت روان خود اهمیت دهند. برای دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی ناشی از بیکاری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

افسردگی ناشی از بیکاری

کار کردن به دلیل ایجاد حس استقلال و همچنین مسئولیت پذیری در افراد، باعث آرامش روانی می‌گردد. همچنین گاهی برخی افراد به کار خود وابستگی زیادی پیدا کرده و بیش از حد تلاش می‌کنند. در این موارد بعد از مدتی بیکاری، بیشتر احتمال دارد که فرد افسردگی ناشی از بیکاری را تجربه کند.

از طرفی نوع شغل و حتی میزان علاقه به آن حتی سلامت روانی فرد نیز در این مورد دخیل است. افراد به گونه های مختلفی نسبت به این موضوع واکنش نشان می‌دهند. فراموش نکنید که شغل نداشتن به معنی به پایان رسیدن دنیا نیست و حتی در صورت بیکاری نیز می‌توان احساس خوبی نسبت به زندگی داشت.

برای آشنایی با سایر علت افسردگی کلیک کنید.

نشانه های افسردگی ناشی از بیکاری

نشانه های افسردگی ناشی از بیکاری

در صورت بروز افسردگی ناشی از بیکاری، افراد چهار دسته از علائم را تجربه می‌کنند. به طور کلی انواع مختلف افسردگی با بروز نشانه هایی همراه است که در صورت مشاهده آنها باید برای درمان اقدام کنیم. این علائم شامل نشانه های جسمی، روانی، هیجانی و رفتاری می‌شود که به شکل های گوناگونی خود را نشان می‌دهند. برای مثال علائم جسمانی که در دوران بیکاری معمولا بروز می‌کند؛ بی خوابی و نداشتن اشتها است.

همچنین افراد احتمالا به دلیل اضطرابی که تحمل می‌کنند؛ دچار تپش قلب، تنگی نفس، بی قراری و… نیز می‌شوند. علائم رفتاری نیز شامل گوشه گیری و انزوا و پرخاشگری می‌شود. شدت این علائم در افراد متفاوت هستند. اما بهتر است در صورت مشاهده هریک، حتما از یک متخصص کمک بگیرید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

پیامدهای افسردگی ناشی از بیکاری

همانطور که گفته شد؛ بروز افسردگی ناشی از بیکاری، تا حدی طبیعی است. اما به طور کلی افراد نباید اجازه دهند که علائم برای مدت زمان طولانی ادامه یابند. برخی افراد حتی در صورت پیدا کردن شغل نیز بازهم نمی‌توانند بر افسردگی خود غلبه کنند. برای مثال داشتن این احساس در میان زنان خانه دار بسیار زیاد است و آنها احتمالا تا پایان عمر با آن درگیر هستند.

اما اگر این احساسات برای مدت زمان طولانی ادامه یابد؛ احتمالا پیامدهای بدی برای سلامت روان و همچنین سلامت جسمانی افراد داشته باشد. از طرفی حتی احتمال بروز افکار خودکشی و آسیب زدن به خود و دیگران نیز وجود دارد. در این دوران احتمالا افراد به فکر انتقام گیری افتاده و نمی‌توانند به درستی افکار خود را مدیریت کنند.

نحوه برخورد با افسردگی ناشی از بیکاری

افراد نسبت مشکلات مختلف مثل افسردگی ناشی از بیکاری، واکنش های مختلفی از خود نشان می‌دهند. از آنجایی که افراد در این شرایط احتمالا احساسات مختلف و همچنین افکار زیادی دارند؛ فکر کردن به صورت منطقی برای آنها دشوار است. آنها احتمالا احساس می‌کنند که هیچ کنترلی بر شرایط نداشته و کاملا ناامید می‌شوند.

از طرفی آنها نگران خانواده و مشکلات مالی هستند؛ به همین دلیل برای غلبه بر این حس، دست به روش های مختلفی می‌زنند. نشخوارفکری یکی از واکنش های عمده افراد نسبت به بیکاری است. افراد معتقدند که حداقل در مورد این موضوع فکر می‌کنند و کاملا بیخیال نیستند. اما این افکار تکرار شونده؛ هیچ نتیجه ای در پی نخواهد داشت. برای آشنایی بیشتر با نشخوار ذهنی کلیک کنید.

برای پیشگیری از بروز افسردگی ناشی از بیکاری چه کنیم؟

پیشگیری از بروز افسردگی ناشی از بیکاری

برای غلبه بر افسردگی ناشی از بیکاری، روش های مختلفی وجود دارد. بهتر است در ابتدا نشانه ها را شناسایی کرده و متناسب با آنها عمل کنید. در قدم اول در مواجهه با بیکاری، خونسردی خود را حفظ کرده و در قدم بعدی از یک روانشناس در این زمینه کمک بگیرید. برای اطلاع از راه های خروج از بحران مالی کلیک کنید.

?پذیرش احساسات

پذیرش احساسات یکی از مهم ترین گامهایی است که در مسیر مقابله با افسردگی ناشی از بیکاری باید بردارید. گاهی افراد حتی از علائمی که تجربه می‌کنند و یا افکاری که دارند نیز دچار اضطراب شده و نمی‌توانند این موضوع را کنترل کنند. بهتر است این دوران را پذیرفته و بدانید که کاملا طبیعی است اگر ناراحت، عصبانی و یا افسرده باشید. به خودتان فشار نیاورده و ذهن خود را با افکارغیر مفید پر نکنید. سعی کنید موقعیت های کاری را بررسی کرده و از فرصت ها به درستی استفاده کنید.

?بررسی شرایط

برخی از موقعیت ها برای افراد ایجاد می‌شوند و شما در این شرایط تنها نیستید. برای مثال در دوران همه گیری ویروی کرونا که بسیاری از کسب و کار ها ورشکست شدند؛ عده ی زیادی کار خود را از دست دادند. این شرایط تقضیر هیچ کس نیست و از طرفی عده زیادی در حال تجربه آن هستند. به همین دلیل نباید خود را مقصر بدانید. یا برخی از کارخانجات، دست به تعدیل نیرو زده و عده زیادی از کارمندان خود را عوض می‌کنند. فراموش نکنید که این چیزی از ارزش های شما کم نمی‌کند.

?بهره گیری از منابع مختلف

در شرایط بیکاری احتمالا بعد از مدتی مشکلات مالی نیز به سراغ ما خواهند آمد. از طرفی افسردگی ناشی از بیکاری نیز خود مانعی برای حضور در محل کار است. به همین دلیل باید در قدم اول این مشکل را با کمک روانشناس حل کرده و در قدم بعدی برای استفاده از منابع مختلف برنامه ریزی کنیم. حتی شاید مجبور باشید که از دیگران نیز کمک بگیرید. در این شرایط می‌توانید هزینه ها و درآمد خود را محدود کرده و کنترل اوضاع را به دست بگیرید. برای اطلاع از روش های جلوگیری از بروز استرس مالی کلیک کنید.

?جلوگیری از اتلاف انرژی

از آنجایی که افسردگی ناشی بیکاری باعث اتلاف انرژی زیادی از فرد می‌شود. بهتر است در دوران بیکاری انرژی خود را به درستی استفاده کنید. برای مثال فکر کردن و ناراحتی در این مورد از مواردی هستند که باعث از دست رفتن انرژی از لحاظ روانی می‌شوند. افراد باید هدفمند بوده و تنها بر روی مسائلی تمرکز کنند که برای آینده کاری آنها مهم است. باید در این دوران به اندازه کافی استراحت و تفریح نیز داشته باشیم.

?زندگی در اکنون

برخی به دلیل افسردگی ناشی از بیکاری بسیار به آینده فکرکرده و همواره نگران هستند. این احساس طبیعی بوده و تا حدی لازم است. اما بهتر است برای جلوگیری از بروز افسردگی و مشکلات دیگر بر حال و اکنون تمرکز کرده و به دنبال راهکار باشید. در این شرایط به جای فکر کردن به مسائلی که مربوط به گذشته  یا آینده هستند بهتر است شرایط کنونی را در نظر گرفته و افکار خود را مدیریت کنیم.

برای آشنایی با راه های غلبه بر نارضایتی از زندگی کلیک کنید.

?برقراری ارتباط با دیگران

معاشرت با اطرافیان نه تنها باعث پیشگیری از افسردگی ناشی از بیکاری می‌شود؛ بلکه باعث ایجاد موقعیت های جدید برای زندگی حرفه ای نیز می‌شود. در این شرایط بهتر است بیشتر از قبل با دیگران ارتباط برقرار کرده و از آنها فاصله نگیرید. فراموش نکنید که دوری از دیگران باعث تشدید احساس تنهایی در شما می‌شود.

سخن پایانی

دوران بیکاری برای همه افراد به وجود آمده و افراد واکنش های مختلفی نسبت به آن دارند. از طرفی مطمئن نبودن از آینده شغلی و همچنین کنترل نداشتن بر روی اوضاع همه چیز  را دشوار تر می‌کند. بهتر است افراد در این دوران افکار خود را مدیریت کرده و تلاش خود را برای پیدا کردن شغل بیشتر کنند. همچنین برای کنترل کردن احساسات نیز می‌توانند از روانشناس نیز کمک بگیرند. این دوران فرصت خوبی برای استراحت و همپچنین خودآگهی بیشتر است. بهتر است از آن به درستی استفاده کرده و همچنین برای مواجهه با افسردگی ناشی از بیکاری با یک مشاور مشورت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی ناشی از بیکاری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره افسردگی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره