مهارت های ارتباطی و اجتماعی چیست

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مهارت های ارتباطی برای برقراری روابط اجتماعی ضروری است، چراکه انسان برای ادامه زندگی نیاز به برقراری رابطه با دیگر انسان‌ها دارد. مهارت های ارتباطی اکتسابی بوده و شامل مهارت‌های کلامی و غیرکلامی می‌شود که فرد باید آن‌ها را یاد بگیرد و در روابط فردی، کاری، تحصیلی و … خود استفاده کند. اگر فرد در برقراری ارتباط موثر با دیگر افراد مشکل داشته باشد، نمی‌تواند آنطور که باید موفق شود. مواردی همچون نداشتن اعتماد به نفس کافی از دلایل عدم برقراری ارتباط موثر است. اگر قصد تقویت مهارت‌های ارتباطی‌تان را دارید در ادامه با ما باشید و یا از مشاوره تلفنی بهره بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مهارت های ارتباطی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

مهارت های ارتباطی

مهارت‌های ارتباطی در واقع میزان توانایی فرد در انتقال اطلاعات به صورت موثر به دیگران را نشان می‌دهد. ارتباطی که میان دو نفر به صورت موثر و کارآمد برقرار شود، در نهایت روابط میان انسان‌ها را بهبود می‌دهد.

هر انسان به کمک مهارت‌های ارتباطی اطلاعاتی که در اختیار دارد را به شیوه‌های مختلفی به دیگر افراد منتقل می‌کند که در این فرآیند اطلاعات و شیوه انتقال آن‌ها حائز اهمیت است.

در واقع اینطور می‌توان گفت فردی که از مهارت های ارتباطی بهتری برخوردار باشد، شیوه صحیح‌تری را جهت انتقال اطلاعاتی که در ذهن دارد به کار می‌گیرد، تا تاثیر خود را بر روی طرف مقابل بگذارد.

برای آشنایی با نحوه رفتار در جمع کلیک کنید.

تفاوت ارتباط با ارتباط موثر

بسیاری از افراد در مورد تفاوت یک ارتباط معمولی و برقراری ارتباط موثر با دیگران دچار سردرگمی می‌شوند. اما هر ارتباطی یک ارتباط سالم محسوب نمی‌شود. یک ارتباط موثر نیازمند مهارت ها ارتباطی بوده و هر دو طرف رابطه باید به یک اندازه تلاش نمایند. این موضوع مستلزم صحبت کردن و گوش کردن به حرف های طرف مقابل به صورت مکرر و همچنین در نظر گرفتن شرایط و موقعیت است. برای دریافت اطلاعاتی در زمینه تقویت مهارت ارتباط کلامی کلیک نمایید.

اهمیت یادگیری مهارت های ارتباطی

مهارت های ارتباطی

از آنجایی که داشتن مهارت‌های ارتباطی در ایجاد ارتباطات موثر فرد با دیگر انسان‌ها تاثیرگذار است، یادگیری و تقویت آن از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد.

به عنوان مثال فردی که قصد ازدواج دارد، باید برای داشتن یک ازدواج موفق توانایی برقراری ارتباط با طرف مقابل را داشته باشد. همین موضوع برای شکل گیری دوستی‌های پایدار و یا بدست آوردن فرصت‌های شغلی و … نیز صادق است.

فردی که دارای مهارت‌های ارتباطی موثری است، می‌تواند ازدواج پایداری را تجربه کند و یا پس از استخدام نیز در شغل خود پیشرفت چشمگیری داشته باشد.

از دیگر مزایای برخورداری از مهارت های ارتباطی می‌توان به افزایش اعتماد به نفس فرد اشاره کرد. به همین دلیل بر اهمیت یادگیری مهارت‌های ارتباطی از همان کودکی تاکید می‌شود.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

انواع مهارت های ارتباطی کلی

مهارت‌های ارتباطی در دو دسته مهارت های کلی و جزئی دسته‌بندی می‌شوند. مهارت‌های ارتباطی کلی نیز خود شامل دو دسته از مهارت‌های انتقال پیام و مهارت‌های دریافت پیام است:

  • مهارت‌های انتقال پیام : فرد باید برای انتقال پیام و اطلاعات خود به شخص دیگر از مهارت‌های انتقال پیام شامل مهارت‌های ارتباط کلامی و ارتباط غیرکلامی استفاده کند. مهارت کلامی در واقع به شیوه استفاده از کلمات و مهارت‌های غیرکلامی شامل زبان بدن از جمله حرکات بدن، چهره، طرز نشستن و ایستادن و … مربوط می‌شود.
  • مهارت‌های دریافت پیام : مهارت‌های دریافت پیام بر اصل مهارت گوش دادن تاکید دارد. شما باید ضمن شنیدن حرف‌های طرف مقابل سعی کنید آن‌ها را درک کرده و پاسخ دهید.

مهم ترین مهارت های ارتباطی

البته برخی دیگر از موضوعات مانند گوش کردن فعال، برخورد دوستانه، شناخت مخاطب، داشتن اعتماد به نفس، ارسال و دریافت فیدبک ، شفاف صحبت کردن و استفاده از زبان بدن نیز از انواع مهارت های ارتباطی محسوب می‌شود.

برای آشنایی با نحوه ارتقای مهارت گوش دادن کلیک کنید.

انواع مهارت های ارتباطی جزئی

همانطور که اشاره کردیم مهارت‌های ارتباطی علاوه بر مهارت‌های کلی شامل مهارت‌های ارتباطی جزئی نیز می‌شود. این مهارت‌ها نیز دارای انواع مختلفی به شرح زیر هستند:

  • مهارت‌های ارتباطی بین فردی

انسان‌ها برای برقراری ارتباط با دیگران باید از مهارت‌ های ارتباطی بین فردی برخوردار باشند. بدین معنی که بتوانند در دریافت و انتفال پیام به خوبی عمل کنند.

برای این کار افراد باید ابتدا از مهارت گوش دادن برخوردار باشند و پس از شنیدن و فهمیدن حرف‌های طرف مقابل، سعی کنند به او پاسخ موثر بدهند. بهتر است برای تقویت مهارت گوش دادن در حین صبحت کردن به حرف‌های طرف مقابل گوش دهید، با چهره‌ای خوشرو و با لبخند به او نگاه کنید تا بتوانید با درک عمیق صحبت‌های او پاسخ مناسبی را ارائه دهید.

حتما به مقاله راه های افزایش روابط اجتماعی مراجعه کنید.

  • مهارت‌های ارتباط کاری | مهارت های ارتباطی

در بسیاری از کسب و کارهای موفق تاکید بر یادگیری مهارت‌های ارتباطی و کاری است. یادگیری مهارت‌های کاری علاوه بر تاثیر مثبت در روند کار، باعث بهبود اخلاق کارکنان نیز می‌شود و در نهایت باعث افزایش فروش و رضایت مشتری نیز خواهد شد.

لازمه یک ارتباط کاری موثر شنیدن صحبت‌های مشتری و درک نیاز او و سپس ارائه محصول متناسب با درخواستش می‌باشد. بهتر است برای تقویت مهارت ارتباط کاری، مهارت‌های کلامی و غیرکلامی خود را تقویت کنید.

  • مهارت‌ های ارتباطی نوشتن

کسی که دارای مهار‌ت‌ های ارتباطی نوشتن است، از طریق نوشتن می‌تواند پیام‌های موثری را به دیگران منتقل کند.

ارتباطات نوشتاری از طریق نامه‌، ایمیل، یادداشت، خبرنامه و … برقرار می‌گردد. برای اینکه نوشتار شما تاثیرگذاری خود را بر روی مخاطب داشته باشد، باید با یک مقدمه جذاب شروع شده و اهداف شما را از نوشتن به وضوح انتقال دهد.

لازم است اشاره کنیم یکی از لازمه‌های مهارت ارتباطی نوشتن اطلاع از دستور زبان فارسی و املای درست کلمات است.

مهارت های ارتباطی زوجین

کسانی که از مهارت‌های ارتباطی موثری برخوردار هستند، در شروع یک رابطه برای ازدواج بهتر عمل می‌کنند و همینطور ازدواج پایدار و موفقی دارند.

در واقع زوجینی که دارای مهارت های ارتباطی هستند در قدم اول دارای مهارت گوش کردن می‌باشند و سعی می‌کنند به بهترین نحو به حرف‌های طرف مقابل گوش دهند و ضمن درک کردن حرف‌هایش با او همدلی کنند.

کسی که به حرف‌های همسرش به خوبی گوش می‌دهد و آن‌ها را می‌فهمد می‌تواند با برخورداری از مهارت‌های کلامی پاسخ مناسبی نیز به او بدهد.

در واقع اگر هر دو نفر در یک رابطه زناشویی از مهارت های ارتباطی برخوردار باشند، در زمان و مکان مناسبی و البته به شیوه صحیحی با یکدیگر حرف می‌زنند و حتی اگر مشکلی باشد، در آرامش آن را حل خواهند کرد.

به طور کلی می‌توان گفت داشتن مهارت های ارتباطی برای تشکیل خانواده و زندگی مشترک الزامی است. اگر به دلیل نداشتن مهارت گوش دادن و یا مهارت‌های کلامی با همسرتان مشکل دارید حتما از خدمات مشاوره خانواده مرکز مشاوره ذهن نو استفاده کنید.

مهارت های ارتباطی کودکان

یادگیری مهارت های ارتباطی برای یک انسان الزامی است و توصیه روانشناسان این است که والدین سعی کنند زمانی که فرزندشان در سنین کودکی قرار دارد، این مهارت‌ها را به او بیاموزند.

آموزش مهارت های ارتباطی به کودکان در سنین کم آسان‌تر است و باعث می‌شود او کم کم با ورود به اجتماع و مدرسه نسبت به همسالان خود در برقراری ارتباط و دوست یابی موفق‌تر عمل کند و همینطور در درس‌هایش پیشرفت قابل توجهی داشته باشد.

اگر نمی‌دانید برای یادگیری مهارت‌های اجتماعی در کودک‌تان چه اقداماتی را انجام دهید، می‌توانید از روانشناس کودک مرکز مشاوره ذهن نو کمک بگیرید.

مهارت های ارتباطی | نکات پایانی

  • در مجموعه مهارت‌های ارتباطی، برقراری ارتباط با زبان بدن نیز حائز اهمیت است. بنابراین سعی کنید با برقراری ارتباط چشمی، لبخند زدن و توجه به حرف‌های طرف مقابل با زبان بدن به او نشان دهید که مایل به شنیدن حرف‌هایش هستید.

(حتما درباره نحوه برقراری ارتباط چشمی بخوانید).

  • سعی کنید برای افزایش مهارت‌های کلامی خود وقتی می‌خواهید موضوعی را بیان کنید، ماجرا و یا داستانی را نیز تعریف کنید تا هدف‌تان را به وضوح مشخص کنید.
  • از مهم‌ترین نکته‌های یادگیری مهارت های ارتباطی این است که شما باید با هر کس متناسب با سن، شخصیت و شرایط او صحبت کنید.
  • سعی نکنید برای ادای حق مطلب، موضوعی را مفصل توضیح دهید. از جمله مهارت‌های کلامی این است که شما کوتاه و مختصر هدف خود را ارائه دهید.
  • در برقراری ارتباط موثر مهارت گوش دادن و احساس همدلی نیز بسیار حائز اهمییت است.
  • سوال کردن می‌تواند از مهم‌ترین موارد برخورداری از مهارت گوش کردن باشد. می‌توانید پس از  گوش دادن به حرف‌های طرف مقابل اگر ابهامی برای‌تان وجود دارد، سوال کنید.

راه های تقویت مهارت های ارتباطی

مهارت های ارتباطی 1

برای تقویت مهارت های ارتباطی، نیز راه های مختلفی وجود دارد. در واقع با استفاده از این روش ها افراد می‌توانند ارتباط بهتری با یکدیگر داشته و همچنین بر بسیاری از مشکلات خود غلبه نمایند.

?نظرخواهی از دیگران

یکی از اصلی ترین راه های تقویت مهارت های ارتباطی و اجتماعی، نظرخواهی از دیگران است. در واقع اگر افراد در زمینه های مختلف، با دیگران مشورت کرده و نظر آنان را نیز اعمال نمایند؛ می‎توانند راحت تر از مشکلات خود عبور کرده و همچنین در ارتباطات خود نیز به شکل موثری عمل کنند.

?تمرین مهارت های گفته شده

از طرفی در قسمت های قبلی نیز به مهارت های مختلفی اشاره شد؛ که برای رسیدن به هریک از آنها نیاز به تمرین و ممارست وجود دارد. برای مثال افراد برای عمل کردن به شکل موثرتر در زمینه مهارت های ارتباطی، خوب گوش کردن را تمرین کرده و همچنین در صحبت کردن نیز مواردی را رعایت نمایند.

?برقراری ارتباط با دیگران

مهارت های ارتباطی به طور کلی در مورد برقراری ارتباط با دیگران است. اما اینکه چطور در این زمینه بهتر عمل کنیم؛ به عوامل مختلفی بستگی دارد. در واقع هرچه با افراد بیشتری ارتباط بگیرید در این زمینه خبره تر شده و می‌توانید مسائل بیشتری را در نظر بگیرید.

?استفاده از زبان بدن

یکی از ارکان مهم در زمینه مهارت های ارتباطی، استفاده از زبان بدن است. در واقع افراد تصور می‌کنند که برای داشتن مهارت های ارتباطی تنها باید به طرز صحیحی صحبت کنند. اما این موضوع درست نبوده و نجوه بیان کردن موضوعات و حتی زبان بدن نیز می‌تواند در این مورد موثر باشد.

کلام آخر

به طور کلی مهارت های ارتباطی طیف وسیعی از روش ها و اصول را در برگرفته که برای زندگی در جامعه ضروری است. بسیاری از افراد در این مورد ضعف داشته و به همین دلیل نمی‌توانند ارتباط سالمی با دیگران برقرار نمایند. همچنین این موضوع تنها منحصر به یک سن و یا جنسیت خاصی نمی‌شود بلکه همه افراد باید اطلاعاتی در این زمینه داشته باشند. از همین رو بهتر است از یک روانشناس کمک گرفته و این مهارت را در خود تقویت نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه مهارت های ارتباطی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره