ارتباط با دیگران | راه های برقراری ارتباط با دیگران

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

برقراری ارتباط با دیگران یک مهارت و ترفند قابل یادگیری است. اکثر افراد، مستلزم داشتن مهارت‌های ارتباطی خوب هستند تا بتوانند خود را به شیوه ای مثبت و واضح بیان کنند. ارتباطات به روش‌ها و زمینه‌های مختلفی رخ می‌دهد. از نوشتن و صحبت کردن گرفته تا زبان بدن، ما از مهارت های مختلفی برای انتقال و به دست آوردن اطلاعات و همینطور برقراری ارتباط با دیگران استفاده می‌کنیم. ما در طول زندگی خود با افراد زیادی در تعامل هستیم و ارتباط ما بادیگران پایه و اساس موفقیت‌مان است. در ادامه روش های مختلفی برای برقراری ارتباط با دیگران معرفی شده است. برای ارتقای این مهارت، مشاوره فردی دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه برقراری ارتباط با دیگران می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

ارتباط با دیگران

ایجاد ارتباط موثر با دیگران تقریبا غریزی است. اما رایج ترین اشتباه ناتوانی ما در انتقال مفاهیم است. یعنی آنچه که می‌گویید با برداشت شنونده یکی نیست. پس به احتمال بیشتری سوء تفاهم، ناامیدی و درگیری به وجود می‌آید. این مساله مشکلاتی را در خانه، مدرسه و روابط کاری شما ایجاد می‌کند.

برقراری ارتباط با دیگران مستلزم یادگیری برخی مهارت‌های مهم است. چه بخواهید ارتباط خود را با همسر، فرزندان، رئیس یا همکاران خود بهبود ببخشید، یادگیری این مهارت ها ارتباط شما را با دیگران عمیق‌تر می‌کند. همچنین احترام و اعتماد بیشتری ایجاد می‌کند. کار گروهی، حل مسئله و سلامت اجتماعی و عاطفی کلی شما نیز بهبود می‌یابد.

برای آشنایی با انواع مهارت های ارتباطی کلیک کنید.

چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنیم ؟

در اینجا نکاتی برای برقراری ارتباط موثر با دیگران ، چه در محل کار و چه در خانه آورده شده است. این نکات را امتحان کنید تا ببینید ارتباط شما با همکاران، خانواده، دوستان یا سایر افراد جامعه تا چه اندازه بهتر می‌شود. با انجام این کارها به این موضوع پی می‌برید که برقراری ارتباط با دیگران چقدر آسان است.

فروشگاه آرامیس

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

1- به صحبت‌ها خوب گوش دهید

شاید عادت به صحبت کردن مانع از گوش دادن‌تان شود. برای ایجاد یک ارتباط موثر، وقت بگذارید. واقعا گفته های دیگران، به کلمات، لحن و زبان بدنشان گوش دهید. اگر آن‌ها بدانند که شما از صمیم قلب به آن‌ها گوش می دهید، به شما اعتماد می کنند و افکار و احساسات واقعی خود را نشان خواهند داد. یکی از راه‌ها برای نشان دادن توجه‌تان به طرف مقابل، این است که در مورد حرف‌هایش سوال بپرسید و او را تشویق به صحبت بیشتر کنید.

2- توصیه های ناخواسته ندهید

آیا شما هنگام ارتباط با دیگران دائم به آن‌ها راهنمایی می‌دهید؟ حتی اگر از شما راهنمایی نخواهند؟ در یک ارتباط سالم، باید صبر کنید تا اطرافیان‌تان از شما راهنمایی بخواهند. بدون خواست طرف مقابل و بی دلیل نصیحت نکنید. توصیه‌های ناخواسته شما را فردی همه چیز دان نشان می‌دهد.

چنین افرادی در نگاه بقیه انعطاف ناپذیر و غیر قابل معاشرت هستند. برای فهمیدن این مساله از او سوال بپرسید که ” از من می‌خواهی فقط گوش کنم یا کمک کنم مشکل را حل کنی؟”با این سوال رفتار مناسب را انتخاب می‌کنید. احترام و نظر طرف مقابل را نیز جلب می‌کنید.

برای آشنایی با روش‌های متقاعد کردن دیگران کلیک کنید.

3- لحن و زبان بدن خود را بررسی کنید

گاهی زبان بدن، گویاتر از کلمات واقعی شما است. بنابراین مراقب لحن و زبان بدن خود باشید. آیا هنگام صحبت با دیگران لبخند می‌زنید و به او حس اطمینان منتقل می‌دهید؟ یا چهره شما حالتی خشک، منزجر و اخمو دارد؟ زبان بدن بیشتر از کلمات واقعی در مورد احساسات و افکارمان صحبت می‌کند. پس دفعه بعد به زبان بدن خود توجه کنید تا با کلمات شما تطابق داشته باشد. و حتما درباره نحوه رفتار با دیگران بخوانید.

4- خود واقعی تان باشید

بهترین راه برای برقراری ارتباط با دیگران صادق بودن است. احساسات خود را واضح بیان کنید. خود واقعی‌تان در برقراری ارتباط با دیگران بهتر عمل می‌کند. برای مثال اگر نمی‌خواهید در مورد موضوعی صحبت کنید، کافی است همین حقیقت را بیان کنید. یا اگر خسته‌اید بگویید من خسته هستم. توانایی بیان افکار و احساسات گام بزرگی در برقراری ارتباط خوب با دیگران است.

5- فقط شما مهم نیستید

ارتباط تنها به شما مربوط نمی باشد. هر رابطه‌ای دو سر دارد. افکار و احساسات طرف مقابل‌تان به اندازه احساسات شما مهم است. پس باید رفتارتان در جهت حفظ منافع دو طرف باشد. برای این کار سوالات شفاف بپرسید. به او اجازه نظردهی بدهید. اینگونه روزبروز رابطه‌تان تقویت می‌شود.

بیشتر بخوانید : روابط اجتماعی

عواملی که شما را از برقراری ارتباط موثر باز می دارد

استرس و احساسات خارج از کنترل

استرس و فشار عاطفی شما باعث می‌شود به احتمال زیاد سیگنال‌های غیرکلامی گیج‌کننده به دیگران ارسال کنید. در این شرایط در الگوهای رفتاری ناسالم قرار می‌گیرید. (برای جلوگیری از درگیری و سوء تفاهم در چنین شرایطی، یاد بگیرید که چگونه خود را قبل از ادامه مکالمه یا شروع یک مکالمه آرام کنید).

عدم تمرکز در ارتباط با دیگران

فعالیت های همزمان موجب فرسایش انرژی جسمانی و روحی شما می‎شود. پس توانیایی برقراری ارتباط موثر با دیگران را از دست می‌دهید. حواس پرتی مانع بزرگی در برقراری ارتباط با دیگران است. پس حتما راه‌های حفظ تمرکز را یاد بگیرید.

بیشتر بخوانید : تله رودربایستی  

زبان بدن متناقض

ارتباط غیرکلامی باید در جهت تقویت گفته‌های شما باشد. اگر گفته‌هایتان با زبان بدن‌تان همخوانی نداشته باشد، احتمالا دیگران متوجه عدم صداقت شما می‌شوند. (به عنوان مثال هیچ کس باور نمی‌کند که شما راست می‌گویید. در حالی که با دستان تان سعی در پوشاندن دهان و یا جمع‌کردن بدن‌تان را دارید).

زبان بدن منفی در ارتباط با دیگران

در ارتباط با دیگران شاید از مساله‌ای خوش‌تان نیاید. در این شرایط به احتمال زیاد از زبان بدن منفی برای رد پیام طرف مقابل استفاده می‌کنید. مانند روی هم‌زدن دست‌ها، اجتناب از تماس چشمی، ضربه زدن به پا هایتان و… .

اما در این شرایط شما مجبور به موافقت با گفته‌ها یا کارهای دیگران نیستید. اما برای برقراری ارتباط موثر با دیگران و قرار ندادن طرف مقابل در حالت دفاعی، باید از ارسال سیگنال‌های منفی خودداری کنید. اگر طرف مقابل حالت دفاعی گرفته، احتمالا شما عدم موافقت‌تان را مناسب بیان نکرده‌اید.

برای دریافت مشاوره در زمینه برقراری ارتباط با دیگران می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره