ضایع شدن در جمع

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ضایع شدن در جمع یکی از موقعیت های احتمالی است که با حضور در جمع های مختلف پیش می‌آید. به طور کلی اشتباه کردن در حین انجام کاری و یا صحبت کردن، طبیعی است. اما گاهی اوضاع به گونه ای پیش می‌رود که سبب ایجاد حس خجالت و شرمساری در ما می‌شود. بهتر است این شرایط را برای خود تبدیل به فاجعه نکرده و در مواجهه از روش های موثری استفاده کنیم. فراموش نکنید که این موقعیت برای همه افراد پیش خواهد آمد؛ پس بهتر است از تمسخر و یا یادآوری آن به صورت مکرر خودداری کنید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ضایع شدن در جمع می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

ضایع شدن در جمع

وقتی در جمع هستیم؛ عملکرد و سخنان ما تحت تاثیر اطرافیان قرار می‌گیرد و احتمالا عده زیادی در حال تماشای ما هستند. اشتباه کردن و یا سوتی دادن اجتناب ناپذیر است. گاهی اطرافیان این موضوع را پررنگ کرده و توجه همه را به آن جلب می‌کنند. در آن لحظه احتمالا دوست داریم تا از خجالت، جمع را ترک کنیم.

اما همه افراد دچار اینگونه اشتباهات می‌شوند. همچنین این موضوعات به سرعت فراموش می‌شوند. بهتر است در ابتدا از بروز این موضوع پیشگیری کرده و در قدم بعدی برای نحوه برخورد با آن، آماده شویم. برای اطلاع از روش های مختلف ارتباط با دیگران کلیک کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

برای پیشگیری از ضایع شدن در جمع چیکار کنیم؟

پیشگیری-از-ضایع-شدن-در-جمع

برخی از افراد به طور ذاتی بیش از حد اشتباه می‌کنند و یا سربه هوا هستند. آنها احتمالا بعد از مدتی این موضوع را پذیرفته و از خطاهای خود، حتی اگر منجر به ضایع شده در جمع نیز بشود؛ شرمسار نمی‌شوند. اما برای افرادی که نسبت به این موضوع حساس هستند؛ راهکارهایی در نظر گرفته ایم. برای آشنایی با دلایل تخریب دیگران کلیک کنید.

?پرهیز از دروغگویی

فراموش نکنید که دروغ ها به زودی آشکار شده و اگر این اتفاق در جمع بی‌افتد؛ پیامدهای بدی خواهد داشت. اگر شخصی در جمع از این موضوع مطلع باشد و آن را به صورت ناگهانی بیان کند؛ ضایع شدن در جمع رخ خواهد داد. به همین دلیل بهتر است تا حد امکان در مورد موضوعاتی اطلاعات دارید؛ صحبت کرده و از بزرگ نمایی و بیان سخنان غیرواقعی خودداری کنید.

با اینکار نه تنها شخصیت خود را حفظ می‌کنید؛ بلکه دیگر نگران بروز خجالت و ناراحتی نیز نیستید. افراد دروغگو، نمی‌توانند همه دروغ های خود را به یاد بیاورند؛ به همین دلیل بسیار احتمال دارد که آنها را به صورت اشتباه تعریف کرده و اطرافیان متوجه آن شوند.

?کم گویی

معمولا افرادی که زیاد صحبت می‌کنند؛ بیشتر هم دچار اشتباه می‌شوند. به همین دلیل یکی از روش های پیشگیری از ضایع شدن در جمع کم گویی است. با کم حرف زدن و صحبت کردن در موارد ضروری دیگر در معرض تخریب از طرف دیگران قرار نمی‌گیرید و همچنین خود نیز آرامش بیشتری خواهید داشت. کم گویی به معنای سکوت کردن و عدم همراهی با دیگران نیست. بلکه باید با حضور در جمع آداب معاشرت را رعایت کرده و به اندازه سخن بگویید. اما از بیان کردن مطالب غیرضروری پرهیز کنید.

?عدم مسخره کردن دیگران

کسانی که دیگران را مسخره می‌کنند؛ خود بیشتر دچار اشتباه می‌شوند. حتی احتمالا اطرافیان آنان نیز برای او دست به چنین کاری بزنند. مسخره کردن اصلا رفتار اخلاقی و مناسبی نیست و حتی افراد را در معرض ضایع شدن در جمع قرار می‌دهد. به همین دلیل بهتر است دیگران را همانگونه که هستند پذیرفته و همه چیز را با معیارهای خودمان نسنجیم.

برای مثال وقتی شروع به مسخره کردن فردی می‌کنیم؛ دیگران نیز مارا مسخره کرده و همین موضوع باعث ضایع شدن ما و یا موارد دیگر می‌شود. برای اطلاع از دلایل مختلف مسخره کردن دیگران کلیک کنید.

بعد از ضایع شدن در جمع چه کنیم؟

بعد-از-ضایع-شدن-در-جمع

احتمالا بعد از ضایع شدن در جمع، احساسات مختلفی را تجربه خواهید کرد. در برخی موارد جمعی که در آن حضور دارید؛ افراد نزدیک و خانواده شما هستند؛ به همین دلیل ناراحت نشده و به رفتارهای خود ادامه می‌دهید. اما اگر این موضوع از طرف شخصی غریبه باشد و یا جمعی که با آنها صمیمی نیستید؛ این شرایط پیچیده خواهد شد.

بروز اشتباه از طرف شما گاهی سهوا و گاهی به صورت عمدی است. به این معنا که از اینکه نباید این رفتار را از خود نشان دهید؛ آگاه هستید. به هر حال باید بعد از این شرایط، تصمیم درست گرفته و واکنش صحیح از خود نشان دهید.

?از طنزگویی استفاده کنیم

یکی از راهکارهای موثر برای مواجهه با ضایع شدن در جمع، استفاده از طنز و شوخی است. برای مثال بعد از آن لحظه خجالت آور، با خودتان و یا اطرافیان شوخی کرده و سعی کنید با خنده با این موضوه برخورد کنید. در این شرایط نه تنها لحظه ای خنده دار خلق کرده اید؛ بلکه تمرکز را از خود برداشته اید. اما همیشه هم نمی‌توان از این راهکار استفاده کرد. بهتر است شرایط را در نظر گرفته و موقعیت را بسنجید.

حتما درباره نحوه رفتار در جمع بخوانید.

?نادیده گرفتن

گاهی فردی که اشتباه شما را بزرگ کرده و آن را در جمع بیان می‌کند؛ قصد ناراحتی و یا عصبانی کردن شما را دارد. اگر متوجه این موضوع شدید؛ بهتر است سکوت کرده و او را نادیده بگیرید. به حرف خود ادامه داده و به او نشان دهید که حرف هایش برای شما اهمیتی ندارد. ضایع شدن در جمع، به عوامل زیادی بستگی دارد. به همین دلیل باید با توجه این عوامل، عمل کرد. اگر شما عصبانی شده و یا شروع به رفتارهای پرخاشگرانه کنید؛ او را به هدف خود رسانده و باعث آسیب به خودتان نیز می‌شوید.

?در نظر داشتن موقعیت های احتمالی

برای حضور در یک جمع، با توجه به افرادی که در آن شرکت می‌کنند و یا حتی مکان آن نیز، باید موقعیت های احتمالی را در نظر گرفته و برای آنها برنامه ریزی کنید. برای مثال شما می‌دانید که در جلسه کاری هفته بعد، همکاران خود را ملاقات می‌کنید و احتمالا آنها با شما در مورد مشکلات دفتر جدید صحبت خواهند کرد. در چنین شرایطی شما می‌توانید به نظر خود در این مورد فکر کرده و از ضایع شدن در جمع جلوگیری کنید.

البته همیشه روابط انسانی، آنگونه که ما انتظارش را داریم؛ پیش نمی‌روند. در واقع بخشی از جذابیت ارتباط با دیگران نیز به همین دلیل است. به اندازه کافی به حرف ها و واکنش های خود فکر کرده و سعی کنید بهتر از قبل عمل کنید. و حتما درباره راه های افزایش مهارت های ارتباطی بخوانید.

?حفظ خونسردی

اگر مورد ضایع شدن در جمع قرار گرفتید؛ خونسردی خود را حفظ کرده و آن را اتفاقی پیش پا افتاده در نظر بگیرید. برخی از افراد این شرایط را بسیار برای خود بزرگ کرده و تا مدت ها به آن فکر می‌کنند. اما با اینکار فقط به سلامت روان خود آسیب می‌زنید. حتی به این دلیل تصمیم می‌گیرند تا دیگر در آن جمع حضور پیدا نکنند. این موضوع گسترش یافته و آنها به صور کلی منزوی می‌شوند. به همین دلیل بهتر است آرامش خود را حفظ کرده و همچنان برای ارتباط با دیگران تلاش کنید.

برای آشنایی با تکنیک هایی برای با کلاس بودن کلیک کنید.

سخن پایانی

برخی از جمع ها و حتی افراد بیشتر شما را در معرض موقعیت های نامناسب و یا حتی ضایع شدن در جمع قرار می‌دهند. بهتر است از این افراد و حتی جمع ها دوری کرده و بر مهارت های ارتباطی خود نیز بیشتر کار کنید. بهتر است برخی از رفتارها را به خود نگرفته و یا فاجعه سازی نکنید. آداب و معاشرت و احترام را در برخورد با دیگران رعایت کرده و همواره صادق باشید. این اتفاقات طبیعی هستند و از بروز آنها در مورد خودتان نترسید. اجازه ندهید که این رفتار مانعی برای ارتباط شما با دیگران باشد. در این زمینه می‌توانید از یک روانشناس نیز کمک گرفته و عوارض جانبی آن را کاهش دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ضایع شدن در جمع می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره