مشاوره افسردگی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مشاوره افسردگی چه کمکی به افراد می‌کند؟ افسردگی از جمله مشکلاتی است که امروزه و به خصوص با شرایط کنونی بسیاری از افراد با آن درگیر هستند و تمام جنبه‌های زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. افسردگی علاقه و انگیزه فرد مبتلا را از بین می‌برد و منجر به کاهش عملکرد او در زمینه‌های شغلی، تحصیلی و به صورت کلی زندگی روزمره می‌شود. به همین خاطر شناخت نشانه‌های این بیماری و درمان به موقع و مؤثر آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اما چه طور درمان‌های مناسب برای این بیماری را پیدا کنیم؟ آیا می‌توان به تنهایی از پس آن برآمد؟ مشاوره افسردگی فرآیندی است که به شما در مسیر بهبود علائم و انتخاب روش‌های مؤثر کمک می‌کند و همراه شما خواهد بود؛ چرا که درمان افسردگی به تنهایی امکان پذیر نیست و همواره امکان برگشت علائم وجود دارد.

 

علائم و نشانه‌های افسردگی

پیش از آن که به خود برچسب افسرده بودن بزنید، لازم است به طور کامل با نشانه‌های آن آشنا باشید و آن‌ها را در خود تشخیص دهید. همچنین در فرآیند مشاوره افسردگی به طور کامل به شما کمک می‌شود تا این نشانه‌ها و شدت و درجه‌ی آن‌ها را در خود شناسایی کنید:

_تمایل زیادی برای گریه کردن دارید و دائما احساس اندوه می‌کنید.

_از محیط اطراف و شرایط زندگی خود مدام گله و شکایت دارید.

_کارهای مهم و حتی کارهای روزمره زندگی خود را به تعویق می‌اندازید.

فروشگاه آرامیس

_بیشتر سعی می‌کنید از دیگران فاصله بگیرید و دوست دارید تنها باشید.

_همواره خود را سرزنش می‌کنید و احساس گناه دارید.

_دچار کمبود اشتها و وزن و یا برعکس دچار پرخوری و در حال اضافه وزن هستید.

_با کوچک‌ترین محرک‌ها دچار پرخاشگری می‌شوید.

_خستگی، بی‌قراری، احساس تنفر از خود و داشتن افکار مرتبط با خودکشی از دیگر نشانه‌های افسردگی است.

بیشتر بخوانید : علائم افسردگی شدید

 

مشاوره افسردگی | دلایل بروز افسردگی

افسردگی ممکن است به دلایل گوناگونی رخ دهد. در فرآیند مشاوره، روانشناس دلایل مختلف را در زندگی شما و با استفاده از مصاحبه بالینی بررسی کرده و بهترین راهکارها را برای برطرف کردن هر کدام از آن‌ها به شما ارائه می‌دهد. برخی از دلایل افسردگی را در ادامه ذکر کرده‌ایم.

_بیماری خود یا عزیزان و فوت اطرافیان

_طلاق، خیانت و به طور کلی مشکلات در روابط بین زوجین

_مشکلات مالی و فقر

_تجربه‌های تلخ گذشته مانند تجاوز جنسی در کودکی

_نوسانات و تغییرات هورمونی در بدن

_داشتن فرزند یا عزیزانی که مشکلاتی مانند عقب ماندگی دارند

_اعتیاد به مواد مخدر و یا مشروبات الکلی

_مشکلات و ناکامی در تحصیل و یا شغل

_مشکلات درونی مانند نداشتن اعتماد به نفس و یا عزت نفس بسیار پایین

 

چرا باید به فکر درمان افسردگی بود؟

افسردگی شما را در دنیای تاریک خود فرو می‌برد و اگر نادیده گرفته شود، پس از مدتی تبدیل به سبک زندگی شما می‌شود و تمام جنبه‌های زندگیتان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این مشکل روحی، روانی پیامدهای بی‌شماری را برای شما به همراه دارد و فرآیند زندگی کردن را مختل می‌کند. کاهش میل جنسی، بی‌علاقگی برای رسیدن به اهداف، احساس ناتوانی و بی‌ارزشی، داشتن افکار و باورهای بدبینانه به خود و دیگران، احتمال بروز خودکشی، کاهش یا افزایش وزن شدید همگی از پیامدهای افسردگی هستند. همچنین افسردگی گاه زمینه را برای بروز انواع بیماری‌های روانی و روان‌تنی فراهم می‌کند. به همین دلیل لازم است آن را جدی گرفته و به فکر درمان باشید.  

بیشتر بخوانید : درمان افسردگی شدید  

اهمیت مشاوره افسردگی

بسیاری از افراد گمان می‌کنند خود به تنهایی می‌توانند از پس این بیماری بربیایند و اگر به حال خود رهایش کنند خود به خود خوب می‌شوند؛ اما حقیقت این است که حتی اگر موفق به درمان افسردگی خود شوید، پس از مدتی علائم با شدت بیشتری برمی‌گردند و پیامدهای شدیدتری را نیز به همراه دارند. چرا که در واقع مشکلات و علائم افسردگی در شما ریشه‌یابی نشده‌اند. مشاوره گرفتن از فردی دلسوز و کسی که در زمینه درمان اختلالات روانی تخصص دارد، اولین قدم در درمان است. گاهی افراد افسردگی پنهان دارند و یا اصلا نشانه‌های اندوه خود را با افسردگی اشتباه می‌گیرند؛ روانشناس با استفاده از گفته‌ها و حالات شما، شدت و نوع افسردگی را تشخیص می‌دهد و کمک می‌کند تا از گمراهی و تردید خارج شوید.

 

درمان در مشاوره افسردگی چگونه انجام می‌شود؟

در مرحله‌ی بعدی مشاور با توجه به نوع افسردگی، نوع شخصیت و توانایی‌های شما درمان‌های منحصر به فرد را آغاز می‌کند و در تمام مراحل همراه شما خواهد بود. درمان افسردگی با انواع مختلفی از رویکردها مانند طرحواره درمانی، درمان شناختی رفتاری، واقعیت درمانی و… صورت می‌گیرد و متخصص با در نظر گرفتن تمام جنبه‌ها می‌تواند از یک و یا چند رویکرد به صورت ترکیبی برای درمان علائم استفاده کند.

در درمان شناختی رفتاری به فرد کمک می‌شود تا بیشتر بر زمان حال و لذت بردن از آن متمرکز شود و با استفاده از راهکارهای مختلفی که مشاور ارائه می‌دهد، افکار مزاحم و منفی را از خود دور کند. در این رویکرد، روش رفتار و فکر کردن فرد تغییر کرده و اصلاح می‌شود. روان درمانی در فرآیند مشاوره ممکن است به صورت فردی و یا گروهی باشد. علاوه بر این در برخی شرایط مشاور با توجه به شدت زیاد بیماری، تشخیص می‌دهد که فرد در کنار روان درمانی به دارو درمانی هم نیاز دارد و او را به روانپزشک ارجاع می‌دهد.

 

برای درمان کامل به چند جلسه مشاوره افسردگی نیاز است؟

بسته به شدت و نوع افسردگی، فرآیند درمان ممکن است هفته‌ها و ماه‌ها به طول بیانجامد؛ به طور میانگین 10 تا 15 جلسه زمان می‌برد. برای این که افسردگی خود را به طور کامل ریشه‌کن کنید، مهم است که به جلسات درمانی پایبند باشید و آن‌ها را تا بهبودی کامل ادامه دهید. گاهی ممکن است در این مسیر شکست بخورید و ناامید شوید اما نتیجه برایتان دلچسب خواهد بود. تا به مشاور خود اعتماد کرده و تا انتهای مسیر از کمک او بهره‌مند شوید.

 

مشاوره تلفنی افسردگی

بسیاری از افراد به دلیل وجود مشغله‌های زیاد زندگی و نداشتن وقت کافی برای مراجعه حضوری به مراکز مشاوره، افسردگی خود را نادیده می‌گیرند و فکر درمان را از سر خود بیرون می‌کنند. در صورتی که می‌توانید تنها با استفاده از یک تلفن در محیط منزل و یا در زمان استراحت، از کمک مشاوران تلفنی بهره‌مند شوید. علاوه بر این مشاوره تلفنی هزینه‌های مرتبط با حمل و نقل و یا هزینه‌های سنگین مشاوره حضوری را ندارد. گاه افراد در بیان مشکلات خود در حضور دیگران مشکل دارند؛ مشاوره افسردگی تلفنی می‌تواند بستری امن برای شما باشد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

آیا افسردگی خود به خود از بین می‌رود؟

در مواردی که افسردگی خفیف بوده و بر اثر حادثه‌ای به وجود آمده باشد، ممکن است خود به خود رفع شود اما در اکثر مواقع به مداخله‌های تخصصی و مراجعه به روانشناس نیاز دارد. هر چه فرآیند درمان سریع‌تر و در مراحل ابتدایی‌تر انجام گیرد، بهبودی سریع‌تر حاصل می‌شود.

آیا افسردگی قابل درمان است؟

امروزه با پیشرفت علم، درمان‌ها و روش‌های بی‌شماری برای این بیماری وجود دارد و هر نوع افسردگی با تلاش خود فرد و کمک گرفتن از فرد متخصص و کاربلد، درمان می‌شود. شما می‌توانید در فرآیند درمان با کمک مشاوره افسردگی، علائم و نشانه‌ها را مدیریت و کنترل کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام من دیگه آنقدر تنها بودم که از افسردگی کارم گذشته و الان حرفهای شما رو خوندم کمی آروم شدم درضمن نظر من از شما خیلی خوب چون آدم تنهایی مثل من آروم کرد فعلا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره