تپش قلب و دلشوره ناشی از اضطراب

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تپش قلب و دلشوره ناشی از اضطراب را همه ما حداقل یک‌بار تجربه کرده‌ایم. درد قفس سینه ناشی از اضطراب را بسیاری از متخصصین یکی از علائم اصلی اضطراب می‌دانند، تا اینجا همه چیز عادی است. اما بسیاری از افراد برای مدت طولانی یا به‌شدت درگیر این مشکل می‌شوند. آن‌ها یا همیشه این تپش قلب را احساس می‌کنند و یا در زمان‌های اضطراب آن‌قدر شدید دچار تپش قلب می‌شوند که تحمل آن برای‌شان غیرممکن می‌شود.

این شرایط باعث می‌شود آن‌ها جدا نگران سلامت خود باشند. بااین‌حال بسیاری از مواقع آزمایش‌های پزشکی مشکل خاصی را نشان نمی‌دهد و معمولاً همه متخصصین از آن‌ها می‌خواهند که اضطراب‌شان را کنترل کنند. اما این کار چطور ممکن  خواهد بود؟ یا اصلاً چه رابطه‌ای بین استرس و تپش قلب وجود دارد؟

برای دریافت مشاوره در زمینه تپش قلب و دلشوره می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

اشتباه گرفتن تپش قلب و دلشوره ناشی از اضطراب

قبل از هر چیز باید این را توضیح بدهیم که تپش قلب می‌تواند با دلایل مختلفی ایجاد شود. در واقع تنها دلیل اینکه شما دچار تپش قلب می‌شوید این نیست که درگیر اضطراب هستید. پس اگر در آزمایشات‌تان خطر جسمی دیده نمی‌شود، سه نکته زیر را در نظر بگیرید و برای آشنایی بیشتر با علائم اضطراب کلیک کنید.

? رد احتمال بیماری‌های قلب

بعضی از بیماری‌های قلبی از جمله آریتمی‌ها می‌توانند باعث درد در قفسه سینه و همین‌طور احساس تپش قلب بشوند. به همین خاطر اولین اقدامی که در مواجهه با تپش قلب باید انجام بدهید این است که با یک متخصص راجع به شرایط پیش‌آمده صحبت کنید.

? استفاده از مواد محرک

محرک‌هایی مانند کافئین یا حتی شکلات درصورتی‌که بیش از اندازه مصرف شوند می‌توانند مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشند. این مواد همان‌طور که از نامشان پیداست فعالیت دستگاه عصبی و سایر اندام‌های بدن شما را افزایش می‌دهند. در این شرایط قلب نیز مجبور است خون بیشتری را به اندام‌های بدن پمپاژ کند و به همین خاطر ممکن است شما احساس کنید که دچار تپش قلب شده‌اید. پس اگر از آن دسته افرادی هستید که از این خوراکی‌ها بیش از حد استفاده می‌کنید بهتر است مصرف آن‌ها را کاهش دهید.

? استفاده از نوشیدنی‌های الکلی

استفاده بیش از حد از الکل روی ضربان قلب تأثیر می‌گذارد. به همین خاطر کسانی که از این ماده استفاده می‌کنند معمولاً درد در قفسه سینه و احساس لرزش قلب را گزارش می‌کنند. پس اگر در کنار مصرف الکل احساس می‌کنید ضربان قلب‌تان بالا رفته است به‌احتمال زیاد این موضوع ربطی به اضطراب ندارد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

رابطه تپش قلب و دلشوره با اضطراب چیست؟

همان‌طور که گفتیم یکی از نشانه‌های اصلی اضطراب احساس درد در قفسه سینه و تپش قلب است. اما سؤال اینجاست که چه ارتباطی میان این دو موضوع وجود دارد؟ هنگامی که دچار اضطراب می‌شوید برای بدن به این معناست که با یک خطر مواجه شده‌اید. به همین خاطر تمامی اندام‌های بدن برای اینکه بتوانید با خطر مبارزه کنید و یا از آن فرار کنید آماده می‌شوند.

این همان چیزی است که روان‌شناسان به آن پاسخ جنگ‌وگریز می‌گویند. در این حالت مهم‌ترین وظیفه برعهده قلب شماست. قلب خون بیشتری را به اندام‌های بدن پمپاژ می‌کند تا آن‌ها را برای فعالیت هرچه بیشتر و بهتر آماده کند. به همین خاطر است که در این حالت ممکن است شما ضربان قلب خود را احساس کنید. یا شاید تصور کنید قلب‌تان درون سینه می‌لرزد.

تپش قلب و دلشوره ناشی از اضطراب و بیماری پانیک

اگر تپش قلب را در کنار نشانه‌های دیگری مثل تنگی نفس، لرزیدن، عرق کردن و احساس ازدست‌دادن کنترل تجربه می‌کنید به این معناست که درگیر حمله وحشت‌زدگی شده‌اید. حملات وحشت‌زدگی شرایطی است که شما یک حمله اضطرابی را به طور ناگهانی تجربه می‌کنید.

این حمله در عرض بیست دقیقه به اوج خودش می‌رسد و سپس فروکش می‌کند. حمله وحشت‌زدگی یا پانیک می‌تواند مشکلات بسیاری را در جریان زندگی‌تان ایجاد کند. به همین خاطر اگر نشانه‌های این بیماری را در خودتان احساس می‌کنید بهتر است هرچه سریع‌تر راجع به این موضوع از یک مشاور کمک بگیرید. برای آشنایی بیشتر با اختلال حمله پانیک کلیک کنید.

راهکارهایی برای درمان تپش قلب و دلشوره ناشی از اضطراب

اضطراب و تپش قلب می‌تواند احساس ناخوشایندی باشد که مشکلات بسیاری را برای شما ایجاد خواهد کرد. به همین خاطر باید برای درمان آن فکری بکنید. راهکارهایی که در ادامه شرح داده‌ایم می‌توانند به شما در کاهش اضطراب کمک کنند. برای شروع درمان اضطراب کلیک کنید.

✅ تکنیک‌های آرام‌سازی

روش‌های آرام‌سازی را یاد بگیرید و حداقل روزی یک مرتبه از آنها استفاده کنید. این روش‌ها به شما کمک می‌کنند که اضطراب را از جسم خود دور کنید. استفاده مرتب از این روش‌ها باعث می‌شود به‌تدریج مشکلات قلبی‌تان کاهش پیدا کند یا به‌طورکلی از بین برود.

✅ ورزش‌های هوازی

تحقیقات متخصصین نشان می‌دهد انجام 20 دقیقه ورزش در طول روز می‌تواند به شما برای داشتن جسمی سالم‌تر و کاهش اضطراب‌ها کمک کند. به همین خاطر سعی کنید جایی برای ورزش‌کردن در برنامه خود پیدا کنید.

✅ سبک زندگی سالم

داشتن الگوی سالم و منظم خواب‌وخوراک می‌تواند تا حد زیادی در بهبود مشکلات اضطرابی به شما کمک کند. همان‌طور که گفتیم استفاده از الکل یا مواد محرک می‌تواند مشکلات بسیاری را برای شما ایجاد کند.

به‌علاوه خواب ناکافی نیز می‌تواند دلیلی برای انباشته شدن اضطراب در بدن شما باشد. به همین خاطر اگر می‌خواهید از مشکلات اضطرابی جلوگیری کنید بهتر است به خواب و خوراک‌تان هم توجه کافی داشته باشید.

چه زمانی برای تپش قلب به روان‌شناس مراجعه کنیم؟

گاهی اوقات میزان اضطراب و دلشوره بیشتر از آنی است که بتوانید با استفاده از راهکارهای بالا آن را درمان کنید. اضطراب می‌تواند به علت باورهای منفی مثل خودکم‌بینی یا همان‌طور که گفتیم به علت حملات پانیک اتفاق بیفتد. در این شرایط نمی‌توانید به‌تنهایی از پس این مشکل بربیایید. به همین خاطر بهتر است برای درمان مشکل از یک مشاور کمک بگیرید.

مشاورین به شما کمک خواهند کرد تا روش‌های مناسبی را برای کنترل اضطراب یاد بگیرید. برای مثال بسیاری از مواقع کسانی که دچار اضطراب می‌شوند افکار منفی زیادی در ذهن دارند. آن‌ها بی‌دلیل از هر چیزی می‌ترسند؛ منتظر یک رویداد منفی هستند؛ یا احساس می‌کنند توانایی انجام کاری را ندارند.

در چنین شرایطی مشاورین با این افکار منفی مبارزه می‌کنند و به شما کمک خواهند کرد تا روش‌های سالم‌تری را برای فکرکردن پیدا کنید.

آیا دارو برای درمان تپش قلب و دلشوره ناشی از اضطراب کافی است؟

متاسفانه در بسیاری از موارد دارو به عنوان درمانی قطعی برای اضطراب در نظر گرفته می‌شود. در حالی که اضطراب و استرس هر دو برای بدن لازم هستند و شدت پیدا کردن‌شان نیاز به تعدیل و کاهش دارد. باور عمومی بیماران دچار اضطراب بر این است که “باید به طور کل این احساس را از بین ببریم”. به همین جهت هر روز بیشتر به دنبال دارویی برای رفع آن هستند.

از طرفی داروهای ضداضطرابی عوارض و آسیب‌های شدیدی دارند که در طولانی مدت منجر به آسیب‌های مغزی و تشدید بیماری می‌شوند. در نتیجه حتما باید برای درمان و تعدیل اضطراب خدمات مشاوره استرس و اضطراب دریافت کنید. در کشورهای توسعه یافته از داروها تنها در موارد شدید و در بازه زمانی کوتاه مدت به منظور امکان وارد کردن بیمار در جلسات مشاوره روانشناسی استفاده می‌شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه تپش قلب و دلشوره می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

چه رابطه‌ای بین اضطراب و تپش قلب وجود دارد؟

هنگامی که دچار اضطراب می‌شوید بدن احساس می‌کند که با یک تهدید مواجه شده است و همه اعضا برای مبارزه با آن بسیج می‌شوند. از جمله قلب‌تان خون بیشتری را به تمام اندام‌های بدن پمپاژ می‌کند. این کار باعث می‌شود تا اندام‌ها آماده مبارزه با تهدید باشند.

چطور می‌توانم تپش قلبم را کنترل کنم؟

استفاده از راهکارهایی مثل ورزش‌های هوازی، تکنیک‌های آرام‌سازی، تنفس عمیق و داشتن سبک زندگی سالم می‌تواند تا حد زیادی کمک‌کننده باشد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره