مسخره کردن دیگران | 6 روش جواب تمسخر دیگران

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مسخره کردن دیگران یکی از زشت ترین رفتارها است. هر انسانی به اقتضای داشتن زندگی اجتماعی نیازمند برقراری و ایجاد ارتباطات با دیگران است. در خلال این ارتباطات بعضا ممکن است که افراد از یکدیگر دلگیر شوند. تحقیر، تمسخر، استفاده از الفاظ رکیک و توهین های شخصیتی بخشی از ادله ی این دل آزردگی هاست. یکی از این رفتار های زننده تمسخر است.

اما راهکار مقابله با این رفتار چیست؟ آیا سکوت در قبال تمسخر دیگران مناسب است یا اوضاع را بدتر می‌کند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا ضمن تعریف تمسخر، با روش ها و تکنیک های برخورد با تمسخر دیگران آشنا شوید. اگر مورد تمسخر دیگران قرار می‌گیرید، یا عادت به مسخره کردن دیگران دارید؛ حتما در این زمینه از روانشناس کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

مسخره کردن دیگران

مسخره کردن دیگران چیست؟

به هر نوع کنشی که باعث تحقیر و خوار شمردن طرف مقابل شود و باور ها، اهداف و ارزش های طرف مقابل را زیر سوال برد؛ و آنها را بی ارزش جلوه کند، تمسخر می‌گویند. همه ی ما انسان ها احتمالا از دوران کودکی خاطره ای دردناک از مسخره شدن توسط دیگران را داریم.

این خاطرات احساس شرم شدید را در افراد ایجاد می‌کند. و از بسیاری از رفتارها در زندگی جلوگیری می‌کند. روانشناسان رفتار مسخره کردن دیگران را ساز و کار ناسالم جهت مقابله با ناامیدی و خشم سرکوب شده افراد می‌دانند. در واقع اعتقاد بر این است که خشم سرکوب شده در این افراد درمان نشده و ریشه زده است. که با مسخره کردن دیگران بروز می‌یابد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

چگونه جواب مسخره کردن دیگران را بدهیم؟

چگونه جواب مسخره کردن دیگران را بدهیم؟

مقابله با تمسخر دیگران و جلوگیری از بروز مجدد آن دو سطح وجود دارد. در سطح اول فرد غریبه ای شما را مسخره می‌کند که احتمالا تا آخر عمرتان دیگر او را ملاقات نمی‌کنید. در چنین شرایطی بهترین عمل بی توجهی و نادیده گرفتن رفتار فرد مقابل است. بنابراین این فرد ارزش گرفتن وقت شما را ندارد. موقعیت را ترک کنید و از آن مکان دور شوید.

اما گاهی ماجرا به این سادگی نیست و نزدیکان، دوستان و یا اعضای خانواده تان شما را به خاطر ویژگی های جسمانی یا طرز تفکرتان مسخره می‌کنند. سکوت و بی توجهی در این شرایط جایز نیست و باید با این تمسخرها برخورد کنید در ادامه تکنیک های مقابله با مسخره کردن دیگران را بررسی می‌کنیم.

حتما درباره علت نداشتن دوست خوب بخوانید.

? خونسردی خود را حفظ کنید

سعی کنید احساسات خود را مدیریت کنید. کنترل رفتار و آنچه می خواهید بیان کنید را از دست ندهید. حفظ آرامش در برابر تمسخر و بی احترامی افراد سخت است. اما بدانید رفتار عجولانه مثل داد زدن سر طرف مقابل کمکی به شما نمی‌کند. چند ثانیه چشمان خود را ببنید و چند نفس عمیق بکشید. سعی کنید روی چیزی که قرار است بیان کنید تمرکز کنید. بنابراین در مقابله با مسخره کردن دیگران، حفظ خونسردی فراموش نشود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تحقیر همسر کلیک کنید.

? مودبانه بیان کنید که ناراحت هستید

برای مقابله با مسخره کردن دیگران، مودبانه نگرش خود را بیان کنید. با بیانی شیوا و به دور از کنایه احساس تان را در مورد رفتار طرف مقابل بیان کنید. به او بگویید این رفتار باعث رنجش خاطر شما می‌شود. در مکالمه با طرف مقابل از واژه “تو” استفاده نکنید و سعی کنید برای تاثیرگذاری بیشتر در نهایت ادب و متانت با او صحبت کنید.

? در جواب مسخره کردن دیگران شوخی کنید

یکی از راه های مقابله با مسخره کردن دیگران، کاهش آزردگی خاطر و تنش ها صحبت در کنار شوخی است. بیان حرفتان به شوخی از دو جهت متاثر است. اول آنکه احتمال ناراحتی طرفین را کاهش می‌دهد. دوم اینکه حرفتان را می‌زنید که این مساله برای جلوگیری از تکرار تمسخر مفید است. نکته مهم در استفاده از این تکنیک این است که توجه کنید حرف خود را به دور از کنایه و بی ادبی و صرفا با شوخ طبعی بیان کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مسخره شدن کودک در مدرسه کلیک کنید.

? دلیل رفتار طرف مقابل را بپرسید

با پرسیدن دلیل مسخره کردن دیگران می‌توانید بحثی مفید و به دور از بی ادبی را با طرف مقابل آغاز کنید. با پرسیدن این سوال طرف مقابل درک می‌کند که شما از این رفتار او ناراحت هستید. بعضا افراد به صرف شوخی دیگران را مسخره می‌کنند و این کار خود را نامناسب نمی‌دانند. با صحبت در مورد احساس نامطلوبتان با طرف مقابل از تکرار تمسخر جلوگیری می‌کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تخریب دیگران کلیک کنید.

? رفتار طرف مقابل را نادیده بگیرید

یکی دیگر از روش های جلوگیری و مقابله با مسخره کردن دیگران این است که رفتار طرف مقابلتان را نادیده بگیرید. بر اساس علم روانشناسی وقتی به رفتاری واکنش نشان ندهید و فرد روبرو از شما پاسخی را دریافت نکند؛ خود به خود آن رفتار خاموش می‌شود. بنابراین اگر در مقابل رفتار تمسخر دیگران سکوت کنید؛ روی خود را برگردانید و توجهی نشان ندهید این بی توجهی به مرور باعث کاهش رفتار تمسخر می‌شود.

? به جای جواب مسخره کردن دیگران از او دوری کنید

در صورتی که هیچ یک از راهکار های ارائه شده کافی نبود پیشنهاد می‌کنیم که محل را ترک کنید. با این کار ضمن دروی از محیطی که باعث آزار شما است، در واقع اعتراض خود را به شرایط حاکم نیز اعلام می‌کنید. در این روش ضمن اینکه ارتباط خود را با فردی که شما را مسخره می‌کند کاهش می‌دهید؛ با ترک محل به طرف مقابل این فرصت را نیز می‌هید که به رفتار ناپسندش فکر کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه جواب توهین کلیک کنید.

سخن پایانی

مصونیت از رفتار های زننده اجتماعی مثل تحقیر و مسخره کردن دیگران برای هیچ کس ممکن نیست. اما با در نظر گرفتن تکنیک هایی می‌توان تا حد چشمگیری از بروز مجدد این مساله جلوگیری کنید. و در صورت نیاز از مشاوران این حوزه درخواست کمک کنید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مسخره کردن دیگران می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره